(Verder) studeren of werken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Biks2

(Verder) studeren of werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 10:10

Wat zouden jullie doen?

Ik heb een aantal jaar HBO gestudeerd, propedeuse gehaald en verder niet af kunnen maken helaas. Terug naar deze opleiding is geen optie.

Wat ik nu zou kunnen doen:
- nieuwe opleiding kiezen en afmaken, maar weet niet echt wat..
- gaan werken (ik heb twee banen aangeboden gekregen met een prima HBO startsalaris, dit zijn wel banen die niet veel met mijn opleiding te maken hebben en in de richting van klantcontact/administratie zitten)

Op zich is het een goede optie om een baan aan te nemen en te gaan werken maar ergens knaagt het wel, ik heb dan geen diploma. Aan de andere kant telt ervaring natuurlijk ook!

Ook ben ik bang dat de sectoren waar ik nu een baan in kan krijgen niet echt toekomstbestendig zijn. Ik moet natuurlijk tot m'n 70e werken.

Ik heb ook nagedacht over een deeltijd studie tzt, maar ik wil het liefst snel klaar zijn met leren want als ik dit jaar nog zou beginnen aan een opleiding ben ik 25, dus ongeveer 29 als ik klaar ben. Ik wil rond mijn 30e graag wel alleen werken en niet nog van alles ernaast doen, want tzt wil ik waarschijnlijk ook een gezin/huis kopen/reis maken/....

Alvast bedankt voor het mee denken!

Matheno

Re: (Verder) studeren of werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:36

Ik zou in jouw geval gaan werken, juist omdat je geen idee hebt wat je zou willen studeren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:38

idd, en kijken of je vanuit je werk een opleiding kan volgen

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 10:57

Matheno schreef:
Ik zou in jouw geval gaan werken, juist omdat je geen idee hebt wat je zou willen studeren.

Ik zou wel wat dingen leuk vinden, maar ik heb niet 1 studie waarvan ik denk dat is het helemaal.. dus misschien inderdaad niet zo handig om dan te beginnen. Aan de andere kant erg bang voor spijt! En mijn positie voelt niet zo sterk. Administratie is toch een sector waar veel geautomatiseerd wordt?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:07

Een deeltijd opleiding op het vakgebied waar je nu een baan voor aangeboden krijgt?
Dus een combi van werken leren starten?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:53

Werken houdt niet in dat je niet kan nadenken over je toekomst, een deeltijdopleiding kan doen of rustig in gesprek gaan met een werkcoach.

Ik zou de baan voor nu aannemen en dan in de tussentijd rustig kijken wat wel bij jou past. En ik ken inmiddels heel veel mensen die niet zijn gaan werken in het vakgebied waarvoor ze geleerd hebben :)

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:56

Wat Winged zegt, ik zou ook gewoon aan die baan beginnen. Dan kun je ondertussen goed nadenken of, en wat je wilt studeren. Tijdens die baan kom je er ook achter wat je wel en niet leuk vind aan een baan (wil je een activere baan, of vind je kantoorwerk juist leuk etc.)

Ik zou niet aan een opleiding beginnen voor je er vrij zeker van bent, want een opleiding niet afronden is duur!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:59

Werken maakt wel de stap om ooit weer te gaan studeren groter.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:12

Ik zou gaan werken, maar ondertussen wel echt oriënteren op een deeltijd opleiding. Nu is de arbeidsmarkt heel goed, dus zijn je diploma's minder van belang. Maar in de toekomst kan dat zomaar heel anders zijn en ben je blij als je je papiertje hebt. Maar dan bij voorkeur wel in de richting waarin je echt wil werken.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:17

Ik zou ook werken en misschien kan je kijken naar een traineeship? weet niet welke richting je op zou willen. Ik ben afgestudeerd als vormgever/fotograaf en volg nu een traineeship in de IT en werk op een service desk. Ik krijg en goed betaald en vanuit hier kan ik verder kijken.

