Slijtplekken door fietsen voorkomen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niniane

Slijtplekken door fietsen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 08:56

Hoi!

Ik zoek me suf, maar vind geen goede tips, dus ik gooi de vraag maar gewoon even in. :D

Ik fiets iedere dag op en neer naar het werk, in totaal een halfuur per dag, maar de slijtage plekken in mijn spijkerbroeken baal ik wel van.
Mijn spijkerbroeken zijn allesbehalve goedkoop (denk aan Levi's 501 en Madewell), dus aan de kwaliteit van de broeken ligt het niet. Maar ik wil ze graag goed houden.

Wie heeft er goede tips om dit te voorkomen?

ElSea

Re: Slijtplekken door fietsen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:02

Als de plekken zitten waar ik denk dat ze zitten zou een dameszadel kunnen helpen. Dat is een ovaal zadel zonder het uitsteeksel aan de voorkant, dus dan schuurt de binnenkant van je benen niet de hele tijd tegen dat plastic aan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:04

Helaas niet, hier hetzelfde probleem. Spijkerbroeken zijn daar niet tegen bestand.

Hoe meer rek er in de broek zit, hoe minder ze het kunnen hebben. En duur of goedkoop maakt lang niet altijd verschil. De broek die hier het langst vol heeft gehouden is een simpele van C&A van 30 euro.

Lees mee voor de gouden tip. Enigste wat ik kan bedenken om de wrijving te verminderen is een schapenvachtje op je zadel.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:05

Goedkopere broeken dragen tijdens het fietsen?

Ik heb er ook last van en ook met lopen schuurt het bij mij tegen elkaar. Is niet zoveel aan te doen. Ik koop dan ook geen dure spijkerbroeken meer aangezien de levensduur daarvan niet significant langer is. Vroeger nog weleens een stuk extra stof genaaid op de schuur plek. Rek je de levensduur iets op. :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:32

Omkleden voor en na het fietsen? Gewoon even switchen voor een simpele joggingbroek?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:37

Rokzadel kan inderdaad helpen, al weet ik niet of je daar lekker een half uur op kan zitten. Andere broek voor het fietsen zou mijn keus zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:41

Vroeger zag je vrouwen ook wel op een rokzadel fietsen (makkelijker op- en afstappen met een rok aan en rokt kreukte minder).

Het deel van het fietszadel dat normaal tussen de benen van de fietser valt en voor wrijving zorgt, ontbreekt bij een rokzadel. Je zit meer op je billen.

Voorbeeldje: https://www.internet-bikes.com/172824-s ... feEALw_wcB

Misschien het proberen waard :)

Edit: is al lang genoemd zie ik nu :?

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:43

Niniane schreef:
Hoi!

Ik zoek me suf, maar vind geen goede tips, dus ik gooi de vraag maar gewoon even in. :D

Ik fiets iedere dag op en neer naar het werk, in totaal een halfuur per dag, maar de slijtage plekken in mijn spijkerbroeken baal ik wel van.
Mijn spijkerbroeken zijn allesbehalve goedkoop (denk aan Levi's 501 en Madewell), dus aan de kwaliteit van de broeken ligt het niet. Maar ik wil ze graag goed houden.

Wie heeft er goede tips om dit te voorkomen?

Gouden tip heb ik niet, maar ik had/heb het ook door mijn fietszadel (een heerlijke leren Brooks). Zo 2 broeken per jaar naar de ****. Goedkoop of duur maakte niet uit, altijd binnenkant bovenbeen versleten.
Jurkjes/ rokjes aan was mijn oplossing ;-)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:46

Fietsbroek aan tijdens het fietsen. Even omkleden maar scheelt een hoop frustratie.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:50

Maar voor 2x een kwartiertje ga je toch niet een andere broek aan trekken, dat is 2.5 km of zo.

Als je 10+ kilometer moet dan snap ik dat, maar voor zo'n kort stukje zou ik dat nooit doen.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:01

Niet gaan zitten :Y)
Maar ik fiets ook elke dag,20 heen en 20 terug en ik heb hier gelukkig geen last van.
Misschien wat meer broeken aanschaffen om af te wisselen

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:05

Je hebt ook voor fietszadels zadelbontjes, misschien scheelt dat wrijving?
Of zo'n simpel plastic zadelhoesje dat een beetje ruim zit? Dan gaat dat wrijven tegen het zadel ipv je broek (in theorie dan he... zelf testen, maar is goedkoop om te proberen).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:22

Mijn dochter had dat idd ook, ze fietste voor school dagelijks zo'n 22 km.
Geen ideale tip voor je.
Maar weet wel dat het geen verschil maakte in goedkope of duurdere broeken

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:24

Levi’s is sowieso niet heel slijtvast. Het schijnt ook dat wassen ten koste gaat van spijkerbroeken.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:30

Materiaal of staat van je zadel kan veel uitmaken, ik heb in mijn schooltijd een heel stel broeken versleten voordat ik ontdekte dat een kleine beschadiging van de toplaag van het zadel de boosdoener was.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:32

Hier inderdaad ook beduidend minder slijtplekken sinds ik een nieuw zadel op mijn fiets heb. Vooral kijken naar een ronde onderkant, dat scheelt echt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:36

Tink89 schreef:
Omkleden voor en na het fietsen? Gewoon even switchen voor een simpele joggingbroek?

ja dat doe ik ook van een simpele fiets broek naar werk kleding jeans gewoon in het toilet en dat gaat al jaren goed!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 10:45

Ik heb net 4 maanden een nieuwe fiets dus daar zal het niet aan liggen. :D Jeans wassen doe ik zelden en absoluut niet in de droger.

Denk dat ik ga kijken naar een schapenvachtje. Allicht lekker zacht aan de billen. :+

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:17

Met vachtje op het zadel alleen niet (zonder afdekken) in de regen laten staan :')

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:13

Ik gleed altijd van m'n zadel af met zo'n bontje erop. Dus wisselde ik van broek. Of ik deed als het heel koud was een regenbroek erover. Ook opgelost. Maar dat wil je in de zomer niet.