Mini vijver

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Mini vijver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 12:46

Hi

Ik kwam laatst een ontzettend leuk idee tegen, namelijk een mini vijver.

Afbeelding

Afbeelding

Wie heeft er ook een en wat is jullie ervaring ermee ? Foto's zijn heel erg welkom.
Moet je het vaak schoonmaken? En hoe doe je dat in de winter ?

Mini vijver is overigens niet bedoelt om er vissen in te doen, maar echt om andere beestjes aan te trekken.

Hoor het graag :j

Groetjes

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:53

Ziet er leuk uit. Persoonlijk zou ik zorgen voor bewegend water dmv een pomp of waterval.
Stilstaand water krijg je al snel een muggen kwekerij en veel algen.

Vroeger, zo'n 20 jaar geleden, had ik zo'n ijzeren kuip als die 2e foto ingegraven en water in gedaan. Niks planten ofzo en op een keer zat er een pad in :')
Ik was toen 8 jaar en had veel leuke ideeën :+

StellaMay

Re: Mini vijver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:27

Leuk idee!! Zou er alleen wel iets in maken voor egels of muizen die er onverhoopt invallen. Een hoge steen of een houten trappetje.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:32

Het idee is niet nieuw. Ik heb dit 15-20 jaar geleden ook al eens geprobeerd met een zinken teil.
Mijn advies: begin er niet aan.

Het lijkt zo op de foto heel leuk, maar voor je het weet is groen en stinkend van de algen, en gaan die leuke drijvende plantjes dood terwijl je er bij staat te kijken. Wat resteert is een teil met water waarin de hoefsmid prima de pas gesmede ijzers kan afkoelen (wat hij dus ook deed :+ ). Dat was het definitieve einde van mijn vijvertje.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:55

Leuk idee!

Wij hebben zo'n kuip die het heel goed doet. Er komt wel alg in maar het ergste schep je er uit met een schepnetje of gewoon met de hand. Wij hebben er voortplantende watersalamanders in, en libellen en waterjuffers. Deze en de waterkevers zorgen ervoor dat de muggenlarven opgegeten worden. Vaak komen er ook vogels uit drinken.

Die salamanders had ik niet verwacht want we hebben ook een grote vijver, daar leek het me logischer. Maar er zitten elk jaar trouw baby-salamanders in <3

Hier net aangelegd, ondertussen zijn de waterplanten meer gegroeid:

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:08

Ik heb ooit een vijver gemaakt van een betonnen drinkbak van de paarden. Dat was altijd zo'n vies, groen water.. Dus heb ik er een paar waterplantjes in gezet, waterslakken en een flinke emmer water uit een gezonde vijver voor het juiste klimaat, en een paar kleine visjes. Het werd prachtig helder water en bruiste van het leven. Sindsdien dronken de paarden er ook weer af en toe van :))

Het is wel belangrijk om die emmer met goed vijverwater erbij te gooien, dat helpt erg met het helder houden van de vijver. Dan hoef je hem meestal helemaal niet schoon te maken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:04

Ik heb er ook een gehad thuis met een speciekuip. Ook water erin, plantje erin en genieten maar. Met een paar weken was het een grote krioelende berg muggenlarven dus toen heb ik er een goudvisje in gedaan (die heel gelukkig was en zich tonnetje rond kon vreten), toen bleef het veel mooier en helderder. Maar je hebt wel een plekje nodig voor die vis in de winter en niet een te kleine kuip hebben.
Nu heb ik in de zomer ook een kuip met water buiten staan en ik vis met een netje wekelijks muggenlarven eruit en die voer ik aan die vis (die inmiddels 10x zo groot is en in een groot aquarium zwemt)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:27

Ik heb ook een minivijver(speciekuip) gehad, ingegraven in de border. Maar ondanks dat het stromend water was,werd het toch snel groen en te klein :D

Afbeelding

Toen kwam van het voorjaar het idee van visjes en heb ik (bij pelckmans lommel) een iets grotere bak gekocht die 70 cm diep is ( volgens mij 120 lang 80 breed). En dat gaat super. Niet groen en de visjes groeien mega.

Afbeelding

(Nu alleen nog inlezen hoe winterklaar maken := )

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:28

oh wauw die laatste is echt mooi!!
Ik zou ook zo graag een vijver willen maar is op dit moment echt nog even geen optie helaas

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 08:15

Ik heb al 6 jaar zo'n zinken teil. Heb er geen omkijken naar alleen af en toe water bij vullen in de zomer. Heb ooit een paar plantjes gekocht en die komen elk voorjaar weer omhoog.

Bak stinkt absoluut niet een heb ook geen last van muggen. Zit ook een kikker in sinds 3 jaar, super gezellig :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:11

Ik heb er twee: zo'n halve houten wijnton en een grote speciekuip, maar het is nooit goed van de grond gekomen.

De houten kuip ging rotten aan de rand omdat-ie daar uitdroogde. Dan moet je 'm steeds tot de rand gevuld houden, maar dat ging niet toen er eenmaal gleuven in zaten. Om hem niet nog verder te laten degraderen heb ik hem op een gegeven moment volgestort met aarde. Dat kan wel tot de rand en dan blijft-ie ook tot de rand vochtig. Nu is het een plantenbak.

De waterplanten die er nog in stonden heb ik in een speciekuip ernaast gezet. Dat gaat al jaren goed (lees: de planten leven nog steeds) maar een minivijver is het nooit geworden. Het is gewoon een grote bak met waterplanten. Het is wel de allerfavorietste drinkbak van mijn kat :)) dus alleen al daarom houd ik het zo.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 11:10

Ik heb sinds kort ook een mini vijver, met een mini waterlelie en nog 2 zuurstofplanten (alg en kroos krijg je er bij cadeau). Langzaamaan ben ik het steeds leuker aan het maken. Heb er een fontijntje/waterstraaltje/pomp, die werkt op een zonnepaneel. Het paneel laadt ook de batterijen die er in zitten op, dus als de zon weg is gaat ie over op batterijen.
Van een stalgenootje wat keien gekregen uit Zwitserland en van een ander vriendinnetje stekjes om daar tussen te planten.

Erg leuk project!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 17:48

Hmm als ik het zo hoor is het toch best nog wat werk eigenlijk :')
Ik ben zo'n muts die dat dan vergeet en het dan ineens een grote stinkende massa wordt.
Ga er nog even over nadenken :D :D

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:00

Ik denk dat ik de mening van de ts ga delen.

Het lijkt geweldig,ziet er leuk uit maar waarschijnlijk nou zeg maar zeker te weten dat het groen en stinkend gaat worden.....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:49

Hier is hij al een half jaar mooi helder en fris. De planten er in groeien goed (een mini lelie, iets met groene fijne sprietjes met bolletjes aan het einde en een soort gestreept hol gras. Af en toe minifontijntje er aan en nog geen muggenlarve erin gezien gelukkig. Ik ben heel benieuwd hoe hij de winter doorkomt.

Ik heb de grootste speciekuip die er is gewoon op de tegels gezet

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:16

Ik doe er ook niks aan hoor. Heb wel een spulletje dat je er eens in de zoveel tijd in kan gooien tegen de algen en het helderder maakt (de meest natuurlijke variant geprobeerd te nemen)