Een boekje over het geloof maken help

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Een boekje over het geloof maken help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 11:21

Oke,
De titel is een beetje dramatisch maar ik moet een boekje maken over het geloof voor burgerschap. Nu ben ik zelf zo atheïstisch als de pest en kan ik wel gaan googlen. Maar ik hoor liever van mensen zelf het hoe en waarom. Dus zouden jullie voor mij deze enquête kunnen invullen? Dan kan ik aan de hand van jullie ervaringen een mooi boekje maken waarin ik meerdere kanten belicht.

https://nl.surveymonkey.com/r/MZCQ8VS
Laatst bijgewerkt door Lau op 04-02-22 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt

gerlindie

Re: Help ik moet een boekje maken over geloven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:25

Ingevuld!

Ben benieuwd wat je er van gaat maken :j

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 11:28

gerlindie schreef:
Ingevuld!

Ben benieuwd wat je er van gaat maken :j

Thanks <3

Als hij af is deel ik hem hier ☺️

germie

Re: Een boekje over het geloof maken help

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:47

Ik heb hem ook ingevuld. Ben een uittreder zeg maar, met nog een vleugje geloof.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:54

Ik ben ook overtuigd atheist. Aan mij heb je niks, helaas...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:22

Ik geloof in mijzelf. Maar dat is denk ik ook niet waar je naar op zoek bent.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:34

Geen idee waar dit goed voor is.

Ik heb m ingevuld, maar 'waarom ik nog steeds geloof', ik heb bezwaar tegen dat soort vragen.

Accoord, er zijn mensen die om hen moverende redenen menen dat de wereld 6000 jaar geleden is geschapen.
'Moet kunnen...'
... met de bijbel heeft het maar zijdelings iets van doen. (De bijbel begint met twee (!) scheppingsverhalen, waarbij ééntje gaat 'over scheppen in 6/7 dagen', maar 6000 jaar moet je er echt zelf bij verzinnen.)

Aan iemand die zo'n constructie aanhangt, zou je zo'n vraag nog kunnen stellen.

Verder lijkt een goed boek lezen over het verschijnsel godsdienst mij handiger ivm dit vak.

Voor je een zinnige enquête kunt opstellen, is het handig als je er iets van af weet. Dat is wellicht geen burgerschapskunde, maar wel waar.

En waar ik ook van baal:
ik heb gelezen dat je zelf atheist bent.
Prima.
Maar godsdienst is een onderdeel van de Nederlandse cultuur en enige elementaire kennis hoort tot de algemene ontwikkeling.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 14:44

Janneke2 schreef:
Geen idee waar dit goed voor is.

Ik heb m ingevuld, maar 'waarom ik nog steeds geloof', ik heb bezwaar tegen dat soort vragen.

Accoord, er zijn mensen die om hen moverende redenen menen dat de wereld 6000 jaar geleden is geschapen.
'Moet kunnen...'
... met de bijbel heeft het maar zijdelings iets van doen. (De bijbel begint met twee (!) scheppingsverhalen, waarbij ééntje gaat 'over scheppen in 6/7 dagen', maar 6000 jaar moet je er echt zelf bij verzinnen.)

Aan iemand die zo'n constructie aanhangt, zou je zo'n vraag nog kunnen stellen.

Verder lijkt een goed boek lezen over het verschijnsel godsdienst mij handiger ivm dit vak.

Voor je een zinnige enquête kunt opstellen, is het handig als je er iets van af weet. Dat is wellicht geen burgerschapskunde, maar wel waar.

En waar ik ook van baal:
ik heb gelezen dat je zelf atheist bent.
Prima.
Maar godsdienst is een onderdeel van de Nederlandse cultuur en enige elementaire kennis hoort tot de algemene ontwikkeling.

Wij moeten voor burgerschap een boekje schrijven over het geloof. Deze moet inspelen op basisschool kinderen.
Nou heb ik zelf niks met het geloof en is het niet aan mij om bijv een bijbel te gaan lezen. Wat mij wel mooi lijkt is bundelen hoe andere het geloof ervaren. Wat zij eruit gehaald hebben en waarom het niet perse goed of fout is om wel of niet te geloven.

Verder heb ik zelf op een openbare basisschool/middelbareschool gezeten en eerlijk wij hadden het nooit over het geloof.
Dit is de eerste keer dat het terug komt voor mij. Verder heb ik respect voor iedereen die gelooft ik ben er zelf gewoon niet mee bezig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:06

Ik heb het ingevuld.Ik ben niet bepaald een doorsnee Nederlandse gelovige hoor.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 15:11

anjali schreef:
Ik heb het ingevuld.Ik ben niet bepaald een doorsnee Nederlandse gelovige hoor.

Thanks!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:19

Ingevuld.
Je hebt mooie vragen gesteld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:48

Ingevuld! Hoop dat je er iets aan hebt.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:13

Begrijp ik het goed dat je een vak 'burgerschap' volgt?

Er is zoveel op het internet (qua literatuur) te vinden over verschillende manieren van religiositeit en de manier waarop mensen geloven en religie beleven. Juist binnen de 'godsdienstsociologie' en de 'religiewetenschap' is er heel veel onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen religie beleven, wat het voor hen betekent, hoe het hen helpt in het omgaan met problemen, etc. etc. Dus je kunt best gericht googelen naar zulk soort onderzoeken, waarbij het dus niet alleen maar om een theoretische uitleg gaat van wat religie is, maar juist ook over de 'interessantere' verhalen gericht op beleving.