_irene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:31

Vanuit mijn eigen ervaring zou ik zeggen: studeren. Ik heb eerst fulltime een hbo studie gedaan en later naast mijn werk nog uni. Die tweede viel mij echt veel zwaarder vanwege de combi en steeds mijn aandacht moeten verdelen.

Ik had meerdere interesses en vond de studies die ik volgde ook niet altijd leuk, maar het heeft mij wel enorm geholpen om stappen te zetten. In mijn huidige werkveld is studierichting minder van belang, maar wel het hebben van de papiertjes. Mensen komen er anders niet tussen.

Als 25 jarige pas je er nog makkelijk tussen en werken kan daarna nog 40 jaar ;) Uiteraard mijn visie op basis van mijn ervaring, maar misschien heb je er iets aan.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:39

Ik zou zeggen: werken.

Ik heb zelf MBO gedaan, daarna HBO maar niet afgemaakt. Nu een goede baan waar ik zelf toekomstperspectieven kan creëren. Een fulltime opleiding is niet de be all end all tot een fijne carrière, helemaal als je eigenlijk geen idee hebt wat je wilt doen. Vaak kom je daar pas gaandeweg je loopbaan echt achter.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 17:28

@ manonutjuh, dan zou het een HBO economische studie worden, dat zou het beste aansluiten voor het werk wat ik nu kan gaan doen. Dus bedrijfskunde of bedrijfseconomie oid. Daar ligt mijn interesse niet genoeg denk ik om een deeltijd studie te gaan doen a 4 jaar en veel investering qua avonden en weekenden.. volgens mij is deeltijd studeren ontzettend zwaar.

@ Winged, baan aannemen en verder kijken kan natuurlijk altijd. Ik werk nu ook. Maar als ik iets van een nieuwe baan wil gaan maken moet ik toch wel genoeg uren maken en misschien ook cursussen gaan volgen in die richting.
Mijn werk nu is tijdelijk en er wordt verder niks van me gevraagd, alleen dat ik aanwezig ben :+
Een nieuwe baan zou ik dan zoeken voor de lange termijn met zicht op een vast contract, is het dan wel eerlijk om door te blijven zoeken?

@ Zonnetje81, ja daar ben ik ook bang voor. Ik weet zeker dat als ik nu een job aanneem op mijn niveau dat ik me daar een aantal jaar prima mee vermaak. Ben alleen bang dat ik over een aantal jaar dus spijt heb dat ik niet verder kan groeien (geen HBO of universitair diploma) of toch in de 'verkeerde' sector zit. En ik weet van mezelf dat ik op mijn 30e geen diploma meer ga halen (denk ik hoor..) cursussen kan natuurlijk altijd, maar is geen volwaardig HBO/uni.

Of weeg ik nu te zwaar aan een papiertje?

@ thirteen, traineeship zou mooi zijn. Ik zie ze vaker voorbij komen maar vaak is daar wel de eis om al een diploma te hebben.

@_irene_, in welk werkveld zit jij? Ik heb ook zoiets, werken kan altijd nog. Maar een studie kiezen is ook lastig.

@ Niniane, fijn dat het zo is gelopen! In welk werkveld zit jij?

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:26

Biks2 schreef:
@ manonutjuh, dan zou het een HBO economische studie worden, dat zou het beste aansluiten voor het werk wat ik nu kan gaan doen. Dus bedrijfskunde of bedrijfseconomie oid. Daar ligt mijn interesse niet genoeg denk ik om een deeltijd studie te gaan doen a 4 jaar en veel investering qua avonden en weekenden.. volgens mij is deeltijd studeren ontzettend zwaar.

@ Winged, baan aannemen en verder kijken kan natuurlijk altijd. Ik werk nu ook. Maar als ik iets van een nieuwe baan wil gaan maken moet ik toch wel genoeg uren maken en misschien ook cursussen gaan volgen in die richting.
Mijn werk nu is tijdelijk en er wordt verder niks van me gevraagd, alleen dat ik aanwezig ben :+
Een nieuwe baan zou ik dan zoeken voor de lange termijn met zicht op een vast contract, is het dan wel eerlijk om door te blijven zoeken?

