Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:31

Ik ben wel blij dat 2G van de baan is voorlopig. Sowieso die QR code slaat eigenlijk nergens op, in ieder geval op de manier waarop hij nu gehanteerd wordt.

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:44

Cer schreef:
Relaxed schreef:
Ja laten we allemaal lekker de adviezen in de wind slaan, dan komen we er wel :roll: Gewoon je gezonde verstand gebruiken, dan ga je toch nu niet met 20 man in een woonkamer zitten.. :?


Jij zegt "je mag je verjaardag met max 4 mensen vieren" en dat is technisch gezien niet juist.
Dat is het..

"laten we allemaal lekker.. " .. overdrijven is ook een vak hoor :j


Heerlijk toch, overdrijven hoort bij de corona topics. Heen en terug naar Gran Canaria= 9 uur in vliegtuig, 2 uur hutje mutje op elkaar gepakt in de rij voor de spaanse QR code controle. Ziek thuis gekomen, GGD pcr test: alletwee negatief! Zegt mijn huisarts: er bestaan ook nog steeds 'gewone ziektes'. In mijn geval bronchitus.
Ging dus prima met ons gezonde verstand :):)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:00

Ik moet toegeven dat het de politici wel siert dat ze er openlijk voor uitkomen :')

Citaat:
De Wetstraat likt haar wonden na drie weken van chaotisch coronabeleid en heftige Overlegcomités. Over één ding lijken alle politici het eens. “Er is geen draagvlak voor deze oliebol.” Een federale vicepremier laat weten enorm ontgoocheld te zijn in de gang van zaken: “Ik weet dat ik er deel van uitmaak, maar ik ben zelf zeer, zeer ontgoocheld in het jojobeleid dat we voeren.”


Oliebol is in het oorspronkelijke artikel sh*tshow trouwens :D

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:16

Suzanne F. schreef:
Sowieso die QR code slaat eigenlijk nergens op, in ieder geval op de manier waarop hij nu gehanteerd wordt.


Ik woon in Frankrijk. De QR code moet op alle plekken getoond worden (er wordt gehandhaafd!) en geeft toegang als:
1. Vaccin niet ouder is dan 7 maanden:
2. Bewijs van covid gehad (hoelang geleden weet ik niet)
3. Negatieve covid test (zelftest niet ouder dan 24 uur, of officiële test niet ouder dan 48 uur).

Wij zijn hier heel blij met de pass sanitaire . Het is duidelijk en geeft vrijheid. Mijn 2de vaccinatie geeft groen, maar mijn booster die pas na 14 Dec groen zou geven is ook al groen met de QR code.

Overal binnen zijn (chirurgische aanbevolen) maskertjes verplicht en nu ook buiten waar mensen zijn. Duidelijker kan niet en eerlijk gezegd heeft iedereen in onze kring ook de booster al gehad en hebben we het fijn en leuk en vooral heel erg gezellig. Waar ik woon komt covid nog steeds weinig voor en dat komt denk ik, door platteland, maskers die overal gedragen worden en QR CODE.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:30

En Frankrijk gaat nu net zo stijl omhoog als Nederland begin november...niet getest is geen garantie en dus verspreiding.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:32

veerledec schreef:
En Frankrijk gaat nu net zo stijl omhoog als Nederland begin november...niet getest is geen garantie en dus verspreiding.


Frankrijk gaat niet goed. Ik geef zo de cijfers.

42000 nieuwe gevallen en als je dat wil vergelijken met Nederland dan moet je het door 3,5 delen. Dus staat gelijk met minder als 14000 in Nederland, dus ook zorgelijk.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-12-21 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:32

CharleyT schreef:
Zegt mijn huisarts: er bestaan ook nog steeds 'gewone ziektes'. In mijn geval bronchitus.


Liggen er hier (Spanje) 10 x zoveel mee op de ICs :)*

Relativeren van het ´Covid´ toverwoord is echter niet in het belang van media en de eigenaars daarvan: sensatie verkoopt én schuift de pionnen op het geopolitieke speelveld.

Voor degenen die denken dat Covid nieuws alleen het virus betreft en niet in veel grotere mate andere aspecten:
´Cramer says to start buying these ‘bargain basement stocks’ now before omicron fears pass´
Een van de meest vooraanstaande figuren van US investeerder adviseert grote investeeerders NÚ te kopen voor de omicron paniek over gaat.

´Covid mutatie´ is momenteel een krachtiger angstinstrument voor economie en politiek dan ´terrorisme´ wat door overgebruik waarde verloren had.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:36

Huertecilla schreef:
CharleyT schreef:
Zegt mijn huisarts: er bestaan ook nog steeds 'gewone ziektes'. In mijn geval bronchitus.


Liggen er hier (Spanje) 10 x zoveel mee op de ICs :)*

Relativeren van het ´Covid´ toverwoord is echter niet in het belang van media en de eigenaars daarvan: sensatie verkoopt én schuift de pionnen op het geopolitieke speelveld.

