[18+] Bijzonder luguber deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:34

Suliko schreef:
StalNollie schreef:
Ervaring met autisten? Er zijn verschillende vormen en al zou die het 20x doen dan komt daar geen gevoel/emotie bij kijken.


Jij ervaring met autisten
?

Het is namelijk absolute onzin dat autisten geen empathie/emoties/gevoel zouden hebben. Veel mensen met autisme (maar lang niet allemaal) hebben moeite met het identificeren of beschrijven van de eigen emoties en daarmee ook het uiten van inleven (cognitieve empathie) bij anderen hun emoties, maar dat betekent niet dat ze geen emoties ervaren of (affectieve) empathie hebben. :n

Om het dan even bij de juiste naam te noemen, bij kinderen die zulk gedrag vertonen, is er meestal sprake van callous-unemotional traits/kenmerken. Een gebrek aan empathie, angst en schuldgevoel, een volledige onverschilligheid hebben tegenover de gevoelens van anderen (mens en dier) en vaak egocentrisch gedrag vertonen resulterend in crimineel en agressief gedrag. Kinderen krijgen dan meestal het label 'conduct disorder', vaak een voorteken van een latere anti-sociale persoonlijkheidsstoornis (wat veel kennen als psychopaat of sociopaat).

Genen en een neurologische aanleg lijken meestal mee te spelen, maar ook verwaarlozing en mishandeling op jonge leeftijd of ouders die zelf callous-unemotional kenmerken vertonen kunnen van invloed zijn.

Overigens is het niet zo dat alle kinderen die dieren mishandelen of vermoorden callous-unemotional traits hebben, het kan ook het gevolg zijn van slechte coping mechanimes bijvoorbeeld. Maar dit geval klinkt wel zorgelijk, ja. :=


Ja

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:36

Daphne__ schreef:
Er was een kind dat levensgevaarlijk was na mishandeling. Zij is als volwassen vrouw verpleegkundige geworden..

Die had een of andere behandeling gehad, maar volgens mij is degene die de behandeling gaf later veroordeeld voor mishandeling. Maar dat weet ik niet zeker.

Eerlijk gezegd, ik zou me toch niet prettig voelen bij zo'n verpleegkundige :=

Beth Thomas heette zij geloof ik.



Ik ken ook zo'n jongen, heeft vroeger op jonge leeftijd ook dieren wat aangedaan. Beide ouders zelfmoord.

Maar is nu een fatsoenlijke jongen met eigen bedrijf en leuk gezin.

Suliko

Berichten: 4331
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:45

StalNollie schreef:
Suliko schreef:

Jij ervaring met autisten
?

Het is namelijk absolute onzin dat autisten geen empathie/emoties/gevoel zouden hebben. Veel mensen met autisme (maar lang niet allemaal) hebben moeite met het identificeren of beschrijven van de eigen emoties en daarmee ook het uiten van inleven (cognitieve empathie) bij anderen hun emoties, maar dat betekent niet dat ze geen emoties ervaren of (affectieve) empathie hebben. :n

Om het dan even bij de juiste naam te noemen, bij kinderen die zulk gedrag vertonen, is er meestal sprake van callous-unemotional traits/kenmerken. Een gebrek aan empathie, angst en schuldgevoel, een volledige onverschilligheid hebben tegenover de gevoelens van anderen (mens en dier) en vaak egocentrisch gedrag vertonen resulterend in crimineel en agressief gedrag. Kinderen krijgen dan meestal het label 'conduct disorder', vaak een voorteken van een latere anti-sociale persoonlijkheidsstoornis (wat veel kennen als psychopaat of sociopaat).

Genen en een neurologische aanleg lijken meestal mee te spelen, maar ook verwaarlozing en mishandeling op jonge leeftijd of ouders die zelf callous-unemotional kenmerken vertonen kunnen van invloed zijn.

Overigens is het niet zo dat alle kinderen die dieren mishandelen of vermoorden callous-unemotional traits hebben, het kan ook het gevolg zijn van slechte coping mechanimes bijvoorbeeld. Maar dit geval klinkt wel zorgelijk, ja. :=


Ja


Bijzonder, want je doet behoorlijk ongefundeerde uitspraken over autisme en het hebben van geen emoties en een gebrek aan bewustzijn. Het idee dat autisten geen emoties of empathie hebben, is onderdeel van een stereotype beeld en allang achterhaald door de wetenschap.

