Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 09:52

1500 pagina's aan vragen en vaak ook antwoorden... :list:


Afbeelding


Je vraagt je dan af? Weten de bokkers nou nog steeds niet alles? :7
Zijn er nog steeds zaken die wij ons af vragen?
Is ome Google dan niet altijd het orakel?


Helaas niet...
Nou ja helaas? Dat maakt wel dat we we een deel 4 nodig hebben! *\%/*

We bedenken, we googelen, we vragen in onze omgeving... maar nergens is het verlossende antwoord te vinden of een goede uitleg waarom dingen zijn, zoals ze zijn. :)*
Blijven wij met de vragen zitten? Blijft de smacht naar antwoorden onvervuld? Nemen wij hier genoegen mee? NEE! ~~}> Dus vraag... en zie hier:
"Dingen die je je af vraagt deel 4!"

Gekke vragen, doordachte vragen... vragen waar meerdere antwoorden mogelijk zijn...

Afbeelding


Omdat wij onszelf natuurlijk al een tijdje dingen aan het afvragen zijn, ook even een link lijstje van de eerdere topics met een schat aan waardevolle kwalitatieve en soms kwantitatieve, uitmuntende, fantastische informatie:
:list:
[LZP] Dingen die je je afvraagt

[LZP] Dingen die je je afvraagt deel 2!

[LZP] Dingen die je je af vraagt deel 3!




Een aantal prachtige vraag-voorbeelden uit het laatste topic:

Luca03 schreef:
Kan je testen of je merrie drachtig is met een zwangerschapstest voor mensen? :+


laraxXxemma schreef:
Hoe ze ooit de kcal hebben "gevonden" en zijn gaan meten?
"Dit is de hoeveelheid energie die nodig is om één kilogram water één graad Celsius te verwarmen." Aldus Wikipedia.
Hoe hebben ze dit ooit getest? Hoe weet je dan hoeveel ervan in je kaas zitten?


Cayenne schreef:
Tijdens sommige bruiloften wordt gevraagd of iemand bezwaar heeft tegen het huwelijk (en of deze wil opstaan of vergoed wil zwijgen).
Maar wat gebeurt er als iemand daadwerkelijk op staat?


moonsparkle schreef:
Had iemand misschien nog antwoord op mijn vraag?

Leren blinde mensen dat je je ogen open doet als je tegen iemand praat?of is het een soort reflex dat als je wakker bent je je ogen open doet of je nou blind bent of niet



En een greep uit de antwoorden:

c_alsemgeest schreef:
MarcoBorsato schreef:
Jules Deelder is niet blind.

Dan is zwart, wel echt zwart... #robijntje


Froukje schreef:
Dat wat Steeph zegt idd, of echt puur zilver. Dat gaat ook goed en toch iets goedkoper dan witgoud.

Ellende is het wel, hoe vaak mijn vader wel niet met 2 tangetjes de oorbellen uit mijn oren heeft lopen trekken omdat het toch was gaan ontsteken. Sindsdien draag ik ook geen oorbellen meer, ik houd het wel bij een ketting _O-


DuoPenotti schreef:
Mizora schreef:
Ik denk dat er geen grote verschillen tussen diersoorten zitten, maar het hoeft hier dus niet per se om menselijk bloed te gaan. Het kan ook runderbloed of varkensbloed zijn bijvoorbeeld. In sommige landen wordt dat in maaltijden gebruikt. In Nederland hebben we zo bloedworst.

oh ja natuurlijk....ieuw
gomir schreef:
Bloedserieuze discussie over vampiers hier :D


:D echt hè :D




En natuurlijk de meest belangrijke formule betreffende ALLE "kan ik voedsel nog eten vragen"
Citaat:
X eetbaar zolang het geen 30 graden buiten is, y hangt van het eten af wat het is, z is het droog of nat voedsel en waar is het op gevallen? :')



Afbeelding



Dus nieuwsgierige bokkers, verzamel u en blijf niet zitten met uw vragen die je niet op kan zoeken of na kan trekken op google.
Vraag en blijf vragen!



Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:06

_O- geniaal, dank je wel weer! Ik begin maar met me af te vragen wat ik me dit topicdeel ga afvragen. En wat anderen zich gaan afvragen. Vragen, vragen, vragen, zoveel vragen :):)

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:06

Mooie start van een nieuw topic! _/-\o_

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:11

Als je een identieke tweeling ( vrouwen ) hebt .
En beide raken in verwachting van eenzelfde man op dezelfde dag en bevallen op dezelfde dag.

