Ik klop weer eens aan bij mijn lievelings hey-hoe-denken-jullie-hierover-plek
Ik weet dat ik hierom bekend sta, en vind het ook niet erg als je dus op dit punt mijn topic al weg klikt
Voor iedereen die wel mee wil lezen en denken: Gezellig! Ik ben benieuwd wat jullie denken.
Nadat dit allemaal:
[ED] Stal/wei/paardenhuisvesting Arnhem en omgeving
[LZP] 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.
[PP] Op jezelf gaan, paard meteen mee of wachten?
[LZP] Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!
Uitliep op een nogal... onprettige breakup (leuk, met iemand samen zijn die jou alle moeite laat doen voor zijn droom... Gelukkig mepte mijn omgeving op tijd mijn roze bril af) en ik nu nog steeds thuis woon heb ik de optie een tweede Master achter mijn huidige Master aan te plakken, omdat ik mijn vaste lasten (paard en studie) makkelijk kan betalen van mijn bijbaantje, en het studentenleventje nog wel prima vind en niet per se wil stoppen.
In dit topic: [STW] Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen? brainstormde ik over de optie om te gaan promoveren in plaats van werken of een tweede Master te doen, maar dit werd mij door zowel andere bokkers als mijn docenten afgeraden. In mijn vak (literatuur en taalwetenschap) moet je je 5 jaar durende promotie helemaal zelf bekostigen, en je moet dan ook wel heel gedreven zijn om de wetenschap in te gaan. In principe heb ik mijn plekje wel gevonden in de wetenschap, maar kan en wil ik niet lesgeven, en helaas is die combinatie in Duitsland (waar ik studeer) niet mogelijk. Ook ben je met een Dr titel al snel overgekwalificeerd voor veel banen
Nou, 'lange Rede kurzer Sinn' (veel gepraat om een 'klein' punt te maken): Ik ben nu 24 en heb de mogelijkheid nog een Master achter mijn studie aan te doen.
Waarom zou ik het wel doen?
-Het studentenleven bevalt me prima
-Kennis is nooit weggegooid
-Ik kan het nog makkelijk betalen
-Misschien heb ik betere baankansen met een tweede master in een nét wat ander gebied.
Waarom zou ik het niet doen?
-Ik wil eigenlijk langzamerhand ook wel op mezelf gaan wonen, en dat is met een "echte" vaste baan natuurlijk veel makkelijker te bekostigen.
-Ik weet niet hoeveel meerwaarde een tweede master nog heeft voor werkgevers.
-Iets knaagt in mijn hoofd dat ik dan 26 à 27 ben, en dan "pas" zonder ervaring de arbeidsmarkt op kom. Is dat dan niet al wat oud en zou ik die twee jaar niet liever toch al werken...
Wat wil ik precies gaan doen?
Ik heb nu mijn bachelor Literatur und Sprachwissenschaften behaald en sta op het punt ook de gelijknamige Master te behalen. De twee Masters die ik eventueel hierna zou willen doen zijn deze:
https://www.rwth-aachen.de/go/id/oactz?lidx=1
of deze:
https://www.rwth-aachen.de/go/id/fbof?lidx=1
De eerste zou ik willen doen vanwege het digitale aspect en het feit dat het (grotendeels/ook) in het Engels gegeven wordt. Maar mijn mentor raadt het me niet 100% aan, aangezien het veel "cognitief geneuzel" is, en ik beter zou passen bij de praktische kant (maarja, de docent die daar het beste in is is net naar Mainz vertrokken en daarheen verhuizen zie ik niet echt zitten).
De tweede zou ik willen doen vanwege de vele toepassingen vandaag de dag (digital media en taal... denk Alexa, Siri, etc.). Ook vind ik AI sowieso heel interessant. Helaas is dit echter puur in het Duits en voel ik me 2000x beter op mijn plek bij de Anglistische en Amerikanistische afdeling van de universiteit.
Helaas zijn dit de enige Masters die ik met mijn huidige Bachelor mag doen, en een compleet nieuwe Bachelorstudie beginnen zie ik niet zitten. De andere Masters eisen allemaal een meer technische achtergrond op een niveau dat ik niet heb, helaas. Maarja, dat was aan de technische hogeschool wel te verwachte.
Nou, ookal reageert hier helemaal niemand, ik heb het in ieder geval eens opgeschreven
Helpt het me nu? Niet echt, maar ik kan altijd terugkijken op hoe ik er op dit moment over dacht. Help?
Digital Comms is een heel erg hands on vakgebied dat ook constant verandert en in beweging is - het nadeel van veel studies binnen de GW is dat er toch altijd een soort vertraging in zit. Op het moment dat de stof de collegezaal bereikt, is het eigenlijk al oud nieuws. Het beste leer je dat soort dingen toch 'on the job' en als taalkundige ben je daar al prima voor onderlegd. 
)