Heimwee in het dagelijks leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Biks2

Heimwee in het dagelijks leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-22 11:52

Ik vroeg me af of ik de enige was met deze gevoelens.
Ik heb namelijk heel snel heimwee. Zelfs op het werk..

Ik vind het zelf een beetje idioot en kinderachtig en ik zou er wel vanaf willen.

Iemand tips om dit probleem aan te gaan?

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:03

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:24

Je bedoelt dat als je op je werk bent dat je dan al heimwee hebt naar huis?
Of als je een dagje weg bent?

Anoniem

Re: Heimwee in het dagelijks leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 14:36

Ik herken het heel erg! Lees even mee.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:46

Ik heb het zelf niet, maar lijkt me heel vervelend! Kan het zijn dat dit voort komt uit een angst of onzekerheid? Kom dit vaker tegen bij cliënten. Thuis is een vaste veilige haven, het is voorspelbaar, voelt vertrouwd en komt meestal niet hoor verrassingen te staan.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 17:07

Heel herkenbaar! Heb het jaren heel erg gehad ivm geen fijn gevoel op het werk hebben/te ver van huis werken. En ik ben gewoon het liefste thuis, op mijn bekende plek waar ik super gelukkig ben. Ondertussen heb ik een super fijne werkplek wat voelt als een 2e familie waardoor ik daar met veel plezier heen ga. En heel belangrijk voor mij, dicht in de buurt. Merk gewoon dat wanneer ik verder dan 15/20min van mijn woonplaats af ben ik enorm verlang naar thuis. Ik heb er nog geen oplossing voor gevonden, heb er vooral mee leren dealen omdat het nu eenmaal zo is. Ik ben een echte huismus en heb eigenlijk niet meer nodig dan gewoon lekker thuis zijn.
Heb het als kind ook altijd gehad maar merk dat sinds ik op mezelf woon op mijn droomplekje ik echt nog meer waarde hecht aan het thuis zijn en ook echt niet graag weg ben. Kortom, wat voor mij helpt is dus een hele fijne werkplek hebben wat dicht in de buurt is met hele fijne collega’s en verder gewoon heel veel thuis zijn :')

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-22 18:29

Wat fijn dat mensen dit herkennen! Al gun ik het jullie ook niet hoor.

Ik kan me wel goed ontspannen bij een andere bekende plek, maar dan moet ik dat wel een half jaar kennen of zo, dat het echt vertrouwd wordt.

Ik weet niet waar het door komt. Stukje hechting en mijn persoonlijkheid denk ik.

Een dagje weg is wel prima mits met een vertrouwd persoon. Anders vind ik het vaak niet zo leuk..

Dingetjes van huis meenemen ga ik eens proberen, goede tip!

Het is ook wel een voorrecht om heimwee te hebben, dan is thuis in ieder geval een fijne plek.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 18:42

TS, ga je op vakantie ergens anders heen en hoe gaat het dan?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-22 18:44

Dammie schreef:
TS, ga je op vakantie ergens anders heen en hoe gaat het dan?

Daar heb ik het ook moeilijk mee! Ik bereid me daar wel goed op voor zodat ik weet dat ik heimwee ga krijgen en het me dan niet teveel overvalt. Daarnaast niet te lang weg. Maar het komt dan wel vaak voor dat we 1 nachtje eerder terug gaan :+

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 18:53

Ik heb ooit een reportage gezien van een man uit Schagen? die zijn dorp niet uit ging. Echt overstuur raakte als hij in de auto verder weg ging. Ik heb net geprobeerd die te zoeken voor dit topic, maar kon hem niet vinden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:51

Dammie schreef:
Ik heb ooit een reportage gezien van een man uit Schagen? die zijn dorp niet uit ging. Echt overstuur raakte als hij in de auto verder weg ging. Ik heb net geprobeerd die te zoeken voor dit topic, maar kon hem niet vinden.

Ik weet wie jij bedoelt, zijn kinderen zitten bij mij op school. Ik zal eens googlen op zijn naam, wie weet kan ik het vinden.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:00

Zou het te maken kunnen hebben met een onveilige jeugd/ongezonde hechting?
Laatst bijgewerkt door amber15 op 11-07-25 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 15:15

amber15 schreef:
Ik herken het wel.

Ja dat zou wel kunnen. Ik weet alleen niet hoe ik daar nog vanaf kom. Wel eens hulp gezocht maar dan kwam ik niet verder dan 5 gesprekken met de psycholoog vooral over een negatief zelfbeeld.. en ik wil er zo graag van af! Het geeft me dagelijks stress en heeft erg veel invloed op mijn leven.

