Bokkers met verstand van arbeidscontracten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Bokkers met verstand van arbeidscontracten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 20:44

Aangezien bokt op zoveel een antwoord heeft, wellicht ook wel op deze vraag :)

Mijn contract loopt over 3 weken af en ik weet nog helemaal niks over wat er daarna gebeurt. Ik ging er al steeds achteraan bij mijn leidinggevende (al 2 maanden) maar zij meldde me dat ze er per januari zelf uit vliegt en niks meer voor me kan doen (de regiodirecteur moet contracten verlengen of goedkeuren). Dus ik heb hem dinsdag gemaild, woensdag gebeld en hij zei dat van wat hij zag in het systeem, ik erin sta voor het aantal uren wat ik momenteel werk in mijn huidige functie, voor een vast contract.
Ik vond dat al een beetje gek omdat ik niks getekend heb, dus ik heb vanmiddag HR gemaild en die gaven aan dat ik, als er niks gebeurt, per januari terugval in mijn oude functie voor minder salaris en minder uren per week.
Het vervelende is wel, in mijn contract staat dat deze functie tot 31 december loopt en dat ik per 1 januari terug zou gaan in mijn oude functie. Daar heb ik voor getekend maar wel met de kanttekening dat deze functie verlengd zal gaan worden. Het is ook niet een functie die zomaar ineens patsboem kan komen te vervallen over 3 weken. Ik heb allerlei lopende zaken en projecten voor het komende voorjaar.

Mijn vraag is nu eigenlijk, hoeft mijn directeur mij nu officieel niets te vermelden t.a.v. mijn contract, omdat ik in principe terug zou vallen in functie (denkend aan de maand aanzegtermijn die normaal geldt), of kan ik aanspraak maken op bijvoorbeeld een stilzwijgende verlenging omdat er niet minstens een maand van tevoren mij gemeld is wat er gaat gebeuren.

Uiteraard ga ik weer contact opnemen met mijn directeur, maar ik wil graag een beetje weten wat mijn rechten hierin zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:56

Of het netjes is is een tweede maar officieel hoeft er niets aangezegd te worden. Je gaat per 1 januari terug naar je oude functie met minder uren.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:00

Nee, stilzwijgende verlenging is er pas als er niets wordt gezegd en je je contract gewoon doorwerkt en je werkgever dit ook laat gebeuren.

Verder is me een beetje onduidelijk wat voor contracten je nou precies hebt. Je vervult nu tijdelijk een andere functie en hiervoor geldt een einddatum en je hebt de afspraak dat je daarna weer terug gaat (is dit ook al getekend?).

Je hebt het over niet tijdig aanzeggen. Een werkgever moet 1 mnd van tevoren aanzeggen dat je contract wel/niet verlengd wordt. Als hij dat niet tijdig doet, betekent dat niet dat je contract wordt verlengt, maar dat hij een boete verschuldigd is.

Je verhaal is wat mij betreft niet helder genoeg om hier iets over te kunnen zeggen. Ik zou als ik jouw was even al je contracten verzamelen en evt. Schriftelijke toezeggingen en dit even voorleggen aan het juridisch loket.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 21:06

Lieke, klopt ik zie dat ik niet helemaal compleet was in mijn beginpost.

Ik heb sinds een aantal jaren een vast contract bij deze organisatie. Deze is in 2020 omgezet naar een tijdelijk contract voor een andere functie (mijn huidige). Dit contract is inmiddels al eens verlengd tot 31 december 2021. Hierin staat opgenomen dat ik terug kan vallen in mijn oude vaste contract voor mijn oude uren en salaris als mijn huidige contract dan niet verlengd wordt.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:13

Suzanne F. schreef:
Of het netjes is is een tweede maar officieel hoeft er niets aangezegd te worden. Je gaat per 1 januari terug naar je oude functie met minder uren.

Dit dus.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:18

Ik verplaats dit topic naar [STW] School, studie en werk

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:45

Aranel schreef:
Lieke, klopt ik zie dat ik niet helemaal compleet was in mijn beginpost.

