Kuubskist als plantenbak in de tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Kuubskist als plantenbak in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 06:32

Wij hebben bij ons nieuwe huis een diepe tuin van 15 meter. Alleen deze is volledig bestraat en kunnen we er niet uit halen (huurhuis). Er is te weinig budget om iets aan te laten leggen, dus ik wil iets met weinig budget toch leuk maken om te zitten.

Ik houd van bloemen en kleur en groen in de tuin, maar heb geen groene vingers. Nu zat ik te denken aan houten aardappel kuubskisten. Hout geeft een fijne uitstraling en die dingen zijn groot genoeg om bijvoorbeeld een afscheiding van een zitje achterin te maken en een mooie border langs de zijkant.

Alleen: hoe pak ik dat aan? Worteldoek? Helemaal vullen met aarde? Alleen bovenste deel? Maar hoe dan? Wie heeft er nog meer zoiets in de tuin? En andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom!

En voor het beeld: het gaat o.a. om dit soort kisten
Afbeelding

Afbeelding

En dit is de tuin. Achter het huis komt een kattenren met een loungebankje, maar ik wil in het bredere deel van de tuin dus iets met bloembakken of kruidenbakken of allebei. Ik dacht zelf aan achterin een zitje maken en dat een deel omsluiten met die kisten zodat het wat knusser wordt. En aan de zijkanten borders met planten.
Afbeelding

Afbeelding

Dit stuk gaat het dus vooral om.
Afbeelding

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 07:04

Leuk idee, zeker dat zithoekje op deze manier afbakenen.
Ik zou ze niet helemaal vullen, maar een bodem maken en dan worteldoek en vullen.

Al kwam ik op pinterest wel iets slims tegen, en vast ook haalbaar voor jullie :D
https://pin.it/3s2dVwW

Qimm

Re: Kuubskist als plantenbak in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 07:09

Sowieso worteldoek erin om te voorkomen dat al je zand eruit spoelt. Lijkt me een goed plan. Misschien een (rozen)boog tussen 2 kisten met een leuke fleurige klimmer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 07:31

Ah dat heb ik ook gehad. Alleen zou ik.zelf kunststof kuubskisten nemen en daar zelf een mooie rand omheen maken. Wat afvoergaten onderin maken. Plopfolie ter isolatie aan de binnenkant. Volledig vullen met een zand/grond mix en je kunt er zelfs boompjes in kwijt.

Nivos kun je maken door een stuk rand eraf te halen en deze lagere bak ervoor te zetten. ik heb houten bakken gehad maar deze rotten best snel weg. En de kunststof bakken met afvoergat is ook droogte bestendiger als je de afvoer bv op 10 cm van de bodem maakt.

De buitenkant kun je dan naar smaak afwerken of er bamboemat of rietmat tegen aan te doen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 07:37

Als je nou geen groene vingers hebt, is het slechtste idee met bakken te werken :+

Bakken, hoe groot ook, vereisen áltijd mee werk. Je zult moeten bemesten en water moeten geven, woekeraars moeten inperken, 's winters bevriezen planten eerder etc. In de volle grond vervalt (een deel van) dat opletten: water is langer beschikbaar, mineralen en mest idem, en woekeraars hebben meer ruimte en verdrukken andere planten niet.

Kijk of je gemeente mee doet aan het NK 'tegelwippen' of acties heeft als 'steenbreek' - maw, kijk of er subsidie is vanuit de gemeente om die stenen er uit te gooien en er groen voor in de plaats te doen. In het kader van: "waar laat ik als gemeente het water bij stortbuien" is dit een hot item nl.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 07:57

Ik weet niet waar van je huurt (gemeente misschien?) maar ik zou heel veel stenen eruit halen en gras erin doen. Kost amper wat, gras groeit overal, beetje grond erop en zaaien maar. Een gemeente is daar als het goed is alleen maar blij mee.
En verder kan je wat borders maken, of die bakken neerzetten, maar idd wat Ibbel zegt; bakken zijn moeilijker dan planten in de volle grond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:02

Jeetje wat zonde en treurig zeg al die tegels, ga je met wat pech ook een hoop werk aan hebben met onkruid in de voegen ben ik bang.
Ik zou in dit geval altijd de verhuurder vragen of je minimasl een strook mag blootleggen voor beplanting.
Bakken is inderdaad een hoop gedoe en uiteindelijk duurder. Dat zand moet je dan ook weer kwijt als je weggaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:05

En als die stenen er echt niet uit mogen van de verhuurder (waarom in hemelsnaam niet?) dan zou je ze als stapelmuurtjes kunnen gebruiken en kunnen terugleggen als je weggaat. Wel wat werk, maar dan kan je in de tussentijd tenminste wel gewoon in de volle grond tuinieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:27

Wat verdrietig om zo te moeten wonen. Staat er specifiek in het huurcontract dat straat straat moet blijven??
En dan die pokke coniferen %)
Bakken moet je niet doen, vergen veel meer aandacht dan volle grond.
Tuin kun je opbouwen uit stekjes, zaailingen, graai en snaai, biets en bedel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:35

Ik ben juist groot baktuinier fan. En vind het juist minder werk dan volle grond tuinieren. Zeker als er veel waterslurpers zoals die coniferen staan.

