Taalcursus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottemv

Taalcursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 10:17

Ik wil volgend jaar als mijn studie verpleegkunde klaar is graag een taalcursus Italiaans doen. Nu lijkt mij het effectiefst om dit in Italië te doen. Op dit moment heb ik wekelijks 1 les en dat zet natuurlijk niet echt veel zoden aan de dijk.
Nu zag ik op internet intensieve taalcursussen waarbij je per week 20 lessen in een groep hebt en 5 of 10 privé lessen van 45 minuten.
Heeft iemand hier ervaring daarmee? Hoe intensief is dat? Wat was het resultaat?

Of zou je het helemaal anders aanpakken? En hoe dan?

Charlottemv

Re: Taalcursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 18:10

Niemand ooit een taalcursus gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:23

Oh leuk! Ik heb ooit een taalcursus Engels gedaan vlak voordat ik daarheen ging op uitwisseling. Dat was ook in een groep van ca. 15 mensen. Ik vond dat stiekem toch niet ideaal: er waren ook mensen bij die echt een lager niveau hadden en daar ging veel aandacht naartoe; zelf miste ik wat uitdaging.

Ik heb een cursus Italiaans gevolgd samen met één andere persoon, gegeven door een Italiaanse PhD-student. Daar had ik een beetje hetzelfde; niet dat ik zo goed was, maar mijn mede-student pikte het wat langzamer op en daardoor ging het mij eigenlijk te langzaam.

Denk dat ik een volgende keer voor de absolute basis (totaal nieuwe taal) wel in een groep wil starten, maar daarna liever individueel. Of beter: inderdaad naar Italië! En dan een potje kaarten met de lokale dorpsmannetjes :))

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:49

Ik heb taalschool gedaan om Zweeds te leren :j Ik heb een paar verschillende programmen gevolgd daar, eerst 2 avonden in de week en daarna voor een maand of 2-3 elke werkdag. Geloof dat de lessen zo'n 3 uur per keer waren. Dit waren dan lessen van de gemeente/overheid en zo opgezet dat alle immigranten zo snel mogelijk wat Zweeds leren spreken. Oftewel erg weinig individuele aandacht en helaas ook niet de allerbeste leraren. Oftewel: in bijna een jaar tijd heb ik maar heel basis Zweeds leren spreken.

Toen ben ik op een stal buiten de stad gaan werken en moest ik opeens elke dag echt alleen Zweeds spreken met de pensionklanten, en toen ging het heeel hard vooruit met mijn taalvaardigheid! Nu werk ik op een grotere stal met een stuk of 10 collega's, en spreek ik dus echt de hele dag door Zweeds en ondanks dat ik nog maar twee jaar fatsoenlijk de taal spreek, begin ik al steeds meer in het zweeds te denken, terwijl ik juist de laatste twee jaar helemaal geen taalschool heb gevolgd! En ja, mijn grammatica is soms wat raar en ik heb een kleine woordenschat, maar uiteindelijk komen we er altijd uit wat er bedoeld word :D

Moraal van het verhaal: vond de taalschool erg tegenvallen. In het échte leven, leer je pas echt je nieuwe taal :j

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 20:14

Oké in een groep is dus wel echt een risico dat er verschillende niveaus zijn. Dat is wel iets om over na te denken. In het echte leven heb ik ook veel te maken met de Italiaanse taal door vrienden dus dat scheelt misschien wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 20:43

Gewoon veel Italiaanse tv en radio en kranten..
Ik studeerde al een half jaar heel hard Italiaans toen m'n Italiaanse zwager met accent vroeg hoe het ging en ik verstond er geen hol van. Terwijl de vriend van de nicht van mijn vriend traag en heel correct Italiaans spreekt en daar kan ik inmiddels een soort van gesprek mee voeren. Na 4 jaar _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 22:30

Ik heb dezelfde ervaring als culaccino en Piekosjj met taalcursussen in een groep. Daarnaast vind ik het ook altijd een raar concept dat je met elkaar gesprekken moet voeren. Dat werkt enigszins als je op A1/A2 niveau zit, omdat je dan gewoon wat standaard zinnetjes moet reproduceren, maar zo'n beetje vanaf B1, wanneer je toch wat zelfstandiger de taal moet kunnen gebruiken, gaat dat vrij snel mis omdat mensen elkaar niet kunnen corrigeren op fouten of juist elkaars fouten overnemen. Bovendien is ook een nadeel van taalcursussen dat het allemaal vaak nogal hypercorrect is met weinig oog voor verschillen in dialect, accent, colloquialisms etc.

