Allereerst, dankjulliewel voor het lezen. Ik zal proberen om het een niet te lang verhaal te laten worden.
Ik heb echt vreselijke twijfels over de toekomst. Ik weet het, ik ben nog maar 23.
Tijd genoeg om te leren/werken etcetc.
Laat daar nou juist net mijn probleem zitten.
Ik weet gewoon niet meer wat ik wil.
Ik heb nu een contract voor 12 uur per week bij een ontzettend leuke werkgever. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin, en hoef absoluut niet weg.
Daarnaast krijg ik zeker de mogelijkheden om meer uren te werken en kom ik vaak uit op rond de 18-20 uur per week.
Maar goed, qua studeren wou het allemaal niet meer lukken. Heb meerdere studies gedaan, geen enkele afgerond. Of de interesse was er niet meer, of mijn mentale gezondheid begon er aan te lijden.
Ik heb nu als enige diploma mijn havo. Hier ben ik erg blij mee, dat ik deze wel gehaald heb.
Ik zal even op een rij zetten welke studies ik geprobeerd heb, en waarom ik gestopt ben.
* Ik ben begonnen op havo/vwo. Dit tot en met jaar 3 gedaan, destijds moeten afstromen naar het examenjaar van vmbo. Dit met 2 vingers in mijn neus gehaald.
*Het eigenlijke plan was om weer terug te gaan naar de havo, en mijn diploma te halen. Maar zoals meerdere dingen in het leven niet volgens plan ging, ging dit ook niet zoals plan. Ik ging de MBO4 opleiding mediavormgever doen. Opzich een leuke opleiding, maar ik was niet zo creatief als sommige van mijn klasgenoten dat waren. Daarnaast had ik eigenlijk maar 1 of 2 vakken die ik wel interessant vond. Dus gestopt.
*Vervolgens de havo gedaan en succesvol afgerond
*Ik dacht, laat ik van mijn hobby mijn beroep maken. Dus we gingen naar paardenhouderij. Nou lang verhaal kort, ben gestopt omdat ik 2 stages had, waar ik niet op mijn plek was, een klas vol met pestkoppen en echte echte paardenmeisjes. Nou ben ik niet het echte typische paardenmeisje, dus viel ik buiten de boot. Mijn stageplekken en docenten waren overigens erg tevreden met mij. Maar het moet natuurlijk wel van 2 kanten komen.
*Tussenjaar gehad. Eigenlijk 1,5 jaar maar goed
Aan mijzelf en mijn mentale gezondheid gewerkt. Bedacht samen met mijn therapeut dat Social Work mogelijk wel wat zou kunnen zijn. Ik wou graag anderen helpen die met dezelfde soort problematiek kampten als ik deed.*Social Work jaar 1 afgerond, en op 1 toets na ook mijn propedeuse gehaald. Jaar 2 deed ik mijn herkansing voor dat verrekte vak, weer niet gehaald. Dat jaar begon ook mijn stage. Ik kwam mezelf erg hard tegen en kwam tot de realisatie dat ik echt geen hulpverlener in de GGZ ben, hoe graag ik het ook zou willen. Met mijn SLB'er regelmatig gesprekken gehouden en toen kwamen we tot de realisatie dat ik de 'vrijheid' die je bij social work hebt, dat dat gewoon helemaal niet bij mij past en werkt. Dat ik beter achter de schermen zou kunnen gaan werken in de GGZ. Toen bedacht ik: "ik twijfelde voordat ik met SW begon tussen SW en toegepaste psychologie. TP heeft veel overeenkomsten, maar is veel minder breed. Dus ik was overtuigd!
* Toegepaste psychologie begon. Zoals verwacht veel herhaling, maar dat was in mijn ogen geen drama. Wat wel een drama was, dat ik opeens geen vrijstellingen meer kon krijgen. Iets wat mij wel verteld was door zowel SW als TP. Dezelfde vakken, dezelfde toetsen en letterlijk dezelfde boeken en leerstof zou ik opeens allemaal opnieuw moeten maken. En dit ging dan niet over 1 of 2 vakken. Maar serieus 6. Daarnaast voelde ik het gewoon niet meer. Het studeren viel me opeens zo erg tegen. Gestopt omdat ik mezelf letterlijk elke dag uit bed moest slepen en met ongelofelijke tegenzin aan school moest zetten.
En nu iets meer dan een half jaar later, begin ik weer ontzettend te twijfelen.
Ik wil heel graag meer dan mijn havo diploma. Heel graag een vak leren. Maar wat?
Daarnaast wil ik ook niet perse weg bij mijn werkgever. Nou hoeft dat natuurlijk ook niet, maar wil ik hier blijven werken over 5 jaar? Geen idee, heb het wel ontzettend naar mijn zin hier. Wellicht zou ik ook wel kunnen doorgroeien hier, en misschien ook wel BBL kunnen volgen.
Maarja, toch blijft dat gevoel prikkelen dat ik een vak wil gaan leren.
Het vervelende is dat ik heel veel dingen leuk vind, maar niet 1 ding fantastisch leuk vind. Behalve de paarden natuurlijk, maar daar hoef ik niet perse een carrière te maken, want ik geniet enorm van mijn bijrijdpaarden en de kansen die ik hier krijg.
Hebben jullie wellicht ideeën over opleidingen (mag gerust mbo zijn! Wel met voorkeur niveau 4), of wat ik als vervolgstappen kan doen? Zie door de bomen het bos niet meer

Ik ben overigens niet een type voor in de zorg, daar ben ik wel achtergekomen. Wiskundig niet super handig, en het is natuurlijk ook wel een zekere tijd geleden.
Onzeker type, en heb baat bij een zeker stuk leiding. Moet niet zelf alles bedenken, want dan raak ik in de stress

Oeps toch een iets langer verhaal geworden dan dat ik had gehoopt
Nogmaals, bedankt voor het lezen!
Ook gekozen onder het mom van "dan heb ik in ieder geval een opleiding" want ik heb ook nooit een idee gehad wat ik wil als "vak". Inmiddels groom ik in de springpaarden, maar ik ben me er wel heel bewust van dat dat iets is wat ik niet mijn hele leven kan doen. Ik ben nu jong, heb geen vriend, geen huis, geen verplichtingen, dus niemand die me mist als ik 2 weken weg ben, maar dat is later wel anders.