@ Zonnetje81, ja daar ben ik ook bang voor. Ik weet zeker dat als ik nu een job aanneem op mijn niveau dat ik me daar een aantal jaar prima mee vermaak. Ben alleen bang dat ik over een aantal jaar dus spijt heb dat ik niet verder kan groeien (geen HBO of universitair diploma) of toch in de 'verkeerde' sector zit. En ik weet van mezelf dat ik op mijn 30e geen diploma meer ga halen (denk ik hoor..) cursussen kan natuurlijk altijd, maar is geen volwaardig HBO/uni.

Of weeg ik nu te zwaar aan een papiertje?

@ thirteen, traineeship zou mooi zijn. Ik zie ze vaker voorbij komen maar vaak is daar wel de eis om al een diploma te hebben.

@_irene_, in welk werkveld zit jij? Ik heb ook zoiets, werken kan altijd nog. Maar een studie kiezen is ook lastig.

@ Niniane, fijn dat het zo is gelopen! In welk werkveld zit jij?

Bij deze hoef je niets te kunnen en geen papiertje te hebben. Je hebt ook veel doorstroom mogelijkheden. Maar dan moet je wel deze richting interessant genoeg vinden al is het maar voor tijdelijk

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:12

Heb je al wel een mbo diploma?
Wat maakte dat je de vorige hbozopleiding niet af hebt kunnen maken? Je zou ook kunnen starten met een mbo of associate degree HBO.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 21:41

@thirteen, oke, welke instelling is het? (Mag ook via pb) dan kan ik eens kijken of het me wat lijkt..

@senna21, nee ik heb havo en HBO propedeuse. Opleiding niet afgemaakt door persoonlijke omstandigheden.
Mbo lijkt mij niet zo'n goed idee. Ik zou het wel leuk vinden maar ik denk dat ik dan wel onder mijn niveau zit (klinkt echt arrogant, sorry). Mijn HBO p had ik ook binnen een jaar, ik leer graag en werk hard..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:58

Wanneer je werken en leren wilt combineren is mbo helemaal niet gek of minder waard. En dat kan ook pittig zijn.
Het gaat vaak niet eens om het niveau, maar om je leervaardigheden.
Liever een behaald diploma dan meerdere afgebroken opleidingen. Met alle respect, een propedeuse zegt niet zo heel veel op een cv.
Wijsheid gewenst.

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:19

Ik denk dat ik me erg zou focussen op welke opleiding me leuk lijkt, of beter nog: welke job me heel leuk lijkt, die me voldoende baangarantie geeft en waar ik voldoende mogelijkheden in heb.
Ik zie het vaak om me heen. Mensen proberen een studie, lukt niet lekker of niet leuk. Krijgen een baan aangeboden en uiteindelijk gaan ze beginnen aan gezinnetje, huisje boompje beestje. Met als gevolg dat je geen fulltime studie meer kan doen tenzij je partner dat financieel op kan vangen.
Mijn visie is zolang je de vrijheid en skills hebt om te studeren: doen. Je kunt altijd een toffe bijbaan zoeken ernaast om toch iets van inkomen te hebben maar dan heb je wel een papiertje en een beetje ervaring.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:30

Ik zou voor nu gaan werken en ondertussen nadenken over wat je echt wil.

Even als voorbeeld: mijn moeder ronde ergens in haar 20er jaren haar eerste opleiding af.

Is gaan werken in haar vakgebied, destijds gestopt met werken toen ze zwanger werd van mijn oudste broer.
Thuis geweest bij broer nr 2 en ook nog toen ik werd geboren (ik ben 4,5 jaar jonger dan m'n oudste broer en ik ben de jongste).
Toen ik een jaar of 6 was is ze weer gaan werken.
Kwam erachter dat ze uitbreiding op haar kennis wilde en is een HBO opleiding gestart, op een net iets ander vakgebied dan haar eerste opleiding.
Heeft daarna nog diverse functies gehad en is ergens in de 50 nogmaals een heel andere HBO deeltijdopleiding gestart en is daar tot aan haar pensioen nog werkzaam in geweest.

Je kunt dus best een gezin en een huis etc combineren met "een leven lang leren".

