Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Shiloh schreef:corinep schreef:Maar waarom zou je niet gewoon op je beurt wachten? Is toch gewoon normaal dat degene die er het eerst is het eerst geholpen wordt?
Waarom zou een supermarkt anders zijn dan de bakker/snackbar/attractie of noem maar op waar er een rij kan ontstaan.
Mensen die voor willen dringen vind ik ongeduldig en asociaal.
Over 30 minuten komt de visite en je staat al te koken en je bent dat 1 ding vergeten. Je zet het fornuis uit, vliegt naar de supermarkt. Jeetje wat is het druk. Je haast je naar de kassa en daar schuift net voor jou iemand een over volle kar voor je en met de rug naar je toe staat die op zijn dopje gemakje uit te pakken en diegene ziet je niet.
De cassiere zit niks te doen want die zit te wachten tot ze kan starten met scannen, want de band achter haar ligt nog vol met de spullen van de vorige klant die nog staat in te pakken.
Op dat moment vraag je beleefd “sorry mevrouw, ik hoef alleen dit ene dingetje af te rekening, zou ik wellicht even voor mogen?”
Nou, is dat dan nou echt zo honds brutaal?
Het leven is nou eenmaal niet zwart wit en simpel en ideaal dat alles gaat volgens het boekje.
Nogmaals, lijkt me erg vermoeiend om het leven zo negatief en zwart gallig te zien dat je altijd van het negatieve uitgaat in de mens.
Roodvos schreef:Ik wacht altijd netjes op mijn beurt. Tegenwoordig altijd zelfscan in de supermarkt, maar stond daar laatst ook in de rij .
Vorig jaar een keer een oudere mevrouw met maar 2 artikelen die vroeg of ze voor mocht. Gezien de omstandigheden mocht dat wel van mij. Mevrouw legt haar spullen op de band en komt 3 tellen later haar man aanzetten met een halve kar vol boodschappen die er dus ook nog "even" bij moesten. Klaar, ik laat niemand meer voor. Ze wachten maar even, moet ik ook.
Ayasha schreef:Het is geen kwestie van iemand de schuld geven maar een kwestie van zelf een beetje empathie te tonen naar zulke mensen. Daar gaat de maatschappij echt niet slechter of "overgevoeliger" van worden. Integendeel. En ja, ik snap ook de 3000 prikkels en de wanhoop die dat met zich mee kan brengen. Maar ik weet niet wat voor dag de persoon voor mij heeft of hoe klote die zich voelt en hoe blij die is dat ie bijna aan de beurt is. Dus ik ga er van uit dat als die persoon het niet aan biedt, dat ie daarvoor de mentale ruimte op dat moment niet heeft en respecteer dat.
Het is mij overigens ook nog nooit netjes gevraagd, dus of de mensen die het vragen doen dat beduidend minder beleefd dan ze zelf denken. Of de enige mensen die daar toe in staat zijn zitten in dit topic.
corinep schreef:Ja ik vind de vraag dan nog steeds brutaal ja, het hele verhaal krijg je natuurlijk niet mee maar heel eerlijk is dat toch niet mijn probleem?
Wat lijkt het mij vermoeiend om zo'n haast te hebben dan je die extra 2 minuten niet gewoon even op je beurt kan wachten.
Shiloh schreef:corinep schreef:Maar waarom zou je niet gewoon op je beurt wachten? Is toch gewoon normaal dat degene die er het eerst is het eerst geholpen wordt?
Waarom zou een supermarkt anders zijn dan de bakker/snackbar/attractie of noem maar op waar er een rij kan ontstaan.
Mensen die voor willen dringen vind ik ongeduldig en asociaal.
Over 30 minuten komt de visite en je staat al te koken en je bent dat 1 ding vergeten. Je zet het fornuis uit, vliegt naar de supermarkt. Jeetje wat is het druk. Je haast je naar de kassa en daar schuift net voor jou iemand een over volle kar voor je en met de rug naar je toe staat die op zijn dopje gemakje uit te pakken en diegene ziet je niet.
De cassiere zit niks te doen want die zit te wachten tot ze kan starten met scannen, want de band achter haar ligt nog vol met de spullen van de vorige klant die nog staat in te pakken.