Ik heb sinds een aantal jaren een vast contract bij deze organisatie. Deze is in 2020 omgezet naar een tijdelijk contract voor een andere functie (mijn huidige). Dit contract is inmiddels al eens verlengd tot 31 december 2021. Hierin staat opgenomen dat ik terug kan vallen in mijn oude vaste contract voor mijn oude uren en salaris als mijn huidige contract dan niet verlengd wordt.

Dit is best een lastige situatie. Ik zou contact opnemen met het juridisch loket of rechtsbijstand.
Op je vaste contract ben je aangenomen voor een andere functie tegen een ander salaris en urenhoogte. Aan de andere kant doe je dit werk nu best een lange tijd en zou dit de ' bedongen arbeid' kunnen zijn. Als je langere tijd een andere functie uitvoerd kan dit gezien worden als structureel waardoor je er ook structureel aanspraak op kunt maken. Vooral omdat er nog geen officieel bericht is van de werkgever dat je dit 'nieuwe werk' per een bepaalde datum moet staken. Vraag is; hoeveel tijd en moeite wil je er in steken?

En edit; terugkomend op je oorspronkelijke vraag; de directeur of hr moet ook bij een tijdelijke wijziging in het vaste contract minimaal 1 maand van te voren communiceren wat ze van jou verwachten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Bokkers met verstand van arbeidscontracten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 23:57

Ik zou contact opnemen met de vakbond, daar zitten de juristen die kennis hebben over arbeidscontracten. Juridisch loket heeft over het algemeen minder kennis daarover.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 06:29

Ik begrIjp het niet helemaal. Heb je dan nu 2 arbeidsovereenkomsten naast elkaar lopen, een vaste en een tijdelijke? Of heb je een mutatie op je huidige vaste contract die bijvoorbeeld is vastgelegd in een brief en waarin een einddatum beschreven?

Ik heb nog nooit gehoord van een vast dienstverband omzetten in een tijdelijk contract om tijdelijke een andere functie uit te kunnen voeren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 07:15

Zo moeilijk is het niet. In ieder geval niet hoe ik het begrijp.
Ik heb dit jaren geleden ook gehad. TS heeft een vast contract voor een bepaald aantal uren met salaris. Zij heeft een tijdelijke uitbreiding van de uren gehad waar in het contract staat dat als er niet wordt verlengd ze per 1 Jan 22 weer terugvalt in haar oude functie met bijbehorende uren.
Dus deze verloopt van rechtswege. Haar vaste contract blijft gewoon geldig dus tenzij er voor 31 dec een nieuw contract wordt getekend ter verlenging, is ze per 1 Jan gewoon in dienst op haar oude functie.
Dus nogmaals: is het netjes? Nee, maar hij verloopt van rechtswege dus ze hoeven je niks te melden en per 1 Jan val je terug in je oude functie.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 07:37

Suzanne F. schreef:
Zo moeilijk is het niet. In ieder geval niet hoe ik het begrijp.
Ik heb dit jaren geleden ook gehad. TS heeft een vast contract voor een bepaald aantal uren met salaris. Zij heeft een tijdelijke uitbreiding van de uren gehad waar in het contract staat dat als er niet wordt verlengd ze per 1 Jan 22 weer terugvalt in haar oude functie met bijbehorende uren.
Dus deze verloopt van rechtswege. Haar vaste contract blijft gewoon geldig dus tenzij er voor 31 dec een nieuw contract wordt getekend ter verlenging, is ze per 1 Jan gewoon in dienst op haar oude functie.
Dus nogmaals: is het netjes? Nee, maar hij verloopt van rechtswege dus ze hoeven je niks te melden en per 1 Jan val je terug in je oude functie.

Aah ja ok op die manier... Het klopt inderdaad wat je zegt.

Maar ondanks dat, als het project niet is afgerond dan lijkt me dat niet helemeaal wenselijk voor de werkgever. Hopelijk kan je nog in gesprek ts!