Vaatwasserzoutstruggles

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Vaatwasserzoutstruggles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 13:34

Zo'n klusje wat eens in de zoveel tijd moet en waarvan ik iedere keer denk "dat moet makkelijker kunnen".... Ik hoop dat een handige superhuisvrouw of vaatwasmonteur hier tips heeft waar ik wat mee kan :')

Ik zit altijd te klooien met het bijvullen van het zout: het komt niet lekker gelijkmatig uit de verpakking van de AH waar zo'n uitscheurbare schenktuit aan de kartonnen doos zit waar je niks mee kan: de helft van het zout keldert naast de opening van het reservoir, en als je hem wat dichterbij het reservoir houdt is binnen no time de verpakking nat en klontert het nog meer -O-

Met een trechter was ook geen succes omdat alles in de trechter bleef hangen. Iemand hier toevallig de gouden tip?

troi

Re: Vaatwasserzoutstruggles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:36

3in1 blokjes gebruiken dan hoeft het zout niet gebruikt te worden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:41

ja beter wel het zoutreservoir wel vullen.
anders gaat het lampje branden en als dat langdurig gebeurd is niet goed.

maar er zijn ook kleinere verpakkingen te koop.
beetje knoeien is ook niet erg toch.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:47

Hier ook 3in1 tabletten en een knopje op de vaatwasser om dat aan te geven. Dus geen rode knipperende lampjes.

Ik herken je struggle wel, maar ik was er nooit heel voorzichtig mee en gooide er gewoon wat in (en naast).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:47

ellepel schreef:
ja beter wel het zoutreservoir wel vullen.
anders gaat het lampje branden en als dat langdurig gebeurd is niet goed.

Hier brand hij al een paar jaar.. en nog nooit problemen mee gehad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:49

Hier deden we het altijd met een trechter en nooit geen problemen mee gehad.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:58

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:01

Ik heb ook een trechter meegekregen voor het vullen van het zoutreservoir. Dat gaat soepel. Desnoods eerst overgieten in een beker en daarna in de trechter? Dan loop je niet te worstelen met het kartonnen lompe pak.

Inmiddels gebruik ik meest blokjes met zout erbij en het ervoor bedoelde knopje ingeschakeld bij gebruik ervan. De afwasmachine doet het er al jaren goed mee.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:17

Trechter met brede doorgang. En anders gooi ik een deel eerst in een smalle beker of glas en dan in de vaatwasser. Ja er gaat wat over de rand maar dat is geen ramp

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:25

Het zoutpak verpakken in een grote diepvrieszak, zodat het ook minder vocht uit de lucht kan aantrekken. Dat werkt hier al jaren perfect, de korrels plakken absoluut niet aan elkaar.
En onze machine met 3-in-1 blokken heeft toch nog zout nodig, als we het niet doen gaat het glas eruitzien alsof het nog gewassen moet worden :+ Helaas geen knopje om aan te geven wat voor blokjes we gebruiken. Gelukkig hoeft het aanvullen maar 1x per jaar, dus we doen hier best lang met het zout.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 15:20

1x per jaar? Wauw wat een luxe!! Ik woon hier nu 9 maanden en heb het toch al een keer of vier, vijf bij moeten vullen.

Ik dacht trouwens dat het schadelijk kon zijn voor je vaat als er los zout in de vaatwasser lag (krassen op glas en zo).

De tip voor de speciale trechters is een goeie, daar ga ik eens even voor kijken. Werkt hopelijk beter dan dat oranje ding van de bouwmarkt met de veel te smalle tuit. Thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:22

Wij kregen een speciale trechter bij de nieuwe vaatwasser. Echt een uitkomst! En de tip om ook altijd zout en spoelglans te doen, ook met all in one tabletten. :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:24

Nee een trechter die voor vloeistof is werkt niet. Daar heb je speciale voor.
Vond het al zo vreemd dat je schreef dat alles blijft hangen.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:27

Wat knoeien is ook niet erg als je maar bij vult net voor je hem aanzet zodat het zout direct weer mee opgelost weggespoeld wordt. Zout dat langere tijd blijft liggen naast de vulopening tast het metaal van de binnenkant van de vaatwasser aan.

Zelf een eenmalige trechter maken van een stevig stuk karton van bv een pizzadoos of zo werkt ook prima

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:31

Ik maak inderdaad vaak ook een trechter van karton of zo. Dan giet je het er zo in.
Ik moet overigens ook wel elke 2 maand bijvullen

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:49

Dreft Platinum blokjes gebruiken! Geen zout en glansspoelmiddel meer nodig en de vaatwasser is altijd super schoon.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:51

Ik gebruik nooit zout in mijn afwasmachine.. ook nog nooit gedaan.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:10

Het geeft niet als er wat naast valt hoor, dat lost heel snel op in je volgende wasbeurt, desnoods doe je even een spoelprogramma aan in een lege vaatwasmachine, dan is het weer weg. Het is maar zout ;). Ik doe het gewoon uit het pak. Je kan het zout evt. luchtdicht verpakken als het enorm klontert, dan heb je daar geen last meer van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:12

Ik giet het zo vanuit het pak in dat gat. Geeft niks als er iets naast valt hoor, zeker niet als je hem meteen draait daarna. Wat ik dus altijd doe.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:13

bij mij moet er zout in i.v.m. een rood lampje (Miele van 25 jaar oud) en het is iedere keer weer een gedoe. Ik laat mijn man het nu doen, maar ook hij maakt er een bende van. Ook irritant is dat er nét geen heel pak zou in gaat, we hebben dus steeds een restje over.
Het blijft een onhandig gestuntel bij ons thuis.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:37

Bij ons zijn pas na een jaar of 8 ineens de lampjes gaan branden voor zout en glansspoelmiddel. We drukken het al een tijdje elke keer weg, binnenkort maar eens wat spul gaan halen… Maar vraag me wel af hoe dat al die jaren gewoon probleemloos is geweest. We hebben altijd dezelfde vaatwastabletten gebruikt van Finish.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:43

Als het lampje brandt vul ik bij. Zout is 2-3 per jaar denk ik. Spoelglans meer, elke maand gok ik.

Maar ik snap niet wat er moeilijk is aan het bijvullen eigenlijk. Je draait de dop open en giet er zout in. Klaar?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 17:09

Suzanne F. schreef:
Als het lampje brandt vul ik bij. Zout is 2-3 per jaar denk ik. Spoelglans meer, elke maand gok ik.

Maar ik snap niet wat er moeilijk is aan het bijvullen eigenlijk. Je draait de dop open en giet er zout in. Klaar?

Ja, zo dacht ik er ook over. Maar ik denk dat de opening van het reservoir in mijn vaatwasmachine gewoon net te ellendig klein is waardoor de helft er naast gaat.

Speciale trechter is besteld!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:11

Mijn pakken zout hebben een speciale opening met een ‘hoekje’ zeg maar. Je kan bijna niet mis gieten daarmee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:13

snadrem, jij hebt die grote pakken van 2 kilo volgens mij?
van albert heyn?
die zijn ook helemaal niet handig.
volgende keer broxomatic halen, is 1 kilo en dan knoei je niet meer zo snel denk ik :j