Op dat moment vraag je beleefd “sorry mevrouw, ik hoef alleen dit ene dingetje af te rekening, zou ik wellicht even voor mogen?”
Nou, is dat dan nou echt zo honds brutaal?
Het leven is nou eenmaal niet zwart wit en simpel en ideaal dat alles gaat volgens het boekje.
Nogmaals, lijkt me erg vermoeiend om het leven zo negatief en zwart gallig te zien dat je altijd van het negatieve uitgaat in de mens.
Shiloh schreef:corinep schreef:Ja ik vind de vraag dan nog steeds brutaal ja, het hele verhaal krijg je natuurlijk niet mee maar heel eerlijk is dat toch niet mijn probleem?
Wat lijkt het mij vermoeiend om zo'n haast te hebben dan je die extra 2 minuten niet gewoon even op je beurt kan wachten.
Een over volle kar is al gauw 10 minuten. Laten we eerlijk zijn.
En. Eerlijk, als je er zo in staat getuigd mij dat van een behoorlijk negatieve kijk op de medemens ja. Kan er niks anders van maken.
Maar heel fijn voor jou dat jou leven blijkbaar altijd op rolletjes loopt dat om een hele redelijke gunst vragen al zo onbegrijpelijk is dat je je er onmogelijk in kunt verplaatsen.
corinep schreef:Shiloh schreef:
Bij de lidl bij de pinkassa? Nee hoor, als je de spullen een beetje strategisch op de band legt en beetje snel inpakt ben je zo weer weg, ook met een volle kar.
Haast en stress komt niks goeds van dus kan je beter proberen daar wat aan te doen dan het op proberen te lossen met voordringen.
Shiloh schreef:Typisch dat je de vraag negeert, vind je het in die situatie nou echt zo brutaal? Je hebt diegene simpelweg niet gezien en je wordt er letterlijk niks door vertraagd door ja te antwoorden (de cassiere zit immers te wachten) en diegene vraagt het beleefd en wacht netjes het antwoord af? Is het echt zo onbegrijpelijk dat iemand het dan vraagt?
ingvdh schreef:Shiloh schreef:Typisch dat je de vraag negeert, vind je het in die situatie nou echt zo brutaal? Je hebt diegene simpelweg niet gezien en je wordt er letterlijk niks door vertraagd door ja te antwoorden (de cassiere zit immers te wachten) en diegene vraagt het beleefd en wacht netjes het antwoord af? Is het echt zo onbegrijpelijk dat iemand het dan vraagt?
Diegene vraagt niet, maar deelt mede dat deze voor mij wenst te gaan. Waarom moet ik rekening houden met iemand die voor wenst te gaan en waarom hoeft diegene geen rekening met mij te houden? Ik vind dat dus heel erg brutaal. Vragen mag, maar ga er dan niet vanuit dat het ook goed is.
Ook ik kan midden in een kooksessie zitten en net even snel nog iets moeten halen.
Ik heb vaak maar 5 - 6 artikelen, dat afrekenen kost vaak net zoveel tijd als iemand die een ding heeft en dan loopt te grutten in de portemonnee omdat ze niet pinnen.
Shiloh schreef:Dan weet je ook dat bij de Lidl de cassiere niet begint met scannen tot je kar helemaal uitgepakt is en je letterlijk nog geen seconde wordt vertraagd als je iemand met 1 artikel voor laat als je pas halverwege de kar bent.
Maar nogmaals, fijn dat jou leven altijd op rolletjes loopt dat je nooit eens haast hebt. Helaas doet het weinig voor het inlevingsvermogen.
Ayasha schreef:Shiloh schreef:Dan weet je ook dat bij de Lidl de cassiere niet begint met scannen tot je kar helemaal uitgepakt is en je letterlijk nog geen seconde wordt vertraagd als je iemand met 1 artikel voor laat als je pas halverwege de kar bent.
Maar nogmaals, fijn dat jou leven altijd op rolletjes loopt dat je nooit eens haast hebt. Helaas doet het weinig voor het inlevingsvermogen.
De caissière van de Lidls waar in kom hebben nog nooit gewacht met scannen. Kan maken dat mijn kar klaar staat of ze flikkeren het nog net niet op de grond.