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:49

Je ziet vaak bij dit soort geweld dat daar geen emotie/inlevingsvermogen aan hangt.

Suliko

Berichten: 4331
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:00

StalNollie schreef:
Je ziet vaak bij dit soort geweld dat daar geen emotie/inlevingsvermogen aan hangt.


Ja, en dat heeft dus helemaal niets met autisme te maken, maar met callous-unemotional traits. Wat wederom, geen verband heeft met autisme. :+

Misschien kan je mijn posts iets beter lezen, want daar leg ik het allemaal al uit, maar hier nog een keertje. Autisten hebben wél emoties en wél inlevingsvermogen, alleen sommige autisten (dus niet allemaal) vinden het lastig om de eigen emoties te herkennen en benoemen of die van anderen te herkennen en vinden het daardoor lastig om empathie te uiten, maar kunnen dit dan alsnog wel ervaren en hebben gewoon compassie zoals de meeste mensen. Het verband tussen autisten en geen emoties hebben: is er niet. Het verband tussen autisten en het mishandelen of vermoorden van dieren: is er niet!

Er is een verband tussen kinderen met callous-unemotional traits en het mishandelen of vermoorden van dieren. Dat staat los van autisme.

Dus stop met ongefundeerde uitspraken doen over autisten en ze koppelen aan gedrag en kenmerken die niet kloppen.

Anastasia24

Berichten: 2718
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:25

Stille meelezer hier maar wilde even inhaken, bedankt dat je het zo duidelijk uitlegt Suliko, het is jammer dat dat stereotype blijft hangen. Het zijn inderdaad twee volledig verschillende dingen, ben zelf autistisch genoeg met de daarbij ook genoeg autisme groepen. Vind het jammer om te lezen dat gebrek aan empathie en autisme nog aan elkaar gelinkt word, hopelijk lezen meer mensen mee met de fijne uitleg. :j

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:40

StalNollie schreef:
Ervaring met autisten? Er zijn verschillende vormen en al zou die het 20x doen dan komt daar geen gevoel/emotie bij kijken.
Ik vind je hier extreem kort door de bocht gaan, en je zet een behoorlijke groep (imo) negatief weg.

Lijkt me niet nodig.

c_alsemgeest

Berichten: 20689
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:52

De enige mensen met autisme waar ik mee werkte welke zulke daden hadden verricht hadden daarnaast een vorm van een persoonlijkheidsstoornis. Agressie kan voortkomen vanuit autisme, zeker door overprikkeling e.d. maar dit type daden kenmerkt zich door een gebrek aan emphatie of het niet kunnen voelen. Mensen met autisme hebben moeite met empathie tonen omdat het anders binnen komt en anders verwerkt wordt, maar geen gebrek hieraan. Ze herkennen vaak van nature de emoties minder snel, en als je dat lastig herkend, kan je er ook niet goed op inspelen.

In jouw voorbeeld stalnollie... ouders met zelfmoord, als dat al in de jeugd gebeurt is kan je bijna geen stukje onthechting, trauma of een erfelijk component uitsluiten. Dus alleen het feit dat die kennis van jou autisme had, wil niet zeggen dat de daden daar uit voortkwamen. Als ik naar gerichte en met voorbedachte rade uitgevoerde dodingen kijk van de cliënten waar ik mee gewerkt heb, komt autisme niet eens voor in de top 5 van ziektebeelden die zij hadden om eerlijk te zijn.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 04:30

En in het geval van trauma, wordt er ook wel eens de diagnose autisme verkeerd gegeven. Dit heb ik begrepen van de psycholoog die mijn jongste zoon op dit moment aan het testen is.

Hier ook ervaring met autisme. Mijn oudste zoon heeft wat vroeger klassiek autisme genoemd werd.
Hij houdt niet van dieren, met name omdat hij absoluut niet tegen "luchtjes" kan. Toen hij klein was kon hij weleens schoppen naar honden omdat hij boos werd als ze te dicht in zijn buurt kwamen.
Maar hij weet prima dat dieren levende wezens zijn die ook gevoelens hebben. En hij zal ze ook niet bewust pijn doen.
(tegenwoordig kiest hij er zelfs weleens voor om mee naar stal te gaan omdat hij het gezellig vindt om samen met mij weg te gaan. Terwijl hij de paarden lucht echt vreselijk vindt)

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 08:32

Suliko kun je dan ook heel stuk terug lezen je haalt nu autisme er alleen maar bij maar ik zeg duidelijk bijvoorbeeld dus ik zeg niet dat geen andere stoornissen dit kunnen veroorzaken.

