Wasbare luiers...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Wasbare luiers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 10:18

Ik ben al een tijdje in twijfel om te gaan starten met wasbare luiers.. Maar..
Ik vraag me af of het nog genoeg verschil gaat maken in de kosten. Er zijn hier vast meer mensen met ervaring.

In april ben ik uitgerekend van ons 3e kindje. Ons zoontje is 1,5 jaar en zit dus momenteel gewoon in de wegwerpluiers.

Wij hebben bij beide kinderen kruidvat luiers en kruidvat billendoekjes gebruikt. Deze bevallen heel goed en zijn erg voordelig.. Zeker nu er weer een 1+1 actie is. :')

Als ik bij ons zoontje al begonnen was, was het veel 'zinvoller' voor m'n gevoel.

Ik heb gekeken naar het merk TotsBots en naar wat je nodig hebt om te starten. Dit lijkt me een fijn merk en ik zou dan kiezen voor een tweedelig systeem met voornamelijk van die pads/boosters in plaats van echte luierbroekjes om niet een te dik pakket te krijgen.. Dan ben je zo'n € 475,- kwijt om te starten?

Als ik de cijfers op internet mag geloven zijn wij voor een jaar lang kruidvat luiers ongeveer € 400-600 euro kwijt.

Maarja.. Wat als het niet bevalt... Dan heb je heel veel geld uitgegeven :')


- Wat is jullie ervaring?
- Wat heb je echt nodig (hoeveel van alles)?
- Welke merken en producten bevallen wel of juist niet?
- Heb je gemerkt dat je in de loop van de tijd nog extra dingen moet aanschaffen?
- Hoe komen jullie kostentechnisch uit?
- Hoe ervaren jullie het werk ervan met wassen etc?

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:22

Hier was het geen succes. Ikzelf heb geen kinderen, wel in mijn werk toen ik nog in de kraamzorg werkte en hier mensen dicht om mij heen. Zijn allemaal gestopt eigenlijk. Ik vond het zelf ook niet enorm hygiënisch maar dat is misschien omdat ik er al een beetje naar kijk van hmmm. Maar je merkt dat op een gegeven moment je luiers groezelig worden, dat het niet schoon meer wordt (ligt misschien ook aan welke) en dat het soms vervelend schoon te maken is als werkelijk waar alles onder de poep zit. Bij wegwerk trek je hem er onderuit, gooi je hem weg en heb je alleen je rompertje, anders heb je echt alles.

De mensen hier in mijn omgeving vonden het erg tegenvallen, maar dat waren ook geen mensen die echt nadachten over het milieu en het daarom wilden proberen, dat scheelt ook alweer denk ik. Dan valt het misschien wat eerder tegen.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:23

Ik lees mee, zoon is nu 5 maanden en ik wil denk ik ook overstappen.
Ook omdat ik lees dat het beter werkt voor buikslapers. Bij gewone luiers lekt dat snel door aan de voorkant.
En als ik zie wat wij om de dag/elke dag wegbrengen naar de container, poeh wat een vervuiling. :\

Ik had wel begrepen dat veel rompers niet passen bij wasbare luiers. Nu heb ik een godsvermogen uitgegeven aan wollen Dilling rompers dus iemand ervaring ermee of dat wel past?

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:24

Er zijn tweedehands ook hele pakketten te koop, dat scheelt behoorlijk in de kosten

Kana: wol rekt vaak lekker mee dus dat zou denk ik wel moeten gaan!

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Wasbare luiers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 10:26

@ Kana: Van wat ik heb gelezen/gehoord hangt dat ook heel erg van de systemen af die je gebruikt. All-in-one schijnt veel dikker te zijn. Of echt een onderbroekje + overbroekje is ook vrij dik (maar wel beter voor de nachten dacht ik).

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wasbare luiers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:29

@Limoen: een vriendin van mij heeft een compleet pakket te koop. Wel tweedehands, maar stuk leuker geprijsd en dan kan je proberen of het bevalt.

