"Dat is toch geen kerstcadeau?"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:48

Ik vind een cadeau geen cadeau als je zelf moet aangeven wat je wilt hebben (lijstje oid). Dat is geen verrassing meer dus niet leuk vind ik :o

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: "Dat is toch geen kerstcadeau?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:50

Klopt, dat bedoelde ik ook inderdaad.
In mijn schoonfamilie doen ze nog wel aan cadeaus, maar doen wij dus niet mee.
We geven niks en krijgen ook niks.
Kinderen wel uiteraard.

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:51

Oh het is meestal wel een verrassing want ik kan als opsteller van het lijstje niet zien wat er afgestreept is. Daarbij komt, het idee van iets krijgen wat je echt wil, vind ik fijner dan een verrassing die vaak voor meer troep in mn huis zorgt.

Anoniem

Re: "Dat is toch geen kerstcadeau?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:55

Bij ieder cadeautopic denk ik weer, wat ben ik blij dat wij niet aan (kerst)cadeaus doen :')

Maar ontopic, ik zou nooit oordelen over wat iemand wil, ik zou dan gewoon kopen wat diegene vraagt :j

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:56

Snap je. Zo deden we het hier vroeger ook. Maar toch....
Gezondheid, lekker eten en gezellig samen zijn vinden we hier tegenwoordig belangrijker dan verplichte cadeau-stress :D M'n ouders zijn inmiddels 79 en 87. Altijd weer een kerst dat ze er gelukkig nog (redelijk gezond) mogen zijn. Dat is voor mij het grootste kerstcadeau wat er is!

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:02

Ik heb gelukkig niet zulke moeilijke mensen in mijn omgeving haha. Mijn moeder en zus zijn ook van de boeken dus zelfs al vraag ik gewoon een chicklit paperback omdat ik die toevallig graag wil hebben vinden ze het helemaal prima. Vorig jaar van een vriendin voor mijn verjaardag een theepakket gehad en daar was ik echt superblij mee. Voor de meeste mensen waarschijnlijk ook niet wat ze zouden kiezen als cadeau maar ik drink elke dag thee en heb er dus elke dag plezier van gehad.

Voor geillustreerde Harry Potters vond ik dit ook een geweldige versie trouwens https://www.bol.com/nl/nl/p/harry-potte ... re_pdp_www

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:03

Haha heel herkenbaar! Ik vraag altijd praktische cadeaus maar krijg vaak 'iets leuks' :+

Oshaa
Berichten: 1046
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:03

Wij hebben als 'regel' dat cadeaus of nuttig of een uitje 'moeten' zijn. We hebben al zoveel spullen (waarvan er al genoeg niet worden gebruikt) dat we het zo doen. Met een deel vd familie doen we geen cadeaus omdat die onze regel te lastig vinden, dus het is vooral met elkaar.

In de praktijk komt het erop neer dat mijn man voor de kerst een noise-cancelling hoofdtelefoon heeft gekregen (wij hebben gisteren pre-kerst gedaan). Hij wilde het en kon het gebruiken en had het uiteindelijk wel zelf gekocht, als was het dan waarschijnlijk een iets goedkoper model geweest.
O ja, hij krijgt ook nog waterdichte laarzen van mijn ma. Ik weet nog niet wat ze voor mij heeft bedacht ;).

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:08

Mijn broer belde me voor 5/12 op. Ehm, wil je dit écht hebben? :roll:

Ehm, ja :D dingen voor achter de Naaimachine die ik dan niet écht nodig heb maar wel fijn zijn.

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:09

opisop_shop schreef:
Ik had bijvoorbeeld aan een nichtje een boter kaas en eieren spel gegeven.
Voorbeeldfoto:

[ [url=m/AZgEta.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar dan een dunnere boomstam, gewoon een schijf. En die heeft ze heel veel gebruikt, hij moest zelfs mee op vakantie :D

Op Pinterest staan zo veel leuke dingen!


Wat gaaf!! :j

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: "Dat is toch geen kerstcadeau?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:12

Mijn vriend wilde een stofzuiger kopen voor mij voor kerst... nadat ik al div cadeau hints had gegeven zoals draadloze oordopjes. “Ja maar dat is toch niet nuttig”
Nee lekker dan een stofzuiger (de huidige is ook niet kapot maar wel al wat ouder) ik hoop toch dat die voor de oordopjes is gegaan... :))

Bloemetje75
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-07-11

Re: "Dat is toch geen kerstcadeau?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:32

Ik vraag al jaren happy socks. Daar word ik iedere dag met dragen blij van. Bovendien verslijten ze echt wel een keer. Onbegrijpelijk voor sommige mensen. Ik wil inderdaad of iets wat ik echt gebruik of een “beleving” (en dat mag ook een gezellige wandeling met daarna een warme chocolademelk zijn).

