Sinds de zomer woon ik met mijn vriend in een vrij nieuw (2018) huur appartement. Echter is ons opgevallen dat het soms vacuüm trekt

Ik heb bij het balkon een deur die ook op kiepstand kan. Bij de ramen zitten aan beide kanten van de balkondeur ventilatieroosters die open en dicht kunnen. Het raam in de slaapkamer kan ook gewoon open of op kiepstand en daar zit ook een ventilatierooster.
Nu is het in 2 gevallen zo dat het vacuüm trekt:
- als we de afzuigkap aan doen tijdens koken. Ondanks open ventilatieroosters móet de balkon deur of slaapkamerraam op kiepstand/open, anders gaat het suizen. Als de afzuigkap al aan is en je doet dan de deur open voel je de druk als je hem opent.
- als alle ventilatieroosters en ramen dicht zijn (logisch)
Echter;
Er komt in de woonkamer (balkon kant) zeker nu vrij veel kou binnen door de roosters. Als ik aan tafel zit 2m bij balkon vandaan te werken, voel ik de kou continu binnen stromen.
Aan de kant van het andere raam in de woonkamer staat ook mijn cavia kooi en die wil ik natuurlijk niet in de tocht hebben. Ik heb het ventilatie rooster aan hun kant dan ook maar gesloten omdat ik wel koude lucht voelde waaien bij de kooi…
Alles sluiten lijkt me niet gezond qua frisse lucht maar het is wel erg vaak koud ondanks verwarming
Mijn vraag; is hier iets aan te doen? Eventueel door de verhuurder? Of moet ik me er maar bij neerleggen dat er kou binnen komt