Wat zijn de eisen voor het samenstellen van zo'n boekje, wat moet er precies inkomen, waar moet het boekje aan voldoen? Want zo'n vragenlijst is best een leuk idee, om een beetje een indruk te krijgen van wat een paar mensen zeggen, maar je kunt niet echt algemene uitspraken doe op basis van de x aantal reacties die je op deze enquête krijgt. Is het de bedoeling om echt een weergave te geven van verschillende religies? Of mag het dus gaan om puur allerlei losse religieuze belevingen? In dat laatste geval is zo'n enquête een leuke tool. En anders ontkom je er denk ik niet aan om toch wat meer in te lezen over verschillende religies. :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 17:23

De opdracht is niet heel inhoudelijk zo is die docent niet :')
We moeten een boekje maken voor kinderen in groep 7/8 over wereld religie. Dat is de hele opdracht. Hoe je het verder vorm geeft is aan jou

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:30

Citaat:
Wat mij wel mooi lijkt is bundelen hoe anderen het geloof ervaren. Wat zij eruit gehaald hebben en waarom het niet perse goed of fout is om wel of niet te geloven.
+:)+
Dat vind ik een leuke invalshoek!
('Het' geloof blijf ik onzin vinden. Binnen het christendom zijn er al zo'n twintig verschillende kerken. Hebben we het Jodendom, de Islam, het Hindoeisme, Boeddhisme, noem maar op.)

De gelijkwaardigheid vind ik wel heel zinnig, zeker op een openbare school. (Op een christelijke school vind ik het ook heel zinnig, maar soms levert het ruzie op....)
Citaat:
Verder heb ik zelf op een openbare basisschool/middelbareschool gezeten en eerlijk wij hadden het nooit over het geloof.
Dit is de eerste keer dat het terug komt voor mij. Verder heb ik respect voor iedereen die gelooft ik ben er zelf gewoon niet mee bezig.

Dat kan ik mij voorstellen, maar je ziet wel een deel van de Nederlandse cultuur over het hoofd.

(Van de week op een terrasje in Gouda. Ik denk 'wat staat er toch boven de poort...?' - een afbeelding van het verhaal van de rijke man en de arme Lazarus...!
Ik moest wel even puzzelen.
Het gebouw was ooit van de diakonie, en had nu ook nog meen ik een sociale bestemming.)
(Mind, voor calvinisten hoort het tot de nachtmerrie verhalen.)
Citaat:
Wij moeten voor burgerschap een boekje schrijven over het geloof. Deze moet inspelen op basisschool kinderen.
Nou heb ik zelf niks met het geloof en is het niet aan mij om bijv een bijbel te gaan lezen.

Ivm de cultuur is het best zinnig om eens wel in de bijbel rond te neuzen. Of je in de islam te verdiepen. Of Hindoeisme, etc. Daar hebben kinderen mee te maken, sommigen meer dan anderen.
('En als je niets weet, zie je niets', dat staat al in de bijbel... ;) )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:38

Ik vond het maar een lastige enquete!

Ik weet niet of ik een gelovige ben. Christelijk opgevoed, veel naar de kerk geweest, vroeger catechisatie (dit corrigeert google als zodanig, vraag me af of dit de juiste schrijfwijze is :') ) gehad (al was dat meer keten met oud klasgenoten dan praten over de bijbel _O- ). En nog steeds lid van de kerk. Ik betaal ook elk jaar een vrijwillige bijdrage, omdat ik het belangrijk vindt dat de kerk in mijn dorp blijft bestaan voor de mensen die er meer behoefte aan hebben dan ik, maar minder middelen hebben dan ik. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar ik vloek (te) regelmatig, ik werk gerust op zondag, ik doe ook op zondag dingen die andere christenen wellicht niet doen. En dat interesseert me geen reet.

Ik geloof ook niet dat wereld 6000 jaar geleden (ik pik dit even van Janneke2) geschapen is. Ik geloof echter wel dat het scheppingsverhaal belangrijk is geweest in het verleden om een kenniskloof te dichten en angst te voorkomen. Daarnaast zitten er in de hele Bijbel onwijs veel verhalen die een hele sterke moraal hebben. (kijk bijvoorbeeld eens of er nog een aflevering van Byblical Mysteries op Youtube te vinden is, dit was ooit op NGC of Discovery) Een moraal kan een hele goede leidraad zijn voor het leven.
Ik geloof niet dat Jonas echt in de walvis zat, en dat Noach echt een Ark met van elk diersoort een koppel er in had. Dat zou bizar zijn. Maar ik kan me wel voorstellen dat er een soort van Ark is gebouwd op een plek en men op die manier mensen en dieren heeft willen beschermen tegen een zondvloed.
Die tien geboden, ik weet niet of Mozes die echt op een berg aangeboden kreeg. Maar ik weet wel dat ik ze in de basis onveranderlijk toepasbaar vind in de maatschappij.

Ik denk ook dat je 'God' ook kan benoemen als 'Liefde' en in die vorm omgaan met je medemens is een stuk prettiger dan wat men in de werkelijkheid doet. (ik leef ook niet altijd alleen maar in liefde hoor)

Ik weet niet of ik ooit ben begonnen met geloven of dat ik er ooit mee ben gestopt. Maar ik schat het geloof zoals het mij is bijgebracht op mijn eigen manier op waarde. En hoop er af en toe wat positiefs uit toe te passen in mijn leven. Maar dat is verrekte moeilijk :')

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:23

Ingevuld! Voor mij als christen was het een goede en makkelijke enquête om in te vullen :)