Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:11

@Daphara: wat pmarena ook zegt, heb het er over om het door iemand anders te laten vertellen. Daarbij kan je dan denk ik ook zeker aangeven dat vriendin 1 heel dubbel in haar zwangerschap zit nu. Enerzijds vanwege het verliezen van hun eerste kindje en de wijze waarop, de onzekerheid en zorgen die ze meedraagt in haar huidige zwangerschap, maar ook de wijze waarop er gereageerd is op haar door vriendin 1 tijdens het gesprek over de situatie van vriendin 2. Ik weet niet hoe hecht jullie zijn als vriendinnenclub, maar je zou er ook nog over kunnen denken dat een iemand van jullie mee gaat met vriendin 1 naar vriendin 2 om te helpen met het vertellen.

Wel een hele lastige situatie. Een waarin je denk ik al snel geneigd bent op eierschalen te lopen, omdat je niemand wil kwetsen vanwege hun enorme verdriet. Maar ik denk wel dat je, afhankelijk van hoe vriendin 2 reageert op het nieuws van de zwangerschap, er wat van mag vinden als dat "de slechtst denkbare reactie" is. Haar situatie is enorm verdrietig en voelt vast ongelofelijk oneerlijk en onmenselijk, maar het kan niet zo zijn dat (in dit geval vriendin 1) niet mag vieren dat zij in verwachting is. Mocht ze er wel heel slecht mee om gaan dan zou ik, als dit mijn vriendin was, zeker opperen dat het zoeken van verwerkingshulp aan te raden is. Omdat ze nu anderen en zichzelf beschadigd met haar verdriet en omdat je niet wil dat ze mensen kwijt raakt die om haar geven.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 10:20

pmarena schreef:
Ik zal dan wel een botte boer zijn maar ik zou gaan voor de optie van aan zwangere vriendin vragen "wil je dat ik het tegen haar zeg...?" en daar misschien zelfs een beetje op aandringen dat ik dat geen enkel probleem vind, zodat zij het niet hoeft te doen :(:)

En dan kan dat vaatje buskruit lekker tegen mij aan alles er uit flappen in plaats van tegen de zwangere :(:)


Ja, heb ik ook overwogen. Maar ik wil geen kinderen, die keuze heel bewust gemaakt na mijn miskraam, dus ik denk dat het nieuws, als het van mij komt, ook niet in goede aarde zou vallen. Dan zal ze waarschijnlijk ook nog boos zijn omdat de zwangere vriendin het niet zelf verteld heeft.
Andere vriendin die er ook tussenin zit en zelf 2 kinderen heeft (wat overigens ook via IVF alleen wilde lukken) heeft al helemaal niet de behoefte om “het vat buskruit” het heugelijke nieuws te vertellen en heeft sinds het uitje ook geen echt contact meer met haar gehad anders dan de groepschat.

We hebben echt allemaal het gevoel, dat hoe we het ook brengen, het toch verkeerd zal vallen.

Zwangere vriendin overweegt nu eerst een brief(je) te schrijven en daarin het te vertellen.

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:34

Ik zou dan best de kop van jut willen zijn hoor, om die zwangere vriendin te ontzien want ik vind het echt héél erg rot voor haar :(:) En ik zou de "moeilijke" vriendin dan ook heel duidelijk zeggen dat ze toch wel even een beetje normaal moet doen, en tegen MIJ boos kan worden en niet tegen die vriendin.

Op deze manier wil toch niemand meer vrienden met haar zijn zeg, iedereen is verdorie een soort van bang van d'r..... als het verder wel een leuk iemand is die jullie graag als vriendin in de groep willen behouden, dan zou ik best de kop van Jut willen zijn hoor om haar zowel even een goeie wake-up-call te geven, als haar haar verdriet en frustratie uit laten storten, doe dat dan maar op mij, ik luister wel, ik heb begrip, maar je laat die anderen met rust ermee :(:)

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:39

Daphara schreef:
pmarena schreef:
Ik zal dan wel een botte boer zijn maar ik zou gaan voor de optie van aan zwangere vriendin vragen "wil je dat ik het tegen haar zeg...?" en daar misschien zelfs een beetje op aandringen dat ik dat geen enkel probleem vind, zodat zij het niet hoeft te doen :(:)

En dan kan dat vaatje buskruit lekker tegen mij aan alles er uit flappen in plaats van tegen de zwangere :(:)


Ja, heb ik ook overwogen. Maar ik wil geen kinderen, die keuze heel bewust gemaakt na mijn miskraam, dus ik denk dat het nieuws, als het van mij komt, ook niet in goede aarde zou vallen. Dan zal ze waarschijnlijk ook nog boos zijn omdat de zwangere vriendin het niet zelf verteld heeft.
Andere vriendin die er ook tussenin zit en zelf 2 kinderen heeft (wat overigens ook via IVF alleen wilde lukken) heeft al helemaal niet de behoefte om “het vat buskruit” het heugelijke nieuws te vertellen en heeft sinds het uitje ook geen echt contact meer met haar gehad anders dan de groepschat.