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:41

Dat is heel de reden dat wij voor het eerst dit jaar niet meer aan cadeaus doen. Ik weet het gewoon echt niet meer wat ik moet vragen... Ik koop alles het gehele jaar door wat ik/we nodig hebben en ja, dat zijn ''simpele'' dingen, maar ook de (wat) duurdere spullen zoals luchtjes, mooie decoratie/accessoires, meubels voor in huis, kleding etc. etc. en daardoor kan ik echt niets verzinnen voor Kerst oid.

Eigen cadeaus moeten verzinnen volgens een lijstje welke een ander dan kan kopen vind ik al niks aan en zo gemaakt := Het gevolg is dat je dan alleen maar dingen als sokken, pyjama's en (neem even TS haar voorbeeld) boeken of een douchewisser kan vragen. Dat zijn dingen waar ik zelf niet echt meer blij van wordt. Voor de één gaat het wellicht om het idee om elkaar iéts te geven, maar wij zijn er voor het eerst dit jaar mee gestopt, omdat we die ''onzin cadeaus'' toch al hebben en anders kopen wanneer we het nodig hebben _O-

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:51

opisop_shop schreef:
Klopt, dat bedoelde ik ook inderdaad.
In mijn schoonfamilie doen ze nog wel aan cadeaus, maar doen wij dus niet mee.
We geven niks en krijgen ook niks.
Kinderen wel uiteraard.

Hoezo kinderen wel? Dat snap ik dan weer niet :n
Bij mijn schoonfamilie hebben ze de cadeaus ook afgeschaft, op zich prima want de meeste komen niet verder dan het geven van een pak sokken. Dus wij geven en ontvangen niks, maar worden wel geacht iets voor de kinderen te kopen :o? hoezo dat dan?
En de laatste jaren is het al helemaal mooi, als je dan vraagt wat de kinderen willen is het "geef maar geld". Ja dag, dat doe je zelf maar, denk ik dan.

Ik vind het wel leuk om cadeaus te geven, het is leuk om iemand een plezier te doen met iets dat hij of zij graag wil, maar niet zo snel zelf zou kopen :j of een thema pakketje samen te stellen...

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: "Dat is toch geen kerstcadeau?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:59

Voor kerst maken we geen wensenlijstje, vind het ook juist leuk om mensen met iets te verrassen ofzo. Weet eigenlijk ook voor iedereen wel wat leuks te verzinnen al is het altijd wel veel speurwerk. Met verjaardagen hebben we vaak wel een verlanglijstje.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: "Dat is toch geen kerstcadeau?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:09

Ik vind het wel fijn als mensen een wensenlijstje hebben.

Ik wilde zelf een opvouwbare kattenbench voor kerst.
Dat vond mijn man stom. Dus maar gekocht van verjaardagsgeld.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: "Dat is toch geen kerstcadeau?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:11

Soms zijn er dingen die ik naar verhouding te duur vind om zelf geld aan uit te geven, maar die ik wel graag vraag voor kerst :j een voorbeeld daarvan is de Rosebud lippenbalsem. Je betaalt €10,00 voor een potje, wat ik schandalig vind, maar het is ontzettend fijn spul en ik vraag het dan ieder jaar voor kerst.

Ik vind het zelf wel leuk als het cadeautje dat wordt gevraagd echts iets voor jezelf is, maar ik koop wel altijd iets van een lijstje dat iemand zelf maakt :j

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:14

Ja gewoon iets dat wij zo hebben afgesproken met elkaar.
We hebben ook allemaal kinderen.
Maar ik kan me voorstellen dat als jij die niet hebt, het dan misschien wat gek is.
In mijn schoonfamilie waren we tot twee jaar geleden de enige met kinderen, maar alle suikerooms en tantes verwenden ze toch met een cadeau.
Gewoon omdat ze het leuk vinden, maar zij doen onderling ook aan cadeaus natuurlijk. En dan gaat het ze niet om die paar tientjes per jaar, maar vinden ze gewoon leuk om te doen

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: "Dat is toch geen kerstcadeau?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:17

Ik heb wel vaak dat ik het lastig vind om iets te verzinnen voor maximaal 15 euro, omdat dat de dingen zijn die ik zelf al wel koop als ik het nodig heb :+

Toen wij vroeger nog kerst met de hele familie vierden kregen we van opa en oma altijd een boek (in mijn geval dan een nieuwe Harry Potter :+: ) en dat was het. Dat werkte prima :j

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:21

Zeuren over kado's noemde mijn vader altijd decadent gezeik en dat ben ik door de jaren heen ook gaan vinden.

Hier nooit problemen met kado's. Als er lijstjes zijn krijgt iemand iets wat hij of zij echt graag wilt en anders is het vaak een gezellig dagje weg.

