Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:16

Yes. We hebben een aggregaat, een allesbrander die op de cv aangesloten is en een zibo kachel.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:16

germie schreef:
Nee. Het is zelfs zo dat ik nu gewoon helemaal geen vlees in huis heb zelfs.


Moest hier wel even om grinniken, vlees lijkt me wel het eerste waar je prima zonder kunt in een ramp. Ook geen idee hoe dat houdbaar zou moeten blijven als de stroom uit gaat vallen.

Hier altijd literflessen water in de berging (met statiegeld trouwens, las dat iemand om de fles geen water kocht), ooit heb ik een hele lange tijd zonder water gezeten en dat was heel erg onhandig. We hebben hout en een houtkachel die we zelden gebruiken, dus we kunnen ons verwarmen.

Voor de rest hangt het af van wat er in de aanbieding is en wanneer de bezorgservice de weekboodschappen komt brengen :') . Pasta en rijst hebben we altijd wel op voorraad. We zijn kampeerders, dus we weten waar de zaklampen, gaspitjes, batterijen, powerbank en dergelijk zijn in huis. Zit me net te bedenken dat we van afgelopen vakantie ook nog vier maaltijdzakken hebben waar je alleen kokend water bij hoeft te doen.

Dus ik denk dat we het wel gaan overleven. Alleen op medisch gebied vraag ik het me af of dat helemaal op orde is. Ook hebben we, denk ik, geen radio in huis.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:20

Qua eten ga ik het wel redden, ik heb aardig wat lang houdbare producten staan en nog eten in de vriezer. Ik heb een gasbrander en barbecue om dit dan op te warmen. Drinken wordt lastiger := Ik heb wel een regenton dus drinken voor de dieren is er wel. Dierenvoer is ook altijd voldoende in huis.

edit: ik kan binnendoor naar mijn buren dmv gezamenlijk entree. Dat is ook wel fijn :)
Laatst bijgewerkt door Snippergroen op 12-10-21 09:22, in het totaal 2 keer bewerkt

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:21

Ik mis op die lijst het allerbelangrijkste: goed contact met je buren.
Zeker in geval van een noodsituatie is het fijn om buren te hebben waar je goed mee overweg kunt, die je kunnen helpen en jij hen.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:23

Ik denk dat het advies ook een beetje ouderwets is...

Contant geld bijvoorbeeld. De overheid wil daar het liefste helemaal van af en zorgt er ook voor dat het moeilijker en moeilijker wordt dat even makkelijk in huis te halen := en al zat bedrijven die het weigeren aan te nemen.

Plattegrond en autokaart inderdaad. Wie kent zn eigen buurt nou niet en wie gebruikt er nog een kaart ook vrijwel niemand meer.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:24

maar als er stroomuitval is en de pin doet het niet, denk maar dat bedrijven je contante geld willen :j

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:27

Ach dan kan je dat nog wel ergens halen hoor... Dat is hier in de supermarkt al eens gebeurt.Daarvoor hoef je het niet in een oude sok te hebben.

Ik heb het idee dat het hier meer gaat om echt enorme rampen waarbij je dus ook niet meer naar een winkel kan.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:28

callippo schreef:
Ik mis op die lijst het allerbelangrijkste: goed contact met je buren.
Zeker in geval van een noodsituatie is het fijn om buren te hebben waar je goed mee overweg kunt, die je kunnen helpen en jij hen.


Ja inderdaad dit.
Gelukkig ken ik veel mensen in de straat en helpen we ook nu al elkaar waar nodig en waar we kunnen.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:29

Zeg nooit nooit. We hebben van de zomer wel gezien dat het ook in NL kan gebeuren dat je nergens meer heen kunt en zonder eten, stromend water of vervoer kan komen te zitten.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:29

Spenk schreef:
Ach dan kan je dat nog wel ergens halen hoor... Dat is hier in de supermarkt al eens gebeurt.Daarvoor hoef je het niet in een oude sok te hebben.

Ik heb het idee dat het hier meer gaat om echt enorme rampen waarbij je dus ook niet meer naar een winkel kan.


Zoals in Wallonië laatst. Daar zijn de winkels in veel dorpen gewoon mee weggespoeld. Dan valt er er niks meer te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:29

I like to take my chances, wat een gedoe. Alsof het hier -30 wordt en er nooit meer daglicht is, met hun waxinelichtjes en warmhouddekens. :')

Lielle schreef:
Ja hoor. Echte tentkampeerder dus dan zijn gastankjes, verlichting, slaapzakken etc geen probleem en als rare vreemde landenreiziger hebben we ook een waterfilter en andere noodmaterialen. Voldoende schone jerrycans (paarden), een halve kuub hout en zowel een houtkachel als een vuurschaal (winterkampeerder :-) ) Twee vriezers vol en een voorraadkast, batterijen en solar panels. We kunnen probleemloos een week vooruit, en ik denk aanzienlijk langer. (nee, we zijn geen preppers).
Nou ja, je bent best wel goed geprept voor vakanties. :))

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:30

Pandora2 schreef:
Spenk schreef:
Ach dan kan je dat nog wel ergens halen hoor... Dat is hier in de supermarkt al eens gebeurt.Daarvoor hoef je het niet in een oude sok te hebben.

Ik heb het idee dat het hier meer gaat om echt enorme rampen waarbij je dus ook niet meer naar een winkel kan.


Zoals in Wallonië laatst. Daar zijn de winkels in veel dorpen gewoon mee weggespoeld. Dan valt er er niks meer te halen.

