[18+] Bijzonder luguber deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:14

TBS wordt nooit levenslang opgegeven, dat wordt na twee jaar telkens verlengd met twee jaar (indien nodig).

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:23

Vastzetten en nooit meer los laten.
Zo iemand is niet veilig voor de maatschappij en moet daar dan maar uit gehaald worden.
En ja zo met vele meer.
Maar dat kan en mag allemaal niet, nee meer slachtoffers maken....

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:27

Avalanche schreef:
Dat moet je niet willen in een beschaafd land. Verkrachting is verkrachting, en zeker als je dat sanctioneert, is er iemand die het doet. Dat is niet goed voor mensen, en het gaat ook niet helpen om iemand de ernst van wat hij heeft gedaan in te laten zien. Plus dat ik enige beschaving ook wel belangrijk vind. Dit soort monsterlijke dingen moet je niet willen.
Wat er had moeten gebeuren is levenslang TBS.


Rationeel ben ik het met je eens.
Maar qua emotie nee.

In dit geval hadden de Duitse kindjes beschermd kunnen worden tegen deze man!
Ooit een aflevering gezien van Buch in de Bajes in Vught op de zedenafdeling en hij was in gesprek met een man die zelf zei dat hij nooit terug geplaatst mocht worden in de maatschappij. En dat hij zichzelf niet onder controle zou kunnen houden en toch zou hij weer vrij komen, omdat hij zijn straf had uitgezeten.
Ook een gevangenisdirecteur kan hier dus niks aan doen.

Dit soort mensen horen niet in onze maatschappij thuis.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:53

Oh, dat ben ik absoluut met je eens, en ik vind het bizar dat iemand na zoveel kinderen misbruikt te hebben de kans krijgt om het nog eens te doen. Daar heeft iemand grote steken laten vallen. Ik denk dat deze man ook nooit meer in de maatschappij terug mag komen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:55

xPabloBokt schreef:
TBS wordt nooit levenslang opgegeven, dat wordt na twee jaar telkens verlengd met twee jaar (indien nodig).

Interessante info, dank je! Ik ben even gaan zoeken, blijkbaar mag het wel eindeloos verlengd worden.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:10

Avalanche schreef:
xPabloBokt schreef:
TBS wordt nooit levenslang opgegeven, dat wordt na twee jaar telkens verlengd met twee jaar (indien nodig).

Interessante info, dank je! Ik ben even gaan zoeken, blijkbaar mag het wel eindeloos verlengd worden.


Dat klopt, het mag eindeloos verlengd worden indien daar aanleiding voor is. TBS kent ook meerdere vormen, van zwaar beveiligd op niveau 4 in de kliniek tot ambulante begeleiding bij grotendeels zelfstandig wonen. Het hangt echt af van de begane misdaad en hoe goed iemand reageert op therapieën.

Ik heb stage gelopen in een TBS kliniek (weliswaar bij HR, maar alsnog), dus heb er wel het een en ander van mee gekregen :)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:11

Super interessant :) dank voor de informatie :)

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:29

Het kan wel zo zijn dat als een behandeling niet aanslaat (vaak na meerdere behandelpogingen in verschillende klinieken) er gekozen kan worden voor longstay of longcare. Dan is er in principe geen behandeling meer en de kans dat iemand dan nog vrij komt is niet zo groot. Bij een longstay is er over het algemeen ook geen verlof, bij een longcare kan dit wel begeleid plaatsvinden.

Het is dus niet zo dat een behandeling oneindig door gaat, als iemand echt geen verbetering laat zien wordt dit echt wel gestopt. Maar dat is dan wel een zorgvuldige afweging waar veel partijen bij betrokken zijn.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:14

Luxorvalkje schreef:
Erg he.

Ik heb geen idee wat redelijk zou zijn om hier wat tegen te doen. Voor de kinderen en ouders is niets genoeg, want je kunt het niet terug draaien. Het komt in mindere mate voor, maar stel dat iemand echt zijn leven betert, wil je dan dat het altijd bekend wordt?

In sommige staten in de USA is het verplicht om te melden dat je in het sex offender register staat.

Gewoon net als vroeger, chemisch castreren bij terugval :P
Dat gebeurde vroeger bij ons op de longstay ook.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:16

Ik ben net even aan het zoeken geweest inderdaad en daar vond ik dat TBS met dwangverpleging altijd gericht is op terugkeer in de maatschappij, klopt dat?
Ik denk dat ik de keuze voor longstay of longcare dan ook in de context moet zien van een behandeling die niet aanslaat, waardoor de persoon niet genoeg verbetert om veilig terug te keren?

Ik stel een hoop vragen, omdat ik de informatie heel interessant vind.

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:47

Maar waarom een duurdere longstay ipv levenslang in de bak?
Behandeling werkt bij zo eentje toch echt niet meer.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:50

Avalanche schreef:
Ik ben net even aan het zoeken geweest inderdaad en daar vond ik dat TBS met dwangverpleging altijd gericht is op terugkeer in de maatschappij, klopt dat?
Ik denk dat ik de keuze voor longstay of longcare dan ook in de context moet zien van een behandeling die niet aanslaat, waardoor de persoon niet genoeg verbetert om veilig terug te keren?

Ik stel een hoop vragen, omdat ik de informatie heel interessant vind.


