Afstand tussen postcodes berekenen via Excel

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bohopmans

Afstand tussen postcodes berekenen via Excel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 16:06

Goedendag,

Ik zou middels Excel graag de afstand (in KM) willen berekenen tussen twee postcodes.
Normaal gesproken doe ik dit handmatig via google maps. Echter heb ik nu 500 verschillende routes dus zou het fijn zijn als dit (deels) automatisch berekend word.

Bestaat er een manier om dit probleem op te lossen

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Bo

Shadow0

Re: Afstand tussen postcodes berekenen via Excel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:37

Je kunt van elke postcode de lat/lon-data vinden (https://data.overheid.nl/community/data ... geolocatie ), en dan kun je de afstand hemelsbreed berekenen.

Je kunt ook kijken of je het opvragen bij Google kunt uitvoeren via een VB-script in excel, maar je krijgt niet onbeperkt dat soort gegevens van Google, dus het is dan even nadenken hoe je kunt zorgen dat elke afstand in principe maar 1 keer gevraagd wordt en daarna opgeslagen, en niet iedere keer opnieuw.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:17

Postcodes zijn geen gestructureerde positiebepalingen zoals een coördinaat dus je zal niet met een “simpele” formule de hemelsbreed afstand in excel kunnen berekenen.
Ik kan zo 1,2,3 geen manier bedenken om die simpel, snel en automatisch te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:25

Lauwtjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:28

Je kan in Mijn google maps wel locaties op de kaart zichtbaar maken doormiddel van een excel import. Dan kan je ook routes tussen bepaalde punten maken. Ik kan je eventueel een knipseltje sturen van hetgeen waar ik mee bezig was :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:44

Bedoel je met 500 routes dan je 500 verschillende postcodes hebt?

Het lastigste is het verkrijgen van de coördinaten. Als je die hebt, kun je de afstand tussen die coördinaten vrij eenvoudig berekenen.

https://forum.geocaching.nl/topic/20919 ... afstanden/
Hier6 staat hoe je coördinaten omrekent bijvoorbeeld

Maar als je geen database kunt krijgen, is voor 500 postcodes handmatig de coördinaten invoeren natuurlijk nogal een werk. Maar misschien dat je dan gewoon een opzetje kunt maken en dan telkens als een je nieuwe postcode tegenkomt, deze toevoegen aan je bestand.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:52

Lauwtjuh123 schreef:
Je kan in Mijn google maps wel locaties op de kaart zichtbaar maken doormiddel van een excel import. Dan kan je ook routes tussen bepaalde punten maken. Ik kan je eventueel een knipseltje sturen van hetgeen waar ik mee bezig was :)

Ik ben erg benieuwd, misschien via PB? Vroeger kon dit rechtstreeks gemakkelijk vanuit Excel - gekoppeld aan Google Maps, nu moet je daar meer skills voor hebben.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 12:43

Google en Excel spreken niet met elkaar (zonder dure tussenoplossingen). Echter in Google sheets kan je een handige oplossing vinden. =GOOGLEMAPS_DISTANCE(A1, B1, "driving")

Als je Googled kan je meer info hierover vinden. Veel succes

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 20:57

Ik heb het geprobeerd, ik krijg echter een foutmelding: #FOUT Parseerfout in formule
De Google sheet is Nederlands, de formule Engels, misschien komt het daardoor, ik heb distance en driving naar het Nederlands omgezet, maar de foutmelding blijft.

Lauwtjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:03

[/quote]

Ik ben erg benieuwd, misschien via PB? Vroeger kon dit rechtstreeks gemakkelijk vanuit Excel - gekoppeld aan Google Maps, nu moet je daar meer skills voor hebben.[/quote]

Ik stuur je een PB :)

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:33

Karlijnxxx schreef:
Google en Excel spreken niet met elkaar (zonder dure tussenoplossingen). Echter in Google sheets kan je een handige oplossing vinden. =GOOGLEMAPS_DISTANCE(A1, B1, "driving")

Als je Googled kan je meer info hierover vinden. Veel succes

Deze benadering is wel iets te simpel ;-) Jij hebt deze website gevonden: https://www.labnol.org/google-maps-sheets-200817
Er is dus iemand die een Google sheet gemaakt heeft, waar deze functionaliteit in zit via Apps Script. Er zitten dus scripts in die deze functies definiëren, via de Google Maps API. Deze sheet kun je kopiëren en dan zelf aanpassen met je eigen data. Het kopiëren kan via deze link: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... Ix6w8/copy