Ik zou als ik jou was een paar maanden gaan workawayen of zo in Italië en tegelijkertijd privélessen nemen (buiten de grote steden zijn dat vaak gewoon individuen die dat aanbieden, vaak ook wat goedkoper dan wanneer je via een taalschool gaat of je kunt het via Skype doen), dan heb je en wat les en je bent meteen de hele dag Italiaans aan het praten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:45

Een volledig nieuwe taal leren zou ik heel klassiek doen vanuit een boek/audio-cd. Eventueel aangevuld door op eigen tempo krantenartikels/boeken/YouTube-video's te lezen of kijken. Het begin van een taal is toch vaak woorden en grammaticaregels vanbuiten leren. Het moment dat je een taal dan in theorie ongeveer kent en kunt, zou ik taalvaardigheid gaan opdoen door met native speakers te praten.
Die praktische taalklassen met allemaal mensen die de taal nog maar aan het leren zijn, hebben mij niet echt verder geholpen. Je bent 100% van de tijd verkeerde dingen aan het zeggen en de 'leraar' staat maar 10% van de tijd langs je om te corrigeren. :D
Je hoeft niet heel intensief te lessen om een taal goed te kunnen, je kunt ook buiten de lessen om met taal bezig zijn en het voordeel is dat je dat dan wel op eigen tempo kunt doen. Want intensief lessen klinkt leuk, maar als je bij les 2 al niet meer mee bent, dan ben je bij les 12 zo hopeloos achter want het gaat maar door en door. Ik zou dus kiezen voor gezapig lessen (1 keer in de week lijkt goed), maar dan daarrond goed aan zelfstudie te doen en de taal vaak genoeg op te zoeken.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 11:02

Urielle schreef:
Gewoon veel Italiaanse tv en radio en kranten..
Ik studeerde al een half jaar heel hard Italiaans toen m'n Italiaanse zwager met accent vroeg hoe het ging en ik verstond er geen hol van. Terwijl de vriend van de nicht van mijn vriend traag en heel correct Italiaans spreekt en daar kan ik inmiddels een soort van gesprek mee voeren. Na 4 jaar _O-

Oef dat is wel een lekker vooruitzicht, 4 jaar lessen en dan heel traag een soort van gesprek voeren hahaha.

Ik heb wel wat aan de informatie die jullie geven, vooral moet ik dus nog heel goed overwegen of zo’n cursus in een groep echt wat voor mij gaat doen. De lessen die ik nu wekelijks volg zijn via teams 1 op 1 dus dat is wel heel prettig. Ik zou dus zodra ik daar in juli aan ga beginnen wel al een basis hebben hopelijk.

Mijn vriend was gisterenavond zo grappig om mij aan een tafel met 12 van zijn vrienden te zetten waarvan niemand ook maar een woord Engels sprak en zelf verderop met iemand te gaan staan praten. (We zijn even een paar dagen in Italië)
Ik moest dus wel wat proberen en dat gaat een stuk makkelijker als hij niet in de buurt is want tegen voor mij vreemden vind ik het een stuk makkelijker om fouten te maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:15

Ik les niet 4 jaar hoor, maar ik kon in het zuidelijke bergdorp waar mijn vriend geboren is, dus echt geen hol met het beschaafde Italiaans van de cursus, nog even afgezien van dat je je moet gaan worstelen door lessen als hoe je een hotelkamer reserveert, zegt dat je bij de rotonde linksaf moet voor de kerk of dat je pizza Margherita wil bestellen 8)7

Ik kon veel meer met de populaire dagelijkse gesprekken en uitspraken op tv en radio. Het begin was saai en frustrerend tot ik ineens 'dit woord ken ik!' gevoel kreeg en voor ik het wist de context begreep.

Ik zat dus ook glimlachend stil te zijn in een grote groep Italianen en vriend is superkritisch op andermans pogingen tot Italiaans dus ik oefen ook niet met hem.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 16:49

Ooh haha zo had ik het even begrepen. _O-

Ergens is het wel zonde dat ze zo kritisch zijn want daardoor gaat het natuurlijk veel langzamer als je niet met hem kunt oefenen. Een vriendin van me heeft het wel echt veel met haar vriend geoefend en kan het nu heel goed.
Ik zal hier op Sardinië waarschijnlijk ook niet echt uit de voeten kunnen met het school Italiaans, maar iedereen hier kan het in principe wel als je erom vraagt.
Ik vind het ook zonde om sardijns te leren want daar heb je in de rest van Italië helemaal niks aan en in Nederland gaan die Italianen allemaal met elkaar om vanuit alle delen van Italië dus dan wordt er gewoon zonder al te veel dialect gepraat.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:59

