Bijbelstudie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Photograph

Bijbelstudie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 20:55

Beste bokkers,

Ik heb vandaag mijn Bijbel binnengekregen en wil beginnen met bijbelstudie. Maar waar moet ik beginnen? En daarmee bedoel ik: Wat voor dingen moet ik markeren? Wat voor dingen schrijven jullie op? Hoe moet ik beginnen? Iemand die hier verstand van heeft? :)
Laatst bijgewerkt door Photograph op 11-01-22 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Re: Bijbelstudie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:56

Bij het oude Testament lijkt mij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:57

Photograph schreef:
Beste bokkers,

Ik heb vandaag mijn Bijbel binnengekregen en wil beginnen met bijbelstudie. Maar waar moet ik beginnen? Hoe moet ik beginnen? Iemand die hier verstand van heeft? :)

Wil je alleen studeren of je daadwerkelijk verdienen in het geloof? En welk geloof is het?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:57

Gewoonlijk begin je bij hoofdstuk 1. Maar ik neem aan dat dat niet echt je vraag is?

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 20:58

Qimm schreef:
Gewoonlijk begin je bij hoofdstuk 1. Maar ik neem aan dat dat niet echt je vraag is?

Heb het aangepast :D

purny schreef:
Photograph schreef:
Beste bokkers,

Ik heb vandaag mijn Bijbel binnengekregen en wil beginnen met bijbelstudie. Maar waar moet ik beginnen? Hoe moet ik beginnen? Iemand die hier verstand van heeft? :)

Wil je alleen studeren of je daadwerkelijk verdienen in het geloof? En welk geloof is het?

Verdiepen in het geloof, vandaar de bijbelstudie. Het is geen studie, maar wel leren door dingen op te schrijven en te markeren terwijl je de bijbel leest

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:01

Ken je de app Youversion? Daarin kan je leesplannen lezen over allerlei bijbelse/geloofs onderwerpen. Laag drempelig, goed te begrijpen voor iedereen, en heel veel keuze.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:02

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:04

Ben je helemaal nieuw met de Bijbel? Of heb je een achtergrond met de Protestantse of Katholieke kerk?
Welke bijbel heb je? Die in gewone taal of een Statenvertaling?

Bij de PKN, de Protestantse kerk hebben ze wat voorbeelden voor bijbelstudies:
https://www.protestantsekerk.nl/ideeenb ... VIEALw_wcB

Als je echt helemaal nieuw bent dan kan je beter een Alpha cursus doen, deze zijn gratis en laten je kennis maken met het christelijk geloof. Je kan ze online ook vinden.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 21:06

Suzanne F. schreef:
Ben je helemaal nieuw met de Bijbel? Of heb je een achtergrond met de Protestantse of Katholieke kerk?
Welke bijbel heb je? Die in gewone taal of een Statenvertaling?

Bij de PKN, de Protestantse kerk hebben ze wat voorbeelden voor bijbelstudies:
https://www.protestantsekerk.nl/ideeenb ... VIEALw_wcB

Als je echt helemaal nieuw bent dan kan je beter een Alpha cursus doen, deze zijn gratis en laten je kennis maken met het christelijk geloof. Je kan ze online ook vinden.

Ja ik ben helemaal nieuw met de Bijbel, voor de rest geen achtergrond. Ik ga even kijken voor die Alpha cursus, dankjewel!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:23

Alpha cursus is inderdaad super :j en anders kan je altijd vrijblijvend aankloppen bij een kerk in je buurt. Er zijn altijd mensen die je willen helpen!

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:50

Een alpha cursus is inderdaad heel erg leuk! Voor het lezen zelf zou ik je adviseren om juist in het nieuwe testament te beginnen. Dit heeft mij heel goed geholpen om alles beter te begrijpen. In het oude testament staan zo veel ingewikkelde stukken, terwijl het nieuwe testament met name gaat over wie Jezus is, en dat is toch wel de core van de Bijbel vind ik :)

Verder heb ik, als nieuwe Christen, het meeste uit de Bijbel wel een keer gelezen, maar ik heb nog nooit het hele boek doorgespit. Dat was gewoon zo ontzettend veel. Ik lees iedere keer kleine stukjes met vaan een devotional erbij. Maar gisteren heb ik de Bijbel in roman versie uitgelezen en die was zo ontzettend goed!! (Het verhaal van God en ons allemaal staat er op de cover, en er is ook een serie van o.a. Op YouTube).