Die opmerking over dat het leven op rolletjes lopen is zo prachtig... Je wil geen rekening houden met anderen hun onzekerheden want dat is hun probleem en dan moeten ze maar assertief worden. Maarr je wil wel dat men rekening met jou houdt. Zie je dat nu echt niet? Volgens jouw eerdere visie is jouw haast niet het probleem van de klant voor je.
Shiloh schreef:Dan weet je ook dat bij de Lidl de cassiere niet begint met scannen tot je kar helemaal uitgepakt is en je letterlijk nog geen seconde wordt vertraagd als je iemand met 1 artikel voor laat als je pas halverwege de kar bent.
Maar nogmaals, fijn dat jou leven altijd op rolletjes loopt dat je nooit eens haast hebt. Helaas doet het weinig voor het inlevingsvermogen.
Shiloh schreef:Ayasha schreef:
De caissière van de Lidls waar in kom hebben nog nooit gewacht met scannen. Kan maken dat mijn kar klaar staat of ze flikkeren het nog net niet op de grond.
Die opmerking over dat het leven op rolletjes lopen is zo prachtig... Je wil geen rekening houden met anderen hun onzekerheden want dat is hun probleem en dan moeten ze maar assertief worden. Maarr je wil wel dat men rekening met jou houdt. Zie je dat nu echt niet? Volgens jouw eerdere visie is jouw haast niet het probleem van de klant voor je.
Dat is diegene zijn probleem ook niet. Daarom kan diegene nee zeggen (al zou ik totaal niet snappen waarom in het door mijn geschetste scenario, want het levert je letterlijk 0 nadeel op. Maar goed. Blijkbaar vinden mensen principieel op strepen staan belangrijker…)
En lekker makkelijk om mijn woorden ergens anders op te laten staan en ze te verdraaien. Ik reageerde op de onzinnige opmerkingen over “haastige spoed”, lijkt me heerlijk als alles zo perfect loopt dat er nooit eens iets mis gaat en je nooit haast hebt en ook geen begrip kan opbrengen dat het bij een ander wel eens minder loopt.
Ik heb geloof ik al wel duidelijk gemaakt wat ik van zo’n houding vind. Denk niet dat het nog zin heeft daar iets aan toe te voegen want geloof niet dat zo’n negatieve houding ook maar enigszins te veranderen is.
Ayasha schreef:Shiloh schreef:Dan weet je ook dat bij de Lidl de cassiere niet begint met scannen tot je kar helemaal uitgepakt is en je letterlijk nog geen seconde wordt vertraagd als je iemand met 1 artikel voor laat als je pas halverwege de kar bent.
Maar nogmaals, fijn dat jou leven altijd op rolletjes loopt dat je nooit eens haast hebt. Helaas doet het weinig voor het inlevingsvermogen.
De caissière van de Lidls waar in kom hebben nog nooit gewacht met scannen. Kan maken dat mijn kar klaar staat of ze flikkeren het nog net niet op de grond.
Die opmerking over dat het leven op rolletjes lopen is zo prachtig... Je wil geen rekening houden met anderen hun onzekerheden want dat is hun probleem en dan moeten ze maar assertief worden. Maarr je wil wel dat men rekening met jou houdt. Zie je dat nu echt niet? Volgens jouw eerdere visie is jouw haast niet het probleem van de klant voor je en moet jij maar beter leren plannen.
corinep schreef:Als mensen vragen of ze voor mogen is het antwoord standaard nee. Als je naar de supermarkt gaat weet je toch dat je soms even moet wachten, als je haast hebt moet je beter plannen. ’’Kindjes die vragen worden overgeslagen".
Als ik mn boodschappen nog op de band moet leggen en de caissière zit daarop te wachten laat ik meestal wel even iemand voor maar dan bied ik t zelf aan. Als dat niet het geval is laat ik er eigenlijk nooit iemand tussen. Zo lang hoef je nooit te wachten bij de lidl vind ik.
Evelienepien schreef:Ceffyl; als ik voor mezelf spreek, herken ik het beeld dat je schetst (dat mensen, die vragen of ze voor mogen in de rij bij de kassa) vaak ook voordringen / wegduwen bij kaasafdeling / diepvries ed niet.
Iets met beleefdheid (imo dan). Vragen mag altijd maar voordringen niet; zijn ook 2 heel verschillende handelingen.