Klopt, het is een behandelings traject met als doel rehabilitatie.
Vroeger na een niet succesvol traject kon het verlengd worden en daarna bij nog steeds onvoldoende veiligheid een tbs-proef status en long stay. Bij ons kwamen de cliënten die volledig uitbehandeld waren maar nog steeds een gevaar vormden voor zichzelf of anderen. Vrijwel iedereen had ook een tbs proef of rechtelijke machtiging. Er waren dus ook geen actieve behandelvormen meer, hooguit herstel gerichte zorg voor een overstap naar een wat lichtere gesloten woonvorm.
Hoe dat nu precies verloopt weet ik niet, werk al een tijdje niet meer op die afdeling (meer dan 10jr) en de zorg is in die tijd ook erg veranderd.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:57

DuoPenotti schreef:
Maar waarom een duurdere longstay ipv levenslang in de bak?
Behandeling werkt bij zo eentje toch echt niet meer.

Die hebben ze dan ook niet meer op een longstay :)


Avalanche schreef:
Ik ben net even aan het zoeken geweest inderdaad en daar vond ik dat TBS met dwangverpleging altijd gericht is op terugkeer in de maatschappij, klopt dat?
Ik denk dat ik de keuze voor longstay of longcare dan ook in de context moet zien van een behandeling die niet aanslaat, waardoor de persoon niet genoeg verbetert om veilig terug te keren?

Ik stel een hoop vragen, omdat ik de informatie heel interessant vind.

In principe wel, maar dat kan in meer of mindere mate zijn. Denk bijvoorbeeld aan werken naar (begeleid) verlof zodat een doorstroom naar een longcare mogelijk is ipv een longstay. Maar het meerendeel die op een behandelafdeling zit werkt er uiteindelijk naartoe om weer terug in de maatschappij te kunnen keren.

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:00

@GA
Waar zit zo een dan wel?
Ook niet levenslang in de bak.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:57

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Je geeft aan dat iemand beter in de bak kan zitten dan behandeling krijgen op een longstay. Maar op een longstay wordt niet meer behandeld.

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:03

Ah oké. Dat wist ik niet.
Maar is dat niet een stuk duurder daar iemand houden dan levenslang in de gevangenis?
Ik begrijp dat het te maken heeft met een eerder gemaakt vonnis.
Maar je zou toch zeggen na x tijd zou het automatisch omgezet moeten worden.
Als iemand toch niet meer vrij kan

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:55

Dat durf ik niet te zeggen of het duurder is. Ik zit niet aan de financiële kant. Maargoed, deze mensen hebben hun straf al gehad en uitgezeten, het is alleen niet meer veilig om terug te keren naar de maatschappij (en dat kunnen een aantal ook over zichzelf zeggen, die willen helemaal niet terugkeren). Ik denk (maar dat weet ik dus niet zeker) dat de kosten heel erg overeen zullen komen.

Wat ik een veel groter probleem vind (en wat een veel grotere kostenpost is) zijn mensen die hun straf uit hebben gezeten en nu wachten tot hun TBS behandeling kan starten. Deze zitten nu onterecht nog vast in de gevangenis omdat er geen plekken zijn en dat kost de staat nog heel veel meer geld dan die paar honderd longstay-patiënten. Maar ik voorzie daar ook op korte termijn geen oplossingen voor.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:59

Ja dat hoorde ik van de week op de radio die krijgen per maand daar een vergoeding voor.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:36

haffiefreak schreef:
Toch ook wel een beetje luguber

https://panorama.nl/artikel/581892/benn ... X3YsKtj5N0

Zwemleraar Benno l misbruikt weer kinderen in Duitsland ook nog onder een andere naam. -:(-

Bij de NOS staat dat Nederland wel gewaarschuwd heeft aan Duitsland:
Nederlandse justitie waarschuwde Duitsland voor veroordeelde Benno L. - https://nos.nl/l/2513539

Dat maakt het eigenlijk nog erger dat hij door kon gaan..

haffiefreak

Berichten: 1650
Geregistreerd: 02-05-05

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:46


Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101755
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:51

Dan spoor je niet, dan hoor jij geen rechten te hebben over je kind. Dan hoor je hulp te krijgen en het kind in foster care te plaatsen. Ik heb hier niets positiefs over te zeggen. :n

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:18

maar het krijgen van kinderen is een recht, overal, toch?
Dus iedere pipo mag kinderen krijgen :j

De afgelopen periode heb ik de rechtzaken van Laticia Stauch, Harmony Montgomery, Vallow Daybell etc gevolgd... brrrr :n
En dat is dan in andere landen, maar dat gebeurt overal wel denk..
En die daders waren ook ooit kind.. net zoals deze dame.. waren ze vanaf het begin al stuk, is dat later gekomen, had er ingegrepen kunnen worden.... ?

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:53

Waar heb je die gevolgd Cer? (hopelijk kleine youtube docu's?)

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:45

Ahh wat heftig.
Ik vraag me dan toch af waar mensen in je omgeving dan zijn om even te controleren op het kind.
Zoals moeder van de verdachte die nu wel om genade kan vragen en aangeven dat ze geestelijk niet goed is. Dan weet je als moeder toch ook dat je regelmatig controle moet houden op je kind en zeker als die zelf ook een kind heeft.

Ik word hier wel echt heel verdrietig van.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:46

Wag heftig dit zeg... dat je zo egoïstisch, gevoelloos, hard en dom kan zijn... terechte straf.