Hoe ga jij hier mee om?

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:20

Oh wat herkenbaar.
Ik ben gek op mijn huis, mijn eigen plekje mijn eigen spullen.
Op werk probeer ik mijn eigen werkplek dan ook zoveel mogelijk eigen te maken maar kan er dan heel slecht tegen als er aan mijn spullen wordt gezeten of anderen er iets neerzetten of gaan zitten om te werken.
Thuis komen voelt ook altijd als een opluchting.

Vind dagjes weg erg leuk, maar ben altijd wel erg blij als ik weer thuis ben. Ergens logeren altijd al lastig gevonden wil dan altijd zo snel mogelijk weer naar huis.
Hotelletje of vakantie zijn wel makkelijk doordat mijn vriend een enorme steun is dan. En ik reizen gewoon leuk vind.
Al vanaf kind af aan een enorme huismus

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:04

Wodamen schreef:
Oh wat herkenbaar.
Op werk probeer ik mijn eigen werkplek dan ook zoveel mogelijk eigen te maken maar kan er dan heel slecht tegen als er aan mijn spullen wordt gezeten of anderen er iets neerzetten of gaan zitten om te werken.

Hier precies hetzelfde!
Zou best kunnen dat het te maken heeft met dingen uit je jeugd.
Ik ben ook geen avonturier. Moet er niet aan denken om alleen te gaan backpacken ofzo. Echt niet.

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:26

Ik heb het ook, vroeger als klein meisje werd in altijd al snachts op gehaald als ik bij een vriendinnetje bleef slapen.

Mijn probleem is dat ik heel graag wil, het dan ook doe en er dan achter kom dat ik het echt niet trek. Zoals met een paarden4daagse, ik heb het echt hartstikke leuk gehad, maar op een avond barste ik in huilen uit en toch een nachtje naar huis gegaan. Ook vakanties, ik wil zó graag. Naar zuid Frankrijk gereden samen met mijn vriend, 1,5 dag daar geweest en toen weer terug naar huis gereden. |( Ik werk zelf om de dag, als ik dan een keer meerdere dagen achter elkaar moet werken, dan kan ik mij die dagen daarvoor ookal zo druk om maken.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:10

Ik vind het natuurlijk super vervelend voor jullie maar jullie verhalen zijn ook zo herkenbaar en dat vind ik ook wel prettig om te lezen.

@Gerliev: precies ook zo bij mij met het slapen bij vriendinnetjes, pony kamp etc. En ik wilde inderdaad enorm graag maar het ging gewoon niet.
Ik was dan ook enorm trots op mijzelf toen ik enige tijd terug in Spanje vrijwilligerswerk ging doen met paarden. Het was erg moeilijk de eerste 1 a 2 weken. Toen ik m een beetje op m'n gemak voelde was het alweer bijna tijd om terug te gaan :+ Desondanks ook veel positieve dingen en rust eruit kunnen halen.

Maar laatst was ik met mijn vriend op vakantie, maar ik vond het enorm moeilijk om te genieten ondanks alle mooie landschappen en dergelijken. Ik wilde gewoon naar huis.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:49

Biks2 schreef:
amber15 schreef:
Ik herken het wel.

Ja dat zou wel kunnen. Ik weet alleen niet hoe ik daar nog vanaf kom. Wel eens hulp gezocht maar dan kwam ik niet verder dan 5 gesprekken met de psycholoog vooral over een negatief zelfbeeld.. en ik wil er zo graag van af! Het geeft me dagelijks stress en heeft erg veel invloed op mijn leven.

Hoe ga jij hier mee om?

Ik heb schematherapie hiervoor. Dat helpt mij goed!

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:55

Suzanne F. schreef:
Wodamen schreef:
Oh wat herkenbaar.

Hier precies hetzelfde!
Zou best kunnen dat het te maken heeft met dingen uit je jeugd.
Ik ben ook geen avonturier. Moet er niet aan denken om alleen te gaan backpacken ofzo. Echt niet.

Maar vakanties heb ik dus weer geen problemen mee ! Lekker kamperen, paar dagen hostel hoppen in Italië , vind ik heerlijk.
Vind alleen alles vies en smerig als het niet van mezelf is :') maar daar kan ik me dan redelijk overheen zetten als ik maar mijn eigen spullen heb.