We hebben echt allemaal het gevoel, dat hoe we het ook brengen, het toch verkeerd zal vallen.

Zwangere vriendin overweegt nu eerst een brief(je) te schrijven en daarin het te vertellen.


Maar is het dan wel zo'n leuke vriendin? Want heel hard: ze is niet de enige die iets meemaakt dat ontzettend moeilijk, k*t, verdrietig etc. is. Of is dit echt voor het eerst dat jullie haar zo meemaken?

Ik snap dat ze niet juichend op zal springen, maar dit is toch het andere uiterste?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:01

LWDaisy schreef:
Damber2 schreef:


Echt?
Denk dat ik meer medelijden heb met je broer omdat zijn zusje hem met 31 geen/kleine kans geeft. Met zo’n instelling ga je er ook niet komen.

Wereld ligt nog aan zijn voeten, alles wat nog komen mag is een kado! En ja er zijn zat leuke dames die relatiemateriaal zijn!

Je met 31 jaar al kansloos wanen is gewoon flink de boot hebben gemist in mijn beleving. En als je omgeving daar ook nog aan meedoet dan Zul je bijna echt denken dat het zo is…

Ik heb met precies 33 jaar mijn partner leren kennen. En niet omdat ik in een hoekje zat.
Ben straks 38 moeder, bijna 39 maar dat was helaas zo gegaan omdat het zolang niet lukte anders was het wel eerder gekomen.

Mijn zwager is voor het eerst met 38 vader geworden. Mijn moeder in haar 2e huwelijk (nest) op 40 jaar nog.
Mijn broer voor het eerst met 36. Moet ik doorgaan?

Voordeel is dat als je op latere leeftijd een relatie krijgt je veel doortastender bent. Veel sneller elkaars doelen weet. Minder om elkaar heen draait. Weten wat je wil. Ik zie veel laatbloeiers die ineens snel samenwonen en een huis kopen.

Ik twijfel in die gevallen niet aan ze of het wel een goede basis heeft.

En… na in je profiel te hebben gekeken. Je broer mag er zeker wezen!


Knappe vent toch he <3

Ik schrijf dit vanuit hoe hij het ervaart. Hij praat er met mij over. Hij voelt zich erg eenzaam - een groot deel daarvan ligt aan Corona hoor, tussen de lockdowns door was hij veel happier toen hij weer iets kon gaan drinken met vrienden en mensen leerde kennen etc.

Hij is single, en daar is hij niet blij mee. Hij wentelt niet in zelfmedelijden, maar heeft het er niet makkelijk mee. Laatst belde hij "ik moet naar de Ikea, maar beh, daar lopen altijd stelletjes en ik loop daar dan ik mijn eentje". We zijn samen gegaan, en achteraf nog naar de MacDo gereden.

Hij is eenzaam. Heeft een boel kennissen, en een paar echt goeie vrienden. Allemaal stelletjes, en hij zit daar in zijn uppie tussen.

Evengoed heb ik 2 vriendinnen, ook beide singles (ja, ik heb al proberen koppelen daar haha) die dus ook in een leeg huis thuis komen, maar het daar minder zwaar mee hebben. Zij hebben echter hobby's, (oa "de paarden", zoals we hier zeggen haha), waarbij zij veel mensen tegen komen en daar een praatje mee kunnen doen. Dat is bij mijn broer veel minder, en daardoor voelt hij zich eenzamer.

Voor hém tikt het klokje. Dat is hoe hij het ervaart. Ik vind dat hij nog een zee van tijd heeft hoor! Maar hij had ondertussen graag al papa geweest, terwijl hij zoiets heeft van "joh, ik heb niet eens een partner..." Onze ouders waren halfweg de 20 toen ze ons kregen (en zijn al jaar en dag gescheiden, om je gelijk te geven!).

God sta me bij, ik wil absoluut geen kinderen, ik wil het mijn lichaam niet aandoen, maar ik zweer het je: als het er voor hem over 5 jaar nog niet van komt, zou ik voor hem draagmoeder willen zijn. Echt waar. ZO graag wilt hij een gezinnetje. En ZO hard gun ik het hem.

Ik vertel hem keer op keer: mijn vriend was 39 jaar toen hij mij leerde kennen, je hebt echt nog tijd! Maar hij ervaart dat toch net iets anders, voor hem tikt dat klokje heel hard. Hij had graag jong papa willen zijn. Het "probleem" is ook dat iedereen rondom ons - klasgenoten, vrienden, leeftijdsgenoten - allemaal huisjeboompjebeestje hebben. Dat de helft daarvan ondertussen uit elkaar is, zien wij natuurlijk ook wel.