Daarnaast is er de YouVersion app, waarin je bepaalde korte Bijbelstudies kunt volgen door iedere dag een klein stukje te lezen. Erg leuk, en er staan zowel Nederlandse als Engelse (en de meeste andere talen) studies in. Je kunt hierin ook samen met iemand een leesplan lezen en met elkaar chatten. Dit is echt een must voor makkelijke Bijbelstudie vind ik!

Als laatste is de nieuwe serie The Chosen (is een app van via waar je kunt kijken) ook een aanrader! Er zijn nu 2 seizoenen en een 3e is op komst. Hij gaat over het leven van Jezus en de acteurs zijn erg goed!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:57

Ik zou je eigenlijk adviseren om juist zo blanco mogelijk het hele boek van voor tot achter door te lezen zonder invloed van derden/cursus/etc. Neem er de tijd voor, lees kritisch en trek je eigen conclusies. Jouw geloof en aan jouw de taak om te bepalen of het jouw past. Vorm je eigen mening over wat je leest en hoe je het begrijpt. Pas daarna kan je vragen gaan stellen omdat je dan een uitgangspunt hebt op basis van wat er in dat boek staat.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:09

Is het een heel gek idee als ik zeg met een kinder bijbel ?

Ik heb vroeger op een christelijke school gezeten, toen vond ik het gewoon leuke verhalen, pas veel later viel de diepere betekenis.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:15

Interessant topic. Ik heb ook al een tijd een bijbel thuis en wil die ook eens doorlezen, vooral omdat ik het idee heb dat het wel een grote invloed heeft op de maatschappij. Er wordt zoveel aan gerefereerd en het is voor zoveel mensen zo belangrijk dat ik er ook graag kennis van wil nemen.

Ik volg dus even.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:39

Charaz schreef:
Is het een heel gek idee als ik zeg met een kinder bijbel ?

Ik heb vroeger op een christelijke school gezeten, toen vond ik het gewoon leuke verhalen, pas veel later viel de diepere betekenis.

Kinderbijbel is schattig, maar als je als volwassene wil weten wat er in staat en wat God allemaal gezegd en gedaan heeft moet je niet de afgekorte versie lezen, maar de volle versie incl alle verhalen. Ja dat kost tijd en inspanning, maar dat kost een kompleet verhaal altijd. Er zitten ivm geschikt voor kinderen nogal wat essentiele verschillen tussen een kinderbijbel en een komplete volwassenen Bijbel. Informatie in de Bijbel ontwijken geeft een inkompleet beeld van waar je naar zoekt en dat is liegen tegen jezelf. Niet verstandig.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:51

tamary schreef:
Ik zou je eigenlijk adviseren om juist zo blanco mogelijk het hele boek van voor tot achter door te lezen zonder invloed van derden/cursus/etc. Neem er de tijd voor, lees kritisch en trek je eigen conclusies. Jouw geloof en aan jouw de taak om te bepalen of het jouw past. Vorm je eigen mening over wat je leest en hoe je het begrijpt. Pas daarna kan je vragen gaan stellen omdat je dan een uitgangspunt hebt op basis van wat er in dat boek staat.

Ik ga volledig mee met deze post.
Met daarbij het advies om de wijze woorden van mijn vader, zie mijn onderschrift, in het achterhoofd te houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 07:24

Er is ook een Bijbel app en daar vind je passende teksten bij je situatie of hoe je je voelt. Als je dus kiest voor: Ik voel me onrustig, dan vind je teksten die daar daarbij passen. Of: Ik heb ruzie gemaakt, etc.
Kan ook aanvullend heel mooi werken.
Maar ik zou beginnen met een Alpha cursus.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 07:27

Als je een beetje goed Engels spreekt is de app SheReadsTruth echt fantastisch. En inderdaad, ik zou aankloppen bij een kerk in de buurt die je aanspreekt — gewoon een keer gaan op een zondag en luisteren naar de priester/pastoor. Daar leer je heel veel van en je zult nooit geweigerd worden! Veel succes!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 07:33

Ik zou ook gaan voor de alphacursus.
En als je begint in de Bijbel, begin dan met het nieuwe testament, dat is de kern van het christelijk geloof mi.
Oude testament is echt ‘de leer’ en de achtergrond waarop het christelijk geloof is gebouwd, ook heel belangrijk, maar pas echt goed te begrijpen als je weer in welk licht je het moet lezen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 07:58

verootjoo schreef:
Ik zou ook gaan voor de alphacursus.
En als je begint in de Bijbel, begin dan met het nieuwe testament, dat is de kern van het christelijk geloof mi.
Oude testament is echt ‘de leer’ en de achtergrond waarop het christelijk geloof is gebouwd, ook heel belangrijk, maar pas echt goed te begrijpen als je weer in welk licht je het moet lezen.