Je trekt mijn stukje totaal uit verband... Ik zeg nergens dat autisten moordenaars zijn etc...ik zeg alleen dat ze vaak dat stukje emotie missen en wat hier word gezegd dat dit kind het na 9x heus wel moet weten/voelen. Maar dat is echt niet altijd zo als ze BIJVOORBEELD een vorm van autisme hebben.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 17-03-24 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 08:33

c_alsemgeest schreef:
De enige mensen met autisme waar ik mee werkte welke zulke daden hadden verricht hadden daarnaast een vorm van een persoonlijkheidsstoornis. Agressie kan voortkomen vanuit autisme, zeker door overprikkeling e.d. maar dit type daden kenmerkt zich door een gebrek aan emphatie of het niet kunnen voelen. Mensen met autisme hebben moeite met empathie tonen omdat het anders binnen komt en anders verwerkt wordt, maar geen gebrek hieraan. Ze herkennen vaak van nature de emoties minder snel, en als je dat lastig herkend, kan je er ook niet goed op inspelen.

In jouw voorbeeld stalnollie... ouders met zelfmoord, als dat al in de jeugd gebeurt is kan je bijna geen stukje onthechting, trauma of een erfelijk component uitsluiten. Dus alleen het feit dat die kennis van jou autisme had, wil niet zeggen dat de daden daar uit voortkwamen. Als ik naar gerichte en met voorbedachte rade uitgevoerde dodingen kijk van de cliënten waar ik mee gewerkt heb, komt autisme niet eens voor in de top 5 van ziektebeelden die zij hadden om eerlijk te zijn.

Uit welk stukje haal jij dat deze jongen dan autisme had ?? Sorry die volg ik niet

xPabloBokt

Berichten: 9451
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:30

StalNollie schreef:
Suliko kun je dan ook heel stuk terug lezen je haalt nu autisme er alleen maar bij maar ik zeg duidelijk bijvoorbeeld dus ik zeg niet dat geen andere stoornissen dit kunnen veroorzaken.

Je trekt mijn stukje totaal uit verband... Ik zeg nergens dat autisten moordenaars zijn etc...ik zeg alleen dat ze vaak dat stukje emotie missen en wat hier word gezegd dat dit kind het na 9x heus wel moet weten/voelen. Maar dat is echt niet altijd zo als ze BIJVOORBEELD een vorm van autisme hebben.


En jij leest dus weer niet goed, want dat mensen met autisme een stuk emotie missen is pertinent niet waar en achterhaalde info.

Dat is afkomstig van de theory of mind en die wordt wijdverbreid tegengesproken door psychologen en psychiaters.

moonsparkle
Berichten: 21748
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:33

Kunnen we de hele autisme discussie niet weg laten :o naar mijn idee heeft dat niks met het nieuwsbericht te maken gezien het daarin niet wordt benoemd

Suliko

Berichten: 4331
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:44

StalNollie schreef:
Suliko kun je dan ook heel stuk terug lezen je haalt nu autisme er alleen maar bij maar ik zeg duidelijk bijvoorbeeld dus ik zeg niet dat geen andere stoornissen dit kunnen veroorzaken.

Je trekt mijn stukje totaal uit verband... Ik zeg nergens dat autisten moordenaars zijn etc...ik zeg alleen dat ze vaak dat stukje emotie missen en wat hier word gezegd dat dit kind het na 9x heus wel moet weten/voelen. Maar dat is echt niet altijd zo als ze BIJVOORBEELD een vorm van autisme hebben.


Voor zo ver ik jouw berichten lees, had je het enkel en alleen over autisme, inderdaad als voorbeeld. Je haalt autisme erbij, om aan te geven dat mensen emotie en een stuk bewustzijn kunnen missen, daar reageer ik op, want dat klopt gewoon echt niet.
Dus jouw ‘BIJVOORBEELD’ een vorm van autisme hebben, is geen voorbeeld. Ja, kinderen met autisme kunnen verkeerd reageren, een onhandig coping mechanisme hebben, zoals het voorbeeld van TinkerTreas. Net als kinderen met trauma of hechtingsproblematiek of wat dan ook. Maar dat heeft niets te maken met een gebrek aan emoties of bewustzijn.