Kunnen die hun kinderen dan als tweeling worden benoemd.
( niet identiek dan)


Want de dames hebben dezelfde genetica / genen . En den andere helft komt van de man , ….



Ik weet dat we rekening moeten houden met dna / mRna / ….

Yom
Berichten: 3787
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:13

Wat een leuk topic, ik zie het nu pas. Wellicht is mijn vraag dan ook al eerder gesteld, maar ik vraag me af waarom er van die liften bestaan waar je constant die knop ingeduwd moet houden omdat ie anders stopt. Dat is toch helemaal niet handig

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:15

_Bonte_ schreef:
Als je een identieke tweeling ( vrouwen ) hebt .
En beide raken in verwachting van eenzelfde man op dezelfde dag en bevallen op dezelfde dag.

Kunnen die hun kinderen dan als tweeling worden benoemd.
( niet identiek dan)


Want de dames hebben dezelfde genetica / genen . En den andere helft komt van de man , ….



Ik weet dat we rekening moeten houden met dna / mRna / ….

Ik denk dat ze wel als broer/zus uit DNA zouden kunnen komen, maar niet per se als tweeling. En sowieso twee eiig. Ik vroeg me dit dus altijd af als een identieke tweeling baby’s kreeg van een identieke tweeling (dus vrouw A met man A en vrouw B met man B)

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 10:28

_Bonte_ schreef:
Als je een identieke tweeling ( vrouwen ) hebt .
En beide raken in verwachting van eenzelfde man op dezelfde dag en bevallen op dezelfde dag.

Kunnen die hun kinderen dan als tweeling worden benoemd.
( niet identiek dan)


Want de dames hebben dezelfde genetica / genen . En den andere helft komt van de man , ….



Ik weet dat we rekening moeten houden met dna / mRna / ….


Tweelingen moeten denk ik uit de zelfde baarmoeder geboren worden om die titel te mogen dragen :')
Natuurlijk kunnen er veel DNA en RNA overeenkomsten zijn, maar volledig indenktiek is vrijwel onmogelijk, en aangezien de "draagmoeder" en haar omstandigheden ook invloed hebben zal er meer verschil zijn dan met een tweeling uit dezelfde "draagmoeder".
Denk bv aan voeding, ziektes, stress e.d. alles heeft invloed.

Kijk naar de twee overgebleven Jazz klonen... echt identiek DNA en toch heeft de ene 4 witte voetjes en de ander 2 terwijl Jazz er 3 had. Er gebeuren rare dingen in die baarmoeders :')


Yom schreef:
Wat een leuk topic, ik zie het nu pas. Wellicht is mijn vraag dan ook al eerder gesteld, maar ik vraag me af waarom er van die liften bestaan waar je constant die knop ingeduwd moet houden omdat ie anders stopt. Dat is toch helemaal niet handig


Misschien om te voorkomen dat iemand alle knopjes in drukt en er uit gaat en de lift doelloos heen en weet aan het "liften" is?
Geen idee eigenlijk :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:48

Dat is niet eens echt vreemd, want genetisch staat het inderdaad gelijk aan broers en zussen en is het maar net welk genenpaar een kind krijgt. De enige reden dat identieke tweelingen identiek zijn, is omdat ze ontstaan zijn uit 1 eicel en 1 zaadcel. In tegenstelling tot niet-identieke tweelingen, die ontstaan zijn uit 2 eicellen en 2 zaadcellen. En daarmee net een ander genenpakket van zowel papa als mama krijgen. (die klonen laat ik me even niet over uit, daar weet ik te weinig van)

Die lift is vanuit veiligheid. Heel vaak zijn het ook liften met een niet volledig afgesloten cabine. Als je dan klem komt te zitten, laat je vanzelf die knop los en stopt te lift. Een soort dodemansknop dus.

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:52

Goeie OP! _O- _O- _O-
Dat we maar weer op vele vragen antwoord mogen vinden!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:56

Mooie openingspost weer (dat plaatje met Freddie is fantastisch _/-\o_ )!

Op naar nog veel meer vragen en antwoorden!

(Ps. Als iemand nog een foto heeft van een kip of mus die ergens aan likt, ik zie m graag!)

