Ik heb een 100% betegelde tuin, leuk motiefje erin dus op zich niets mis mee. Aan de ene kant een haag en aan de andere kant een dubbele schutting vanwege een etter eersteklas waar ik niets van wil zien en eigenlijk wil ik ook niet dat ze iets bij mij ziet.
Afgelopen jaren twee stoelen achterin de tuin gehad en in de zomermaanden een jacuzzi tegen het huis aan. Die is op en ik ga m niet meer vervangen. Ik wil iets aan de tuin doen zodat ik er gezelliger kan zitten. Ik heb een losse mega parasol waarmee ik het zicht van de buurvrouw volledig blokkeer op mijn tuin dus dat is in principe gefixt.
Maar nu zoek ik dus tips om een tuin gezelliger te maken, zonder dat alle bestrating eruit moet, want dat vind ik zonde en is niet nodig. Er mag uiteraard wel een deel uit maar ik zat ook te denken aan houten bakken (gewoon op de bestrating). En iets gezelligers om te zitten/liggen/hangen etc .
Wie heeft er leuke tips, budgetvriendelijk het liefst want ik vind een tuin wel leuk maar ga er geen enorme bedragen aan uitgeven.
Qua afmeting is ie ongeveer 6.5 meter breed en bijna 9 meter lang. Ik heb een deur in de keuken naar buiten en de achterkant is de muur van de schuur. De opening van de schuur zit onder een overkapping dus dat stuk heb ik niet meegerekend.
Is je bestrating er makkelijk in stukken uit te halen, dan zou ik een deel weghalen, daar een mooie verhoogde border omheen zetten en opvullen. Zo krijg je betere afwatering en qua zicht mooi hoogteverschil.
Nou die kan ik morgen wel maken maar het is nu echt een bende en daar wil ik dus vanaf. Die bende laat ik ontstaan omdat er geen gezelligheid is. Dus er staat nu nog een oude bank en de oude jacuzzi, die gaan naar de stort.
Informeer eens bij je gemeente of er een actie is of komt om bestrating uit de tuin weg te halen. Veel gemeentes hebben hiervoor acties, inclusief subsidies en hulp om tuinen beter waterafvoerend en ook koeler te maken. Eea vanwege het klimaat.
Met een beetje geluk krijg je een ontwerp én planten gratis én wordt je overbodige bestrating gratis voor je afgevoerd.
MarliesV
Geplaatst: 02-01-22 19:59
Ikea heeft leuke opbergers waar je ook op kan zitten, leuk tegen je huis aan even een kop koffie te doen in het zonnetje.
In je verhoogde border wat hoogteverschil aanbrengen met een struik en wat grassen of zo. Kan je gelijk je schutting wat camoufleren.
Wij wonen buitenaf en hebben rondom ons zitje dakplatanen gezet. Kleed mooi af en in de zomer mooi wat schaduw van.
axel_1997
Geplaatst: 02-01-22 21:17
Ik heb even een plattegrond geschetst. Ik moest natuurlijk raden naar de precieze locaties van de deuren en omheiningen. En ik ga er vanuit dat de parasolvoet verplaatsbaar is. Klopt dit ongeveer? Dan zou je in het midden een aantal tegels kunnen verwijderen om een groen eiland te maken. En langs de haag en vooral de schutting kan je een smalle groenrand maken. Onder die tegels zit natuurlijk een flink pak zand. Daar zal je een deel van moeten afgraven en vervangen door aarde. Bij een verhoogde border kan je misschien volstaan met losspitten. Dan hoef je het zand niet af te voeren. Maar het zand zal toch een invloed op de grond blijven houden. Weet je wat voor grond er verder onder je tuin ligt? Zand klei of veen? Dat is belangrijk voor de plantkeuze.
kruipende sedums zijn vaak fraaie bodembedekkers voor langs de randen. En ze zijn niet kieskeurig. Stokrozen doen het goed in zand en hoewel ze zaaien zijn ze gemakkelijk onder controle te houden. Die zouden fraai staan bij de schutting. In zo'n groen eiland zou je een middelgrote of niet te dichte hoge heester kwijt kunnen. Een hibiscus bijvoorbeeld. En dan een laag siergras als onder-begroeiing.