Weet je wat het ook is, voor hem? Hij hééft een gezinnetje gehad. Een vriendin die 2 heel jonge kindjes had, de jongste was destijds 9 maanden toen mijn broer iets met hun moeder kreeg. Hij had zijn gezinnetje, en was daar dolgelukkig mee. Helaas was zij een domme koe, die vooral op zijn centjes uit was, en liep die relatie na iets meer dan een jaar spaak. Zij is toen in hun gehuurde appartement blijven wonen - mijn broer is weer bij onze mama moeten gaan wonen. Ondertussen staat hij al lang terug op eigen benen hoor, maar hij heeft naar zijn gevoel erg veel verloren destijds. Dat was trouwens ook zijn laatste relatie. Hij heeft wel dates gehad daarna hoor, maar niet hét meisje leren kennen.

Hij waant zich niet kansloos hoor! Maar hij hoort zijn biologische klok wel kei hard tikken. Hij had gehoopt zijn gezinnetje en huisjeboompjebeestje nu al lang te hebben.


Onali hoe zie je dat voor je? Want op zijn eentje kan hij geen kinderen maken. Random een griet oppikken, haar bezwangeren en dan maar met haar moeten leven ook al voelt hij hét niet? Als hij zo in elkaar zou steken, had hij dat wel al gedaan.
Volgens mij is het net andersom.. Als single vrouw kan je (indien je vruchtbaar bent) volgens mij makkelijk een kindje maken dan als man maken.


Ik snap echt niet dat je je broer er de hele tijd bijhaalt }:0 .

Tuurlijk wil ik het niet baggataliseren hoe het is om ongewenst single te zijn - ik denk dat iedereen zich wel een break-up kan herinneren of een poos als single waarbij je ieder openbaar tortelduifje het liefst meteen een hotelbon cadeau geeft zodat ze daar lekker kunnen tortelen in plaats van in jouw gezichtsveld - . En dan nog zal de 1 dit zwaarder oppakken dan de ander, helemaal met de voorgeschiedenis van een geldbeluste ex en het "ontvallen" van je stiefkinderen. Dus ja. Ik snap dat je broer daar (heel erg) verdrietig om is.

Het is alleen wel iets heel anders. Hell. Ik heb niet eens een supersterke kinderwens, twijfels zelfs, want kinderen zijn duur en ik houd van geld aan mezelf uitgeven :7 De rationele kant is er dus niet helemaal over uit. Ik heb wel een stabiele relatie met iemand waarvan ik denk dat hij de papa van mijn hypothetische kinderen zou worden. En mijn eierstokken gaan knoerthard rammelen als iemand in mijn omgeving zwanger is. Dusdanig hard dat zelfs ik de nodige fysieke sensaties van jaloezie en afgunst moet onderdrukken.
Yup. Erg onsympathiek. Ook menselijk en ik kan het in mijn geval makkelijk aan de kant zetten en blij voor iemand zijn, want ik heb nog volop kansen. Ik ben echt een superrationeel persoon in alle opzichten. Maar dit is zo'n diep oerinstinct volgens mij.
Ik weet niet of ik mij erover heen zou kunnen zetten als ik de knoop heb doorgehakt, het met mijn vriend geprobeerd zou hebben en het vervolgens nooit zou blijken te kunnen.

Ik wil niet zeggen dat jouw broer zijn situatie minder erg of minder vervelend is :7 Klinkt behoorlijk k#t en eenzaam ja. Wens hem ook echt het beste daarin.

Maar anders is het wel. Dus om nou te zeggen dat jouw broer zijn emoties totaal te vergelijken zijn...
Nee. Triggers kunnen anders zijn. De hevigheid van emoties kunnen op andere momenten komen. Bij de een zullen het opwellingen zijn en bij de ander een algeheel gevoel van wanhoop etc. Het een is echt niet erger of minder erg dan het andere, het is alleen onzin om te zeggen dat omdat je het ene hebt meegemaakt je alles kunt snappen wat anderen meemaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:10

Daphara schreef:
pmarena schreef:
Ik zal dan wel een botte boer zijn maar ik zou gaan voor de optie van aan zwangere vriendin vragen "wil je dat ik het tegen haar zeg...?" en daar misschien zelfs een beetje op aandringen dat ik dat geen enkel probleem vind, zodat zij het niet hoeft te doen :(:)

En dan kan dat vaatje buskruit lekker tegen mij aan alles er uit flappen in plaats van tegen de zwangere :(:)


Ja, heb ik ook overwogen. Maar ik wil geen kinderen, die keuze heel bewust gemaakt na mijn miskraam, dus ik denk dat het nieuws, als het van mij komt, ook niet in goede aarde zou vallen. Dan zal ze waarschijnlijk ook nog boos zijn omdat de zwangere vriendin het niet zelf verteld heeft.
Andere vriendin die er ook tussenin zit en zelf 2 kinderen heeft (wat overigens ook via IVF alleen wilde lukken) heeft al helemaal niet de behoefte om “het vat buskruit” het heugelijke nieuws te vertellen en heeft sinds het uitje ook geen echt contact meer met haar gehad anders dan de groepschat.

