Autokeuzestress

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Autokeuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 21:16

Na jaren oude en vooral kleine barrels te hebben gereden, heb ik eindelijk de gelegenheid om voor mezelf een fatsoenlijke auto aan te schaffen. Maar jeetje, welke kies je? Ik kan natuurlijk allerlei auto's gaan proefrijden maar ik zoek liever iets gerichter. En wie kan je dan beter tips vragen dan aan bokt?

Mn ex heeft een renault megane en op zich vind ik die wel fijn rijden. Fijnste auto die ik tot nu toe heb gereden was een skoda octavia, dus daar neig ik nu ook naar. Maar misschien zie ik wel gewoon een hele fijne auto met een soortgelijke wegligging over het hoofd...

Een leuke middenklasser, beetje betrouwbaar en zuinig, dat zijn de belangrijkste eisen.
Daar vallen extreem veel autos onder, daarom zie ik door de bomen het bos niet meer. Ga ik voor de makkelijke weg en koop een octavia of weten jullie iets beters?

VW en peugeot heb ik echt helemaal niks mee dus die vallen af.

Budget is niet onbelangrijk: 10.000, met rek tot 15 als het echt een droomauto is.

Wyb_ster

Re: Autokeuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:21

Ik denk dat een belangrijke vraag om (aan jezelf) te stellen is waarvoor je de auto wil gaan gebruiken. Even heel kort door de bocht: een Audi heeft minder ruimte op de achterbank (kan met kinderen minder praktisch zijn), een Skoda heeft (naar mijn idee) veel ruimte achterin, een VW is voor mij meer een tussenmaatje. Wil je veel kofferbakruimte of juist weinig? Rijden er veel mensen mee/moet er veel ruimte op de achterbank zijn of vooral comfortabel voor de bestuurder?

En dan natuurlijk nog hoeveel km's ga je ermee rijden. Ga je dan voor elektrisch/benzine/diesel?

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:22

Ik heb een Toyota yaris en dat is een hele fijne auto. Hybride automaat. Ik vind het een fijn formaat, maar misschien wat klein voor wat je zoekt als je naar de Skoda Octavia zat te kijken.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:26

Ik zou bij de octavia blijven, wij zijn ook fan!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:30

Jammer dat je Peugeot niets vindt. Ik rijd een 308 sw en het is echt een waanzinnige auto.

Voor wat betreft je vraag; ik zou eens kijken wat je voor 10000 kan vinden en dan gaan selecteren op wat je wel of niet aanspreekt. Dan zou ik vervolgens wrl degelijk verschillende auto's gaan bekijken en uitproberen. Zo kom je tenslotte bij een auto die je mooi vindt, die voldoet aan je eisen en (niet geheel onbelangrijk) die lekker rijdt.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:31

Ik ben wel blij met onze vw golf. Best ruime achterbak.. met de bank plat kunnen er 8 pakken zaagsel in :)
Ook mag hij 1300 kg trekken en is hij zuinig. En parkeren kan eigenlijk overal, omdat hij niet mega groot is

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:33

Of het kleine broertje van de Octavia, de Fabia. Makkelijker een nieuwere versie te krijgen voor het budget, rijdt net zo fijn (vind ik dan) en als je de versie hebt met achterbak kun je daar serieus enorm veel in kwijt. Ik krijg pleinvrees van mijn eigen kofferbak.

Ik reed altijd in de Octavia van paps, maar die kon ik niet betalen. Tegenwoordig rijdt de hele familie in een fabia :=

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:38

Grappig dat je VW niks vind, Skoda is gewoon de goedkopere versie van VW ;)

Ik ben sinds een paar jaar helemaal fan van Renault. We reden eerst een Megane cabrio en ik rijd nu sunds 1.5 jaar een Modus. Heerlijke auto's. Weinig onderhoud aan buiten het normale. Volgende auto word een Captur. Ik vind vooral het wat hogere zitten heel fijn en de binnen ruimte ook. Redelijk groot vanbinnen maar niet van buiten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 21:46

Wyb_ster schreef:
Ik denk dat een belangrijke vraag om (aan jezelf) te stellen is waarvoor je de auto wil gaan gebruiken. Even heel kort door de bocht: een Audi heeft minder ruimte op de achterbank (kan met kinderen minder praktisch zijn), een Skoda heeft (naar mijn idee) veel ruimte achterin, een VW is voor mij meer een tussenmaatje. Wil je veel kofferbakruimte of juist weinig? Rijden er veel mensen mee/moet er veel ruimte op de achterbank zijn of vooral comfortabel voor de bestuurder?

En dan natuurlijk nog hoeveel km's ga je ermee rijden. Ga je dan voor elektrisch/benzine/diesel?

Goeie vragen. Elektrisch is niet praktisch waar ik woon, er is in de wijde omgeving geen laadpaal te vinden. Diesel/benzine is nog een vraag, ik denk dat ik te weinig rijd voor diesel dus zal het benzine worden. Even snel gerekend rijd ik maar zo'n 500 km per maand.
Ik heb graag wat ruimte achterin en ook een dochter dus die moet ook passen. Ik heb graag wel veel kofferbakruimte.

Siersma schreef:
Grappig dat je VW niks vind, Skoda is gewoon de goedkopere versie van VW ;)

Ik ben sinds een paar jaar helemaal fan van Renault. We reden eerst een Megane cabrio en ik rijd nu sunds 1.5 jaar een Modus. Heerlijke auto's. Weinig onderhoud aan buiten het normale. Volgende auto word een Captur. Ik vind vooral het wat hogere zitten heel fijn en de binnen ruimte ook. Redelijk groot vanbinnen maar niet van buiten

VW vind ik sowieso relatief duur. Ik heb alleen ooit gereden in een golf en we hebben een polo als leaseauto gehad en beide vond ik gewoon niet zo fijn rijden.
Renault dus ook goede ervaringen mee, zowel megane als vroeger een laguna. Maar toch ook wel wat pech mee gehad qua onderhoud, maar dat kan natuurlijk met elke auto gebeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:14

De Volvo V50 ook zeker niet vergeten! Staat op een fantastisch onderstel. Mocht je gaan kijken, sla de 1.6 en 1.8 motoren over.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:15

Skoda Scala! Ruime achterbank en ruime kofferbak :) (is wel boven budget of je moet open staan voor lease)

Ik heb zelf een Toyota Yaris automaat. Ook een erg fijne auto, grote achterbank, kofferbak is wel vrij klein, maar mijn hond past erin.