Afbeelding

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:50

@ Kana, Je hebt romper verlengstukjes, daarmee past de romper nog wel gewoon.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Wasbare luiers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:02

Ik herinner mij van de biologieles van vroeger dat het voor het milieu echt niet heel veel uitmaakt, omdat je veel meer en veel heter gaat wassen. Ook zijn de meeste luiers tegenwoordig van goed materiaal wat niet ernstig vervuilend is, terwijl de wasbare luiers alles behalve afbreekbaar zijn. Mij lijkt het ook veel minder comfortabel voor de baby. Tel daarbij het extra werk op voor jezelf en de eventuele opvang en dan zou voor mij de keus sneller gemaakt zijn.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:08

Wij hebben ze klaarliggen voor onze dochter, maar ze is nog net even te klein (nu in maat 1 wegwerpers, maat 0 is ze wel al ontgroeid), dus ik heb er nog niet veel ervaring mee. Wij hebben een tweedelig systeem van Totsbots basisluiers en Popolini overbroekjes. De keren dat we ze nu gebruikt hebben ("past het al?") viel ons wel op dat de huid er beter uitzag: minder striemen. Hygiëne is voor mijn gevoel juist beter (mijn ervaring met wasbare inlegkruisjes en maandverband is veel beter dan met wegwerp).

Voor de aantallen heb ik me gehouden aan wat de Billenboetiek aanraadt. Handige (onmisbare) accesoires: luieremmer met wasnetten, en minstens 1 wetbag. Die wetbag komt ook van pas als je kindje onderweg eens een ongelukje heeft, of bij het consultatiebureau haar dekentje onderplast :Y)

Voor één kindje is het dacht ik niet voordeliger dan wegwerp, zeker als je altijd gebruik kan maken van aanbiedingen. Tenzij je inderdaad open staat voor tweedehands aankopen of doorverkopen.

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:09

Wasbare luiers waren hier geen succes, geen spijt dat ik het geprobeerd heb. Overdag was het prima, want dan kon je vaak zat wisselen, maar snachts was het niet voldoende. Hij ligt vanzelfsprekend op de luier en drukte de urine er weer uit. Dus de luiers kunnen wel veel urine opnemen, maar houd het niet vast als de baby erop ligt. En zodra hij wilde leren rollen, was de luier echt te groot om de beweging te maken.

De wasbare billendoekjes wel!

Die raad ik echt iedereen aan. Die zijn zo vreselijk fijn. Per poepluier heb je er meestal maar 1 nodig, maakt goed schoon. En dat scheelt ook al een hele boel.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:11

Een vriendin van mij wil het graag gebruiken en heeft ook alles in huis maar komt er eigenlijk niet aan toe. In de ochtend nog wel, maar na de 2e spuitluier en weinig slaap en een hongerig kind grijpt ze dan toch naar een wegwerp luier. Ook stapelt de was dan heel snel en ze heeft niet zo veel ruimte.
Misschien dat het beter gaat na 3 maanden en als er meer routine is.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:22

Ik heb net zoals JorineV advies gehad van de billenboetiek (https://www.billenboetiek.nl/) en hebben de TotsBots Bamboozle Strechts (maat 1 en 2) met voor maat 1 overbroekje Bamboozle Wrap en voor maat 2 de Blueberry Capri. Ik ben heel erg tevreden en ben nu voor mijn 2.5jarige overgestapt op wegwerp luierbroekjes want die trek je veel makkelijker naar beneden bij de wc (is nu aan het zindelijk worden) maar omdat eigenlijk het plassen super goed gaat gebruik ik max 2 wegwerpbroekjes per dag.

Het wassen vind ik meevallen, je wasmachine moet het niet begeven maar na 2.5 jaar worden de broekjes gewoon schoon. Meeste ontlasting gooi je toch weg (via het wegwerpvel) netzoals een normale wegwerpluier. Vaak komt het geen eens of miminaal in contact met de luier zelf. De huid van mijn baby was ook echt perfect, nooit luieruitslag gehad en spuitluiers heb ik ook niet gehad (elastiek van de binnenbroekjes is veeel beter dan van wegwerpluiers, dus het gaat niet via de rug omhoog.

