Hoe meest economisch verwarmen met pelletkachel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Hoe meest economisch verwarmen met pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 10:32

Ik heb een huis :+ en een pelletkachel (rika domo). Kachel is zeker geschikt voor de grootte van de ruimte (zou eigenlijk zeker het dubbele moeten kunnen verwarmen), maar ik ben aan het zoeken naar de balans kwa temperatuur en verbruik van pellets.

De woning is een oudere woning, het dak en tussendak zijn geisoleerd, de muren niet en nog enkel glas. Daarnaast is de gang nog niet afgewerkt en daar zit ook nog geen plafond, er gaat dus wel wat warmte weg langs daar.

De kachel verbruikt geloof ik 45 kilo pellets als die 24/7 op 100 % stookt, (per dag), dat is 3 zakken en is wel een beetje erg gortig.

Ik heb twee modussen, stoken op rendement (50 - 100 %) of stoken op temperatuur. Op temperatuur scheelt het telkens twee graden, dwz, ingesteld op 18 graden koelt die af naar 16.9 voor die aangaat, en verwarmt naar 19.1 voor die afslaat.

Snachts en indien niet thuis hoeft die niet op 19 graden te komen, maar als ik 17 graden instel koelt het af naar 15.9-16 graden en dat is dan wel weer fris.

Mijn huis koelt ook erg snel af, dus die kachel gaat vaak aan en uit.

Vannacht heb ik de ganse kachel afgelegd, en vanmorgen was het 12 graden in huis, eenmaal de kachel terug aanging op 18 graden was het een anderhalfuur later wel al weer opgestookt naar 18 graden.

Alleen heb ik geen idee wat ik het beste doe kwa verbruik.

zoals nu (temperatuur verlaagd op 17 graden instellen en wnnr thuis op 21 graden zodat die in de avond maar een graad of 4 moet bijwarmen), of de kachel op temperatuur verlaagd lager instellen zodat die minder vaak / niet aanslaat en dan in de avond meer verwarmen naar een aangename temperatuur?

Anna_Dani

Re: Hoe meest economisch verwarmen met pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:37

Ik heb laatst gelezen dat bij een niet goed geïsoleerd huis, het rendabeler is om je verwarming helemaal uit te zetten als je er niet bent. Bij een goed geïsoleerd huis is het aan te raden de temp steeds 2/3 graden te laten fluctueren. Kun je hem op afstand aan en uitzetten met een app of slimme stekker? Dan kun je voordat je naar huis gaat, de kachel vast lekker aanzetten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 10:39

Anna_Dani schreef:
Ik heb laatst gelezen dat bij een niet goed geïsoleerd huis, het rendabeler is om je verwarming helemaal uit te zetten als je er niet bent. Bij een goed geïsoleerd huis is het aan te raden de temp steeds 2/3 graden te laten fluctueren. Kun je hem op afstand aan en uitzetten met een app of slimme stekker? Dan kun je voordat je naar huis gaat, de kachel vast lekker aanzetten.

Helaas niet, het is met een vaste voeler. Wifi voeler zit in de planning maar die krengen zijn duur :+

Ik ben overdag niet zo vaak thuis en werk een deel van thuis uit, boven verwarm ik met mijn airco, dus eigenlijk is het enkel een aantal avonden per week dat ik thuis beneden zit. Dus ik gok ergens als ik de kachel aandoe als ik thuiskom, tegen dat ik wat huishouden en gekookt heb, dat het wel weer rond de 18 graden zou moeten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:47

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ben je dan niet aan het dweilen met de kraan open? Ik zou inzetten op muurisolatie en HR++ glas.. Daar zijn ook goede subsidies voor beschikbaar.
Dan houd je uiteindelijk pas veel geld in je zak.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:53

Wij hebben ook een pelletkachel maar qua woning geen vergelijk met jou.

Die van ons is te programmeren, kan die van jou dat niet?
Want dan zou ik hem overdag op max 15 of zo instellen en dan kort voordat je thuis komt aan laten gaan, dan heb je de eerste warmte als je gaat koken ed en uiteindelijk als je op de bank zit het lekker warm.

45 kg is wel heel veel! Ik zou investeren in het doormeten met een warmtecamera waar je opgewerkte warmte het meest verloren gaat, en dit aanpakken. Want dit is stoken voor de mussen op het dak.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:56

Heb je zo'n digitaal scherm op je kachel?
En een goede kwaliteit pellets?
Want 3 zakken is wel heel erg veel.
De parameters op die van ons zijn destijds afgesteld door de monteur.
Bij verschillende soorten kwaliteit pellets moeten de parameters eigenlijk aangepast worden.
Wij gebruikten 1 zak per 3 dagen.
Onze pelletkachel zat aangesloten op de cv, dus hij verwarmde het hele huis.
Ruim 275m2 woonoppervlakte.

Huis was van begin 1900 maar wel aardig goed geïsoleerd en dubbel glas.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 11:15

Renee1991 schreef:
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ben je dan niet aan het dweilen met de kraan open? Ik zou inzetten op muurisolatie en HR++ glas.. Daar zijn ook goede subsidies voor beschikbaar.
Dan houd je uiteindelijk pas veel geld in je zak.

Voor de ramen ben ik, as we speak, aan het kijken nr de offerte een aanpassingen. Levertermijn echter +- 3-4 maand, dus die zitten er pas tegen de zomer :+
Muurisolatie is iets voor langere termijn. Ik heb nog wat verbouwingen te doen (nl die gang afwerken, uitbouwtje met badkamer in plaatsen, dakje van de keuken en huidig badkamertje vernieuwen, huidige badkamer ombouwen naar berghok) , dus dat is een iets grotere omvang financieel gezien :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 11:20

MarliesV schreef:
Wij hebben ook een pelletkachel maar qua woning geen vergelijk met jou.

