Tijdelijke woonruimte; woonunit of stacaravan/ chalet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Tijdelijke woonruimte; woonunit of stacaravan/ chalet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 07:35

Voor mensen die hebben gebouwd of verbouwd of dat nu doen;
waar hebben jullie voor gekozen? Een woonunit of een chalet/ stacaravan?

Ik twijfel dan met name over de verkoopbaarheid achteraf. Dus wanneer het project af is....
In het gebruik zijn ze denk ik beiden prima, alhoewel de woonunit misschien iets ruimer is. We zijn maar met 2 personen, dus het hoeft niet heel groot te zijn.
Maar ik vraag me af wat zijn waarde beter behoud, en wat je dus makkelijker kwijtraakt.

Ik heb ook gekeken naar huur, maar dat pakt toch wel een stuk duurder uit en daar zie je niets van terug.

Enfin, ideeën iemand?! :D

meggiemeg

Re: Tijdelijke woonruimte; woonunit of stacaravan/ chalet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:37

Woonunit ben je zo weer kwijt, vrienden van ons hebben er 1 gekocht en na een 3/4 jaar er in gewoond te hebben weer verkocht voor dezelfde prijs. Woonunits is bijna niet aan te komen, een nette dan.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:39

Wij zitten in een winterharde stacaravan. Dus niet zo'n blikken variant. Hier moet je tijdelijke onderkomen ook voldoen aan het bouwbesluit, waardoor je sowieso een stacaravan van kwaliteit moet hebben.

Ik denk dat allebei goed te verkopen zijn, ik zie bij onze stacaravan als voordeel dat de markt straks bij verkoop groter is: zowel mensen die gaan bouwen/verbouwen als mensen die iets zoeken voor op de camping kun je aanspreken.

Edit: woonunits bestaan vaak uit meerdere delen, dat is qua vervoer niet altijd ideaal + dat het soms de vraag is of je de delen weer netjes aangesloten krijgt.
Laatst bijgewerkt door Douce op 30-09-21 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:40

Mijn collega heeft - door veel tegenslag - bijna drie jaar over de bouw van haar huis gedaan. Al die tijd hadden ze twee geschakelde woonunits op het terrein staan. Ging super (alleen snel warm in de zomer) en waren deze binnen een week ook weer kwijt toen ze in hun huis trokken.
Het is even een investering, maar de kans is groot dat je hem voor hetzelfde bedrag weer verkoopt :j

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:42

Je zou een woonunit kunnen huren bij Portakabin bijvoorbeeld. Hou er wel rekening mee dat wat je ook plaatst, je wel een tijdelijke bouwvergunning nodig hebt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:02

Wij hebben een stacaravan gehuurd destijds. Dat kon via huur, huurkoop of koop met terugkoop garantie.

Als je hem kocht, kon hij dus altijd terug na bv 1 jaar met x euro waarde behoud. Of je kon hem zelf verkopen.

Wij wouden het geld niet steken in een unit/caravan en hebben daarom voor huur gekozen. Was niet heel duur, ergens anders gaan wonen kostte veel meer, en je woont op eigen terrein, ik vond het ideaal.

Moet wel zeggen dat wij een grote schuur hebben en daar dus en opslag en de wasmachine hadden staan. De caravan was puur prive en voor eten en slapen. Wij hadden 1 slaapkamer tot walk-in closed omgebouwd en de andere sliepen we.
De rondzit hebben we er uit laten halen en onze eigen bankje en stoelen er in gezet.

Als je het kan betalen en aan kan komen is een woonunit wel meer comfort heb ik altijd het idee.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:21

We hadden het geluk dat we vlakbij ons verbouwingsobject een huis op een vakantiepark konden huren.

Denk dat je echt moet kijken hoe lang je een tijdelijke woning nodig hebt en hoeveel ruimte je nodig hebt.
Huur van een unit is handig, want je wordt ontzorgd.
Bij koop waarschijnlijk meer regelwerk en je verliest er wellicht een beetje geld op, maar zal voor de lange termijn vast de goedkoopste oplossing zijn.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:23

Wij hebben een gratis stacaravan via marktplaats gehaald en deze een beetje verbouwd. Als we straks klaar zijn kan hij ook weer gratis weg en hebben mensen alleen de vervoerskosten.

Een woonunit blijft vaak wel waardevast maar je moet het geld er wel voor over hebben om dit aan te schaffen. Uiteindelijk leeft het vaak wel een heel stuk comfortabeler natuurlijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 14:53

Okidoki, ik ben eruit... voorkeur gaat op dit moment uit naar een stacaravan!
Ik kan te weinig aardige woonunits vinden. Of ze zo groot. We zijn maar met 2 personen.

Dus ik heb met de gemeente overlegd, en het is zeker een optie. Maar ze willen de isolatiewaarde van zo'n ding op papier hebben.
Letterlijk schrijven ze dit: "de isolatiewaarde van de buitengevels en het dak dient minimaal RC 1,3 m2 k/w te zijn volgens de eisen van het Bouwbesluit"

Voor degenen onder jullie die ook een stacaravan hebben, hoe hebben jullie dit aangepakt/ aangetoond? Of de isolatiewaarde voldoende is?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:55

Geen idee, hebben ze bij ons niet gevraagd.