Kwa kosten, we hebben het voordeelpakket compleet (van 0 tot zindelijk) gekocht en omdat we al een tweedehands wandel wagen had (meestal het grote 'cadeau' van opa en oma's) hebben ze bijgedragen in de kosten van dit pakket.

Het enige wat ik later bij heb gekocht zijn (3x) speciale nachtluiers van Anavy met de merino wollen overbroek van Anavy (2x) Toen de baby ouder werd, we niet meer s nachts gingen verschonen hadden de luiers die we overdag gebruikte te weinig absorptie vermogen en ik wou er ook niet teveel 'boosters' inleggen (dan sloot het niet meer mooi aan).

Ik ben nu zwanger van mijn tweede en we gaan ons pakket gewoon weer gebruiken. Bij meerdere kinderen loopt het voordeel natuurlijk flink op t.o.v. wegwerpluiers.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:28

Ik lees even mee, wij verwachten bijna onze eerste en ik overweeg ook om na enkele weken op wasbaar over te gaan, deels of volledig, dat weet ik nog niet. Deels vanuit het duurzaamheidsaspect maar ook omdat we in onze gemeente echt flink moeten betalen voor elke kilo restafval.

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:36

Ik gebruik wasbare luiers. Baby is 5 maanden oud nu en bevalt nog altijd. Heb dus nog geen ervaring met vast voedsel, maar zodra dat ook erbij komt kan ik daar ook mijn ervaring over delen.

Ik gebruik binnenluiers van popolini en buitenluiers van popolini en blumchen. Zitten nu nog in het newbornmaatje met 6 kilo (gaan dacht ik tot 8 kilo zo uit mn hoofd). De one size liggen al klaar voor als deze niet met passen.

De binnenluier was ik met de 60 graden was mee en de buitenluiers met de 40 graden. Doe er geen aparte was voor. Ik was altijd al met klok waspoeder en dat bevalt ook goed met de luiers. Verder gebruik ik ook nooit wasverzachter of parfums ofzo. Sowieso al niet dus dat heb ik niet aan hoeven passen.
Drogen aan de waslijn, dan is het bij ons de volgende dag droog.
Het groezelig worden van de luiers gherken ik niet. Ik zit in een reddit groep over wasbare luiers en wat ik daar van anderen begrijp is dat er dan iets niet goed gaat met het wassen (te weinig water, ophoping van wasproducten etc) en dat je dan de luiers moet ‘strippen’. Maar zelf dus heen ervaring mee


Zal straks uitgebreider regaeren mocht je daar behoefte aan hebben. Over poep enzo

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:06

Hier een baby van 7 maanden en mega enthousiast over de wasbare luiers! Wij gebruiken een tweedelig systeem van popolini basisluier met popolini en totsbots overbroekjes. Snachts een wolbroekje ipv overbroekje tegen uitslag en doorlekken.

Als je erg twijfelt kan je altijd eerst eens 2 basisluiers en 1 overbroekje bestellen om te proberen. Mocht het bevallen kan je altijd het pakket bestellen, die extra luiers zijn dan alleen maar handig. Mocht het niet bevallen dan ben je ze vast zo kwijt op marktplaats.

Wij hebben wel direct een pakket (de kleinste) besteld bij de billenboetiek. Of het geld bespaart hangt natuurlijk van veel dingen af. Hoelang zit jouw kind in de luiers, welke wegwerpluiers je gebruikt, hoeveel luiers je kleine gebruikt ect ect. Maar volgens mij komt het voor 1 kind aardig gelijk uit. Pas als je de wasbare luiers gebruikt voor een tweede dan bespaar je echt veel.

Het enige wat wij hebben bijgekocht waren een paar boosters voor de nacht en 2 wolbroekjes. Maar dit was pas met 4 maanden.