Onder een eventueel keukenraam kan je misschien ook nog een border kwijt.
Wat voor sfeer wil je in je tuin? Het Ibiza effect met ladingen lampjes en een zomerse vibe, of liever iets natuurlijks? Wil je vogels aantrekken, of insecten? Wil je grote feesten kunnen geven? Hoeveel onderhoud wil je eraan doen? Wat vind je mooie planten?
daffodil
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-22 16:20
Oh ik word hier wel enthousiast van. Dus...ik heb even twee foto's gemaakt en de plattegrond.
Vanaf de deuropening de linkerkant gefotografeerd, das dus de heg kant.
En vanaf de hegkant de schuttingkant waar mijn vervelende buurvrouw woont. Die kant blokkeer ik dus met die parasol. Mega ding. Heeft idd een beweegbare voet maar dat doe je liefst maar 1x zo zwaar is ie. Vorig jaar viel ik ermee om
Tegelwerkje is best grappig, het is ook niet verzakt ofzo alleen groen maar ik heb een hogedruk. Klikos zou ik ook onder de overkapping kwijt kunnen als ik mijn fiets in de schuur zet. Dat zou kunnen als ik de schuur even opruim. Goed, dat komt goed maar puur voor het idee.
In maart gaan ze weer los... Staan hier misschien ook voor jou ideeen tussen?
jojoleinee
Geplaatst: 03-01-22 16:26
Wat leuk! Ik volg. Begin november verhuisd naar een huis met volledig stenen tuin. In het voorjaar willen wij inderdaad ook mee gaan doen met "tegels wippen" en een regenton aanschaffen, deze combinatie maakt dat we inderdaad subsidie kunnen krijgen. Verder nog geen idee van wat we met de tuin willen doen dus ik volg voor leuke ideeën!
In maart gaan ze weer los... Staan hier misschien ook voor jou ideeen tussen?
Oh wat leuk zeg, goeie foto's staan ertussen.
Iemand vroeg ook nog naar het budget. Ik doe niet aan budgetteren maar wil wel onder de 1000 blijven.
En dit is overigens een tuin in de volle zon, dus die komt smorgens vroeg achterin op maar blijft de hele dag in de tuin. Tussen 12 en 17 zit ik er echt met ongeveer de hele tuin in.
MarliesV
Geplaatst: 03-01-22 16:48
Als ik je tegels zie, dan zou ik de cirkel er uit halen, daar de rand wel laten liggen en dan ophogen met de steentjes die je er uithaalt (soort waterput idee). En dan daar leuke planten/boompje in.
En dan er achter bij de schuur een lekkere plek voor 2 loungebedden, pootjes omhoog. Aan de kant van je zitje tegen het huis aan.
Aan de kant van de buurvrouw een verhoogde border met een mooi hoog rek er achter met wat groen? En dan links en rechts een mooie poster of leuke gekleurde vogelhuisjes oid om je schutting op te leuken.
(krijg altijd jeukende handen van zo'n topic haha!)
Jolliegirl
Geplaatst: 03-01-22 16:50
Ben je een beetje vogelliefhebber? natuurliefhebber?
Met enkele bakken vol mooie bloemen en planten red je een hele hoop bijen en hommels!
Ik heb persoonlijk een bloedhekel aan volledig betegelde tuinen omdat ze gewoon niet goed zijn voor de natuur. Wellicht kun je daar wat mee doen. Paar flinke bakken doen al een hoop. Of labgs de randen van de schutting de tegels weghalen en de boel inzaaien.
Ik zou aan je schuttingkant een deel van de stenen eruit halen. En niet te voorzichtig, want anders is het net niks. Via Marktplaats (tuin), kan je vaak goedkoop planten scoren. En soms verkopen mensen stekjes langs de kant van de weg.
Verder heeft de Aldi vaak prima zaden en bloembollen en de Action soms ook.