We hebben echt allemaal het gevoel, dat hoe we het ook brengen, het toch verkeerd zal vallen.

Zwangere vriendin overweegt nu eerst een brief(je) te schrijven en daarin het te vertellen.


Ik denk dat e kans groter is dat ze heel verdrietig is dan heel boos. Boosheid zou ook ongepast zijn (maar kunnen voortkomen uit verdriet). Maar reken erop dat het een emotionele aangelegenheid gaat worden. Probeer haar daarin ook te troosten. En je kunt zelfs alvast een beetje denken aan een soort "nazorg-traject".

Blijf een nacht slapen (of niet als ze alleen wil zijn). Houd een pyjama avond en ga samen maar janken bij zielige films. Trakteer op pizza, bestel een grote fles wijn. Dat soort werk.
De pijn zal heel hevig zijn. En wees daarin een troost. Laat weten dat je ervoor iemand bent. Vanuit dat oogpunt heb je ook een sterkere uitgangspositie om samen te overleggen hoe jullie met de zwangere vriendin om kunnen gaan.

Het is niet gek als ze die een poosje uit de weg wil gaan. Maar misschien wil ze achter de schermen wel dingen regelen om haar betrokkenheid te tonen. Je weet het niet. Of vindt ze het fijn als jullie af en toe samen iets gaat doen zodat ze afleiding heeft en/of kan ventileren. Maar laat haar daarin zeker haar zegje doen zonder te snel te oordelen over wat een "goede" of " foute" vriendin doet. Want die angel moet nu eenmaal als eerste uit de pijn voordat ze überhaupt weer een goede vriendin kan zijn.
Alleen als ze eisen aan jou gaat stellen (dat je zwangere vriendin niet mag ondersteunen) zou ik heeeeeel duidelijk maken dat dat niet gaat gebeuren.

BigOne
Berichten: 38494
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:58

Daphara , wanneer jullie als clubje echt zulke goede vrienden zijn dan was ik wel naar die vriendin gegaan en verteld dat andere vriendin zwanger is. Waarschijnlijk word ze woest dat ze het niet persoonlijk hoort maar dat geeft ook de kans om in gesprek te gaan over haar vorige reactie en hoe verschrikkelijk hard dit is aangekomen.

LWDaisy

Berichten: 4810
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:21

Damber2 schreef:
Maar je broer mag er zeker wezen… zou zeggen laat hem een profiel aanmaken op bokt.

Geloof dat bokt nog nooit een man niet massaal heeft besprongen ;-).


Ik sleepte hem als tiener wel eens mee naar stal haha. Toen zijn kameraadjes door hadden hoe een succes dat was, wilden zij ook mee :')

LWDaisy

Berichten: 4810
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:36

Menino schreef:
Ik snap echt niet dat je je broer er de hele tijd bijhaalt }:0 .

Tuurlijk wil ik het niet baggataliseren hoe het is om ongewenst single te zijn - ik denk dat iedereen zich wel een break-up kan herinneren of een poos als single waarbij je ieder openbaar tortelduifje het liefst meteen een hotelbon cadeau geeft zodat ze daar lekker kunnen tortelen in plaats van in jouw gezichtsveld - . En dan nog zal de 1 dit zwaarder oppakken dan de ander, helemaal met de voorgeschiedenis van een geldbeluste ex en het "ontvallen" van je stiefkinderen. Dus ja. Ik snap dat je broer daar (heel erg) verdrietig om is.

Het is alleen wel iets heel anders. Hell. Ik heb niet eens een supersterke kinderwens, twijfels zelfs, want kinderen zijn duur en ik houd van geld aan mezelf uitgeven :7 De rationele kant is er dus niet helemaal over uit. Ik heb wel een stabiele relatie met iemand waarvan ik denk dat hij de papa van mijn hypothetische kinderen zou worden. En mijn eierstokken gaan knoerthard rammelen als iemand in mijn omgeving zwanger is. Dusdanig hard dat zelfs ik de nodige fysieke sensaties van jaloezie en afgunst moet onderdrukken.
Yup. Erg onsympathiek. Ook menselijk en ik kan het in mijn geval makkelijk aan de kant zetten en blij voor iemand zijn, want ik heb nog volop kansen. Ik ben echt een superrationeel persoon in alle opzichten. Maar dit is zo'n diep oerinstinct volgens mij.
Ik weet niet of ik mij erover heen zou kunnen zetten als ik de knoop heb doorgehakt, het met mijn vriend geprobeerd zou hebben en het vervolgens nooit zou blijken te kunnen.