Volgens mij trek ik je stuk nergens uit verband, ik heb namelijk ook nergens gezegd dat jij hebt gezegd dat autisten moordenaars zijn. :o?

Ik probeer alleen maar tig keer uit te leggen dat autisten wel emoties, compassie en schuldgevoel hebben. En dat er totaal geen logisch verband is tussen autisten en het mishandelen of vermoorden van dieren. Dus het voorbeeld dat je geeft, is fout. Ik ga puur in op jouw uitspraak, een uitspraak die ongefundeerd is (kom maar met wetenschappelijke artikelen, ik zit er klaar voor) en ook nog eens schadelijk, omdat het een stereotype beeld van autisten in stand houdt. Een groep mensen die al zó vaak uitgesloten en veroordeeld wordt.

Citaat:
Ik wil absoluut niet overal een sticker opplakken of het goedpraten. Maar soms speelt er meer en door bijv autisme doet iemand het niet bewust en vaak ook nog eens zonder emotie.
Dus hoop dat er ook verder onderzoek gedaan gaat worden

Ervaring met autisten? Er zijn verschillende vormen en al zou die het 20x doen dan komt daar geen gevoel/emotie bij kijken.


Maar goed, ik geef het op. Want je gaat totaal niet inhoudelijk in op mijn argumenten, terwijl ik mijn best doe om het uit te leggen. En vervolgens krijg ik naar mijn hoofd dat ik jouw stuk uit verband trek, terwijl ik dat helemaal niet doe. :')

@moonsparkle, zolang mensen nog zulke aannames hebben bij dit soort nieuwsberichten, vind ik het persoonlijk wel belangrijk om dat soort waardeloze uitspraken uit de lucht te halen. En iedereen ging gelijk in op wat er mis zou kunnen zijn met dit jongetje, dus blijkbaar is dat wat het nieuwsbericht oproept aan discussie.

AvHdG
Berichten: 263
Geregistreerd: 11-08-17

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:23

Anders maken jullie zelf een topic? Waar jullie verder discusseren over autisme.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23477
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:34

Moderatoropmerking:
zouden jullie de autisme discussie hier willen staken? Evt kan er een nieuw topic over aangemaakt worden indien dit gewenst/noodzakelijk is

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:10

Moderatoropmerking:
bericht verwijderd, zie bovenstaande modopmerking

Molly1230

Berichten: 419
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:18

noviceh schreef:
Kind doodt dieren op kinderboerderij: https://nos.nl/artikel/2512914-kind-doo ... an-holland Gruwelijk dat dit is gebeurd, ook zonder berouw.


Bizar. Klinkt voor mij echt als de beginjaren van een seriemoordenaar. Gauw aanpakken en laten onderzoeken dit kind.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101872
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 14:00

Geen idee of het al eens is gezegd maar de Morbid podcast is geweldig. Ik ben er net mee begonnen maar het is reuze interessant.

Cinnepin

Berichten: 8940
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:58

Molly1230 schreef:
noviceh schreef:
Kind doodt dieren op kinderboerderij: https://nos.nl/artikel/2512914-kind-doo ... an-holland Gruwelijk dat dit is gebeurd, ook zonder berouw.


Bizar. Klinkt voor mij echt als de beginjaren van een seriemoordenaar. Gauw aanpakken en laten onderzoeken dit kind.



Ook mijn gedachte inderdaad

Merlen

Berichten: 1601
Geregistreerd: 24-03-13

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 20:46

Op Viraal vandaag staat een filmpje van een Indiase (denk ik) man die wordt gebakken al hangend aan een elektriciteitskabel.
Je ziet hem smeulen en zijn huid valt eraf.
Naar het einde van het filmpje beweegt hij nog een arm.Ik twijfel of hij dan nog in leven is.

DebGizmo

Berichten: 1954
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 20:54

Wat doet zo iemand daar :( heb je een linkje?

Edit; al gevonden.. ieuw
Laatst bijgewerkt door DebGizmo op 17-03-24 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlen

Berichten: 1601
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 20:58


noviceh

Berichten: 4793
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 21:10

Wow, heftig :oo Die arme man!

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 21:28

Ik hoef dat niet te zien :=

Heftig.....