Ja maar dan heb je toch niets meer aan je contante geld? Daar doel ik op. Dan kan je gewoon niet meer naar de winkel. Ik denk je meer hebt aan eten en drinken in huis dan aan contant geld als er een échte ramp is.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:30

Sakura789 schreef:
germie schreef:
Nee. Het is zelfs zo dat ik nu gewoon helemaal geen vlees in huis heb zelfs.


Moest hier wel even om grinniken, vlees lijkt me wel het eerste waar je prima zonder kunt in een ramp. Ook geen idee hoe dat houdbaar zou moeten blijven als de stroom uit gaat vallen.


roken, zouten, pekelen, drogen, fermenteren, sterk kruiden (rendang), buiten hangen, in zand begraven.
Elektriciteit is pas zo'n 100-150 jaar beschikbaar. :+

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:34

Spenk dat is toch ook wat ik bedoel :D

Hangt er ook maar net van af wat voor 'n ramp het is natuurlijk. Met de waterellende van juli zijn ook hele inboedels meegesleurd. Meubilair, auto's, caravans, campers,... alles weg.
Dus dan heb je alsnog niks aan volle voorraadkasten en zelfvoorzienende dingen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:41

Mkango schreef:
Lielle schreef:
Ja hoor. Echte tentkampeerder dus dan zijn gastankjes, verlichting, slaapzakken etc geen probleem en als rare vreemde landenreiziger hebben we ook een waterfilter en andere noodmaterialen. Voldoende schone jerrycans (paarden), een halve kuub hout en zowel een houtkachel als een vuurschaal (winterkampeerder :-) ) Twee vriezers vol en een voorraadkast, batterijen en solar panels. We kunnen probleemloos een week vooruit, en ik denk aanzienlijk langer. (nee, we zijn geen preppers).
Nou ja, je bent best wel goed geprept voor vakanties. :))

dat is zeker waar :-)Maar aangezien we eigenlijk net terug hadden moeten zijn van de Pamir highway (Tajikistan) als indie trip is dat ook niet helemaal vreemd.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:41

Alleen water hebben wij niet standaard op voorraad.
We hebben best vaak stroomuitval, dus we hebben altijd aanstekers/lucifers en kaarsen op voorraad. We eten veel uit onze eigen moestuin en hebben het een en ander aan voedsel ook ingevroren. Voedsel voor de dieren hebben wij altijd érg ruim op voorraad.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:42

Het enige probleem wat ik dan heb is eten en water. Het is hier sowieso altijd bloedverziekend heet. Maar heb altijd wel eten in huis en water meestal ook nog wel. Kaarsen heb ik ook altijd. :j

Water komt niet zo hoog als dat ik woon, dat scheelt.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:47

MarlindeRooz schreef:
Water komt niet zo hoog als dat ik woon, dat scheelt.


bedoel je hiermee dat je droge voeten houd bij een overstroming of dat ze het drinkwater niet naar je huis gepompt krijgen? :?

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:51

Eten hebben we genoeg,er staan 2 paarden en geiten in de wei :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:53

axel_1997 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Water komt niet zo hoog als dat ik woon, dat scheelt.


bedoel je hiermee dat je droge voeten houd bij een overstroming of dat ze het drinkwater niet naar je huis gepompt krijgen? :?

Wanneer alle dijken doorbreken etc dit ik nog droog. :P

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:04

Britta31 schreef:
Eten hebben we genoeg,er staan 2 paarden en geiten in de wei :+

:')

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:06

Als alle dijken doorbreken heb ik genoeg drinkwater in huis. ;)

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:13

Wij hebben vanwege het wildkamperen aardig wat spul op voorraad. Dikke slaapzakken, maar ook een brander met een meerdere flessen fuel waar we wel een paar weken mee vooruit kunnen.
Verder hebben we een goede voorraad brandhout waar we het wel even mee uit kunnen houden.
Ik heb genoeg droge producten in huis om ons van voedsel te kunnen voorzien, en voor water wonen wij vlak langs een rivier en hebben we twee waterfilters beschikbaar om het veilig drinkbaar te kunnen maken.

Dus ja, ik gok dat we het best wel uit kunnen houden :D

En als ik echt honger krijg, schiet ik wel wat wilde zwijnen of de Schotse Hooglandes die hier voor de deur lopen ;)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:20

Wij hebben een paar jaar geleden met oud op nieuw een halve dag zonder stroom gezeten. Overdag had een boer de stroomkabel kapotgetrokken met ploegen :=
Net de enige dag van het jaar dat we meestal 's avonds tv kijken :')
Kort daarna heb ik een leeslampje op batterijen gekocht. Dat was eigenlijk het enige dat we misten.
We hebben een paar houtkachels staan en genoeg brandhout, dus dat was geen probleem. In een van de kachels kunnen we koken, dus daar hebben we water gekookt.
En doordat de waterdruk hier af en toe weg valt heb ik ook altijd een paar literflessen met water in de kelder staan. Maar in geval van nood hebben we nog een waterput met drinkbaar water.

Ik was wel blij met de vrieskist die 24 uur koel blijft.

We hebben ook een kleine generator, alleen niet specifiek voor dit doel gekocht en die staat momenteel ook niet thuis, dus daar hebben we niet zo veel aan :))

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:22

2 weken terug hebben we na onweer 18 uur geen stroom gehad. Ach, was geen probleem. Was in Frankrijk, daar liggen de kabels nog veelal boven de grond. De nacht prima doorgekomen, 's morgens nog geen stroom, dus maar gaan duiken en 's middags was er weer stroom.