Beetje moderne zal er aan voldoen maar een ouder type niet vermoed ik. Daar zit vaak weinig isolatie tussen en dus haal je die waarde niet. Geen idee of dit soort specs te vinden zijn op internet per model/type/bouwjaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 16:25

MarliesV schreef:

Beetje moderne zal er aan voldoen maar een ouder type niet vermoed ik. Daar zit vaak weinig isolatie tussen en dus haal je die waarde niet. Geen idee of dit soort specs te vinden zijn op internet per model/type/bouwjaar.

Ik heb me al helemaal wild lopen Googlen... maar kan het nergens vinden.
Ook maar wat verkopers gebeld, en dan is er onderscheid tussen winterhard en niet-winterhard... maar niet specifieker dan dat.
He sjips...wat een gedoe

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:43

Ninx schreef:
MarliesV schreef:

Ook maar wat verkopers gebeld, en dan is er onderscheid tussen winterhard en niet-winterhard... maar niet specifieker dan dat.
He sjips...wat een gedoe

Heb je technische mensen die helpen bij de bouw/verbouw?

Daar zitten ook mensen tussen die isolatiewaarden kunnen berekenen. Wij hebben ook de berekeningen zelf laten maken.

Als je het niet kunt vinden kan ik wel even aan m'n vriend wat de officiële functie van ons technisch mannetje is, dat zoekt waarschijnlijk makkelijker. :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 17:11

Douce schreef:
Ninx schreef:

He sjips...wat een gedoe

Heb je technische mensen die helpen bij de bouw/verbouw?

Daar zitten ook mensen tussen die isolatiewaarden kunnen berekenen. Wij hebben ook de berekeningen zelf laten maken.

Als je het niet kunt vinden kan ik wel even aan m'n vriend wat de officiële functie van ons technisch mannetje is, dat zoekt waarschijnlijk makkelijker. :')

Mijn hoop is dat de verkopers mogelijk weten of de isolatie toereikend is.
Daar heb ik nog geen antwoord op maar hoor ik morgen.
Zij hebben er ook in gewoond tijdens de bouw en hebben daarvoor een vergunning ontvangen, dus lijkt gunstig.

Maar just in case: wat de functie van jouw ‘mannetje’ is is wel interessant, dan kan ik hier zoeken naar een soortgelijk mannetje mocht dat nodig zijn! :Y)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:45

Wat een gedoe met de gemeente, hier hebben wij de stacaravan gewoon neergezet. Scheelt dat het nog geen vaste woon of verblijfplaats is bij ons.

Ben erg benieuwd waarom men die isolatiewaarden wil weten. Mocht het echt een gedoe zijn kan je altijd nog naar een grote caravan kijken.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:38

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 05:05

Urona447 schreef:
Wat een gedoe met de gemeente, hier hebben wij de stacaravan gewoon neergezet. Scheelt dat het nog geen vaste woon of verblijfplaats is bij ons.

Ben erg benieuwd waarom men die isolatiewaarden wil weten. Mocht het echt een gedoe zijn kan je altijd nog naar een grote caravan kijken.

Omdat ze geen aftandse situaties toe willen staan. Eigenlijk plat gezegd moet het voldoen aan de eisen voor bestaande bouw.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 06:11

Wij hebben een winterharde chalet. Wel iets groter dan standaard. Met een schuur er aan vast gebouwd.
Via mp gekocht en ook van plan te verkopen. Ooit _O-
Voor de winter een kachel die m goed warm krijgt en in de zomer gebruiken we een mobiele airco als het erg warm is, die krijgt m ook goed koel.
We hebben er geen vaste meubels in zitten, die banken zitten nooit lekker :=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 06:44

Urona447 schreef:

Het moet voldoen aan het bouwbesluit (alhoewel ze wel mild zijn hoor), dus je moet toch best wat info aanleveren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 06:44

Daphara schreef:
Hier staat wel bij “winterhard” en leuk klein voor 2 personen.

https://link.marktplaats.nl/m1746929938 ... nt=app_ios

Dat is wel een Cute dingetje <3

Ik zoek er 1 met nog 1 extra klein slaapkamertje om als werkplek te kunnen gebruiken. Inmiddels wel iets op het oog!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 06:45

Cioccolato schreef:
Wij hebben een winterharde chalet. Wel iets groter dan standaard. Met een schuur er aan vast gebouwd.
Via mp gekocht en ook van plan te verkopen. Ooit _O-
Voor de winter een kachel die m goed warm krijgt en in de zomer gebruiken we een mobiele airco als het erg warm is, die krijgt m ook goed koel.
We hebben er geen vaste meubels in zitten, die banken zitten nooit lekker :=

Degene die ik nu op het oog heb, heeft er meubels in staan die erbij horen...... beetje Fransie Bauer sfeertje ;-)