Wildgroei aan coaches

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:16

san4nie schreef:
Volgens mij zit er ook een heel verdienmodel achter al die online coaches. Een hele piramide dacht ik zelfs. Waarbij mensen een cursus volgen bij een coach, waar ze dik voor betalen. Om dan zelf weer mensen een dure cursus van de coach aan te smeren.
Dus dan krijg je coaches die coaches coachen. :+


Zal best, overal waar geld is heb je rotte appels.

Als dat echt bestaat een dergelijk piramide spel, valt er ook wel weer geld te verdienen voor diegene die er een boek of docu over kan maken. :7

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:31

Dinopino schreef:
Nou ik hoor hier niet iemand die slechte ervaring heeft met een psycholoog, coach of buurman. Dus waar is het probleem. Er spuien ook veel rijleraren uit de grond. Een beetje vertrouwen in de volwassenheid van een persoon. Ik zie een cowboy55 niet zo snel naar een coach rennen. Als het klikt met iemand wat is het probleem? Ook denk ik is een bepaalde opleiding ook niet garant voor de hulp voor iemand. Wanneer het tussen beiden niet klikt.

En wat is in een name. Een buurman kan ook een ervaringsdeskundige zijn.


De grens ligt wat mij betreft bij: verdienmodel ja/nee.

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:44

Hilarisch als het niet ook zo triest was. Coaches die ondernemers coachen om hun bedrijf succesvol te laten worden, terwijl ze zelf naast amper opleiding ook nog nooit een succesvol bedrijf hebben gehad ( succesvol is voor mij dat je er minimaal makkelijk een gezin van kan onderhouden en meerdere werknemers in dienst)

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:45

Ik coach sinds 2 jaar personen met een beperking. Van mentale beperking, autisme, gedrags en emotionele stoornis...

Ik sta naast kinderen, jongeren en ouders.

Ik heb jaren getwijfeld om dit te doen maar na meer dan 15 jaar in diverse delen van de sector personen met een beperking als (afgestudeerd) sociaal werker gewerkt te hebben + daarbovenop een coachingscursus van 2 jaar heb ik de sprong gewaagd.

Daarnaast geef ik les in het hoger onderwijs over mijn doelgroep en heb ik een heel breed hulpverlenend netwerk.

Twijfel ik soms over mezelf? Ja hoor! Wat ik zeker niet wil is misbruik maken van een doelgroep waar al makkelijk misbruik van gemaakt wordt.

Aangezien ik dit naast mijn hoofdberoep doe beperk ik mijn coaching. Ik wil er ook geen vetpot van maken dus mijn prijs democratisch (ik krijg zelfs negatieve opmerkingen van collega's)

Niet iedereen is een 'fraud' het is jammer genoeg aan de cliënt om dit zelf uit te zoeken.

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:47

Pumpkinbroes schreef:
san4nie schreef:
Volgens mij zit er ook een heel verdienmodel achter al die online coaches. Een hele piramide dacht ik zelfs. Waarbij mensen een cursus volgen bij een coach, waar ze dik voor betalen. Om dan zelf weer mensen een dure cursus van de coach aan te smeren.
Dus dan krijg je coaches die coaches coachen. :+


Zal best, overal waar geld is heb je rotte appels.

Als dat echt bestaat een dergelijk piramide spel, valt er ook wel weer geld te verdienen voor diegene die er een boek of docu over kan maken. :7


Even gezocht op Google, staat van alles over die piramide op internet al.

Maar dat gaat dus wel echt specifiek over de internet coaches. Niet perse over rotte appels oid.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:04

Laibadji schreef:
Ik coach sinds 2 jaar personen met een beperking. Van mentale beperking, autisme, gedrags en emotionele stoornis...

Ik sta naast kinderen, jongeren en ouders.

Ik heb jaren getwijfeld om dit te doen maar na meer dan 15 jaar in diverse delen van de sector personen met een beperking als (afgestudeerd) sociaal werker gewerkt te hebben + daarbovenop een coachingscursus van 2 jaar heb ik de sprong gewaagd.