Het lijkt mij ook aan te raden om met het Nieuwe Testament te beginnen.Het Christendom begint immers daar met de geboorte van Jezus. Overigens ben ik blij dat er weer eens iets over het geloof op Bokt staat.
Laatst bijgewerkt door anjali op 12-01-22 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 07:59

Ga niet meteen naar een hele zware kerk want de kans is groot dat je daar geen boodschap van hoop en liefde hoort en dat Jezus er altijd voor iedereen is, maar de boodschap van hel en verdoemenis en dat we allemaal zondaars zijn. Dan ga je er depressiever weg dan dat je er kwam.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 08:03

Suzanne F. schreef:
Ga niet meteen naar een hele zware kerk want de kans is groot dat je daar geen boodschap van hoop en liefde hoort en dat Jezus er altijd voor iedereen is, maar de boodschap van hel en verdoemenis en dat we allemaal zondaars zijn. Dan ga je er depressiever weg dan dat je er kwam.

Dit ja.
Zo heeft 'de kerk' mijn ouders weggejaagd. Zelfs aan de deur kwamen ze schreeuwen dat mijn ouders naar de hel zouden gaan als ze niet terug kwamen. Goddank ( ;) ) zijn ze niet teruggegaan.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 08:22

Begin met het nieuwe testament inderdaad. En zoek mensen waarmee je samen de Bijbel kunt lezen, hij is niet bedoeld om alleen te lezen :D
Mocht je ergens vragen over hebben dan mag je me altijd pb-en :)

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 09:27

Love2sk8 schreef:
Een alpha cursus is inderdaad heel erg leuk! Voor het lezen zelf zou ik je adviseren om juist in het nieuwe testament te beginnen. Dit heeft mij heel goed geholpen om alles beter te begrijpen. In het oude testament staan zo veel ingewikkelde stukken, terwijl het nieuwe testament met name gaat over wie Jezus is, en dat is toch wel de core van de Bijbel vind ik :)

Verder heb ik, als nieuwe Christen, het meeste uit de Bijbel wel een keer gelezen, maar ik heb nog nooit het hele boek doorgespit. Dat was gewoon zo ontzettend veel. Ik lees iedere keer kleine stukjes met vaan een devotional erbij. Maar gisteren heb ik de Bijbel in roman versie uitgelezen en die was zo ontzettend goed!! (Het verhaal van God en ons allemaal staat er op de cover, en er is ook een serie van o.a. Op YouTube).

Daarnaast is er de YouVersion app, waarin je bepaalde korte Bijbelstudies kunt volgen door iedere dag een klein stukje te lezen. Erg leuk, en er staan zowel Nederlandse als Engelse (en de meeste andere talen) studies in. Je kunt hierin ook samen met iemand een leesplan lezen en met elkaar chatten. Dit is echt een must voor makkelijke Bijbelstudie vind ik!

Als laatste is de nieuwe serie The Chosen (is een app van via waar je kunt kijken) ook een aanrader! Er zijn nu 2 seizoenen en een 3e is op komst. Hij gaat over het leven van Jezus en de acteurs zijn erg goed!

Ik heb nu eerst het oude testament gekocht in makkelijk nederlands. Ik denk dat ik volgende maand ook het nieuwe testament ga halen.

Had trouwens niet door dat ik het oude testament gekocht had! Een meisje die me had geholpen had dezelfde, dus ik dacht dat ik daarmee moest beginnen |o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:02

Photograph schreef:
Love2sk8 schreef:

Ik heb nu eerst het oude testament gekocht in makkelijk nederlands. Ik denk dat ik volgende maand ook het nieuwe testament ga halen.

Had trouwens niet door dat ik het oude testament gekocht had! Een meisje die me had geholpen had dezelfde, dus ik dacht dat ik daarmee moest beginnen |o

Het Oude Testament gaat meer over het Jodendom.Overigens is het een erg spannend boek,niet voor niets zijn er zo veel films over gemaakt en schilderijen enzo. Gedeeltelijk gaat het over het woord van God maar ook staan er veel geschiedenisverhalen in.Het is een verzameling van oude overgeleverde teksten.Ik ben zelf dol op het Paradijsverhaal,helemaal in het begin! De Bijbel is het meest verkochte boek op aarde maar ook het meest vervolgde. In sommige landen is het bezit van een Bijbel verboden en staan er zware straffen op.Dat geeft wel aan hoe belangrijk de Bijbel is.