Ik wil niet zeggen dat jouw broer zijn situatie minder erg of minder vervelend is :7 Klinkt behoorlijk k#t en eenzaam ja. Wens hem ook echt het beste daarin.

Maar anders is het wel. Dus om nou te zeggen dat jouw broer zijn emoties totaal te vergelijken zijn...
Nee. Triggers kunnen anders zijn. De hevigheid van emoties kunnen op andere momenten komen. Bij de een zullen het opwellingen zijn en bij de ander een algeheel gevoel van wanhoop etc. Het een is echt niet erger of minder erg dan het andere, het is alleen onzin om te zeggen dat omdat je het ene hebt meegemaakt je alles kunt snappen wat anderen meemaken


Omdat het een voorbeeld is in mijn naaste omgeving, waarbij ik het verdriet van kinderloos te zijn van dichtbij meemaak.

De situatie is, zoals je zegt, idd anders! Mijn broer heeft de kans nog, zeker en vast! En ik geloof ook rotsvast dat hij het juiste meisje nog zal tegen komen, en dat zij samen hun huisjeboompjebeestje zullen krijgen.

De gelijkenis die ik zie, en waarom ik de situatie aanhaal is: hij is nu ongewenst single en ongewenst kinderloos. Hij ervaart het oprecht als een gemis. En ja, een beetje als een gemiste kans - want zo jong (lees: midden 20) papa worden als hij graag had gewillen, kan niet meer, nu hij 30+ is. Een ramp? Nee hoor! Maar niet wat hij had gewillen :)
Midden 30 kan natuurlijk nog steeds gewoon, tuurlijk! Eind 30 evengoed! Ik gun het hem ook van harte, het is echt een fantastische kerel, en imo zou hij echt een super goeie papa zijn! (En partner ook trouwens hoor haha, mama heeft hem goed opgevoed.)
Maar zelf ervaart hij nu vooral het gemis - hij komt altijd in een leeg huis thuis, en voelt het biologische klokje tikken. Hij kijkt er niet naar uit de kerstboom op zijn eentje op te zetten, een potje voor enkel zichzelf te koken, etc. Hij wordt op die manier meermaals per dag op zijn alleen-zijn gewezen.
Best gek om te zien hoe mensen daar allemaal anders mee omgaan - mijn 2 single vriendinnen reageren daar helemaal anders op, voelen zich niet echt eenzaam oid, en hebben veel meer vertrouwen in "komt later wel". Maar - daar is die wens ook niet zo groot :)
Maar toch - is die wonderbaarlijke man gewoon blij wanneer het iemand zijn omgeving wél lukt, en dan verwacht/wilt hij niet ontzien worden in hun blijdschap. Hij misgunt het een ander niet, en zal van je hiephoi doen mocht iemand hem vertellen "wij krijgen een kindje". Dat is wat ik bedoel, en waarom ik zijn situatie als voorbeeld geef.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:47

Ja natuurlijk doet hij hiephoi, hij heeft er geen medisch traject van 10+ jaar erop zitten met slopende hormonen waarna zijn hele levensdoel onder hem weggevaagd wordt als het definitief niet gelukt is.
Dat je zelf niet snapt dat het totaal geen vergelijking is :?

VogeltjeM

Berichten: 3761
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:03

dakplaat schreef:
Ja natuurlijk doet hij hiephoi, hij heeft er geen medisch traject van 10+ jaar erop zitten met slopende hormonen waarna zijn hele levensdoel onder hem weggevaagd wordt als het definitief niet gelukt is.
Dat je zelf niet snapt dat het totaal geen vergelijking is :?


Eens.

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:27

Ik blijf het inderdaad geen vergelijking vinden.
Zijn geval is niet medisch en kan nog alle kanten opgaan.
Dat hij niet eerder een relatie heeft gehad staat hier helemaal los van.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:35

Gemis en verdriet zijn toch geen wedstrijd.
Ik snap die hele classificatie wat erger is niet...
De persoon die het ervaart, bepaalt toch hoe ernstig dit op zijn leven weegt?

Er zijn zelfs mensen die al aanslagen gepleegd hebben, doordat ze ongewenst single zijn.
Ik vermoed dat die dat dan ook als een ondraaglijk situatie ervaren hebben?
Anders kom je toch niet tot zo'n acties?

Om dan te gaan zeggen dat ze maar een vriendin moeten zoeken en niet moeten zeuren omdat het niet vergelijkbaar zou zijn? Hoe empathisch is dat?

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:39

Luckystory schreef:
Om dan te gaan zeggen dat ze maar een vriendin moeten zoeken en niet moeten zeuren omdat het niet vergelijkbaar zou zijn? Hoe empathisch is dat?


Dat zegt niemand.

