Zorgtoeslag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Momo94

Zorgtoeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 16:28

Hallo,

Ik ben al veel aan het googlen geweest, alleen ik wordt er niks wijzer op..

Vanwege eigen bedrijf heb ik zorg toeslag stop gezet voor de zekerheid om niet voor onverwachtse verrassingen komen te staan.

Alleen voor wat ik verdien zou ik nog wel zorg toeslag krijgen. Weet iemand of dit met terug werkende kracht nog wordt berekend, waardoor als je te weinig of niks hebt ontvangen nog krijgt? Of moet ik daarvoor echt nog wel zorgtoeslag ontvangen?

Iets meer adem ruimte zou fijn zijn, maar met onverwachtse verrassingen vind ik ook niet zo fijn. :D

Anoniem

Re: Zorgtoeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:30

Ja hoor, als jij belastingaangifte doet komt er een verrekening met wat jij nog moet betalen, en/of wat jij terug krijgt. Ik heb hem bijvoorbeeld uit staan zodat ik straks een leuk spaarpotje heb rondom de vakantietijd.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:33

Je moet hem niet stopzetten!
Dan heb je met terugwerkende kracht geen recht namelijk!
Wat je wel kan doen is je inkomen hoog 'inschatten'
Dan krijg je niks en bij de eindberekening verrekenen ze het dan en dan krijg je wat je had moeten krijgen

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:34

Ik heb mijn inkomen vorig jaar op 30000 gezet. Ik had dit ook gedaan omdat ik bang was dat ik te veel ging verdienen. Als het goed is krijg je dan niks. Ik ben zelf alleen benieuwd of ik het met mijn aanslag terugkrijg of dat ik het pas (las dit op google) in september terugkrijg.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:42

Als je je zorgtoeslag hebt stopgezet moet je het zelf met terugwerkende kracht aanvragen. Als je je inkomen hoger hebt ingeschat en daardoor geen zorgtoeslag meer ontvangt wordt bij de definitieve berekening gekeken waar jij recht op had, dit wordt wel automatisch gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:42

pimaude schreef:
Ja hoor, als jij belastingaangifte doet komt er een verrekening met wat jij nog moet betalen, en/of wat jij terug krijgt. Ik heb hem bijvoorbeeld uit staan zodat ik straks een leuk spaarpotje heb rondom de vakantietijd.

Zo werkt dat niet. Je moet dat zelf actief aanvragen en je kan maar tot een bepaalde periode met terug werkende kracht. Het is niet zo je dat bij met de aangifte ib terug krijgt. Als je dan wat terug krijgt dan komt dar voort uit je aangifte en niet uit je toeslagen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:43

Inderdaad niet stopzetten. Dan krijg je niks meer automatisch.
Beste is inderdaad je inkomen te hoog schatten.

@maureen, toeslagen worden volgens mij circa 6-8 weken na de definitieve aanslag geregeld.

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:46

Als je de zorgtoeslag zet op 32.000 geschat inkomen. Gaat je toeslag op 0 euro staan. Heb je als het jaar verstreken is wel minder verdiend dan 32.000 krijgt je het met terugwerkende kracht terug bij de definitieve beschikking.

Zet je toeslag stop word het niet automatisch berekend. Dan zou je als een jaar verstreken is zorgtoeslag voor dat jaar opnieuw moeten aanvragen. Maar handiger is om gewoon je inkomen te hoog in te schatten.

Bron wat staat wat maximaal inkomen is voor recht op zorgtoeslag. Alles daarboven komt het lopend het jaar op 0 toeslag te staan.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... orgtoeslag.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:49

Wanneer is de definitieve beschikking dan?

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:58

Wanneer alle inkomsten gegevens bekend zijn, maar uiterlijk 31 december van het volgende jaar. Dus als het gaat om toeslagjaar 2021, dan uiterlijk 31december 2022

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 17:08

Oeps dan.. heb het nu maar weer aangevraagd en dan op een hoog inkomen.

