Doodgaan: hoe doe je dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Doodgaan: hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:21

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-23 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Re: Doodgaan: hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:24

Net alsof je dat in de hand hebt... Als ik één ding heb geleerd is het wel dat je nog zo veel kunt plannen, als puntje bij paaltje komt, heb je er niets meer over te zeggen.
Mijn moeder zei op vrijdagochtend tegen de SCEN-arts: 'ik wil wel euthanasie, maar nu nog niet, het gaat nu nog te goed'. 48 uur later kon ze het niet meer aangeven, dus het ging niet door.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:25

Het is al een heleboel mensen gelukt, dus ik maak me er eerlijk gezegd niet zoveel zorgen over hoe je dat doet :+

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:27

Ik was als kind echt bang voor doodgaan. Nu niet meer. Al zou ik vannacht weggaan. Niet dat ik dat wil, maar ik ben er niet bang voor. Wat zou ik doen?

Als ik weet dat ik niet lang meer heb. Alles wat ik zou doen is zoveel mogelijk genieten en met de dag leven. Iedereen die me lief is zou ik laten weten dat het oke is. Ik heb liever dat mijn leven gevierd wordt dan over mijn dood gehuild. Maar, rouwen hoort er wel bij. Ik denk ook dat ik de meest belangrijke mensen dingen geef die me altijd heel dierbaar zijn geweest. Als een aandenken.

Verder zou ik alleen maar genieten en de dood met open armen ontvangen. Dat is denk ik ook alles wat je kunt doen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:29

Weet wel dat het er na een heel geregel is!
Alles stopzetten, uitvaartverzekering bellen en dan weer wachten op de overlijdensakte en dan ineens denken van oohh dat moeten we niet vergeten en dan als klap op de vuurpijl het huis leeghalen.
Mijn moeder is pas dmv euthanasie overleden maar die aanloop is ook niet makkelijk hoor.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:31

Doodgaan an sich ga ik niet vooraf bedenken. Heeft geen zin.
Ik had het er gister toevallig wel met iemand over dat ik vind dat je je opgebouwde pensioenbedrag uitgekeerd zou moeten krijgen als je een dodelijke ziekte hebt en terminaal bent. Dat is dus niet zo en dat stoort me. Ik zou dat geld dan gunnen aan mezelf en anderen om dromen waar te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:45

LoveGlove schreef:
Ik was als kind echt bang voor doodgaan. Nu niet meer. Al zou ik vannacht weggaan. Niet dat ik dat wil, maar ik ben er niet bang voor. Wat zou ik doen?

Als ik weet dat ik niet lang meer heb. Alles wat ik zou doen is zoveel mogelijk genieten en met de dag leven. Iedereen die me lief is zou ik laten weten dat het oke is. Ik heb liever dat mijn leven gevierd wordt dan over mijn dood gehuild. Maar, rouwen hoort er wel bij. Ik denk ook dat ik de meest belangrijke mensen dingen geef die me altijd heel dierbaar zijn geweest. Als een aandenken.

Verder zou ik alleen maar genieten en de dood met open armen ontvangen. Dat is denk ik ook alles wat je kunt doen.

Mooie reactie, dankjewel!

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:59

Ik was nooit bang voor de dood, maar sinds ik echt een geweldige relatie heb met de allerliefste vriend die ik me maar kan bedenken, wel. Ik ben vaak bang dat hem iets overkomt, en ik ben vooral ook vaak bang dat mij iets overkomt waar hij nooit meer overheen zou komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:42

Nou de meeste mensen hebben er geen invloed op en beslissen dan ook niet hoe ze doodgaan en wanneer.
Ik vind dat mensen dat recht wel zouden moeten hebben, maar goed dat is een andere discussie.
Ik hoop dat ik als een oud vrouwtje na een voltooid leven rustig in mijn slaap overlijd. Maar dat is meestal een utopie.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:44

De liefdesverklaringen ed gebeuren meestal in de dagen voor het overlijden bij een ziekbed.
Het moment zelf is het vaak stil of het is goed zo, ga maar.

Maar dit is bij een ziekbed en verwacht overlijden.

Voor mezelf? Geen idee, zie ik dan wel :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:48

Evamarie schreef:
Het is niet het meest leuke onderwerp om aan te snijden en toch wil ik het bespreekbaar maken. Y;( Over doodgaan vind je enorm veel info op het net:

-wat te regelen, erfenis ect..

Behalve.... hoe je dit moet doen.. Daar vind je echt weinig over. Ik vermoedt dat er echt een taboe op heerst. Doodgaan..

Misschien is het goed dit te doorbreken met elkaar. Doodgaan lijkt mij het meest vreselijke wat je kan overkomen..

Waar ga je aan denken? Hoe ga je de laatste momenten in? Wat zeg je tegen je geliefde en hoe sta je, je geliefde bij in dit proces? (mag ook over je geliefde huisdier gaan) :knuffel:

Heeft iemand hier al ideeën over?

