Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ik heb een paar verschillende programmen gevolgd daar, eerst 2 avonden in de week en daarna voor een maand of 2-3 elke werkdag. Geloof dat de lessen zo'n 3 uur per keer waren. Dit waren dan lessen van de gemeente/overheid en zo opgezet dat alle immigranten zo snel mogelijk wat Zweeds leren spreken. Oftewel erg weinig individuele aandacht en helaas ook niet de allerbeste leraren. Oftewel: in bijna een jaar tijd heb ik maar heel basis Zweeds leren spreken.

Urielle schreef:Gewoon veel Italiaanse tv en radio en kranten..
Ik studeerde al een half jaar heel hard Italiaans toen m'n Italiaanse zwager met accent vroeg hoe het ging en ik verstond er geen hol van. Terwijl de vriend van de nicht van mijn vriend traag en heel correct Italiaans spreekt en daar kan ik inmiddels een soort van gesprek mee voeren. Na 4 jaar

Boras schreef:Mijn man is om echt goed Nederlands te leren toen hij naar hier emigreerde naar het internationaal talencentrum van de plaatselijke universiteit gegaan en heeft daar 2 cursussen (gevolgd in plaats van standaard naar het ROC).
Hij heeft daar in een recordtempo NT2 niveau I (MBO niveau) en NT2 II (om een HBO/WO studie mee te kunnen volgen) gehaald. In totaal 15 maanden (9 en 6 maanden) cursus gehad.
Zij bieden topkwaliteit. Misschien wat duurder, maar effectief als je er serieus mee aan de slag gaat. En dat is denk ik wel de manier. Anders gaat het net als bij mij, na 20 jaar kan ik nog steeds maar een paar zinnetjes Turks spreken wegens te weinig discipline
dems75 schreef:Ja doen! Ik heb honderd jaar geleden Italiaans gedaan op het Istituto commerciële Italiano Michelangelo Te Florence. Indd dagelijks een aantal intensieve uren les samen met mensen van over de hele wereld. Was geweldig! Alleen in het land zelf leer je de taal als geen ander.
Ik heb er uiteindelijk zes jaar gewoond en gewerkt