Anoniem

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:07

Hahahaha, heerlijke OP! _O_

Yom
Berichten: 3787
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:28

Lalidan schreef:
Die lift is vanuit veiligheid. Heel vaak zijn het ook liften met een niet volledig afgesloten cabine. Als je dan klem komt te zitten, laat je vanzelf die knop los en stopt te lift. Een soort dodemansknop dus.


Hier hebben we er een bij mijn huisarts/gezondheidscentrum en daar gaan dus oudere mensen/rolstoelen/kinderwagens in. Heel onhandig eigenlijk, ook omdat je die knop ingeduwd moet blijven houden als je wil dat de lift naar je toe komt ( andere etage)
Ze zijn dus ook volledig afgesloten

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:43

Om nog op de vraag van Janine1990 uit het vorige topic te antwoorden. Daarvoor zijn de verzekeringen er en ik denk dat het in dit geval een welles nietes spelletje zou zijn. Het is namelijk niet omdat iets niet reglementair is dat je dan meteen aansprakelijk bent voor ieder ongeval waarbij je betrokken bent.

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:23

Ik vroeg mij gisteravond iets af. Ik ging quinoa maken. Hiervoor had ik een pak en dat waren builtjes, maar dit bleken losse korreltjes te zijn. Op het pak stond: goed wassen. Ok, prima, maar hoe je dat nou handig :o? .

Niet in een vergiet, want de gaten van het vergiet zijn groter dan de doorsnede van de korreltjes, dus dan ligt het zo in de afvoer.
Wellicht in een zeef, maar het blijkt ook te drijven op water, dus ook daar spoel je het dan zo weer uit.
Dan moet het misschien op een theedoek, maar daar blijft denk ik dan alles aanplakken. En hoe krijg ik het dan vanuit die kletsnatte druipende theedoek netjes in een pan?

Wie heeft voor mij de gouden tip?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:26


Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:43

:)*
Bedankt Lalidan.

Ik heb alleen sterk het gevoel dat ik veel te onhandig ben voor zo'n stappenplan en het alsnog in de gootsteen eindigt }:0

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:48

Wat als je een pakketje (afzender onbekend) krijgt via Post NL, en het adres is onjuist?

In mijn geval ontbreekt de toevoeging achter het huisnummer.
Op het pakket staat (als voorbeeld): Eersteweg 1
Mijn adres is (als voorbeeld): Eersteweg 1 A

Gaat hij dan naar een PostNL Punt in de buurt?

miicchhellee

Berichten: 1341
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:54

Jaa dat is wel echt een aanrader om te horen gekregen van een nieuwe versie is vertel een beetje geluk en dan is het eindelijk weekend in een jaar of twee jaar later is de maandag 344444434444
Op naar nog veel meer vragen en antwoorden!

(Ps. Als iemand nog een foto heeft van een kip of mus die ergens aan likt, ik zie m graag!)[/quote]

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:33

Waarom eindigen zoveel medicijnen op -mab?

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:38

Steeph schreef:
Waarom eindigen zoveel medicijnen op -mab?


Mab staat in die zin vaak voor Monoclonal AntiBody. Medicijnen die dus van dat type zijn hebben dat als naam :)

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:45

Memories schreef:
Steeph schreef:
Waarom eindigen zoveel medicijnen op -mab?


Mab staat in die zin vaak voor Monoclonal AntiBody. Medicijnen die dus van dat type zijn hebben dat als naam :)


Zo, die euro valt!

APCIII

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:13

Indy_Mouse_9 schreef:
Mooie openingspost weer (dat plaatje met Freddie is fantastisch _/-\o_ )!

Op naar nog veel meer vragen en antwoorden!

(Ps. Als iemand nog een foto heeft van een kip of mus die ergens aan likt, ik zie m graag!)


Was die specht-foto niet goed genoeg dan? :roll:

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:49

Geweldige OP.
Ik lees weer mee.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:29

Memories schreef:
Steeph schreef:
Waarom eindigen zoveel medicijnen op -mab?


Mab staat in die zin vaak voor Monoclonal AntiBody. Medicijnen die dus van dat type zijn hebben dat als naam :)


En aan de letter(s) voor -mab kun je zien wat voor monoklonaal antilichaam het is.
Zo komt -o- van muizen, -xi- is chimeer, -zu- gehumaniseerd en -u- humaan.
Voorheen zei het stuk ervoor nog iets over het indicatiegebied, maar dat is volgens mij inmiddels losgelaten.

Mooie topicopening!

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:03

Wat gebeurt er met je woning (huur of koop) als je in de gevangenis komt?