Vergelijkingen maken die kant noch wal raken is gewoon dom en kwetsend in deze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:01

Luckystory schreef:
Gemis en verdriet zijn toch geen wedstrijd.
Ik snap die hele classificatie wat erger is niet...
De persoon die het ervaart, bepaalt toch hoe ernstig dit op zijn leven weegt?

Er zijn zelfs mensen die al aanslagen gepleegd hebben, doordat ze ongewenst single zijn.
Ik vermoed dat die dat dan ook als een ondraaglijk situatie ervaren hebben?
Anders kom je toch niet tot zo'n acties?

Om dan te gaan zeggen dat ze maar een vriendin moeten zoeken en niet moeten zeuren omdat het niet vergelijkbaar zou zijn? Hoe empathisch is dat?


Nee dat is het punt niet, Dat haar broer mss een heel ongelukkig bestaan heeft -mss zelfs ongelukkiger dan iemand die onvruchtbaar is- ontkent niemand.

Maar dat zijn reactie op zwangerschap een indicatie is van hoe makkelijk het is om (oprecht) blij te zijn voor iemand die zwanger is slaat nergens op.

‘T is een beetje alsof je long-covid hebt en zegt dat je daarom weet hoe het is om op de IC te liggen. Allebei heel erg. Allebei corona. Maar allebei een hele andere nasleep (met eigen pijnpunten en triggers).

VogeltjeM

Berichten: 3761
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:11

Luckystory schreef:
Gemis en verdriet zijn toch geen wedstrijd.
Ik snap die hele classificatie wat erger is niet...
De persoon die het ervaart, bepaalt toch hoe ernstig dit op zijn leven weegt?

Er zijn zelfs mensen die al aanslagen gepleegd hebben, doordat ze ongewenst single zijn.
Ik vermoed dat die dat dan ook als een ondraaglijk situatie ervaren hebben?
Anders kom je toch niet tot zo'n acties?

Om dan te gaan zeggen dat ze maar een vriendin moeten zoeken en niet moeten zeuren omdat het niet vergelijkbaar zou zijn? Hoe empathisch is dat?


Niemand vlakt zijn verdriet uit, maar er wordt gezegd "hij kan ook blij zijn voor een ander dus moeten andere ongewenst kinderlozen dat ook kunnen". Terwijl A) zijn situatie totaal niet te vergelijken is met mensen die na jaren van hormoonbehandelingen en medische molen de boodschap krijgen dat het nooit gaat lukken en B) ieder inderdaad recht heeft op zijn eigen emotie.

Van wat ik heb gezien (vaker dan me lief is) op mijn werk en ook in mijn omgeving is dat ongewenste kinderloosheid mensen echt over kan nemen. Een simpele trigger trekt een hele beerput open. I.m.o. heel logisch dat die mensen niet verschijnen op de zoveelste babyshower.

Anoniem

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 01:22

De situatie met het vriendinnengroepje:

Ik denk dat communicatie echt de key gaat zijn voor dit probleem. Ik zie ook veel ingevulde velden voor de vriendin die toen zo is uitgevallen. Is er daarna nog wel naar haar gevraagd? Misschien schaamt ze zich ook wel of kon ze gewoon even niets anders dan heftig reageren?

Toch zou ik dit misschien als vriendinnen groep oppakken. Eerst praten over de vorige situatie en daarna de vriendin zelf over haar zwangerschap laten vertellen. Laat het maar een beladen moment zijn, als iedereen maar geduldig en met respect erover kan praten..

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:38

Als je geen kinderen kan krijgen en je hebt daar last van/problemen mee, zal je toch echt zelf aan die problemen moeten gaan werken.

De wereld gaat gewoon door en overal om je heen zal je baby's en kinderen zien. Je kan nooit verwachten dat vrienden en familie dan ook maar geen kinderen krijgen, niet meer zwanger mogen worden etc.

En waarom mag een buurvrouw, collega het wel en een vriendin of familielid niet?

Ik snap hoe emotioneel het voor veel mensen het is, maar mensen moeten zich ook realiseren dat ze uit emotie reageren op dingen en dat niet altijd even eerlijk is.
Ja, anderen vinden het rot als het niet lukt. Maar nee, daarom gaan ze zelf niet stoppen met het leven.

Hoe je de boodschap brengt maakt eigenlijk niet eens echt uit. De blije, zwangere moet zich door allerlei bochten wringen om rekening te houden met de ander. Maar de boodschap is en blijft hetzelfde.
Of dan stopt de vriendschap, je verteld niks en achteraf hoort iemand het of dat er al een baby is straks. Is dat fijn? Weten dat een vriendin zwanger was en het je niet kon vertellen om je eigen situatie?