Daarnaast geef ik les in het hoger onderwijs over mijn doelgroep en heb ik een heel breed hulpverlenend netwerk.

Twijfel ik soms over mezelf? Ja hoor! Wat ik zeker niet wil is misbruik maken van een doelgroep waar al makkelijk misbruik van gemaakt wordt.

Aangezien ik dit naast mijn hoofdberoep doe beperk ik mijn coaching. Ik wil er ook geen vetpot van maken dus mijn prijs democratisch (ik krijg zelfs negatieve opmerkingen van collega's)

Niet iedereen is een 'fraud' het is jammer genoeg aan de cliënt om dit zelf uit te zoeken.


Hier heb ik dan weer veel meer respect voor. Ook juíst vanwege je zelftwijfel, dat houdt je kritisch. Goed bezig! +:)+

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:08

Niet iedereen heeft een sociaal netwerk om op terug te vallen. Dan is iemand betalen om je zorgen en dergelijke mee te bespreken geen heel gek idee.

Maar de juiste coach vinden lijkt me wel een hele opgave. En ik denk ook dat lang niet elke coach het geld waard is.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:10

Ach, en zo gebeurt het in de groensector ook. Hoveniers schieten als bosjes uit de grond (en snoeien zichzelf ook wel weer :') )
Maar tegenwoordig noemt iedereen zich 'hovenier', zelfs degene die geen opleiding hebben gevolgd en dus gewoon maar wat doen.

Ik denk dan maar; 'leef en laat leven'
Snap je frustratie maar het heeft geen zin om je energie eraan te besteden!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:15

Je bent toch, wanneer je geen mentale beperking hebt, zelf wel in staat om te kijken of degene een klik geeft en vertrouwen in zijn kennis. Dat is bij meerdere dingen in het leven. Wanneer je een rijleraar zoekt of iemand die je leert piano spelen, ben je toch als volwassen persoon zelf in staat de juiste persoon te vinden. Het zij psycholoog of buurman of een coachweek op Ibiza of wat dan ook. Je kunt toch kijken of ze aangesloten zijn bij een soort van klachtenformat, waar je je kan melden.

Je bent in staat en beroep uit te oefenen een opleiding te volgen, maar je bent niet in staat om de juiste persoon te vinden die je kan helpen? We hebben het toch over volwassenen?

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:21

Dinopino schreef:
Je bent toch, wanneer je geen mentale beperking hebt, zelf wel in staat om te kijken of degene een klik geeft en vertrouwen in zijn kennis. Dat is bij meerdere dingen in het leven. Wanneer je een rijleraar zoekt of iemand die je leert piano spelen, ben je toch als volwassen persoon zelf in staat de juiste persoon te vinden. Het zij psycholoog of buurman of een coachweek op Ibiza of wat dan ook. Je kunt toch kijken of ze aangesloten zijn bij een soort van klachtenformat, waar je je kan melden.

Je bent in staat en beroep uit te oefenen een opleiding te volgen, maar je bent niet in staat om de juiste persoon te vinden die je kan helpen? We hebben het toch over volwassenen?


Het probleem in dit geval is "je weet niet wat je niet weet". Je kunt n geweldige klik met iemand hebben, maar je weet niet of wat ze je aanleren wel de correcte manier is. Als je namelijk wist wat de correcte manier was, dan had je geen hulp/les nodig.

Je kunt een coach een geweldig persoon vinden, en toch kunnen ze compleet verkeerd zijn. Voor jou of gewoon als mens...

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:30

Je iets laten aanleren? En werkt dat dan? Wat moet iemand aanleren? Ben je bij een hypnotiseur. Je bepaalt toch zelf wat je wil of niet wil. Je hebt zelf de regie over je eigen vraagstuk. Misschien begrijp ik niet wat je bedoelt met aanleren?

