Hoeveel geef je op een bruiloft?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Hoeveel geef je op een bruiloft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 11:30

Hallo bokkers

Ik heb volgende week een bruiloft van mijn all time besty for life. <3

Ik ben een daggast en heb geen aanhang.
Wat geef je? Ik heb werkelijk geen idee.
Zelf dacht ik ergens aan 75 a 100€

Is dit een beetje normaal?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:32

Ligt ook aan wat je te besteden hebt natuurlijk. Je moet niet krom gaan liggen voor een cadeau/bedrag.
Maar wij houden ook zoiets aan idd. Al probeer ik voor goede vrienden wel liever een persoonlijk cadeau te verzinnen dan geld te geven (ook omdat dd focus dan van geld af gaat, en meer richting het persoonlijke, zeg maar)

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:33

Ik vind dat een mooi bedrag hoor!

Toen wij gingen trouwen verschilde het tussen de 20 en 100 euro wat we kregen van vrienden. En soms zelfs van sommige ook nog een cadeau en geld(wat echt niet had gehoeven) was al blij dat het zo gezellig was met iedereen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 11:35

Britt schreef:
Ligt ook aan wat je te besteden hebt natuurlijk. Je moet niet krom gaan liggen voor een cadeau/bedrag.
Maar wij houden ook zoiets aan idd. Al probeer ik voor goede vrienden wel liever een persoonlijk cadeau te verzinnen dan geld te geven (ook omdat dd focus dan van geld af gaat, en meer richting het persoonlijke, zeg maar)

Ja zelf had ik dat ook liever gedaan. Maar hun wens is een mooie reis en daar willen ze geld voor.

Het is voor mij wel een groot bedrag. Maar ik kan het wel missen.
@ Freeekieee:
Oké dan zit ik wel in de goede richting dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:36

Ik zou ook naar jouw eigen portomonnee kijken wat je kunt missen.
Denk dat ik zelf 100 zou geven.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:39

Ik ben fan van een mooi, duurzaam cadeau of een belevenis cadeau. Bijv. overnachting voor het bruidspaar in een bijzonder hotel, een tuinset, boompje, etc. Dan heb ik daar meer geld voor over. Eventueel samen doen met andere vrienden, dan kan je echt iets gaafs geven. Natuurlijk is het ook afhankelijk van je portemonnee. Als je perse geld wilt geven, is het bedrag wat jij noemt prima.

Als je googelt vind je ook zoiets
https://www.theperfectwedding.nl/artike ... f-bruiloft

Alja

Re: Hoeveel geef je op een bruiloft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:50

Het bruidspaar wil zelf liever geld schrijft ts hier boven al ;)
Vooral omdat het je bestie is zou ik 100 euro aanhouden.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:51

Ik vind van wel. Ik doe eigenlijk 50 voor goede vrienden, en 100 voor directe familie waarmee ik een goede band heb.
Maar als jij mega close bent met je bestie en je hoeft niet krom te liggen na het geven van dat bedrag, snap ik dat je voor 100 gaat.
Eigenlijk vind ik geld voor de bruiloft maar een vreemde gewoonte (alsof je moet betalen voor toegang), al doe ik t zelf wel.
Bij de laatste kleinschalige bruiloft waar ik was, kreeg het bruidspaar een crockpot en die viel helemaal in de smaak en ze gebruiken hem supervaak.

Wat ik wel altijd probeer te doen; doe iets leuks met het geld.
Maak er een bonbondoosje van! (hier even een minder mooie uitwerking van het idee, maar dit is wel een duidelijke illustratie van het idee)

Zelf heb ik bij een luxe chocolaterie een mooi doosje en een kartonnetje om de lagen bonbons te scheiden gevraagd (leg je idee uit, en je krijg het vast, net als ik, gratis mee) en bij een kookwinkel mini-cupcakeliners gekocht.
Lijm de cupcakeliners vast aan het kartonnetje en de bodem van de doos.

Vul de cupcakeliners met munten of klein opgevouwen biljetten in diverse valutagrootten. Ik heb de biljetten een buikbandje gegeven, zodat ze niet uitvouwen. Dat kun je doen met dat krullint wat je vaak bij boeketten en cadeautjes ziet of met een gewoon lintje. Een stoffen lintje kun je erom heen knopen, maak dan een mooie strik en leg het geld met de strik naar boven in de cupcakeliner.
Gebruik je krullint, dan kun je de uiteinden ook met plakband vastzetten.
Munten kun je met dubbelzijdig plakband vastplakken aan de cupcakeliners.

Versier de bovenkant van de doos met mooie stoffen linten/strikken en voeg eventueel een lief kaartje toe.

Zelf had ik het bruidspaar dat jaar nog geen verjaardagscadeaus kunnen geven (#corona), dus ik heb een bon voor een hotelovernachting toegevoegd die tot 3 jaar geldig na aankoop is (zet alsjeblieft de verloop/vervaldatum op zo'n bon!)

Ik maakte de doos voor de laatste bruiloft waar ik was, en iedereen vond de doos geweldig.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 24-09-21 11:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:55

€100 is al heel veel om te geven.
Zelf houd ik niet van geld geven, dus probeer het dan wel altijd leuk te geven. Voor de laatste 2 bruiloften had ik een persoonlijke illustratie gemaakt en dan het geld achterin het lijstje gestopt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 11:57

Wat een leuke ideeen. Het is inderdaad wel leuk om het even speciaal in te pakken in plaats van een envelop.

