Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:08

Olle schreef:
Tiggs schreef:
Ik snap niet waarom het een erger moet zijn dan het ander. Net alsof je kind na 8 maanden verliezen minder traumatisch is dan helemaal niet zwanger kunnen worden…


Wauw ik volg dit topic al eventjes op de achtergrond.
Maar ik vind dit nogal een boute uitspraak :oo .

Het zijn twee traumatische ervaringen welke je niet kan en MAG vergelijken. Het verdriet van de één is niet te meten met die van een ander.

@Winged: ik deel je ervaringen wat betreft het vieren van stellen. Toen ik nog vrijgezel was voelde ik me vaak eenzaam in een ruimte vol stelletjes. En je lijkt zelfs een beetje te worden vergeten dat je er bent als je in je uppie bent -O- .


Verdrietig om te lezen dat er dus blijkbaar zoveel mensen zijn die alleen maar met hun eigen verdriet of vreugde bezig zijn en geen rekening houden met een ander.
En dat bedoel ik in de breedste zin van betekenis. Aankondiging zwanger bij iemand die niet zwanger kan worden kan subtiel worden gebracht, andere kan degene die niet zwanger kan worden kan blij zijn voor degene die een wondertje op komst heeft.
Het één sluit het andere wat mij betreft namelijk niet per se uit.


Dat schrijf ik toch :+

Het ís niet te vergelijken en dus is het een niet erger dan het ander. Maar dat lijkt hier in het topic wel zo te zijn soms.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:12

VogeltjeM schreef:
Tiggs schreef:
Ik snap niet waarom het een erger moet zijn dan het ander. Net alsof je kind na 8 maanden verliezen minder traumatisch is dan helemaal niet zwanger kunnen worden…


Het één moet niet erger zijn dan het ander, maar je kan niet zeggen dat Pietje die ooit nog kinderen kan krijgen met een smile naar een babyshower kan, dus dat Marietje bij wie het zeker nooit zal lukken dat ook maar moet kunnen. Dat is lekker empathisch (not).

Los van fatsoensnormen natuurlijk, echt kwaad worden is weer het andere uiterste.



Dit was ook waar ik over viel. En dat staat ook los van Pietje trouwens en waarom hij geen kind kan krijgen of geen kind heeft. Want als Truusje bij wie het zeker nooit gaat lukken het ook kan, betekent het nog steeds niet dat Marietje het ook moet kunnen. Juist omdat iedereen recht heeft op zijn eigen verdriet.
Het irriteert me gewoon als mensen zeggen "die kon het ook dus jij moet het ook kunnen".

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:18

Tiggs schreef:
Dat schrijf ik toch :+

Het ís niet te vergelijken en dus is het een niet erger dan het ander. Maar dat lijkt hier in het topic wel zo te zijn soms.


Begreep ik :+
Ik viste alleen jouw quote eruit, omdat ik het echt een heftige vergelijking/uitspraak vind als er mensen zijn die echt die menen. :)

Mellow

Berichten: 6478
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:26

Ik ben zelf dus iemand waarbij het niet lukt om zwanger te worden zonder hulp. En je merkt dat mensen die er niet mee te maken hebben geen weet hebben van hoe pijnlijk dat proces is. Maar ik gun anderen heus dat ze het wel lukt en snap dat ze hun blijdschap tonen. Dat hoeven ze om mij niet te laten en begrijp dat ze er blij mee zijn. Maar als je het weet van iemand kun je daar imo wel een beetje rekening mee houden.

Wat bij mij het proces gewoon verdrietig maakt is dat mensen geen weet hebben wat je ervoor over moet hebben. En ook de plompverloren vragen van onbekenden: en ook kinderen?

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:33

Het zou mooi zijn als mensen aan beide kanten kunnen proberen rekening met de ander te houden.

Zo hebben wij mijn 2e zwangerschap bekend gemaakt aan een stel waarvan we weten dat zij midden in een traject zitten. Dus ook benoemd dat wij niet verwachten dat zij mega enthousiast reageren gezien hun eigen traject en wel weten dat zij blij voor ons zijn. Maar het wel zelf wilden vertellen aan hun. Zij hebben ons ook gewoon gefeliciteerd en met name de man van het stel was echt aangedaan. En dat is prima. Die emotie mag er zijn. Niet alles gaat meteen over jou. Dat de man van dat stel meteen ging roken en amper reageerde, was zijn emotie in zijn eigen traject en stond en staat compleet los van de gunfactor richting ons.
Zo vertel je ook niet aan dit stel hoe snel nu 2e keer is gegaan en hoe blij we zijn dat de 2e keer niet via het ziekenhuis hoefde. Dat heb ik wel gedeeld met andere vrienden. Je gaat het dan niet als het ware in het gezicht wrijven (en ja ik heb dat in het verleden wel zien gebeuren, onbewust) Een beetje wederzijds begrip en rekening houden met elkaars gevoelens.