Er zijn ook gelkorrels die je door de grond kunt doen die water vasthouden. Mijn grote bakken hadden hooguit een keer per week water nodig in hete periodes. Zeker als je zand en potgrond mengt droogt het niet zo gek snel uit. Door de afvoer gaten hoger te maken heb je ook een mini water reservoir onderin zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:44

Bakken hebben inderdaad meer onderhoud nodig, maar die coniferen scheiden bij de wortels een stofje uit wat de groei van andere planten belemmerd, wil je dus aan die kant een border oid, dan zit je beter met een paar bakken dan proberen om wat in leven te houden in de volle grond onder een conifeer.
Wat verder er vandaan zou ik liever volle grond kiezen (tegels stapelen voor randje om je border/plantstrookje) en een paar zakken compost er in (misschien worteldoek er tussen zodat het zand vrijwel schoon blijft en die tegels zo terug kunnen bij vertrek). Laag van die hydrokorrels om water langer vast te houden helpt ook, zowel in een bak als een wat verhoogd stukje border waar je in plant. Al is het wel fijn om die in tussen 2 lagen worteldoek (of bij goed stevig worteldoek naai er een zak van) te doen, anders krijg je dat spul heel lastig tussen je aarde uit als je grond moet verversen/bak rigoreus wil omgooien qua planten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 09:51

tamary schreef:
Bakken hebben inderdaad meer onderhoud nodig, maar die coniferen scheiden bij de wortels een stofje uit wat de groei van andere planten belemmerd, wil je dus aan die kant een border oid, dan zit je beter met een paar bakken dan proberen om wat in leven te houden in de volle grond onder een conifeer.
Wat verder er vandaan zou ik liever volle grond kiezen (tegels stapelen voor randje om je border/plantstrookje) en een paar zakken compost er in (misschien worteldoek er tussen zodat het zand vrijwel schoon blijft en die tegels zo terug kunnen bij vertrek). Laag van die hydrokorrels om water langer vast te houden helpt ook, zowel in een bak als een wat verhoogd stukje border waar je in plant. Al is het wel fijn om die in tussen 2 lagen worteldoek (of bij goed stevig worteldoek naai er een zak van) te doen, anders krijg je dat spul heel lastig tussen je aarde uit als je grond moet verversen/bak rigoreus wil omgooien qua planten.

Tja, tannine, zou zo prettig zijn dat dat eens wat meer werd gecommuniceerd. Scheelt een berg verkeerde aankopen(of niet).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 09:54

Morganlefay schreef:
Wat verdrietig om zo te moeten wonen. Staat er specifiek in het huurcontract dat straat straat moet blijven??
En dan die pokke coniferen %)
Bakken moet je niet doen, vergen veel meer aandacht dan volle grond.
Tuin kun je opbouwen uit stekjes, zaailingen, graai en snaai, biets en bedel.

Hoezo verdrietig? :+
Het is maar net wat je er zelf van maakt toch? Daarom juist dit topic :D

Ik vind zelf in bakken werken heel fijn. Geen groene vingers wil niet zeggen geen moeite willen doen of niks kunnen. Maar meer: niet te ingewikkelde planten. Water geven en onkruid wieden is prima hoor. De lavendel deed het altijd heel goed in mijn bakken bij mijn vorige huis bijvoorbeeld. En de kruiden in bakken ook. Dat soort planten/bloemen.

Overigens hebben we ook nog een aardige voortuin zonder stenen, met gemaakte borders, alleen verwaarloosd en met een paar losse bloemen. Dus daar kan ik sowieso los in de volle grond. Daar kunnen we alleen niet zitten.
Achter kunnen we wel zitten, dus vandaar het idee om met bakken een soort afscheiding te maken en zo een zithoek te creëren en dat op deze manier een beetje gezellig aan te kleden. Het hoeven overigens niet per sé hoge of brede bakken te zijn. Hoog en smal is ook prima. Of juist laag en breed (shetlanderslowfeederformaat :)) ).

