Kou in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Lois_

Kou in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 19:11

:wave:

Sinds de zomer woon ik met mijn vriend in een vrij nieuw (2018) huur appartement. Echter is ons opgevallen dat het soms vacuüm trekt :+
Ik heb bij het balkon een deur die ook op kiepstand kan. Bij de ramen zitten aan beide kanten van de balkondeur ventilatieroosters die open en dicht kunnen. Het raam in de slaapkamer kan ook gewoon open of op kiepstand en daar zit ook een ventilatierooster.

Nu is het in 2 gevallen zo dat het vacuüm trekt:

- als we de afzuigkap aan doen tijdens koken. Ondanks open ventilatieroosters móet de balkon deur of slaapkamerraam op kiepstand/open, anders gaat het suizen. Als de afzuigkap al aan is en je doet dan de deur open voel je de druk als je hem opent.
- als alle ventilatieroosters en ramen dicht zijn (logisch)

Echter;
Er komt in de woonkamer (balkon kant) zeker nu vrij veel kou binnen door de roosters. Als ik aan tafel zit 2m bij balkon vandaan te werken, voel ik de kou continu binnen stromen.
Aan de kant van het andere raam in de woonkamer staat ook mijn cavia kooi en die wil ik natuurlijk niet in de tocht hebben. Ik heb het ventilatie rooster aan hun kant dan ook maar gesloten omdat ik wel koude lucht voelde waaien bij de kooi…
Alles sluiten lijkt me niet gezond qua frisse lucht maar het is wel erg vaak koud ondanks verwarming -O-

Mijn vraag; is hier iets aan te doen? Eventueel door de verhuurder? Of moet ik me er maar bij neerleggen dat er kou binnen komt :=

novita13

Re: Kou in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:23

Hoi. Hebben jullie ook een ventilatie systeem in huis?

Wij hebben bijv een wtw systeem in huis. En als ik de afzuiger aanzet dit naar buiten zuigt trekt ons huis ook vacuüm. Dit komt door het wtw systeem. Eigenlijk hadden wij een re-circulatie afzuiger moeten hebben. Maar dit vonden wij niet fijn.

Inprincipe zou je bij dit systeem geen ramen en of deuren open moeten zetten omdat het anders uit balans raakt.

Maar als je niet het zelfde hebt ons dan heb ik geen idee….

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 21:53

novita13 schreef:

Wij hebben bijv een wtw systeem in huis. En als ik de afzuiger aanzet dit naar buiten zuigt trekt ons huis ook vacuüm. Dit komt door het wtw systeem. Eigenlijk hadden wij een re-circulatie afzuiger moeten hebben. Maar dit vonden wij niet fijn.

Inprincipe zou je bij dit systeem geen ramen en of deuren open moeten zetten omdat het anders uit balans raakt.

Ik heb eigenlijk geen idee of wij dat hebben, kan ik dat ergens vinden in de meterkast of is dat een hele domme vraag? :+ :')
Ik wist ook niet van het bestaan af van dit soort systemen :=

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:02

Het is bij ons een grote box van 50x50cm of iets groter wat in ons huis op zolder hangt. Maar toen wij tijdelijk in een appartement woonde zat dit in het hok met de boiler enzo. Konden ook als we gingen douche afzuiger hoger en lager er mee zetten.

Misschien dat je dat kan….? Bij het wtw systeem moet je ook filters verschonen…

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:03

Afzuigkap: ombouwen door afvoer eraf halen en in de afzuigkap een plasmafilter plaatsen. Gaat tevens Covid e.d. bestrijden. Nadeel: er wordt ozon gevormd dus afzuigkap mag niet onbeperkt aan staan. Het voldoet aan wettelijke normen en wordt verplicht in nieuwbouw huizen. Wij gebruiken plasmafilter in de afzuiging van kookplaat, dat is kwa werking iets slechter omdat lucht op stijgt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:01

Er zijn van die speciale scanners, daar kun je deuren en ramen en zo scannen om te kijken waar de kou naar binnen komt. Ik zie dat die wel aardig duur zijn, misschien kun je er ergens 1 lenen bij de bouwmarkt. Er zijn ook telefoons die zo'n app heeft. (Caterpillar)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:23

Dit soort vragen bij de huurvereniging neerleggen. Tocht is niet gezond

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:41

novita13 schreef:

Zijn jullie inblaasventielen wel goed afgesteld? Want een WTW in combinatie met een afzuigkap, zou niet dit probleem moeten veroorzaken.

WTW kan ook in een centrale box zitten TS, hoeft niet per woning.

Ik zou dit navragen bij de woningbouw/verhuurder. Grote kans dat je op een centraal afzuigsysteem zit, welke niet goed is afgesteld. Een goede installateur kan dit oplossen.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:20

MarliesV schreef:
novita13 schreef:

Zijn jullie inblaasventielen wel goed afgesteld? Want een WTW in combinatie met een afzuigkap, zou niet dit probleem moeten veroorzaken.

WTW kan ook in een centrale box zitten TS, hoeft niet per woning.

Ik zou dit navragen bij de woningbouw/verhuurder. Grote kans dat je op een centraal afzuigsysteem zit, welke niet goed is afgesteld. Een goede installateur kan dit oplossen.

Dat vacuüm is wel een “probleem”. Wij weten het en vinden het geen probleem. We werden door aannemer en loodgieter op gewezen dat wij een re-circulatie afzuiger moest nemen. Maar wij hebben dit 2x eerder gehad en vonden dit niet goed werken. Daarom toch gekozen voor afzuiger naar buiten en dat half uur dat het ding aanstaat voor lief genomen dat er een deur dicht kan “knallen”. Maar vind het na 1 jaar wel meevallen hoor.

Hebben zelf een huis laten bouwen en dit is het enige “nadeel”