Kan je eventueel dan ook zorg toeslag nog aanvragen met terug werkende kracht? :o
Al gevonden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:51

Ik las er even overheen dat je hem echt stop had gezet. Hier is inderdaad het inkomen heel hoog gezet :-) dat is de juiste truc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 05:43

Ik vind het ook maar onduidelijk. Op de website staat inderdaad:'je hoeft hem niet stop te zetten, want als je er toch recht op had, moet je er zelf achteraan' dus ik had niets gedaan. Kreeg elke maand nog twee of drie tientjes zorgtoeslag en aan het einde van het jaar: 'joe, je hebt teveel toeslag gekregen, je moet het hele bedrag terugbetalen.' :+ Dus inderdaad, inkomen te hoog instellen is de truc!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:06

Ik weet vrij zeker dat ik hem een aantal jaar geleden heb stopgezet en vorig jaar kreeg ik ineens een flink bedrag aan zorgtoeslag gestort omdat ik het jaar ervoor recht had op zorgtoeslag. Ik heb dat jaar dus niets per maand ontvangen maar alles in 1 keer. Was ook een aparte bijschrijving, niet in combinatie met de de belastingteruggave. Heeft iemand daar dan een verklaring voor? Toch niet goed stopgezet?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:15

Anders bel je de belastingdienst. Zo had ik een specifieke vraag over dr aankoop van een woning waarbij de notaris en mijn financiële man een discussie kregen over een belastingding.
1 telefoontje en ik wist het.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:30

Wat een draak van een regeling is dat toeslagensysteem toch. Zoveel mensen die ermee de boot in gaan.
Hoog tijd voor een ander stelsel!

Inderdaad te hoog inkomen opgeven en niet stopzetten.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:28

fleurtjeuh schreef:
Je moet hem niet stopzetten!
Dan heb je met terugwerkende kracht geen recht namelijk!
Wat je wel kan doen is je inkomen hoog 'inschatten'
Dan krijg je niks en bij de eindberekening verrekenen ze het dan en dan krijg je wat je had moeten krijgen

Inderdaad!
Ik zet het altijd bijna €3000 hoger elk jaar in Januari voor dat komende jaar.
Dus bijvoorbeeld in Januari 2021, zet ik 'm hoger voor jaar 2021.
Dit laat ik altijd zo staan, en wacht ik op mijn jaaropgave die ik in Februari 2022 krijg, dan pas ik het aan, en staat het goede bedrag erin. Dan zie je eigenlijk gelijk wat je terug krijgt, of misschien bij moet betalen. In mijn geval krijg ik zo bijna elk jaar €300,- terug, zonder voor verassingen komen te staan.

Waar ik dan wel op let, is in Januari 2022, dan pakken ze het geschatte inkomen, en dit bedrag pas ik dan naar hetzelfde bedrag aan als wat ik in 2021 geschat heb, om dit dan weer in ferbuari 2023 met mijn jaaropgave aan te passen.

Rond mei krijg ik dan dit terug op mijn bankrekening.

Dit zelfde doe ik ook met huurtoeslag, ipv elke maand, laat ik dat 1x per jaar uitbetalen. (zelfde verhaal als hierboven!)

Mocht je vragen hebben, mag je mij gerust een PBtje doen! :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:31

Je kunt altijd met terugwerkende kracht zorgtoeslag aanvragen. Daarvoor heb je tot 1 september van het jaar erna de tijd. Ook al heb je het stopgezet, is dat geen enkel punt. Altijd beter dan terug moeten betalen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:55

Inderdaad, beter terug vragen dan betalen.
Heb je een boekhouder? Die wil dit wellicht even voor je nakijken?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:51

Zoals iedereen al zei, altijd salaris ophogen en niet stopzetten.

Zo verdiende ik teveel voor zorgtoeslag, maar toen ik een huis kocht had ik zoveel aftrekposten dat ik achteraf toch nog 600 euro zorgtoeslag kreeg dat jaar.