Ik blijf erbij het beroep gaat vanzelf zich oplossen. Mensen worden bewuster en gaan elkaar meer helpen. De afhankelijkheid van professional of wat dan ook, gaat verdwijnen. Je eigen verantwoordelijkheid over je leven heb je zelf in je hand. En wanneer je nu hulp nodig hebt en je voelt dat het werkt, dan is dat goed.

Wat wil je dan? Nog meer regels. Enkel de opleidingen die genoeg invloed hebben, zijn vertrouwd. Er is nog zoveel onbekend over het menselijk brein. De enige persoon die je kunt helpen ben je zelf. Ik neem nog steeds aan dat we het over volwassenen hebben?

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:45

_CS_ schreef:
Wij hebben hier in de straat een wandelcoach.
:x


Op zich is wandelen heel erg gezond en brengt het veel mensen ook ontspanning, ik zou liever therapie krijgen in een bos met wat afleiding dan binnen 4 muren. Al is het alleen maar dat het dan stimuleert om echt de natuur in te gaan, alleen dat zou denk ik wel al kunnen helpen.

Ik denk dat als een coach bij je past dat het wel echt wat op zou kunnen leveren. Al is het een andere kijk, een frisse blik of iemand waarmee je je verhaal kunt delen met iemand die juist niet zo dichtbij je staat.

Ik denk dat het best voor zou kunnen komen dat iemand die er niet voor geleerd heeft het coachen goed kan, het is denk ik ook iets wat je een beetje in je moet hebben.

Als daar geen wachtrij voor is, maar het kan je wellicht wel een beetje helpen dan is het misschien het proberen waard

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:51

turtlelito schreef:
De leefstijl etc coaches vind ik nog niet zo erg. Als ze goed zijn helpen ze nog wat mensen, en anders is het "alleen maar" weggegooid geld.

Zodra het echt dieper gaat (persoonlijke en/of familieproblemen, soms echt terug te herleiden op (psychologisch) misbruik etc) vind ik het gewoonweg heel gevaarlijk.

Ik ben zelf afgestudeerd (maar nooit praktiserend geweest) psychologe. Zelfs BIG-geregistreerd etc, maar ik zal nooit iemand 'behandelen' omdat ik vind dat ik daarvoor te weinig praktijkuren (onder begeleiding) heb gedraaid. En als ik dan zie wat deze 'coaches' na een (in mijn optiek) cursus aanboren, brrrrr. Kan goed gaan hoor, als men er een beetje feeling voor heeft, maar je kunt ook echt veel schade berokkenen. Ik ben dan ook zeer voor een keurmerk/label (met noodzaak tot opfrissen/bijscholen etc.).


Exact wat jij zegt! Er is een reden waarom die studies zo lang duren, niet omdat je bij de pot cornflakes en herbalife jezelf kan verklaren tot wonder der mensen

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:58

Noem me al jaren coach maar ben nu wel begonnen met een echte opleiding die in totaal 5 jaar duurt voor mij dus ja dan mag ik hopen dat ik dan ook een echte coach ben. En alle opleidingen die ik doe zijn voor mezelf en niet iemand anders. Dus ik ga er niet extra mee te koop lopen maar nu al komen mensen met een hulpvraag naar mij ondanks dat ze weten dat ik nog in de opleiding zit, mede omdat men moet wachten op de hulp die ze aanvragen 8 tot 12 weken en mensen die dan al zover zijn om een hulpvraag te doen zijn ze blij dat ze al mij kunnen beginnen.


Jammer dat jij hier moeite mee hebt ts dan is dat toch echt jou ding.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:00

Snap nog steeds niet wat voor gevaar er is? Is er een voorbeeld van een volwassen persoon die zich bij een erkend en geregistreerd bedrijf is geweest en daar een of ander gevaar heeft opgelopen.