Voor degenen die denken dat Covid nieuws alleen het virus betreft en niet in veel grotere mate andere aspecten:
´Cramer says to start buying these ‘bargain basement stocks’ now before omicron fears pass´
Een van de meest vooraanstaande figuren van US investeerder adviseert grote investeeerders NÚ te kopen voor de omicron paniek over gaat.

´Covid mutatie´ is momenteel een krachtiger angstinstrument voor economie en politiek dan ´terrorisme´ wat door overgebruik waarde verloren had.


Ga jij nog wel lekker HC?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:46

In Nederland liggen er ondertussen ±1.5x zoveel covid-patiënten op de IC dan non-covid-patiënten en halen we de 150 benodigde vrije bedden niet meer voor acute opnames (hartaanvallen, verkeersongevallen, etc.)

Totale bezetting IC: 1031 waarvan non-Covid 420, Covid 611 (+13)
Totaal aantal beschikbare bedden IC: 122

Popstra
Berichten: 13780
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:51

Zag net dat gepensioneerde artsen die zich aanbieden om te helpen de boosters vlot te zetten eerst moeten solliciteren, gescreend worden en een cursus moeten volgen.
Dat duurt een week of 4 voor ze dan daadwerkelijk aan de slag kunnen bij de GGD 8)7

Achterlijk zooitje is het!

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:58

Popstra schreef:
Zag net dat gepensioneerde artsen die zich aanbieden om te helpen de boosters vlot te zetten eerst moeten solliciteren, gescreend worden en een cursus moeten volgen.
Dat duurt een week of 4 voor ze dan daadwerkelijk aan de slag kunnen bij de GGD 8)7

Achterlijk zooitje is het!


Een cursus is nodig omdat de artsen medisch eindverantwoordelijk zijn voor de vaccinaties die tijdens de dienst gezet worden. Ze moeten ook enigszins handig zijn met het systeem.

Onze regio heeft deze week de hele week trainingen dus vanaf volgende week kunnen we met een veel grotere ploeg aan de slag. Hopelijk werken de jaartallen mee.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:02

Popstra schreef:
Zag net dat gepensioneerde artsen die zich aanbieden om te helpen de boosters vlot te zetten eerst moeten solliciteren, gescreend worden en een cursus moeten volgen.
Dat duurt een week of 4 voor ze dan daadwerkelijk aan de slag kunnen bij de GGD 8)7

Achterlijk zooitje is het!


Zo ook met doktersassistentes. Moeten minimaal 3 dagen per week beschikbaar zijn.

Prik is prik toch wat maakt het dan uit hoeveel dagen diegene prikt

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:03

Mizora schreef:
In Nederland liggen er ondertussen ±1.5x zoveel covid-patiënten op de IC dan non-covid-patiënten en halen we de 150 benodigde vrije bedden niet meer voor acute opnames (hartaanvallen, verkeersongevallen, etc.)

Totale bezetting IC: 1031 waarvan non-Covid 420, Covid 611 (+13)
Totaal aantal beschikbare bedden IC: 122


Wat onderstreept dat verschillen in regionale omstandigheden en gedrag van grote invloed zijn; het wel een mondiaal probleem is doch regionaal verschilt.
Dat specifieke maatregels in NL effect zouden kunnen hebben en in bv. Spanje in het geheel niet. En omgekeerd; hier is het masker erg effectief gebleken. Ook is de vaccinbereidheid hoog.

Ondertussen nog steeds geen slecht nieuws over omicron. Geen nieuws is in deze goed nieuws: Publicaties dat het een milde variant is gaan rechtstreeks tegen de vaccinatiedruk in :)*

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:04

Milde variant maar de ziekenhuis opnames in SA gaan ook flink naar boven, ook zeer veel kinderen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:05

Hmm, kreeg net te horen dat mijn schoonmoeder al een booster krijgt omdat ze teveel boosters en genoeg capaciteit hebben, dus capaciteit is er genoeg in sommige regio's.

Over 4 personen op bezoek, vrijdag gaan wij bij schoonouders op bezoek, en mijn schoonzus komt ook met haar gezin (4 personen boven de 12). Nu heeft haar vriend afgelopen zomer corona gehad, en zij en de 2 kinderen zijn net 2 weken er vanaf. Alle vertrouwen in dat die niet zo snel weer corona opgepikt hebben om ons aan te steken.
Wel doen wij netjes testen (nu met zelftesten, eerder testen op het werk) om vooral mijn ouders en schoonouders te beschermen, maar zelf hebben ze in al die tijd nog niet 1 keer getest. Dankzij mijn schoonvader ben ik al weer weken aan het testen, hij was hier en zei na een tijdje dat hij verkouden was.....niets ergs, was maar een verkoudheid, maar niet getest. 8)7 Terwijl hij ook gevaccineerd is en corona zich vaak dan uit als verkoudheid..... Maar ik ben dus dankzij hem al weken verkouden, ook gevaccineerd, maar ja, wanneer is het verkoudheid en wanneer is het misschien dan toch corona? Helaas ben ik altijd vlot 4 maanden verkouden, dus ik kan me weken blijven testen. -O-

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:06

Daks schreef:
Popstra schreef:
Zag net dat gepensioneerde artsen die zich aanbieden om te helpen de boosters vlot te zetten eerst moeten solliciteren, gescreend worden en een cursus moeten volgen.
Dat duurt een week of 4 voor ze dan daadwerkelijk aan de slag kunnen bij de GGD 8)7

Achterlijk zooitje is het!


