De afmeting en ronde vorm spraken me enorm aan, ik hou van kruisvormen, maar dan niet persé de christelijke kruizen met een lange poot. Ik vind het leuk dat het duidelijk handwerk is, het is net niet helemaal symmetrisch. Daarnaast natuurlijk de leeftijd, het feit dat iemand heel lang geleden dit met de hand gemaakt heeft, het waarschijnlijk een bedoeling/betekenis had... En die persoon had misschien wel nooit bedacht of gehoopt dat het al die jaren zou overleven!
Het hangertje zou namelijk uit ongeveer 700-900 n.Chr zijn, dus nu ongeveer 1200 jaar oud
Ik vind het dus erg bijzonder om dit te hebben. It humbles me
Het werd geadverteerd als 'Viking Era' wat interessant klinkt, maar dit wil dus niet zeggen dat het door vikingen gemaakt is, alleen dat het uit dat tijdperk komt
Er zit een Certificate of Authenticity bij. Daarop staat onder andere:"Provenance: Obtained from a L.F; previously in a collection formed in the 1980s on the UK art market."
Ik weet niet waar L.F. voor staat, iemand?

Het is in goede staat en ik draag het hangertje dus ook gewoon, maar doe het (uiteraard) af in bad/douche.
Nu is het zo dat er kleine lichtgroenige plekjes op zitten, je ziet ze ook op de foto. Ik weet niet zo goed of/wat ik daarmee moet. Straks spreiden ze uit en vreten ze het hangertje helemaal op

Dus dat is vooral mijn vraag: moet ik het hangertje onderhouden; zo ja, hoe en waarmee? Google maakt me nog niet veel wijzer...

Maar ligt misschien ook aan de tijd, de streek etc...
dus of het echt een project gaat worden om de herkomst te achterhalen weet ik nog niet...