Die van ons is te programmeren, kan die van jou dat niet?
Want dan zou ik hem overdag op max 15 of zo instellen en dan kort voordat je thuis komt aan laten gaan, dan heb je de eerste warmte als je gaat koken ed en uiteindelijk als je op de bank zit het lekker warm.

45 kg is wel heel veel! Ik zou investeren in het doormeten met een warmtecamera waar je opgewerkte warmte het meest verloren gaat, en dit aanpakken. Want dit is stoken voor de mussen op het dak.

Brandstofverbruik. [kg/h]. 0,8 - 2,3. = max 55.2 kilo per 24 uur, als die constant op 100 % staat uiteraard.

Programmeren kan idd, idee is eerder van: is het interessanter om de temperatuur algemeen gezien een beetje op peil te houden (17-18 graden) en momenten dat het nodig is bijstoken naar 21-22 graden, of is het interessanter om enkel te stoken wanneer nodig en de overige tijd temperatuur goed bijstellen naar beneden (12-13 graden bv)

Kwaliteit pellets is prima, uiteraard din gekeurd en goede kwaliteit, meestal ook de pellets van de verdeler en onderhoud van de betreffende kachels.

Dit is trouwens de enige verwarming, ik heb geen CV.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:28

Je zou het gewoon uit kunnen proberen?
Het wordt 2 weken lang ongeveer hetzelfde weer. 's Nachts net iets boven het vriespunt en overdag een graad of 7. De wind is ook ongeveer hetzelfde.
Dan is het een kwestie van een aantal dagen hetzelfde stookgedrag nemen en dat nog een keer, maar dan met een ander patroon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:34

Oja, begrijpelijk. Glas gaat ook al heel veel schelen hoor, goed bezig :j
Overigens gaan wij hier in huis met voorzetwandjes werken aan de binnenkant, heeft iets minder voeten in aarde dan spouwisolatie en je kunt al je elektra behoorlijk wegwerken.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:07

Als je woning slecht geïsoleerd is dan loont het om de temperatuur te laten zakken op het moment dat de warmte niet nodig is. Nadeel is wel dat je koude wanden dan ook koud blijven. Als de lucht in een ruimte 20 graden is dan duurt het nog een hele tijd voor de muren ook zijn opgewarmd en ongeisoleerde muren zullen sowieso geen 20 (of 19 of 18) graden worden. Daardoor zal de ruimte waarschijnlijk wat koud blijven voelen wat je waarschijnlijk compenseert met extra kleren of de ruimte warmer stoken.

Uit je eerste post lijkt het vooral dat de regeling van de kachel tegenwerkt doordat deze niet heel nauwkeurig is en vooral niet proportioneel lijkt te werken. Idealiter wil je dat de kachel de temperatuur constant houdt door het vermogen te regelen, niet door de kachel aan en uit te zetten. Aan/uit is behoorlijk oncomfortabel, zeker in een woning die snel afkoelt.

Natuurlijk inzetten op betere isolatie, maar dat is nogal een klus. Intussen is kijken of er een betere regeling te organiseren is voor de kachel wel de moeite waard lijkt me. Deur naar de koude ruimtes (hal b.v.) goed afdichten kan overigens ook helpen. En voor enkel glas heb je ook folie die je op je kozijn kan plakken voor een soort tijdelijk dubbel glas, dat kan ook best wel verschil maken. Verder vooral een paar warme dekens in de woonkamer houden ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 13:17

Je slaat de nagel op de kop Bart!
Onze vorige kachels gingen bij de gewenste temperatuur in ecostand, bleven dan op een laag pitje lekker doorkachelen maar echt minimaal, meestal stookten die dan even een halfuurtje full speed tot het warm was en gingen dan de rest van de dag door op een klein vlammetje.

Deze kachel is een superdeluxe stille kachel, met als gevolg dat die ook niet blaast en de warmte niet goed rondgaat in de woning. Moest ik het herdoen neem ik nooit meer een dergelijk model, maargoed, ik zit er nu mee en geen budget om in te wisselen helaas.
Scheelt wel nu mijn plafond er zit dat die het tenminste wel terug opgewarmd krijgt.

Raamfolie is geen optie, breedtes van die folie is 150 en mijn ramen zijn 180. Ik heb er wel dikke gordijnen voor en bij veel wind doe ik de rolluiken ook dicht. Ik verwacht ook een verbetering met de nieuwe ramen.

Ik heb wel een vermogen instelling, waarin ik tussen bepaalde tijden kan instellen op hoeveel vermogen die gaat, maar buiten die tijden gaat de kachel volgens mij volledig uit, dus dan zet ik die liever op temperatuur.

Deur naar de hal en de badkamer hou ik idd altijd dicht.
Met de deur open kan ik evengoed gewoon mijn geld in de kliko gooien...

Ik ga idd gewoon even kijken om de kachel zo in te stellen dat die overdag en snachts nauwelijks nog aangaat, en dan in de avond gewoon de temperatuur naar 20 graden optrekt, en even zien hoe dat gaat.
Als ik het constant op een comfy temp hou (ingesteld op 19 algemeen en 22 als ik op de bank zit), dan gaan er 2 zakken doorheen per dag, vind ik een beetje erg veel :+ )