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 23:58

Nou even update…

Gisteren ben ik met een briefje van zwangere vriendin langs geweest bij de ongewenst kinderloze vriendin, moeder van vriendin 2 was er ook. Toen vriendin 2 de brief las werd ze gelijk weer boos dat zwangere vriendin het niet persoonlijk kwam vertellen. Ik heb de medische situatie van zwangere vriendin uitgelegd, maar vriendin 2 vond dat geen goed excuus.

Ik heb ook uitgelegd dat, gezien de reactie van vriendin 2 bij de high tea, zwangere vriendin het sowieso moeilijk vind persoonlijk contact te zoeken.
Haar moeder schrok duidelijk van mijn (versie van het) verhaal, die werd echt heel bleek en keek haar dochter met grote ogen aan en haar verbazing werd nog groter want vriendin 2 vond niet dat ze iets verkeerd gezegd had. Het was toch de waarheid? Kijk ze is nu toch weer zwanger, zij kan gewoon weer een ander kind krijgen, ik heb niets gezegd dat niet waar is. ik zag in ieder geval bij moeders de plaatsvervangende schaamte.

Ik heb zo voorzichtig mogelijk geprobeerd een beetje begrip te krijgen voor de situatie van zwangere vriendin en het feit dat er door vriendin 2 zo bot over het verlies van haar kindje heen gestapt wordt, maar vriendin 2 zat in de slachtofferrol en echt nul komma nul begrip voor zwangere vriendin.

Dus nou ja, ik heb mijn kopje koffie verder even in stilte opgedronken, moeders praatte over koetjes en kalfjes en probeerde de situatie luchtig te houden.
Voor vertrek heb ik vriendin 2 nogmaals geadviseerd even goed na te denken of en hoe ze verder wil met ons als vriendinnenclubje. Dat ik begrip heb voor het feit dat zij door een hele moeilijke tijd gaat, maar dat ze wel zelf moet kiezen of ze nog op een normale manier met elkaar om wil gaan en dat er dan wel ruimte voor het verdriet en vreugde van een ieder in de vriendinnenclub moet zijn. Dat ik hoop dat ze haar excuus wil maken voor de zeer botte opmerking aan de (nu zwangere) vriendin die haar kind verloren is. Als ze dat niet wil, dat we die keuze respecteren, maar het de vriendschap onderling niet ten goede zou komen.
Ook aangegeven dat we echt begrip hebben voor haar verdriet en daar rekening mee willen houden (hoewel ik nu meer de indruk heb dat ze vooral heel boos is op alles en iedereen), maar dat we niet continu op eieren kunnen blijven lopen voor haar en dat wij ook gewoon met zwangere vriendin willen meeleven en dat de zwangerschap in de toekomst in de groeps-app normaal ter sprake moet kunnen komen, zonder nog meer boze reacties.
Ik heb vriendin 2 ook geadviseerd een brief terug te schrijven en die misschien eerst even door haar moeder te laten lezen, ze zou er over nadenken.

Maar vriendin 2 is vanmiddag zonder bericht uit de groeps-app gestapt. Ik ga er ook geen moeite meer voor doen, ze heeft nu zelf de vriendschap verbroken en het is klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 09:42

Spijtige zaak. Lief dat je het op jou hebt genomen.

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 10:22

Jammer dat vriendschappen soms zo eindigen.
Complimenten aan jou dat je het zo aan hebt gepakt. Zoals vriendin 2 reageerde lijkt het me fijn voor de zwangere vriendin om daar neit bij te hoeven zijn.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 11:33

Poeh..... -O-

Erg fijn voor zwangere vriendin dat ze hier niet bij was :(:)
En ook voor moeilijke vriendin dat ze even kon ventileren, en goed dat haar moeder dit gehoord heeft en een poging kan doen om wat bij te sturen / een lampje aan te laten gaan. Ze klinkt knap verbitterd.... hopelijk vindt ze een weg daaruit want zo gaat de rest van haar leven niet gezellig worden :(:)

Het klinkt alsof je het netjes aangepakt hebt en je best hebt gedaan, maar het voor haar een te bittere pil is :(:) Verstandig van haar om dan maar afstand te nemen... wel spijtig inderdaad. Maar als je het niet in je hebt (op dit moment) om dingen voor een ander niet te vergallen, dan maar beter afstand nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 12:48

Daphara schreef:
Nou even update…

Gisteren ben ik met een briefje van zwangere vriendin langs geweest bij de ongewenst kinderloze vriendin, moeder van vriendin 2 was er ook. Toen vriendin 2 de brief las werd ze gelijk weer boos dat zwangere vriendin het niet persoonlijk kwam vertellen. Ik heb de medische situatie van zwangere vriendin uitgelegd, maar vriendin 2 vond dat geen goed excuus.