Het wassen vind ik geen probleem. Eerst de luiers even kort spoelen en daarna nog andere was erbij van de kleine en draaien maar.

Mocht je wat meer info willen dan kan ik het luierhuis op instagram echt aanraden. Beantwoord dagelijks veel vragen in haar stories en is ook echt eerlijk over wat wel en niet werkt. Ze heeft ook een website geloof ik.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:28

Nee, hier echt geen wasbare luiers.

Wij hebben ook kruidvat luiers en doekjes en wij zijn echt geen 400-600 euro kwijt geweest per jaar.
Koop ze altijd in de aanbieding.

Denk dat we in zijn totaliteit wel 400-600 kwijt zijn geweest, dat is dan voor ongeveer 2,5 jaar aan luiers.

Als ik af en toe zie hoe mijn zoon uit bed komt met een poepluier van hier tot ginder, moet ik er niet aan denken dit ook nog eens af te moeten spoelen en uit te wassen. Nee bedankt :n
Hier ook trouwens ook nooit geen last gehad van rode billen, uitslag of dat soort ongein.

Luiers gaan hier in de incontinentiebak, niet in onze eigen kliko. Dat was anders toch wel een duur grapje geworden.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:32

Heb het ooit braaf geprobeerd, maar ben uiteindelijk toch gezwicht voor wegwerp. Wat een werk was het om het allemaal te moeten wassen (en meuren dat die ton deed, want je moet eerst het een en ander verzamelen). De wasmachine bleef maar draaien, dus echt besparen was het ook niet. Ik had het geluk dat mijn zoon vergeleken met wat ik om mij heen hoorde razendsnel zindelijk was, dus echt lang in de wegwerpluiers heeft hij niet gezeten.

Anoniem

Re: Wasbare luiers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:36

Hier wasbare luiers gebruikt met de eerste. Die sliep al snel mooie tijden aaneen en plaste enorm veel. Dat maakte dat met een week of 10 ik bij elke luierwissel niet alleen zijn luier, maar zijn hele outfit en bed kon verschonen :Y) Of ik moest er zoveel boosters in doen dat zijn billen zo hoog kwamen te liggen dat de melk er via de andere kant uit kwam := Ik ben toen overgestapt op wegwerp.
Bij de tweede het weer geprobeerd, maar die begon nog sneller meer te plassen en te lekken, en nu nummer drie er is ben ik direct maar met wegwerp begonnen.

_Anouck

Berichten: 4310
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:38

Hier wasbare luiers en ben er zeer tevreden mee. Heb pocket luiers van littlelamb, deze kunnen van 4,5kg tot 15kg. Elke luier wordt geleverd met 2 bamboe inleggers. 24 stuks heb ik ervan. Ik heb daarnaast 10 extra inleggers en 4 extra dikke inleggers voor de momenten dat ze wat meer plast.
Verder heb ik een wetbag (om luiers onderweg in te doen, 24 wasbare doekjes en 20 zoogcompressen ivm borstvoeding. Ik was 375 euro kwijt.

Voor de poep kun je inlegvellen kopen, die spoel je dan zo door de wc.

Ze bevallen me erg goed. Mn dochter heeft nooit luiers uitslag. Heb haar 1 dag 3 wegwerp luiers aangetrokken en direct had ze uitslag.

Ik was 1x per 2,5 dag.

Kort verslag, als je nog vragen hebt roep je maar :)

Inwonderland
Berichten: 1254
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:56

Mijn dochter is nu bijna een jaar en heeft slechts 2 wegwerpluiers omgehad in haar carrière als baby. Ik ben mega enthousiast over de wasbare luiers. Ik heb een luierconsult gehad via kaatje katoen en daar ook de luiers aangeschaft. Het enige wat ik bij koop zijn inlegvellen en omdat ze er bij ons ook mee naar de gastouder gaat hebben wij meerdere wetbags. Ik had het niet gered met enkel de overluier en losse inleggers, voor de nacht doen wij een extra booster in de luier, maar het gaat tot nu toe altijd goed. Ook spuitluiers blijven bij ons binnen.