Lizz: die van pinterest is wel interessant zeg.
Qimm: een boog er over is ook leuk, met een rozenklimmer bijvoorbeeld.
karuna: kunststof kuubskisten vind ik niet zo mooi als hout. Die hebben we nu staan als slowfeeder op stal :)). Ik vind hout in de tuin juist wat sfeervoller.
Ibbel: ze hebben inderdaad de actie steenbreek hier. Maar die richten zich dit jaar op sociale huurwoningen en dat is dit dan net weer niet. Misschien volgend jaar weer. Wel iets om in de gaten te houden :j
tamary: dank voor de tip! Dat is een goeie zeg, nog nooit gehoord.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:11

Je kunt de kunststof bakken wegwerken voor het zicht met hout, mat of wat ook. Dan heb je geen last van hout rot in je bakken maar wel een mooie buitenkant

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:28

Wij hadden in ons vorige huis wijnvaten als plantenbak. Worteldoek erin, en dan vullen met van die klei korrels en daarop een mengsel van zand en potgrond. Ging super goed en stond heel leuk. We hadden er eentje met een appelboompje en wat kruiden en eentje met een perenboompje en aardbeienplantjes.

Stond heel leuk en de wijnvaten bleven prima in conditie

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 11:44

Wijnvaten zijn ook een goed idee! Die zijn denk ik wat beter tegen vocht bestand. Had je dan hele vaten en recht opstaand? Of bijvoorbeeld halve vaten liggend? Heb je foto's? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:52

Wij hebben zulke bakken als moestuin :j

We hebben er een extra bodem in gemaakt. Die bodem is gemaakt van latten, daarop gaas van 1x1 cm. Daarop hebben we worteldoek, en dat zit ook tegen de wanden omhoog vastgeniet. Daarop dan de grond.

We hebben de bodem gemaakt op ongeveer 30/40 cm vanaf de bovenkant, zodat je wel wat diepte hebt om wat grotere planten kwijt te kunnen, maar niet de hele bak vol aarde hoeft te storten.
We hebben er ook wielen onder gemaakt zodat de bakken nog makkelijk te verplaatsen zijn.

Het staat nu ruim 2 jaar en ziet er nog perfect uit! En de aardbeien uit eigen tuin zijn heel lekker :D

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:52

Ik heb even snel gezocht, maar alleen van tijdens het aanleggen foto's gevonden. Later zag het er veel beter uit. Waren de vaten beter gevuld en wat donkerder geworden. De boompjes waren toen ook mooier :D

We hadden staande vaten, op 2/3e ongeveer open gemaakt. Net boven de ring om het bij elkaar te houden, die is wel handig ;)
Afbeelding
Afbeelding

Zoals Blijheid zegt, ons worteldoek zat ook tegen de wanden omhoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:53

Ik zou me om het hout niet zo zorgen maken.
Ons ingegraven konijnenhok heeft het ook makkelijk 8 jaar volgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:58

Dit is een foto van bij ons, van vandaag. Net van de week de aardbeienplanten verjongd en de tomaten er uit dus het ziet er wat armetierig uit nu, maar je kan de bakken goed zien.

Afbeelding

Ander idee dat je misschien ook aanspreekt, we hebben met IBC vaten nog een hele grote waterton gemaakt om alles te kunnen water geven. Die laten we nu begroeien met oa doornloze braam om het er mooier te laten uitzien.

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:01

Oh dat is een goed idee ook!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:53

Ergonomisch gezien is tuinieren in bakken ideaal. Geen gebuk en anders een krukje erbij om het zittend te doen. :)

Ik zou het gewoon doen, desnoods geef je de bakken een kleurtje beits zodat het mooi bij de rest van de tuin past en leg je een watergeef systeem aan. Alhoewel de bakken zo groot zijn dat ze niet heel veel extra water nodig hebben ten opzichte van de volle grond.

Zorg wel dat het overtollige water weg kan (want het regent ook nog wel eens) en leg iets van een laag met korrels op de bodem voor de drainage. Ik zou die drainage gaten niet in de bodem maken maar iets van 10cm daarboven zodat je altijd wel iets van vocht in de kisten houdt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 13:54

Wat een super goede ideeën! Ik vind die wijnvaten voor boompjes ook echt super leuk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 18:04

Net even een foto van de voortuin gemaakt.
Hier wil ik veel bloemen. Ik denk van die bijen/vlinder zaadmengels in het grootste deel en wat blijvende planten in de borderbakken.
Afbeelding

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:12

Ik heb zelf een bak gemaakt.
Wieltjes er onder zodat hij verplaatsbaar is.

Onderin zit worteldoek (ook aan de zijkanten) en dan hydrokorrels en daar aarde boven op.

Het bewijs dat ik aan het klussen ben _O-
Afbeelding
De ‘kist’
Afbeelding

Het hout had ik over van de overkapping.