Ja Alja. Klopt. Ze willen graag geld voor een reis. Dus dan wil ik die wens respecteren.

Nog een ander vraagje.

Wanneer geef je het? Komt daar een moment vóór. Ik heb echt al 10 jaar geen bruiloft gehad.
Ik ga smorgens al naar de bruid om haar te helpen met aankleden, make up en haar. Enz.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:58

Zowiezo na het trouwen ;)
Vaak is er na het trouwen een moment om ze te feliciteren en dan kun je de enveloppe geven.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:59

daantjuhhh schreef:
Wat een leuke ideeen. Het is inderdaad wel leuk om het even speciaal in te pakken in plaats van een envelop.

Ja Alja. Klopt. Ze willen graag geld voor een reis. Dus dan wil ik die wens respecteren.

Nog een ander vraagje.

Wanneer geef je het? Komt daar een moment vóór. Ik heb echt al 10 jaar geen bruiloft gehad.
Ik ga smorgens al naar de bruid om haar te helpen met aankleden, make up en haar. Enz.

Er is meestal een cadeautafel. Daar leg ik het dan gewoon bij ergens gedurende de dag. Vaak een doos voor enveloppen en een tafel voor de cadeaus.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 12:04

Thanks.
Dan wacht ik even af of er een momentje komt.
Of dat er een tafel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:35

Ik vind 100 euro ook wel een mooi bedrag, zoiets zou ik ook geven.. En dan vaak ergens tussen het trouwen en het feest is er wel gelegenheid om te geven :j

Alvast een fijne dag :D

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:41

En iets persoonlijks voor een wat kleiner bedrag (vb €25) en dan aanvullen met geld? Wij waren ook heel blij met geld voor de huwelijksreis :Y) maar iets persoonlijks van mensen die dichtbij je staan is ook heel waardevol. Al maak je een fotoboek met allemaal leuke foto's van jullie samen ofzo, of een mooie fles wijn die ze over een jr kunnen opentrekken met daarin een kaart met persoonlijke boodschap/ wens voor hun eerste huwelijksjaar?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:44

Vaak heb je na het huwelijk een officieel felicitatie moment, dat is het moment om het te geven.

Vind 75-100 euro een keurig bedrag en zou zelf ook zoiets geven. 75 als je nog iets persoonlijks er bij doet en 100 als je het met een kaart in een enveloppe doet bijvoorbeeld.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:50

Inderdaad na de huwelijksvoltrekking is er vaak een moment met toasten, speech en dan cadeaus geven. Bij ons ging het in ieder geval zo :) Je bedrag vind ik heel redelijk om te geven, mits je het kan missen.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:29

Hier is het als daggasten 50pp.
Avond gasten 25pp

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:34

Ik vind €75,- tot €100,- een heel groot bedrag!
Wij kregen tussen de €20,- en €75,- voor onze bruiloft.

Wij geven meestal rond de €50,- ligt er aan wie het zijn natuurlijk. Maar je kunt niemand in de beurs kijken natuurlijk.

Wij hadden een tijd dat het feest begon 19u ofzo en toen een uurtje op 1 plek gebleven want daar namen wij onze gasten in ontvangst met eventueel een cadeau/enveloppe.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:37

Themba schreef:
Avond gasten 25pp

Ik vind dat echt uitzonderlijk weinig, helemaal als je met z’n twee komt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:42

Alja schreef:
Themba schreef:
Avond gasten 25pp

Gaat toch niet om de hoogte van het bedrag maar dat ze er zijn en die dag met jou vieren en dan voor de extra wat meenemen?
Op mijn bruiloft vond ik het juist veel te hoog als iemand €100 gaf. :o Voelde dan niet goed om dat aan te nemen. Ook wetende dat veel mensen al extra kosten hadden gemaakt vanwege kleding, kapper en overnachting.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:49

Alja schreef:
Themba schreef:
Avond gasten 25pp

Alja, de bedragen zijn pp (per persoon) dus met twee geven ze dan 100, met drie 150 enz.

Ik vind dat je moet doen waar je jezelf goed bij voelt.

Beste vriendin, broers/zussen ed vind ik als dag gast 75-100 euro pp niet gek. Maar als een ander dit niet kan missen, dan moet je vooral minder geven.
Het gaat toch om het gebaar en niet om de kosten van de bruiloft uit te sparen mag ik hopen.

En als vriendin kan ik mij ook nog voorstellen dat je extra kosten maakt aan een vrijgezellenfeest ed. Dat tikt ook vlot aan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:53

Ik wist niet dat er achter een bruiloft een verdienmodel zat. 100 euro geven is toch niet normaal? :o? Misschien als je hechte familie / vrienden bent. Maar als je ook nog een vrijgezellenfeest, een jurk (dresscode) etc moet dan kan je de portemonnee wel trekken met meerdere bruiloften per jaar. Gelukkig heb ik zelden tot nooit een bruiloft. Ik zou zelf 50 euro doen voor een goede vriendin en 25 voor een wat mindere vriendin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:54

Alja schreef:
Themba schreef:
Avond gasten 25pp

Er staat letterlijk pp achter.. Per Persoon... :')

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:58

Wij geven als daggasten meestal €100 en als avondgasten €50.