Ik heb alles wasbaar gehad, billendoekjes, luiers en zoogcompressen. Bij mij wordt vaak gevraagd of het niet teveel is, met wassen en alles, maar mijn man en ik werken beide 36 uur en hebben altijd schone en droge luiers op voorraad. Mijn dochter kon er gewoon mee rollen en staat en loopt er ook prima mee. Op milieucentraal staat heel mooi uitgeschreven wat de eventuele milieu winst is en of het voordeliger is. Als je vragen hebt wil ik je graag helpen!

Kana schreef:
Ik lees mee, zoon is nu 5 maanden en ik wil denk ik ook overstappen.
Ook omdat ik lees dat het beter werkt voor buikslapers. Bij gewone luiers lekt dat snel door aan de voorkant.
En als ik zie wat wij om de dag/elke dag wegbrengen naar de container, poeh wat een vervuiling. :

Ik had wel begrepen dat veel rompers niet passen bij wasbare luiers. Nu heb ik een godsvermogen uitgegeven aan wollen Dilling rompers dus iemand ervaring ermee of dat wel past?


Hier hebben wij geen issue mee, ze draagt normale rompers, omdat wol enorm jeukt oplevert, maar ze draagt haar eigen maat rompers, en ook met kleding nog nooit iets geks gehad.
Laatst bijgewerkt door Inwonderland op 12-01-22 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 08:07

Hier bevallen de wasbare luiers heel erg goed. Totsbots vind ik echt veel te duur. We hebben happy flute overbroekjes met prefolds erin. Alles bij elkaar denk ik 150 tot 200 euro. Hij is nu bijna 2 jaar en werkt top.

Wat het allerfijnste is... Spuitluierd blijven in de luier. Dus je verschoont alleen de luier ipv alle kleertjes omdat het op de rug zit.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 09:09

chitra schreef:
Wasbare luiers waren hier geen succes, geen spijt dat ik het geprobeerd heb. Overdag was het prima, want dan kon je vaak zat wisselen, maar snachts was het niet voldoende.


Hier hetzelfde probleem.
Nummer 1 een hele tijd wasbaar gebruikt, nummer 2 veel korter.
We zijn een tijd 's nachts wegwerp gaan gebruiken, maar toen ik ook nog zelf broekjes moest naaien omdat het een behoorlijk stevige baby was die met wasbaar niet meer in gewone kleren kon was de lol er snel af.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 09:49

Wij zijn ook laaiend enthousiast! Hebben via de Billenboetiek een 0 tot zindelijk pakket gekocht met enkele extra’s zoals meer wetbags (naar opvang & dagjes weg), wasbare zwemluiers en extra billendoekjes. Wij hebben het tweedelig systeem met de Totsbot binnenbroekjes en overluiers van Popolini. Sinds de aanschaf hebben wij enkel 1 extra overbroekje en de inlegvellen bijgekocht.

Hier geen verschil in bewegingen bij de baby ten opzichte van wegwerp. Misschien kostte het haar een paar dagen extra om te leren omrollen omdat het pakketje wat dikker is. De afgelopen dagen heeft ze een buikloop en alles blijft binnen de lijntjes. Denk dat met wegwerp wij de poep al tot de rug aan toe hadden. Poep in luiers voorkom je door de inlegvellen. Deze vangen de poep op en gooi je in de prullenbak. Zijn de inlegvellen schoon omdat het enkel een plasluier is, kunnen ze gewoon mee in de was en opnieuw worden gebruikt.

Wassen doen wij eens in de 2a3 dagen. Het is een beetje kijken hoeveel luiers zij nog hebben gebruik wanneer er gewassen wordt. Er kan prima een handdoekenwas of ander 60 graden was bij. Voorwas aan, extra keertje spoelen en een scheutje azijn ipv wasverzachter. Bij ons gaan de binnenbroekjes in de droger omdat ze anders te lang erover doen om te drogen en muf gaan ruiken (geen radiatoren in huis). De rest gaat op het wasrek.

