Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hhilde

Berichten: 7487
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:36

Picopico schreef:
Als je meerdere honden hebt, is het dan handiger om alleen mannetjes, alleen vrouwtjes of een mix van beide te hebben?

Afhankelijk van heel veel factoren. Karakters, bovenal. Daarnaast rassen, leeftijden, gecastreerd/niet gecastreerd, hormonen, etc. Daar is geen algemeen advies in te geven.

Wij hebben twee reuen (ongecastreerd) en een teef (op haar 5e gecastreerd), ze kunnen het goed met elkaar vinden.

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:34

Waarom hebben bedrijven zo een moeite met een toevoeging bij een huisnummer, zoals bijvoorbeeld huisnummer 16F9

Ik heb een appartement gekocht, waar de komende tijd veel geleverd moet worden.
De eerste leveringen zijn al gedaan, waarvan de meeste niet in 1 keer goed zijn gegaan.

De ondervloer was via Post-NL die hebben het adres niet gevonden en het pakket naar een pakket punt gebracht.
De vrachtwagen die m'n vloer kwam brengen snapte het niet en belde dus maar toen hij in de staat stond.
M'n keuken is nu in 2 delen geleverd, beide keren snapte ze niet welk nummer ze op de bel moesten hebben.

Nu een koelkast besteld, bezorgd via een ander bedrijf, hebben het adres ineens zonder toevoeging in de track en trace link staan.


Het appartementen gebouw is niet nieuw, staat er al 40 jaar. Op de gevel staan best groot de nummers op de volgende manier: 16F1 t/m 16F30. Het bellen plateau gaat van 1 t/m 30, best logisch zou je zeggen.

_Karlijn
Berichten: 6494
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:44

Herkenbaar probleem, ik woon op 2A105 maar in het pand naast mij zit 2B105 en tegenover zit gewoon 105, dus ze staan altijd ergens anders in de straat. Bij PostNL pakketpunt maken ze ook altijd iets heel creatiefs van mijn huisnummer, ze kunnen het nooit vinden.

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:51

_Karlijn schreef:
Herkenbaar probleem, ik woon op 2A105 maar in het pand naast mij zit 2B105 en tegenover zit gewoon 105, dus ze staan altijd ergens anders in de straat. Bij PostNL pakketpunt maken ze ook altijd iets heel creatiefs van mijn huisnummer, ze kunnen het nooit vinden.


Haha, die snap ik nog wel een beetje. Lastig dat er zo veel nummers op elkaar lijken in de zelfde straat.
Dan heb ik nog een makkelijke. De straat is opgedeeld in 3 appartementen gebouwen. Elk gebouw heeft zijn eigen nummer.
14, 16 en 18. Het verschil tussen 14F9 en 16F9 is nog wel te zien.

Zeker van bezorgers zou je toch verwachten dat die veel huisnummers voor bij zien komen en het dus wel snappen.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:39

Ik denk dat het bij dergelijke adressen handig is om het wat meer uit te schrijven voor de verduidelijking.

Dus dat je het huisnummer gewoon eenvoudig houdt, een normaal nummer waarmee ze het gebouw makkelijk kunnen vinden. Bijvoorbeeld "Piepjesweg 16" en dan daaronder "appartement 12". Of wat het dan ook maar is binnen dat adres, dat je ze in stappen er naartoe begeleid zeg maar. Eerst zorgen dat ze bij het juiste gebouw staan :)

_Karlijn
Berichten: 6494
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:47

Als je een adresformulier op een website invult kan dat vaak niet.

Picopico
Berichten: 897
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:17

Ik werk bij een bedrijf dat bezorgt. Wat ik van de bezorgers mee krijg is dat huisnummers met toevoegingen lang niet altijd correct in google maps/andere route planner staan. Zeker van die appartementencomplexen met nummers zoals hierboven zijn wat dat betreft echt een drama. Google maps stuurt je gerust naar het verkeerde gebouw of plein. Als je daar niet echt bekend bent, is het daarna best lastig het juiste nummer te vinden, zeker ook omdat die complexen vaak erg op elkaar lijken. Dus ja, als je zo'n huisnummer hebt, is het zeker handig om in de beschrijving te zetten waar de bezorger precies moet zijn of om af te spreken dat je ze bij de ingang opwacht en dat ze even bellen als ze er zijn. Wordt zeer gewaardeerd.