Even om je op een heel andere minder te brengen dan "ik moet nu kiezen waarin ik de rest van mijn leven ga werken".

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 10:29

@ senna21, ik dacht dat je doelde op voltijd mbo. Deeltijd mbo zie ik wel als nuttig, maar dat vind ik wel meer hetzelfde als beroepsgerichte cursussen. Voor het mbo werk en denkniveau hoef ik het denk ik niet te doen, omdat ik dat al wel heb aangetoond.

@ Plausibel, klopt, ook een goed idee om er dan een baan naast te zoeken in de richting! Ik heb nu alleen wel het gevoel dat mijn keuze 100% zeker moet zijn. Ik kan voor mijn gevoel niet meer zo onbezonnen kiezen als een 18 jarige. Alleen, hoe weet je nou of een studie écht goed gaat uitpakken? Naar mijn idee weet je dat pas als je erop zit. Dit maakt het enorm lastig!

@ Marije_jiplover, bedankt voor je reactie! Er zijn wel meerdere wegen naar Rome inderdaad.

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:13

Biks2 schreef:
@ senna21, ik dacht dat je doelde op voltijd mbo. Deeltijd mbo zie ik wel als nuttig, maar dat vind ik wel meer hetzelfde als beroepsgerichte cursussen. Voor het mbo werk en denkniveau hoef ik het denk ik niet te doen, omdat ik dat al wel heb aangetoond.

@ Plausibel, klopt, ook een goed idee om er dan een baan naast te zoeken in de richting! Ik heb nu alleen wel het gevoel dat mijn keuze 100% zeker moet zijn. Ik kan voor mijn gevoel niet meer zo onbezonnen kiezen als een 18 jarige. Alleen, hoe weet je nou of een studie écht goed gaat uitpakken? Naar mijn idee weet je dat pas als je erop zit. Dit maakt het enorm lastig!

@ Marije_jiplover, bedankt voor je reactie! Er zijn wel meerdere wegen naar Rome inderdaad.

Dat laatste ben ik met je eens, dat je pas weet of iets bij je past als je erop zit. Maar dat is met alles. Never try never know.
Gelukkig krijg je je geld retour als je stopt voor februari toch? Is dat nog zo?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:29

Biks2 schreef:

Oh ja, hoe dan?
Even heel hard, maar je hebt helemaal niks aangetoond, behalve dan dat je een jaar hbo hebt gedaan en niet hebt afgemaakt. Je hebt dus helemaal niks.
Als die baan daadwerkelijk op hbo-niveau is, dan heb je vet mazzel en mag je je in je handjes knijpen, maar weet dat je dat waarschijnlijk vooral te danken hebt aan de beroerde arbeidsmarkt op dit moment. Werkgevers kunnen niet of nauwelijks aan ervaren krachten komen en nemen alles aan dat voorbij komt. In dit geval is dat jouw kans, ik zou zeggen pak hem aan. Ga werken, probeer via je werkgever een opleiding te volgen en alsnog dat papiertje te halen.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 09:53

@ plausibel, ja die regeling is er volgens mij nog steeds! Jammer om niet in de toekomst te kunnen kijken want als ik ga studeren moet ik wel een baan opzeggen en achteraf krijg ik dan misschien spijt. Maar ja die onzekerheid moet ik accepteren denk ik.

@ achterom, ik heb al een half jaar naar behoren gepresteerd in een mbo 3/4 functie. Daarnaast is een havo diploma met een HBO propedeuse echt wel meer dan niets. Je doet het nu heel negatief voor maar ik ben niet voor m'n lol gestopt met mijn opleiding.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:42

TS, wanneer jij graag een HBO opleiding wilt volgen, ga dat vooral doen.
Het is alleen zo dat jij je studievaardigheden nog wel moet opfrissen. Wat je hebt gedaan, is niet niks, maar laat zich niet vergelijken met wat nodig is voor een volledige opleiding naast je werk. Met doorzettingsvermogen en discipline kun je waarschijnlijk een heel eind komen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:53

Is een associate degree niks voor jou?