Deel van een groep heeft stroom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lovemaylo

Deel van een groep heeft stroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 14:34

Hoi,

Misschien dat iemand me hier verder kan helpen?
Vanochtend viel opeens de stroom uit, ik dacht stroomstoring maar de rest van de straat had wel stroom, geen stroomstoring dus.
De aardlekschakelaar was uit en een schakelaar naar beneden.
Wat apparaten uit stopcontact gehaald aardlekschakelaar omgeklikt en de andere schakelaar ook..apparaten weer in het stopcontact en er gebeurde verder niets alles werkte weer.
Nu begin van de middag slaat die ene schakelaar weer om, dus geen stroom op een groep. Aardlekschakelaar staat overigens wel gewoon nog aan.
Wederom apparaten uit het stopcontact gehaald en de schakelaar weer omgeklikt. Nu werkt alleen het stopcontact waar het aquarium op zit nog maar, de rest geeft geen stroom.

Er is dus gedeeltelijk stroom op die groep, dat is gek toch?
Iemand ideeën, ben alleen thuis, vriend komt vanavond pas thuis, en anders word het een elektricien raadplegen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:36

Hallo, misschien dat de stroom via het stopcontact doorgelust is naar het volgende stopcontact en van daaruit weer naar de volgende en zit er bij eentje storing / fout contact.
(ik weet dat het zo niet hoort, maar ik wij hebben dit ook mee gemaakt.)
Laatst bijgewerkt door FrNo op 09-11-21 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:38

Wij hadden laatst iets vergelijkbaars. Bleek dat er een draadje uit een (blijkbaar) oude lasdop geschoten was bij de lamp boven de keukentafel. Hierdoor deed een deel van de groep die via de lamp was doorgelust het niet meer. Wij snapten hier niks van en hebben direct een elektricien laten kijken, dat voelde wel zo veilig. Die kwam dezelfde avond nog langs en heeft het meteen opgelost voor een paar tientjes.

BartVB
Eigenaar

Re: Deel van een groep heeft stroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:20

Klinkt inderdaad als kortsluiting 'ergens', grote kans dat er ergens een draad niet goed zit die daardoor tegen een andere draad aan komt. Als dat gebeurt heb je kortsluiting en gaat je automaat ('schakelaar') uit.

Geen goede situatie dit! Snel naar laten kijken en bij voorkeur die groep tot die tijd uit laten staan. Op zich positief dat een deel nog wel werkt, dat maakt het vinden van het probleempunt waarschijnlijk een stuk makkelijker. Grote kans dat het mis gaat in de centraaldoos (meestal een lichtpunt) waar de bedrading voor het stopcontact van je aquarium vandaan komt. Maar als je zelf niet heel handig bent met elektra zou ik hier even door een professional naar laten kijken.

Tot die tijd aquarium even aansluiten via een verlengkabel vanaf een wel normaal werkende groep.

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 15:58

Dank voor de snelle antwoorden.

Ik zal het aquarium even ergens anders aansluiten en de groep dan maar helemaal uit zetten .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 16:04

Voorop; ik heb er geen verstand van.

Maar het gebeurde ooit in mn ( nieuwbouw) huisje als ik mn licht in de keuken aan deed. Eerste keer niks aan de hand, denk je.

2e keer even later was mn schakelaar gewoon zwart. Was een huurwoning, dus gebeld en die stuurde iemand. Bleek dat mn spotjes niet goed aangesloten zaten.

Heb jaren later zoiets gehad. Bleek draad van mn strijkbout een barst te hebben. Had een zwart stopcontact en een zwarte hand.

Mijn man is technisch en handig, dus die lost tegenwoordig alles op, maar ik zou anders echt iemand laten komen.

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 17:18

Wij wonen nu 2jaar in dit huis, op moment dat de stroom uit viel lag ik nog in bed, dus was niet aan het strijken, wassen of wat dan ook. Het gebeurde zomaar uit het niets.

Vriend is wel handig dus die kijkt er vanavond naar en anders moeten we inderdaad iemand laten komen