Ik weet ook binnen familie en vriendschappen dat mensen kanker krijgen en de een geneest en de ander wordt opgegeven en overlijdt. Is dat moeilijk? Behoorlijk. Maar het is niet iets wat we allemaal dusdanig in de hand hebben dat je het ook elkaar kan kwalijk nemen.
Of de buren krijgen net een baby, bord in de tuin, waar een paar dagen later mensen hun eigen kind verliezen door een stom rot ongeluk.

Geluk en ongeluk, dood en geboorte, liefde en haat, alles gaat samen in het leven. Dat bestaat naast elkaar en moet je beiden begrip voor hebben.

Anoniem

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:54

Eens met hierboven dat vriendin zeker hiervoor hulp mag gaan zoeken, maar ook dat ze wel daarvoor steun of misschien een zetje nodig heeft. Zodat jullie uiteindelijk allemaal van alle baby's van zowel jezelf of die van een ander kunnen gaan genieten..

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:46

Oh ik ben even verbaasd welke wending dit topic heeft genomen. En eigenlijk ook wel even verbaasd dat een single-ongewenst-kinderloze-om-welke-reden-dan-ook blijkbaar minder 'recht' heeft om verdriet te hebben dan iemand met een medische aandoening. Sinds wanneer gaat het om 'wat het ergste is' en 'het recht om verdriet te hebben'. Het is toch geen wedstrijd?

Ja, je wil naar elkaar empathie opbrengen. Elkaar steunen in verdrietige tijden en in mooie tijden. Als ik naar mijzelf kijk (bijna 33, Single AF door verschillende redenen, kinderwens op standje matig-maar-wel-welkom-bij-de-juiste-vent) dan zou ik dus mijn eigen gevoelens weg moeten stoppen omdat iemand-in-een-gelukkige-relatie-maar-in-IVF omdat die gevoelens voor gaan? Ja, ik bied met alle liefde een luisterend oor, een knuffel en sta voor die persoon klaar. Maar ik zet daarvoor mijn eigen gevoelens niet op zij.

(en laten we wel wezen, de meeste feestjes zijn allemaal tbh van stellen: Vrijgezellenfeest, huwelijk, gender reveal, babyshower, kraamfeestje, kinderfeestje. Als single kom je daar cónstant mee in aanraking. En ja, dan kom je weer thuis in een leeg-maar-wel-fijn-huis. En dat voelt oprecht heel leeg.)


Ik besef even dat ik nu afgeef als single op alle stellen-met-zonder-kind. Da's niet helemaal bedoeling. Ik heb diverse malen van dichtbij meegekregen over miskramen, stil geboren kinderen, scheidingen... Het is enorm heftig allemaal. En ja voor hen ben ik er gewoon.

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:54

Ik als, gewenst, kinderloze vrijgezel (semi gewenst) zie daar wel degelijk verschil in.

Iemand die om wat voor reden vrijgezel is met kinderwens, en laten we er vanuit gaan dat alles wel werkt, heeft wel ooit de kans op het krijgen van een kind.
Terwijl een stel met medische problematiek dat niet heeft en nooit gaat krijgen.

Ik snap niet dat dat uitleg vereist :?

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:16

Ik snap niet waarom het een erger moet zijn dan het ander. Net alsof je kind na 8 maanden verliezen minder traumatisch is dan helemaal niet zwanger kunnen worden…

VogeltjeM

Berichten: 3761
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:39

Tiggs schreef:
Ik snap niet waarom het een erger moet zijn dan het ander. Net alsof je kind na 8 maanden verliezen minder traumatisch is dan helemaal niet zwanger kunnen worden…


Het één moet niet erger zijn dan het ander, maar je kan niet zeggen dat Pietje die ooit nog kinderen kan krijgen met een smile naar een babyshower kan, dus dat Marietje bij wie het zeker nooit zal lukken dat ook maar moet kunnen. Dat is lekker empathisch (not).

Los van fatsoensnormen natuurlijk, echt kwaad worden is weer het andere uiterste.

Olle

Berichten: 2728
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:40

Tiggs schreef:
Ik snap niet waarom het een erger moet zijn dan het ander. Net alsof je kind na 8 maanden verliezen minder traumatisch is dan helemaal niet zwanger kunnen worden…


Wauw ik volg dit topic al eventjes op de achtergrond.
Maar ik vind dit nogal een boute uitspraak :oo .

Het zijn twee traumatische ervaringen welke je niet kan en MAG vergelijken. Het verdriet van de één is niet te meten met die van een ander.

@Winged: ik deel je ervaringen wat betreft het vieren van stellen. Toen ik nog vrijgezel was voelde ik me vaak eenzaam in een ruimte vol stelletjes. En je lijkt zelfs een beetje te worden vergeten dat je er bent als je in je uppie bent -O- .


