Wie heeft kennis van omgevingsvergunning en de wet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Wie heeft kennis van omgevingsvergunning en de wet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 10:53

Vreemde titel maar wist geen betere, sorry...
In april 2020 heeft er een 1ste melding in de krant gestaan dat de buren voornemens zijn om een kalverschuur te bouwen. In december 2020 heeft de 2e melding in de krant gestaan dat ze de plannen goed gekeurd hebben en dat er bezwaar kan worden gemaakt door belanghebbenden.
Onze advocaat heeft hier bezwaar opgemaakt, niets meer gehoord, behalve dan dat het bezwaar is ontvangen.
Nu krijg ik gister een brief van de advocaat, deze heeft een schrijven ontvangen van de gemeente. In september 2020 hebben ze bij de aanvrager van de vergunning om meer aanvullende info gevraagd omdat de aanvraag niet compleet was ingediend. Daar kregen ze een 14 dagen de tijd voor. Blijkbaar is er geen aanvullende informatie ingezonden want er is besloten om de niet verder te behandelen in september 2021....
Nu vraag ik mij af of dan de melding van goedkeuring in de krant in december wel had mogen plaatsvinden. Ze wisten toen tenslotte ook al dat de aanvraag niet compleet was.
Door de 2e melding heb ik een advocaat ingeschakeld voor het bezwaarschrift, dit heeft best wat gekost.
Hadden ze beter naar de aanvraag en correspondentie gekeken wisten ze dat de boel niet compleet was waardoor het toen dus ook niet behandeld had kunnen worden, iets waar ze dus een jaar later wel achter komen. Door deze fout heb ik dus kosten gemaakt die ik eigenlijk niet had hoeven maken.
Nu vraag ik mij af of ik deze gemaakte kosten kan verhalen op de gemeente. Iemand hier ervaring mee?

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:59

Nee. Iedereen wordt geacht de wet te kennen, dat is punt 1. Je had zelf toen je die melding zag een kopie van de vergunning (die er dus niet is) op kunnen vragen, dan had je het al geweten. Het bezwaarschrift had daarnaast allang behandeld moeten zijn, ook daar staan termijnen voor. In het geval van uitstel had de bezwaarmaker op de hoogte gebracht moeten worden, maar ook had je er zelf naar kunnen vragen. Bezwaar indienen moet binnen 6 weken na bekendmaking, dus dat is al lang geleden gebeurd, dus je had tussendoor ook kunnen informeren naar de stand van zaken of in dit geval, je advocaat. De aanvraag is kennelijk buiten behandeling gesteld dus ja, uiteindelijk gebeurt het niet en dat is wat je wilde, toch ?

Edit: in normale omstandigheden had je advocaat een kopie van de vergunning moeten opvragen, dan was allang duidelijk geweest dat er geen vergunning was verleend en had hij niets hoeven doen.

meggiemeg

Re: Wie heeft kennis van omgevingsvergunning en de wet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 11:05

hahahatsoe we zijn al heel wat jaren in gevecht met de buren tegen de kalverschuur. Dit is niet de eerste aanvraag over de betreffende locatie. Vorige aanvragen zijn door rechters van tafel geveegd omdat het toen ook niet klopte en de gemeente vond van wel.
De gemeente reageert zelf erg traag en in is het behandelen niet de snelste, in het traject tot nu toe zit er elke keer een jaar tussen dus vreemd was het niet.
Voor nu ben ik blij dat dit plan van tafel is.
Maar ik kan me er niet in vinden dat er zo makkelijk een fout kan worden gemaakt welke best wat kosten met zich mee heeft gebracht. Dus vandaar mijn vraag.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:38

meggiemeg schreef:
hahahatsoe we zijn al heel wat jaren in gevecht met de buren tegen de kalverschuur. Dit is niet de eerste aanvraag over de betreffende locatie. Vorige aanvragen zijn door rechters van tafel geveegd omdat het toen ook niet klopte en de gemeente vond van wel.
De gemeente reageert zelf erg traag en in is het behandelen niet de snelste, in het traject tot nu toe zit er elke keer een jaar tussen dus vreemd was het niet.
Voor nu ben ik blij dat dit plan van tafel is.
Maar ik kan me er niet in vinden dat er zo makkelijk een fout kan worden gemaakt welke best wat kosten met zich mee heeft gebracht. Dus vandaar mijn vraag.