Edit: ts ben het wel helemaal met jouw eens hoor. Als jij graag iets wil en op je lijstje plaatst, zou er nooit iemand moeten zeggen: maar dat wil ik niet geven. Heb dat ook nog nooit gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:25

Ik vroeg onlangs lego. Na wat gelach kwam de opmerking: Wat ben je daar mee? Dat is voor kinderen.
Euh nee. Niet dus.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:32

Van mijn partner krijg ik meestal beestjes :D Wij houden "bedrijfsmatig" (om met de regelgeving mee te gaan) reptielen en hebben een grote ingerichte reptielenkamer in huis. Volgend jaar komt er een grote geïsoleerde en verwarmde schuur voor de dieren. Voor de kerst mocht ik een luipaardgekko uitzoeken en voor mijn verjaardag kreeg ik de palmetto korenslang dame die al heel lang hoog op mijn wensenlijstje stond. Ik heb ze wel beide zelf uitgezocht.

Van andere mensen vraag ik voornamelijk zaken voor in ons huis of voor in de toekomstige schuur. We zijn namelijk net verhuisd (of eigenlijk, ik ben net verhuisd. Partner komt half januari). Mijn partner vraagt en krijgt met name alle soorten (tuin)gereedschap die wij nog niet hebben :)

Mijn familie maakt het weinig uit wat je vraagt, als je er maar blij mee bent. Heel vaak herinneren ze zich ook wel iets wat een keer genoemd en daarna vergeten is. Dat zijn de leukste cadeaus! Of een dagje iets leuks doen bijvoorbeeld. Mijn partner kreeg een cursusdag houtbewerken voor zijn verjaardag en bijbehorende gereedschappen. Mijn zusje hebben we meegenomen naar de schietbaan en ik heb nog een dagje dierentuin tegoed met zusje, partner, schoonzus en zwager.

Wij zijn wel zorgvuldig in uitzoeken van cadeaus en doen ons best om iets te geven wat iemand echt heel leuk vind of nodig heeft. Mijn budget ligt ondertussen vrij hoog (+/- €35,- p.p.) vergeleken met eerder (€10,- tot €15,- p.p.), maar we gaan dus echt voor cadeaus die nuttig zijn of echt hoog op het wensenlijstje staan. Iedereen bepaalt zijn/haar eigen budget en dat kan per jaar variëren en er wordt niet vreemd naar gekeken. Mijn zusje kreeg vorig jaar van iedereen samen een "mamafiets" zoals ze dat noemt. Die wilde ze graag hebben, maar heeft ze nooit gekocht omdat ze al een oude fiets had staan en het zonde vond van het geld. Met de fiets als kado was ze enorm blij. Vrijwel altijd doen we dit samen met meerdere gezinsleden.

Persoonlijk vind ik dit echt heel tof. Je geeft iemand op deze manier iets speciaals wat iemand zelf niet snel koopt. En eigenlijk krijg je ook altijd iets terug wat je al heel lang graag zou willen, maar wat je jezelf dan niet gunt bijvoorbeeld. In mijn geval nieuwe beestjes, een mooie (prijzige) lampenset voor in huis, terrasverwarming voor onze veranda, etc.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: "Dat is toch geen kerstcadeau?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:15

We hebben begin dit jaar een huis gekocht, en daardoor kom ik nu niet tot nauwelijks toe aan m’n hobby’s, waar ik normaal spulletjes voor vraag, dus nu vroeg ik spulletjes voor in huis maar mijn moeder vond dat dus ook geen cadeaus :')

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:39

Ik vind het juist wel een cadeau als iemand zelf met wensen aan komt. Persoonlijk heb ik nooit zoveel met de cadeau’s die mensen zelf bedenken en is het vaak een leukigheidje in plaats van iets wat ik kan gebruiken, terwijl ik dat vaak nou zo graag wil. Ik kreeg vaak veel hebbedingetjes en de gedachte was leuk, maar het ligt altijd jaren in de kast te stoffen tot het uiteindelijk de deur uit gaat. :')

Daarom vind ik het juist altijd wel fijn als iemand vraagt wat ik wil hebben, want dan noem ik gewoon iets op wat praktisch voor mij is of wat ik erg graag wil. Verspillen zij niet hun geld en ben ik ook blij. Wat is daar nep of gemaakt aan vraag ik mij dan af?

Ik geef zelf altijd ook graag dingen die handig zijn voor iemand, ook als ze geen wensenlijstje hebben. Mijn schoonzus is bijvoorbeeld studente en extreem zuinig met haar geld, dus heb ik een gift box met boodschappen, een blender en warme sokken voor haar samengesteld. Had ze absoluut niet verwacht en is voor sommige misschien geen ‘cadeau’, maar ze was er echt enorm blij mee juist omdat het iets is waar ze zichzelf niet zo snel op zou “trakteren” :')

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:40

Een lange waxjas voor buitenritjes, een regendeken, bijdrage nieuw zadel, grote kruiwagen.....
1 keer heeft mijn man de schuilhut in de wei zelfs voor mijn verjaardag bestraat.
Als je daar nou blij van wordt, prima toch?!?!