De lengte van een studie geeft niet aan dat de kwaliteit goed is. Bijvoorbeeld zei mijn dierenarts van de week nog dat het moeilijk is fatsoenlijke dierenartsen te krijgen. Het studiemateriaal is nog steeds hetzelfde als toen hij op school zat.

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:04

_CS_ schreef:
Wij hebben hier in de straat een wandelcoach.
:x


Wist je dat er onderzoek is wat wijst op het feit dat coaching in beweging en in de buitenlucht veel effectiever is dan op een stoel zitten :) .

Maargoed, ik ben daar te lui voor... :')

Kookaburra

Berichten: 5401
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:13

Dinopino schreef:
Snap nog steeds niet wat voor gevaar er is? Is er een voorbeeld van een volwassen persoon die zich bij een erkend en geregistreerd bedrijf is geweest en daar een of ander gevaar heeft opgelopen.

De lengte van een studie geeft niet aan dat de kwaliteit goed is. Bijvoorbeeld zei mijn dierenarts van de week nog dat het moeilijk is fatsoenlijke dierenartsen te krijgen. Het studiemateriaal is nog steeds hetzelfde als toen hij op school zat.

Er zijn nu niet-erkende bedrijven en coaches. Dát is het punt... ;)

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:25

Een coach is w.m.b. prima voor lichte problematiek, zolang het geen stoornis genoemd mag worden. Ik denk dat coaching dan veel toe kan voegen. Waar het gevaarlijk wordt: coaches die zichzelf overschatten en/of te weinig overview hebben om te herkennen wanneer iets ernstig is en wanneer er doorgestuurd moet worden. Baat het niet dan schaadt het wél (cliënten die ontregelen door een aangeboord trauma bijvoorbeeld, of cliënten die door een slechte coaching concluderen dat de hulpverlening niets voor ze is, of de cliënt die zich afhankelijk gaat voelen en jarenlang gecoacht moet worden - lees: de bankrekening van de coach blijft spekken). Ik zie zelfs coaches die EMDR aanbieden met één of ander onzinverhaal over "alternatieve EMDR" erbij (spoiler: dat bestaat niet). Ik vind het volstrekt onethisch.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:27

ruitje schreef:
_CS_ schreef:
Wij hebben hier in de straat een wandelcoach.
:x


Wist je dat er onderzoek is wat wijst op het feit dat coaching in beweging en in de buitenlucht veel effectiever is dan op een stoel zitten :) .

Maargoed, ik ben daar te lui voor... :')

Klopt inderdaad.

Ik werk zelf ook anders. Ik coach vaak in nabijheid van dieren. Dieren knuffelen, verzorgen... Het valt op dat veel kinderen en jongeren zich hier beter bij voelen. Geen saai bureau met enkel praten tegen de psych maar actief bezig zijn en rust zoeken bij de dieren.

Heb hier casussen van jongeren die nergens meer geholpen konden worden maar door deze werkwijze rust vinden om vanuit de rust kleine stapjes richting groei te zetten.

Je moet als coach zelf heel goed weten tot waar je kunde en kennis reikt. Ik werk heel nauw samen met andere zorgverleners en crisisnetwerkondersteuners. Het doel is om het netwerk sterker te maken en rust en stabiliteit te brengen. Dit is de basis om verder te kunnen bouwen.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:31

ruitje schreef:
_CS_ schreef:
Wij hebben hier in de straat een wandelcoach.
:x


Wist je dat er onderzoek is wat wijst op het feit dat coaching in beweging en in de buitenlucht veel effectiever is dan op een stoel zitten :) .

Maargoed, ik ben daar te lui voor... :')

:') :')
Dat is inderdaad waar.