Zo ook met doktersassistentes. Moeten minimaal 3 dagen per week beschikbaar zijn.

Prik is prik toch wat maakt het dan uit hoeveel dagen diegene prikt

Het word nog al een puntje als je een hoop mensen hebt die een bepaalde dag in de week beschikbaar zijn. Dat gaat rooster technisch niet werken

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:07

Beetje planner moet dat kunnen hoor. Tegenwoordig zijn daar ook prima systemen voor.

mars_mellow
Berichten: 532
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:18

Iedereen in mijn huishouden is besmet met corona. Een van onze katten is aan het niezen, dus we denken dat hij waarschijnlijk ook corona heeft. heeft iemand ervaringen met huisdieren met corona? ben best bezorgd...

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:23

Geen ervaring mee. Paar weken geleden was op het nieuws dar dierentuin dieren bewezen besmet waren met covid waaronder grote katten. Dieren, zo werd verteld door de dierenarts van de zoo, hadden er minder last van. Meer weet ik niet. Sterkte voor jullie allemaal.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-12-21 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:23

Corona komt bij katten vaker voor.
Zolang het niet muteert naar FIP is het vrij onschuldig.
Of je kat COVID-19 heeft zou ik niet kunnen zeggen. Maar gezien er ook katachtigen in een dierentuin het hadden kan het dus wel.

imaudy
Berichten: 5061
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:24

mars_mellow schreef:
Iedereen in mijn huishouden is besmet met corona. Een van onze katten is aan het niezen, dus we denken dat hij waarschijnlijk ook corona heeft. heeft iemand ervaringen met huisdieren met corona? ben best bezorgd...


Niesziekte komt vaak voor bij katten. Misschien ook wat stoffig in huis omdat de ramen te weinig open staan?

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:30

Popstra schreef:
Zag net dat gepensioneerde artsen die zich aanbieden om te helpen de boosters vlot te zetten eerst moeten solliciteren, gescreend worden en een cursus moeten volgen.
Dat duurt een week of 4 voor ze dan daadwerkelijk aan de slag kunnen bij de GGD 8)7


Wederom een illustratie van de regionale verschillen.

Idem de 3 dagen/week eis.

Hier is 12% van de hele bevolking (70% van 70+) inmiddels van booster voorzien; 5,5 miljoen personen.

Het is hier nu een lang, 5 dagen, feestweekeinde. De horeca heeft tot 10% meer drukte/boekingen dan in ditzelfde weekeinde in 2019. Het nationale toerisme maakt over het geheel genomen het verlies aan internationaal door de omicron-afgelastingen meer dan goed.
Was ´gewoon´ VÓL vanmorgen in het restaurant waar ik ´s morgens vaak een bak doe.

Vingers gekruisd dat er geen piek ontstaat welke Kerst/Jaarwisseling in gevaar brengt.
Zoals blijkbaar goed Covidgebruik is, zijn er onder de vlag van omicron vanuit de overheid al volop suggesties en waarschuwingen mbt reduceren van aantallen gasten ook al geven de cijfers er nog geen aanleiding voor.

Wij hadden in het onzekere licht van allles al veel eerder besloten met slechts drie thuis te blijven en niets te boeken. Hoeven we ook niets af te zeggen en vroegtijdig inkopen is een wereld economischer; het vermijdt Covid x einde jaars prijsdruk.
Gaat nog een hele situatie worden als de horeca de fora zou moeten reduceren. Idem de dan naar winkels verschuivende vraag. Alleen de logistiek al; die ís al aan de grenzen van de capaciteit.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:46

bigone schreef:
Milde variant maar de ziekenhuis opnames in SA gaan ook flink naar boven, ook zeer veel kinderen.


Jij plaats vaker zulke onheilspellende berichten maar doorgaans zonder bronvermelding. Zou je die erbij kunnen geven?

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:54

Anna79 schreef:
bigone schreef:
Milde variant maar de ziekenhuis opnames in SA gaan ook flink naar boven, ook zeer veel kinderen.


Jij plaats vaker zulke onheilspellende berichten maar doorgaans zonder bronvermelding. Zou je die erbij kunnen geven?

Zal de grafiek even opzoeken , komt morgen , nu eerst condoleance.

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:55