En ik zou aan je schuurkant waar je zitjes zijn een klein stukje van de stenen weghalen en daar een goede klimmer omhoog leiden, zodat je de muur bedekt en meer sfeer krijgt.
Aangezien je vanuit je zitje naar je huis kijkt, zou ik ook direct aan je huis stenen eruit halen en daar wat leuks neerzetten.
En aan de schutting kan je natuurlijk ook wat leuke bakken hangen.
Bloembakken vragen altijd om meer aandacht dan direct in de grond poten. Ik ben daar zelf minder gecharmeerd van. Planten kunnen ook minder goed wortelen.
Succes met je leuke project. Groene vingers niet nodig, wat tijd en liefde wel
Sansevieria
Geplaatst: 03-01-22 17:26
Hier kun je zeker wat leuks van maken Ik zou beginnen met de schuur (en de rest) opruimen, zodat de afvalbakken daarin kunnen. Dan eerst met de hogedruk alles schoonmaken, de klinkers en tuinmeubilair wat je wil houden.
Aan de schuttingkant wat klinkers weghalen, en daar een aantal mooie grote heesters zetten, iets wat mooi bloeit en niet te moeilijk is, gelderse roos, hibiscus, dat soort dingen. In de volle grond, de klinkers die je daarvoor weghaalt kun je hergebruiken als borderrand, door ze hoogkant in de rand te zetten, hoef je dat al niet meer te kopen.
Bedenk je van te voren of je wat planten betreft iets in een bepaalde kleurstelling wil, ik hou zelf niet van alle kleuren door elkaar. Mag wel gekleurd zijn, maar "per hoekje" een kleur vind ik fijner, geen roze met oranje combi zeg maar
Aan de klinkermuur van de schuur evt. een mooie rambler roos zetten, ik vind zelf deze heel mooi, sterk, groeit flink, ruikt zalig en haast niet kapot te krijgen, enige is dat je af en toe moet snoeien, als je daar af en toe aan knipt bloeit ie ook wel vaker is mijn ervaring https://kimrose.nl/rozsa/38284 Een rek om aan te klimmen kun je heel gemakkelijk zelf low budget knutselen met betonmat bijvoorbeeld.
Kies vooral sterke en gemakkelijke planten, zeker als je geen heel groene vingers hebt. Beter ook geen hortensia's o.d., die hebben veel water nodig, en in een tuin waar de hele dag de zon op staat blijf je dan bezig.
De laurierhaag eens wat terugsnoeien, dat groeit anders ook aardig uit de klauwen.
Edit, grappig, ik zie dat Boemel al haast hetzelfde idee had als ik
Suzanne F.
Geplaatst: 03-01-22 17:44
Zo je stenen mogen weleens een chloortje hebben.
Ik zou inderdaad langs de schutting wat stenen weghalen en daar aarde storten. Je kan eventueel van de stenen die je hebt weggehaald een randje kunnen maken, dan krijg je een klein bordertje. Klimplantje tegen de schutting is ook leuk.
Tegels weghalen in het rondje kan ook en daar leuk wat plantjes neerzetten.
Vjestagirl
Geplaatst: 03-01-22 17:47
Suzanne F. schreef:
Zo je stenen mogen weleens een chloortje hebben.
Nou chloor sowieso niet, als je ook nog wat wil laten groeien in je tuin en je het bodemleven niet volledig wil verpesten. Gewoon met de hoge druk lijkt me meer dan voldoende
Chloor zou ik ook niet doen, zeker niet als ik een hogedruk heb. Ik zou zelf ook kijken naar planten die goed zijn voor vlinders en bijen...maar hey, elke plant is weer een stap vooruit in een tuin als deze
Suzanne F.
Geplaatst: 03-01-22 18:12
Oh hier doet chloor wonderen. Emmer met heet water en halve fles chloor erin, zachte bezem en daarmee over de tegels soppen. Groen is zo weg, ideaal. Doe het 2 x per jaar. Planten doen het super hoor, die staan in borders. Daar komt de chloor uiteraard niet. En ik sop alleen de tegels in, het is niet dat er emmers vol de grond in gaan.