Ik heb zelf een opleiding gedaan tot loopbaancoach, maar ik ga bewust het vak niet in als zelfstandige.
Ik heb inderdaad wel eens gezien dat er een soort verdienmodel/ piramidemodel aangeboden wordt. Dat werd toen gedaan door een nogal niet al te snuggere stalgenoot die nog volop rookte terwijl ze 7 maand zwanger was. Die bood dat samen met haar chronisch blowende vriend aan op facebook. Met van die posts 'wil je ook anderen helpen en geld verdienen? Stuur me een pb en ik leg je alles uit!' ofzo. Nja heel lang duurde dat niet, want na de zwangerschap waren ze ineens geen coach meer :') := Staat vol met aannames, maar geloof mij, deze konden je nog niet eens van een in de knoop zittende veter afcoachen :')

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:41

ruitje schreef:
_CS_ schreef:
Wij hebben hier in de straat een wandelcoach.
:x


Wist je dat er onderzoek is wat wijst op het feit dat coaching in beweging en in de buitenlucht veel effectiever is dan op een stoel zitten :) .

Maargoed, ik ben daar te lui voor... :')

Ik wil je best komen coachen, hoor :j gaat vast goed komen tussen ons _O-

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:05

Ik geloof best dat er flink wat rotte appels tussen zitten maar er zijn ook veel goede coaches.
Ik ben zelf vorig jaar gediagnosticeerd met ASS en ADHD en loop hierdoor tegen eigen aan. Zowel privé als op werk.
Ik heb nu een levensloop coach die tevens loopbaancoach is en veel ervaring heeft met mensen met ADHD/ass en burnout.
Ze kan me zowel thuis als op het werk helpem met dingen op orde krijgen, verduidelijken, psycho educatie enz.
Alles om m'n leven en hoofd te ordenen en om stress en burnout te voorkomen.
Heel tevreden over al was ik er eerder wat sceptisch over.
Wordt vergoed door WMO van de gemeente

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:14

Ik heb afgelopen jaar een heel intensief revalidatietraject doorlopen van 10 weken met 5 afspraken per week. Dat waren allemaal psychologen, artsen en fysiotherapeuten met extra bijscholing! Daar ging ik vaak wandelen tijdens de therapie. Omdat dit voor mij inderdaad werkt en omdat het goed was voor mijn belastbaarheid. Maaaar je wil niet weten wat dit traject gekost heeft. En het heeft mij van alleen op bed liggen naar voltijd universitaire studie gebracht. Nou zoiets lukt een of andere levenscoach zonder degelijke opleiding niet hoor. :=

Dus het kan heel gevaarlijk zijn voor mensen, wanneer ze naar een onopgeleid iemand gaan die het alleen maar erger maakt. :=

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:49

Tieme schreef:
Ik geloof best dat er flink wat rotte appels tussen zitten maar er zijn ook veel goede coaches.
Ik ben zelf vorig jaar gediagnosticeerd met ASS en ADHD en loop hierdoor tegen eigen aan. Zowel privé als op werk.
Ik heb nu een levensloop coach die tevens loopbaancoach is en veel ervaring heeft met mensen met ADHD/ass en burnout.
Ze kan me zowel thuis als op het werk helpem met dingen op orde krijgen, verduidelijken, psycho educatie enz.
Alles om m'n leven en hoofd te ordenen en om stress en burnout te voorkomen.
Heel tevreden over al was ik er eerder wat sceptisch over.
Wordt vergoed door WMO van de gemeente

Dat niet alleen; bedrijven mogen die kosten aftrekken bij de belasting en in sommige CAO's is ruimte opgenomen om een persoonlijke coach in te mogen huren, in het kader van mentale en fysieke gezondheid.

Dan is het natuurlijk een invuloefening dat mensen daar in duiken om een graantje mee te pikken; sommigen oprecht goed, anderen alleen om simpel geld binnen te harken.

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 00:23

Ik vind het een heel goede ontwikkeling dat het normaler wordt om aan je mentale gezondheid / geluk te (kunnen) werken. Voor een psycholoog heb je echt een probleem nodig om erheen te 'mogen', en dan ook nog een maandenlange wachtlijst.

Het is wel een ding dat inderdaad iedereen zich maar coach mag noemen, maar dat heb je natuurlijk bij zoveel beroepen.