Verdrietig om te lezen dat er dus blijkbaar zoveel mensen zijn die alleen maar met hun eigen verdriet of vreugde bezig zijn en geen rekening houden met een ander.
En dat bedoel ik in de breedste zin van betekenis. Aankondiging zwanger bij iemand die niet zwanger kan worden kan subtiel worden gebracht, andere kan degene die niet zwanger kan worden kan blij zijn voor degene die een wondertje op komst heeft.
Het één sluit het andere wat mij betreft namelijk niet per se uit.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:50

Winged schreef:
Oh ik ben even verbaasd welke wending dit topic heeft genomen. En eigenlijk ook wel even verbaasd dat een single-ongewenst-kinderloze-om-welke-reden-dan-ook blijkbaar minder 'recht' heeft om verdriet te hebben dan iemand met een medische aandoening. Sinds wanneer gaat het om 'wat het ergste is' en 'het recht om verdriet te hebben'. Het is toch geen wedstrijd?

Ja, je wil naar elkaar empathie opbrengen. Elkaar steunen in verdrietige tijden en in mooie tijden. Als ik naar mijzelf kijk (bijna 33, Single AF door verschillende redenen, kinderwens op standje matig-maar-wel-welkom-bij-de-juiste-vent) dan zou ik dus mijn eigen gevoelens weg moeten stoppen omdat iemand-in-een-gelukkige-relatie-maar-in-IVF omdat die gevoelens voor gaan? Ja, ik bied met alle liefde een luisterend oor, een knuffel en sta voor die persoon klaar. Maar ik zet daarvoor mijn eigen gevoelens niet op zij.

(en laten we wel wezen, de meeste feestjes zijn allemaal tbh van stellen: Vrijgezellenfeest, huwelijk, gender reveal, babyshower, kraamfeestje, kinderfeestje. Als single kom je daar cónstant mee in aanraking. En ja, dan kom je weer thuis in een leeg-maar-wel-fijn-huis. En dat voelt oprecht heel leeg.)


Ik besef even dat ik nu afgeef als single op alle stellen-met-zonder-kind. Da's niet helemaal bedoeling. Ik heb diverse malen van dichtbij meegekregen over miskramen, stil geboren kinderen, scheidingen... Het is enorm heftig allemaal. En ja voor hen ben ik er gewoon.


Maar ik denk dat je dan verkeerd leest.

Het gaat niet om "recht" hebben.

Het gaat om wederzijds begrip. Geluk en ellende gaan naast elkaar in het leven. Iemand die zwanger is, heeft recht op dat geluk en het blij zijn. Je kan en mag niet verwachten dat iemand zoiets moois maar weg gaat stoppen voor anderen die het moelijk hebben met geen kinderen kunnen krijgen.

Als het niet lukt of niet goed gaat, is dat echt waardeloos en dat begrijpt echt iedereen. Maar daar moet iemand wel zelf mee leren omgaan.
Ook als naasten wel kinderen krijgen en je dat van dichtbij meemaakt dan. De buurvrouw verderop krijgt misschien ook een baby, dus waarom die wel en een geliefde vriendin of familielid niet?

Toen wij ons kind verloren en ik baby's en kleine kinderen zag, wilden mensen het ook verbergen of wegstoppen en opeens somber doen en meeleven. Maar ik heb altijd gezegd; Dat is niet mijn kind. Al krijgt de hele wereld kinderen en ik niet, dan zijn dat nog steeds hun kinderen en niet die van mij.

Wij hebben een mooi kind gekregen en waren gelukkig, maar niet zo uitbundig. Het is alleen ook zo door de maatschappij dat mensen om je heen zich geen raad weten. Mensen weten niks te zeggen, weten niet hoe ermee om te gaan etc.

Denk je dat dat helpt? Al hadden mensen alle baby's weg gehaald, had dat ons verdriet echt niet weggenomen.

We zijn 26jr verder bijna en ik zie nu hele kleine, lichte baby's op tv die gered worden. Dat doet je wat, maar dat is een andere baby, dat is nu wat nu kan en toen nog niet.

Ik vind het meer alsof mensen elkaar de schuld willen geven van verdriet en gemis.

En voor iedereen met een kinderwens? Omdat ik vrij jong was, hebben mensen weleens gedacht; waarom zij wel en wij niet. Maar je weet echt niet wat een ander heeft moeten doormaken en meemaken om een kind te krijgen.
Wij waren heel rustig en voorzichtig en de ander wil het uitschreeuwen. Misschien wel na veel moeite.
Bedenk eens hoe blij je zelf zou zijn als het wel lukt. Dat is wat die zwangere voelen. Gun dat een ander.

Zwangere mensen hebben het soms ook zwaar en ook emoties. Ze zullen mensen bij wie het niet lukt en echt niet expres willen kwetsen, maar oordeel niet en gun elkaar wat.
Als je het niet aan kan, blijf dan weg. Of bespreek je probleem, zonder verwijten. Maar begrijp ook dat mensen soms op een roze wolk zitten.