Avalanche81 schreef:
Het is al een heleboel mensen gelukt, dus ik maak me er eerlijk gezegd niet zoveel zorgen over hoe je dat doet :+

Ik denk ook niet dat het hier de plaats is om met elkaar te delen hoe je je leven kunt beeindigen. Dat is ook - hoop ik - niet je bedoeling.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:49

Denk dat Avalanche gewoon doodgaan bedoelt en niet zelfmoord.

Althans dat is niet wat ik eruit haalde.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:49

Voor veel mensen is de dood ook een verlossing. Met name na een ziekbed of hele heftige psychische problemen. Doordat ik dat een aantal keer van dichtbij meegemaakt heb, ben ik echt niet meer bang voor de dood, al hoop ik dat het nog een tijdje duurt. Ik vind het leven namelijk erg bijzonder en heb nog wel wat plannen voor de toekomst.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:54

Tja stoppen met ademhalen, zo doe je dat :+

Gelukkig is het bij de meeste mensen zo dat je het niet plant.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:59

Toevallig dacht ik vanacht terwijl ik lag te draaien aan de laatste uren van m'n moeder.
Zij zou een actieve levensbeëindiging krijgen, dat wil zeggen we trekken letterlijk de stekker uit je steunhart, dus geen dodelijk middel dat er aan te pas komt. Ook is er geen datum o.i.d getrokken, gewoon NU is dat moment en bij mijn moeder was dat s'avonds laat.
Onze huisarts is dus van huis gekomen na ons telefoontje dat ze niet meer wilde.

Het is heel bijzonder om iemand letterlijk in bed te leggen met de wetenschap dat die persoon daar zometeen z'n laatste adem uit blaast.

Toch ondanks dat het zo dichtbij was vond ze het belangrijk om voor ik haar naar bed bracht nog even naar de wc te gaan, alsof ze gewoon zou gaan slapen.
Ik vind het moedig, maar tegelijkertijd geeft het ook aan dat ze er echt klaar voor was.
Ik denk dat er zeker een verschil zit in doodgaan door ziekte of door een misdrijf.
Als je dood mag gaan omdat het jouw tijd is dan ben je er zelf ook klaar voor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:00

Onali schreef:

Ik bedoel hier niet de bedoeling van TS om antwoord op die vraag te krijgen. :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:02

Ik ben ooit bijna dood gegaan door een zware bacteriële infectie. Het voelde heel eerst beangstigend maar op een bepaald moment gleed ik weg en voelde het heel vredig. Ik heb nu geen angst meer om dood te gaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:05

Evamarie schreef:
Het is niet het meest leuke onderwerp om aan te snijden en toch wil ik het bespreekbaar maken. Y;( Over doodgaan vind je enorm veel info op het net:

-wat te regelen, erfenis ect..

Behalve.... hoe je dit moet doen.. Daar vind je echt weinig over. Ik vermoedt dat er echt een taboe op heerst. Doodgaan..

Misschien is het goed dit te doorbreken met elkaar. Doodgaan lijkt mij het meest vreselijke wat je kan overkomen..

Waar ga je aan denken? Hoe ga je de laatste momenten in? Wat zeg je tegen je geliefde en hoe sta je, je geliefde bij in dit proces? (mag ook over je geliefde huisdier gaan) :knuffel:

Heeft iemand hier al ideeën over?

Ik denk niet dat het taboe is, maar het is gewoon onvoorspelbaar. Dus wat ik zou zeggen of doen.. geen idee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:07

Onali schreef:

Dat was idd wat ik bedoelde. Ik vind het een gekke vraag wel :')

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:11

Ineke2 schreef:
Tja stoppen met ademhalen, zo doe je dat :+

Gelukkig is het bij de meeste mensen zo dat je het niet plant.

_/-\o_

Sorry dat ik het zeg, maar vind het eigenlijk best een raar (als dat al het goeie woord is) topic.. %)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:12

Ik denk dat TS bedoelt: hoe maak je bespreekbaar dat je gaat sterven/hoe praat je over de dood - als je dat van te voren weet, wat natuurlijk ook al niet automatisch het geval is.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 11-01-22 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:13

SusanH schreef:
Ik ben ooit bijna dood gegaan door een zware bacteriële infectie. Het voelde heel eerst beangstigend maar op een bepaald moment gleed ik weg en voelde het heel vredig. Ik heb nu geen angst meer om dood te gaan.

Ik ken nog iemand die dit zegt inderdaad. Die was ook heel ver heen. Ze had nog nooit zo’n rust en vredig gevoel gevoeld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:13

Ts, beantwoord je eigen vraag anders eens. Dat maakt het voor de rest makkelijker denk ik.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:18

SusanH schreef:

Hoezo eerst beangstigend?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:22

Ibbel schreef:
Ik denk dat TS bedoelt: hoe maak je bespreekbaar dat je gaat sterven/hoe praat je over de dood - als je dat van te voren weet, wat natuurlijk ook al niet automatisch het geval is.

Denk dat het handig is als TS zelf uitlegt wat ze bedoelt :)