Froukje
Forever young

Berichten: 10848
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:28

En de scanners van de bezorgers laten het ook niet zien. Die kunnen 16F wel aan maar de cijfers er achter vallen 9 van de 10x weg.
Als je dan een beetje een luie bezorger treft dan is het pakketpunt makkelijker dan zoeken..

paars

Berichten: 5607
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:52

Als je bij een kiepkantelraam zo’n bescherming plaatst voor de kat; kan dat raam dan nog dicht…of is er iets wat je er makkelijk tussen kan zetten?

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:55

Afbeelding
paars schreef:
Als je bij een kiepkantelraam zo’n bescherming plaatst voor de kat; kan dat raam dan nog dicht…of is er iets wat je er makkelijk tussen kan zetten?


Wij gebruiken een haakje. zie.foto hierboven.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:05

De bescherming dingen die ik ken zitten naast/boven het raam. Mits goed geplaatst, beïnvloeden die de functie van het raam zelf helemaal niet, niet in het openen (kiep en kantel) en niet in het dichtgaan.

Die haakjes voorkomen inderdaad ook dat een kat klem komt, maar zijn ook leuk om inbrekers toegang tot je huis te geven :=

Edit: er vanuit gaande dat dat haakje in de draai stand van het raam gebruikt wordt, wat niet per definitie zo is, als ik de foto wat beter bekijk. Excuus.

thequeensmum
Berichten: 3576
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:15

thequeensmum schreef:
In het park waar ik naast woon staat een kippenren met plm 15 Barnevelder kippen. Nu viel het mij op dat al deze kippen een kale en heel rode kont hebben.
Iemand enig idee hoe dit kan?
Wij hebben jaren een toompje van 3 Barnevelders gehad, maar bij hen ( :D ) dit nooit gezien


Ik quote mezelf nog maar even in de hoop dat toch iemand het antwoord weet.

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:56

thequeensmum schreef:
thequeensmum schreef:
In het park waar ik naast woon staat een kippenren met plm 15 Barnevelder kippen. Nu viel het mij op dat al deze kippen een kale en heel rode kont hebben.
Iemand enig idee hoe dit kan?
Wij hebben jaren een toompje van 3 Barnevelders gehad, maar bij hen ( :D ) dit nooit gezien


Ik quote mezelf nog maar even in de hoop dat toch iemand het antwoord weet.


Ik had je vraag wel gelezen, maar gedacht dat een ander wel zou antwoorden. Het kan verschillende oorzaken hebben, maar voor zover ik weet komt kippenluis/kippenmijt het meest als oorzaken voor. https://kippenclub.com/portfolio/mijn-k ... e-plekken/ , hier vind je wel wat meer informatie.

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:57

Je kunt ze zowel als draai of kiep gebruiken.
Wij hebben ze dusdanig geplaatst dat ze heel klem dicht kunnen en toch op een kiertje, geen schroevedraaier tussen te krijgen hoor.

Maar het gaat erom dat de katten er niet in klem kunnen, en we doen dit toch alleen als we thuis zijn, dus van inbrekers geen sprake.

_Karlijn
Berichten: 6494
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:30

thequeensmum schreef:
In het park waar ik naast woon staat een kippenren met plm 15 Barnevelder kippen. Nu viel het mij op dat al deze kippen een kale en heel rode kont hebben.
Iemand enig idee hoe dit kan?
Wij hebben jaren een toompje van 3 Barnevelders gehad, maar bij hen ( :D ) dit nooit gezien


Ik quote mezelf nog maar even in de hoop dat toch iemand het antwoord weet.[/quote]

Het kan ook komen door teveel kippen op een stukje - stress - elkaar pikken en ik heb begrepen dat rood een soort 'triggerende' kleur is voor kippen, daardoor blijven ze pikken.

thequeensmum
Berichten: 3576
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:37

Ik zie niet direct een foto waarop ik zie waar de kippen in het park last van hebben.
Zal morgen eens goed kijken en foto’s maken. Op de website van de link die je stuurt kan je je vragen ook stellen.
Ik vind het er uiterst naar en pijnlijk uitzien
Ik schat dat het 15 kippen zijn op een ren van ongeveer 10 m2.

