Alleen een cv ketel, of een hybride warmptepomp?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Alleen een cv ketel, of een hybride warmptepomp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 00:22

Mijn cv ketel bezorgt me al twee jaar hoofdpijn (en koude vingers) en ik ben er nu helemaal klaar mee: ik wil een nieuwe. Ik zit alleen te twijfelen of ik moet gaan voor een gewone CV ketel, of toch een ketel i.c.m. een hybride warmtepomp. Aangezien bokt altijd alles weet, hoop ik hier wat meer meningen en informatie te krijgen.

Informatie over de woning:
Bouwjaar: 1975, aanbouw 1983
Isolatie: vloer en dak zijn in 2020 extra geïsoleerd, spouw kon niet. Rondom zit er dubbel glas uit de jaren 80 in.
Oppervlakte: 130m2
Inhoud: 450m3
Comfort: ik douche twee keer per dag kort maar heet. Ik stook het 's winters zelden warmer op dan 17 graden, het grootste gedeelte van het huis is zelfs maar 15.

Ik heb 10 panelen op het dak liggen, maar ik neem nog steeds wel iets aan stroom af per jaar, zo'n 750kwh per jaar, vooral in de daluren.

Buiten heb ik ruimte zat om een warmtepomp unit te plaatsen.

Ik ben benieuwd naar ervaringen, meningen, kosten, eigenlijk alles.

tamary

Re: Alleen een cv ketel, of een hybride warmptepomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:33

Qua warmtepompen, kies een goede (vaak duurder), die echt echt stil is. Mocht je er aan willen beginnen dan, die dingen kunnen behoorlijk herrie maken anders en uitzetten is niet zo practisch, enkel stoken als je er juist niet bent en hopen dat huis warm genoeg blijft tot je weer weg kan/moet ook niet.

Maar afgezien van isolatie en hoe je stookt, hoeveel m3 gas verbruikt de huidige ketel ervoor en wat voor cv ketel is het? en wat is je huidige energielabel?

Hier huurhuis en die worden nog niet voorzien van extra dingen, daarnaast is hier een proefproject biogas de bedoeling ivm geen ruimte op stroomnet. Ben ik blij mee, want met huurbaas geloof ik niet in aanleg goede warmtepomp en kans is heel groot dat ik knetter wordt van de herrie van zo'n ding.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 00:39

Dit is mijn huidige verbruik:
Afbeelding

Momenteel heb ik een nefit topline uit 2008. Ik heb er al onwijs veel gezeik mee gehad, van een lekkend hydroblok (waardoor mijn halve zolder onder water stond en mijn plinten verpest zijn) tot zijn nieuwste grapje: ineens in een paar uur een complete bar druk verliezen en dan zonder druk staan. Vanmiddag om 14.00 was er nog niets aan de hand, vanavond om 23.00 kom ik thuis en is het koud en staat hij op 0,0 bar druk.

Ik heb al twee keer een rekening van €180 tot €250 gehad van flopstra feenstra, en ik ben niet van plan met dit ding dezelfde fout te maken als die ik ooit met een auto maakte: blijven betalen voor kleine reparaties omdat ik iedere keer denk "voor dit geld koop ik geen nieuwe".

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 01:03

Levensduur ketel is dacht ik iets van 15 jaar, dus op en versleten zal best kunnen. Gezien de proefprojecten met biogas in mijn buurt, wat/of zijn er qua proefprojecten waar jij woont? Informeer eens bij je gemeente, voor hetzelfde geld zijn die met net zo iets bezig en dan is van het gas af juist niet handig.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:02

Mijn man vraagt welke temperatuur de aanvoertemperatuur is? (Wat er naar je radiatoren gaat)
Hij vraagt dat omdat de efficiëntie van een hybride warmtepomp grotendeels afhankelijk is van die temperatuur, een warmtepomp heeft een maximum van rond de 45 graden, daarboven zal de gasketel aanslaan.
17 graden is ook wel erg koud, hij denkt dat qua comfort je misschien meer opschiet met het dubbel glas vervangen voor HR++, maar dat lost je CV problemen niet op.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:10

Er staat me iets van mij dat een hybride warmtepomp alleen kan als je huis goed geïsoleerd is.
Vereniging Eigen huis deelt regelmatig stukken over de warmtepomp.

Wij zijn ons ook aan het oriënteren, maar twijfelen nog.
Alle gemeentes moeten in 2021 een warmteplan hebben geschreven. Daarin staat hoe zij de gemeentes gasvrij willen maken (Bijv door stadswarmte etc). Het is goed om eerst naar die info te kijken, voordat je aanpassingen doet.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:55

Helaas is de informatievoorziening over warmtepompen vaak heel onvolledig.

Wij stoken ons huis uit 1915 met alleen een warmtepomp. Wij hebben een pellet kachel als bijverwarming in de woonkamer, maar zonder zouden we het ook prima warm krijgen, maar wat meer stroom verbruiken. Het eerste jaar dat we de warmtepomp hadden hebben we nog best veel hout bij gestookt omdat we vonden dat hij teveel stroom verbruikte, maar als je bedenkt dat er dan geen gas verstookt wordt is dat natuurlijk heel logisch.

Ons huis is wel geïsoleerd, maar heeft ook muren waar bijna niks tussen zit. Het dak is alleen geïsoleerd op de eerste verdieping en de zolder waait door, dus om nou te zeggen dat het een goed geïsoleerd huis is.... Nee, maar ook niet zo minimaal als toen we het kochten.

Het argument dat een huis belachelijk goed geïsoleerd moet zijn is uit mijn ervaring onzin gebleken. Ook dat je speciale radiatoren nodig zou hebben is niet mijn ervaring. Wij hebben nog de standaard radiatoren. Als we ze zouden vervangen door lage temperatuur radiatoren en/of vloerverwarming zou dat natuurlijk wel de efficiëntie verbeteren, maar echt nódig hebben we het niet.

Wij stoken ons huis met 30-38 graden door de radiatoren en dat gaat prima.

Een hybride warmtepomp is ook als all-electric in te stellen en is op zich een mooie oplossing voor iedereen die nog niet helemaal zonder gas durft. Het nadeel is dat je dan dus wel je (oude) cv ketel moet laten hangen.