Dat begrijp ik. Maar je advocaat is ook in gebreke gebleven als hij geen kopie van de vergunning heeft aangevraagd want dan had hij gezien dat er geen vergunning verleend is en had hij geen bezwaarschrift hoeven schrijven. En stel dat er wel een vergunning was en die is nu ingetrokken, tsja sjit happens en je doel is bereikt. Misschien kun je eens contact opnemen met Faline hier op Bokt, zij is ook in gevecht met de gemeente, misschien heeft zij nog tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:54

Wat meespeelt is dat veel Gemeentes niet voldoende juridische kennis in huis hebben waardoor er fouten worden gemaakt in procedures.
Mocht je het echt niet uitkomen dan kan je ook naar de Onbudsman stappen je hebt als burger gewoon recht op duidelijke info en ook nog eens juridisch correct.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:58

Het ligt er ook nog aan wat voor omgevingsvergunning het geweest is, bijvoorbeeld met bestemmingsplanprocedure of niet. Bij een uitgebreide procedure kan ook het ontwerpbesluit bekend zijn gemaakt, waarvoor vervolgens nieuwe gegevens aangeleverd moesten worden om nadere vragen/bezwaren te beantwoorden, om uiteindelijk tot een definitief besluit te komen. Als dat niet gebeurt is, kan het alsnog zijn dat er geen definitieve vergunning is verleend.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 14:35

Morganlefay schreef:
Wat meespeelt is dat veel Gemeentes niet voldoende juridische kennis in huis hebben waardoor er fouten worden gemaakt in procedures.
Mocht je het echt niet uitkomen dan kan je ook naar de Onbudsman stappen je hebt als burger gewoon recht op duidelijke info en ook nog eens juridisch correct.

Niet alleen juridische kennis in dit geval, iemand aan de lijn gehad, ze belden mij waarom ik bezwaar had tegen de aangevraagde vergunning. Nou omdat jullie de boel intekenen op mijn grond, er ruimschoots buiten het bouwblok wordt gebouwd en zo nog weet ik niet hoeveel bezwaren. Toen kreeg ik te horen dat diegene eigenlijk het heel lastig vond om tekeningen te lezen en niet wist hoe en wat. Die persoon mag dan gaan beslissen over een aanvraag, vind ik heel kwalijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:42

ik denk ook dat je advocaat hier slecht heeft gepresteerd. Die zou ik als eerste aanspreken als ik jou was.
juridische kosten kunnen snel hoog oplopen. wellicht is een rechtsbijstandverzekering aan te raden

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 11:46

meggiemeg schreef:
Niet alleen juridische kennis in dit geval, iemand aan de lijn gehad, ze belden mij waarom ik bezwaar had tegen de aangevraagde vergunning. Nou omdat jullie de boel intekenen op mijn grond, er ruimschoots buiten het bouwblok wordt gebouwd en zo nog weet ik niet hoeveel bezwaren. Toen kreeg ik te horen dat diegene eigenlijk het heel lastig vond om tekeningen te lezen en niet wist hoe en wat. Die persoon mag dan gaan beslissen over een aanvraag, vind ik heel kwalijk.

juval schreef:
ik denk ook dat je advocaat hier slecht heeft gepresteerd. Die zou ik als eerste aanspreken als ik jou was.
juridische kosten kunnen snel hoog oplopen. wellicht is een rechtsbijstandverzekering aan te raden

-O- -O- -O- Dit is toch te erg voor woorden allemaal.