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:50


DeEenhoorn
Berichten: 2941
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 22:13

Ik kom even gezellig binnenvallen, is er iemand die een stukje nederlandse tekst van me wil doorlezen en wil helpen om het misschien nog te verbeteren? :D ik heb voor het eerst een serieuze recensie proberen te schrijven, in dit geval van een cabaretvoorstelling, maar ik ben benieuwd hoe hij overkomt bij publiek die de cabaretier niet (goed) kent :j

Anomien

Berichten: 7419
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 09:50

Ik zou graag in de toekomst kipjes willen.
Jaaaaren terug heb ik eens een legbatterij kip gered. Als kind voor een gulden op een markt.
Ze zou afgevoerd worden, samen met nog meer kippen in zo’n grote plastic bak. Je kent ze wel.


Maar ze was onwijs leuk. Tam. Legde nog wat eitjes en heeft nog jaren bij mij gelopen.
Ik kon met haar de tuin schoffelen en dan liep ze trots met me mee de insectjes opeten.

De raskippen in haar hok waren ook leuk. Maar van deze kip… kon ik zo genieten omdat ik wist dat ze wat in te halen had. En dat heeft ze gedaan. Ook veel vrij rondgelopen.

Hoe kom ik weer aan zo’n kipje. Zo’n kipje die de voedselindustrie al heeft opgegeven en het slecht heeft gehad.
Aanbellen bij een kippenboer?

_Karlijn
Berichten: 6494
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 10:15


Cowboy55
Berichten: 8518
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 10:50

Anomien schreef:
Ik zou graag in de toekomst kipjes willen.
Jaaaaren terug heb ik eens een legbatterij kip gered. Als kind voor een gulden op een markt.
Ze zou afgevoerd worden, samen met nog meer kippen in zo’n grote plastic bak. Je kent ze wel.


Maar ze was onwijs leuk. Tam. Legde nog wat eitjes en heeft nog jaren bij mij gelopen.
Ik kon met haar de tuin schoffelen en dan liep ze trots met me mee de insectjes opeten.

De raskippen in haar hok waren ook leuk. Maar van deze kip… kon ik zo genieten omdat ik wist dat ze wat in te halen had. En dat heeft ze gedaan. Ook veel vrij rondgelopen.

Hoe kom ik weer aan zo’n kipje. Zo’n kipje die de voedselindustrie al heeft opgegeven en het slecht heeft gehad.
Aanbellen bij een kippenboer?


Dat laatste zou ik niet doen: "Hallo kippenboer, mag ik een door uw industrie mishandelde kip kopen of hebben?" Hoe handig je de boodschap ook verwoordt, ik denk dat dat is wat de boer zal horen.....

Gini
Berichten: 17965
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 10:53

Goh, is misschien een vooroordeel van mij en niet gebaseerd op de praktijk, maar als je met de portemonnee in de hand staat en je skipt het woord 'mishandeld', denk ik dat zo een boer je wel een kipje meegeeft.

thequeensmum
Berichten: 3576
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 11:24

Jet schreef:
Ik ben inderdaad wel benieuwd naar foto's, dat zegt vaak wel meer.

Dan zitten er waarschijnlijk ook wel teveel op een te kleine ruimte, dus dan kan het ook stresspikken zijn inderdaad: https://www.landleven.nl/inspiratie/tui ... r-dummies/ .


Ik ben er vanmorgen nog even langs gelopen.
Heb 20 kippen geteld die ruim 30m2 tot hun beschikking hebben. Meer dan ik dacht dus.
Een haan loopt er niet bij. Kan helaas geen goede foto maken, het hok en de ren staan in een omheind stuk dat is afgesloten.

Afbeelding

Afbeelding

Weet niet of het zo enigszins te zien is? Zo lopen ze er praktisch allemaal bij

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:22

Weet iemand of je muurverf op een kastje van hout kunt gebruiken?

Ik heb de muurverf gemengd op juiste kleur nog staan, gaat om 1 plankje waarbij ik lakverf nieuw aanmelden kostbaar grapje vind.

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:34

Bienotje schreef:
Weet iemand of je muurverf op een kastje van hout kunt gebruiken?

Ik heb de muurverf gemengd op juiste kleur nog staan, gaat om 1 plankje waarbij ik lakverf nieuw aanmelden kostbaar grapje vind.

Meestal staat het er wel op waar je het allemaal voor kan gebruiken. Het zal wat doffer worden dan lak.

Lak op een muur is dan weer niet zo’n goed idee :+