en een pelletkachel (rika domo). Kachel is zeker geschikt voor de grootte van de ruimte (zou eigenlijk zeker het dubbele moeten kunnen verwarmen), maar ik ben aan het zoeken naar de balans kwa temperatuur en verbruik van pellets.De woning is een oudere woning, het dak en tussendak zijn geisoleerd, de muren niet en nog enkel glas. Daarnaast is de gang nog niet afgewerkt en daar zit ook nog geen plafond, er gaat dus wel wat warmte weg langs daar.
De kachel verbruikt geloof ik 45 kilo pellets als die 24/7 op 100 % stookt, (per dag), dat is 3 zakken en is wel een beetje erg gortig.
Ik heb twee modussen, stoken op rendement (50 - 100
of stoken op temperatuur. Op temperatuur scheelt het telkens twee graden, dwz, ingesteld op 18 graden koelt die af naar 16.9 voor die aangaat, en verwarmt naar 19.1 voor die afslaat. Snachts en indien niet thuis hoeft die niet op 19 graden te komen, maar als ik 17 graden instel koelt het af naar 15.9-16 graden en dat is dan wel weer fris.
Mijn huis koelt ook erg snel af, dus die kachel gaat vaak aan en uit.
Vannacht heb ik de ganse kachel afgelegd, en vanmorgen was het 12 graden in huis, eenmaal de kachel terug aanging op 18 graden was het een anderhalfuur later wel al weer opgestookt naar 18 graden.
Alleen heb ik geen idee wat ik het beste doe kwa verbruik.
zoals nu (temperatuur verlaagd op 17 graden instellen en wnnr thuis op 21 graden zodat die in de avond maar een graad of 4 moet bijwarmen), of de kachel op temperatuur verlaagd lager instellen zodat die minder vaak / niet aanslaat en dan in de avond meer verwarmen naar een aangename temperatuur?