Onze ene schoonbroer en diens vrouw wisselen af tussen wasbaar en wegwerp vana het begin (baby van november) en de andere schoonbroer en vrouw hebben sindskort ook een combi van wegwerp en wasbaar (bij baby nr.3). Beide nadat wij zijn gestart en na onze enthousiaste verhalen :)

Tink89
Berichten: 2937
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Wasbare luiers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:33

Elke 2-3 dagen wassen vind ik echt heel veel en daar zou ik dus al niet blij van worden. Ik heb het geprobeerd, maar voor ons werkte het niet. Ik heb heel, heel smalle kindjes en de verhouding luier-kindje klopte niet, het waren het te dikke pakketten.

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Wasbare luiers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:18

Nog even een wat uitgebreidere reactie van mijn kant.
Zoals ik dus al zei, gebruiken we sinds het begin wasbare luiers. Nu bijna vijf maanden. Alleen in de kraamweek niet in verband met het meconium.
Wat wij gebruiken: overbroekjes van popolini en blümchen en binnenluiers van popolini.
Ze zit nu met 6 kilo nog in de newborn luiers (die gaan van 2-8 kilo).
We hebben 24 binnenluiers en 6 overbroekjes.

Poep kan zolang ze nog geen hapjes eten gewoon zo de wasmachine in. Wij wassen met de 60 graden was mee wat erop neerkomt dat we één a anderhalve was extra per week daarvan moeten draaien
Zodra ze met hapjes beginnen kun je er inlegvelllen indoen waar de ontlasting op komt, zo blijft de luier nagenoeg ontlastingvrij.

Nog nooit poepexplosies buiten de luiers gehad met wasbare luiers, nog geen luieruitslag gehad terwijl ze wel een erg gevoelige huid heeft.

Ik vind het qua extra werk enorm meevallen. In plaats van één luier aandoen doe je in feite twee luiers over elkaar aan. In plaats van de luier in de vuilniszak te gooien, hang ik ze over de rand van een goed luchtende wasmand (maar als je er een luieremmer voor gebruikt zit daar zelfs geen verschil tussen). Het enige is dat ik dus net wat meer was dan anders, maar ik was sinds de geboorte dus sowieso al veel meer wegens alle kleertjes, doekjes etc.

Wat betreft ontwikkeling. Mijn baby draait zich vanaf 6 weken om van buik naar rug en rug naar zij en vanaf 16 weken alle kanten uit. Het was iets ingewikkelder met de wasbare luier, maar dat heeft haar absoluut niet vertraagt heb ik het idee. Lange mouwen, broeken en sokken beperken een baby ook bij het leren van bepaalde dingen wegens minder grip en sensorische input van de omgeving. Het kan dus sowieso geen kwaad om dagelijks een moment te hebben waarop je je baby met zo min mogelijk aan laat liggen om te oefenen. Als je dan toch bezig bent ook gelijk die luier uit en een incontinentiematje eronder of op een oppervlak die makkelijk te wassen is. Zo doe ik het ook sinds dag 1. Het rollen had ze eerst naakt door en gelijk dezelfde dag of de dag erna kon ze het ook met luier aan.

Ze gaat nog niet naar de opvang, maar daar is het geen probleem. In plaats van luier in de vuilnisbak doen ze hem in n wetbag. Geen extra werk voor de opvang dus. Ze moeten alleen even weten hoe een wasbare luier aan moet.
Ik weet niet waar je woont, maar als je een beetje in de buurt woont mag je ook mijn luiers in bruikleen nemen eventueel. Een van de redenen dat ik voor wasbaar ben gegaan is het milieu, dus dan zou dit een mooie oplossing zijn. Dan kun je met de newborn luiers uitproberen of het wat is, en zo ja, zelf wat in huis halen voor als deze niet meer passen. Pb me maar bij interesse.