Ik heb ook uitgelegd dat, gezien de reactie van vriendin 2 bij de high tea, zwangere vriendin het sowieso moeilijk vind persoonlijk contact te zoeken.
Haar moeder schrok duidelijk van mijn (versie van het) verhaal, die werd echt heel bleek en keek haar dochter met grote ogen aan en haar verbazing werd nog groter want vriendin 2 vond niet dat ze iets verkeerd gezegd had. Het was toch de waarheid? Kijk ze is nu toch weer zwanger, zij kan gewoon weer een ander kind krijgen, ik heb niets gezegd dat niet waar is. ik zag in ieder geval bij moeders de plaatsvervangende schaamte.

Ik heb zo voorzichtig mogelijk geprobeerd een beetje begrip te krijgen voor de situatie van zwangere vriendin en het feit dat er door vriendin 2 zo bot over het verlies van haar kindje heen gestapt wordt, maar vriendin 2 zat in de slachtofferrol en echt nul komma nul begrip voor zwangere vriendin.

Dus nou ja, ik heb mijn kopje koffie verder even in stilte opgedronken, moeders praatte over koetjes en kalfjes en probeerde de situatie luchtig te houden.
Voor vertrek heb ik vriendin 2 nogmaals geadviseerd even goed na te denken of en hoe ze verder wil met ons als vriendinnenclubje. Dat ik begrip heb voor het feit dat zij door een hele moeilijke tijd gaat, maar dat ze wel zelf moet kiezen of ze nog op een normale manier met elkaar om wil gaan en dat er dan wel ruimte voor het verdriet en vreugde van een ieder in de vriendinnenclub moet zijn. Dat ik hoop dat ze haar excuus wil maken voor de zeer botte opmerking aan de (nu zwangere) vriendin die haar kind verloren is. Als ze dat niet wil, dat we die keuze respecteren, maar het de vriendschap onderling niet ten goede zou komen.
Ook aangegeven dat we echt begrip hebben voor haar verdriet en daar rekening mee willen houden (hoewel ik nu meer de indruk heb dat ze vooral heel boos is op alles en iedereen), maar dat we niet continu op eieren kunnen blijven lopen voor haar en dat wij ook gewoon met zwangere vriendin willen meeleven en dat de zwangerschap in de toekomst in de groeps-app normaal ter sprake moet kunnen komen, zonder nog meer boze reacties.
Ik heb vriendin 2 ook geadviseerd een brief terug te schrijven en die misschien eerst even door haar moeder te laten lezen, ze zou er over nadenken.

Maar vriendin 2 is vanmiddag zonder bericht uit de groeps-app gestapt. Ik ga er ook geen moeite meer voor doen, ze heeft nu zelf de vriendschap verbroken en het is klaar.


Inderdaad heel lief voor je. Kan me voorstellen dat je nu ook erg geirriteerd bent en boos bent over vriendin 2. En hoewel dat niet onterecht is - het is echt een ongepaste en vreemde reactie- denk ik wel dat je moet beseffen dat het waarschijnlijk een gebrek aan onvermogen is om haar gevoelens echt te uiten en verwoorden. Of ze is gewoon egoistisch, dat kan ook. Maar waarschijnlijk voelt ze zich vooral heel erg alleen en heeft ze behoefte aan iets (troost) in een mate die ze de komende tijd niet gaat kunnen vinden. Dus dan maar tegen dingen aan schoppen.

Als je vriendin 2 nog een kans wil geven zou je haar nog kunnen benaderen en zeggen dat ze al het verdriet wat ze voelt bij je uit mag spuien zolang het niet ten koste gaat van ander mensen (en dat jij hier geen partij in kiest). En dat je het knap vindt dat ze afstand neemt.
Maar je hebt al zo je best gedaan......
Dat het ook begrijpelijk is als je dat niet doet.

Petje af voor jou in ieder geval.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:27

Daphara, respect! Ik vind dat je het heel netjes, zorgzaam en respectvol hebt aangepakt. Helaas heb je geen controle over hoe iemand er op reageert, maar je hebt je vriendin wel alle ruimte en mogelijkheid gegeven om te reflecteren op haar reactie en de consequenties ook duidelijk gemaakt. Het is jammer dat dit de uitkomst is, maar die ligt wel heel duidelijk bij haar. Ik hoop voor haar dat dit iets is waar ze in haar toekomst wel grip op gaat krijgen, anders zal het haar alleen nog maar meer verdriet opleveren. Maar dat is echt haar eigen last om op te pakken, niet die van haar omgeving.

Waren maar meer mensen zo duidelijk en uitgesproken op de respectvolle manier die jij hier hebt gebruikt.