Leuk dat je dat wilt gaan doen! Dat staat ook nog op mijn lijstje. Op dit moment volg ik een cursus bij de volksuniversiteit in de buurt. Als ik naar Italië ga voor een cursus daar, ga ik dat doen via Italstudio. Zij bieden ook onderdak bij bijvoorbeeld een gastgezin!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:18

Mijn man is om echt goed Nederlands te leren toen hij naar hier emigreerde naar het internationaal talencentrum van de plaatselijke universiteit gegaan en heeft daar 2 cursussen (gevolgd in plaats van standaard naar het ROC).

Hij heeft daar in een recordtempo NT2 niveau I (MBO niveau) en NT2 II (om een HBO/WO studie mee te kunnen volgen) gehaald. In totaal 15 maanden (9 en 6 maanden) cursus gehad.

Zij bieden topkwaliteit. Misschien wat duurder, maar effectief als je er serieus mee aan de slag gaat. En dat is denk ik wel de manier. Anders gaat het net als bij mij, na 20 jaar kan ik nog steeds maar een paar zinnetjes Turks spreken wegens te weinig discipline :o

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 01:15

Boras schreef:
Mijn man is om echt goed Nederlands te leren toen hij naar hier emigreerde naar het internationaal talencentrum van de plaatselijke universiteit gegaan en heeft daar 2 cursussen (gevolgd in plaats van standaard naar het ROC).

Hij heeft daar in een recordtempo NT2 niveau I (MBO niveau) en NT2 II (om een HBO/WO studie mee te kunnen volgen) gehaald. In totaal 15 maanden (9 en 6 maanden) cursus gehad.

Zij bieden topkwaliteit. Misschien wat duurder, maar effectief als je er serieus mee aan de slag gaat. En dat is denk ik wel de manier. Anders gaat het net als bij mij, na 20 jaar kan ik nog steeds maar een paar zinnetjes Turks spreken wegens te weinig discipline :o

Bedoel je naar de uni in het land van de taal of gewoon hier in Nederland? En hoe ziet zoiets eruit? Elke week een les of meer intensief?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 01:28

Hier in Nederland, bij een plaatselijke uni.

Bijvoorbeeld deze in Nijmegen. Mogelijk dat universiteiten in jouw regio ook zoiets kennen:

https://www.ru.nl/radboudintolanguages/ ... CgEALw_wcB

Je bent dan in een wetenschappelijke omgeving aan het leren. Ik denk dat het niet fair is om dat niveau te vergelijken met de reguliere aanbieders van taalcursussen.

Ik weet niet hoe de verschillende prijzen zich onderling verhouden. Mijn man kon het destijds betalen vanuit zijn inburgeringbudget. Dus het werd grotendeels vergoed. Het ligt eraan hoeveel je wilt uitgeven. En hoe goed je de taal wilt leren spreken en met welk doel.

Alvast succes en veel plezier :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 05:28

Ja doen! Ik heb honderd jaar geleden Italiaans gedaan op het Istituto commerciële Italiano Michelangelo Te Florence. Indd dagelijks een aantal intensieve uren les samen met mensen van over de hele wereld. Was geweldig! Alleen in het land zelf leer je de taal als geen ander.

Ik heb er uiteindelijk zes jaar gewoond en gewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:05

In het land zelf is natuurlijk het allerleukst als je die mogelijkheid hebt.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 23:49

dems75 schreef:
Ja doen! Ik heb honderd jaar geleden Italiaans gedaan op het Istituto commerciële Italiano Michelangelo Te Florence. Indd dagelijks een aantal intensieve uren les samen met mensen van over de hele wereld. Was geweldig! Alleen in het land zelf leer je de taal als geen ander.

Ik heb er uiteindelijk zes jaar gewoond en gewerkt

Ja dit is volgens mij ook degene die ik in het vizier heb. Hoe lang heb je die cursus gedaan en wat was dan ongeveer het resultaat? Wat leuk dat je er zo lang gebleven bent uiteindelijk!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 08:09

Nou, even graven in mijn geheugen hoor....ik heb die opleiding volgens mij maar vier maanden gedaan. Echt vloeiend ben ik Italiaans gaan spreken toen ik er ook echt woonde en werkte. Dan gat het ineens heel snel. Ik denk dat als je ook met je klasgenoten Italiaans spreekt (ipv bijv Engels) dat het dan best snel gaat. Ik vond de hele ervaring gewoon echt supergaaf.