Miskoop nieuwe Sony TV.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nico12

Miskoop nieuwe Sony TV.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 20:35

Medio juli heb ik een nieuwe TV gekocht bij Coolblue. Na 3 weken kreeg de TV kuren waarvan ik dacht dat mijn provider of de bekabeling defect was. Probleem blokjes. Na 5 weken de TV aangemeld voor reparatie. De monteur belde, bekend software probleem en bevestigde dit per email. Helaas is dus de TV al een maand defect en Coolblue wil hem niet terug ivm 30 dagen verstreken. Als ik vraag wanneer reparatie is antwoord dat ze dat niet weten. Nu is mijn mening dat Coolblue antwoord moet geven maar ze delen de mening niet. Mijn rechtsbijstand heb ik ingeschakeld maar nog geen reactie. Hoe sterk sta ik dat de TV alsnog terug kan of eindeloos wachten op een mogelijke software update? Wie heeft ervaring?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:37

Nou ja!
Je hebt toch gewoon garantie!
Ik zou hem terugbrengen en mijn geld terug eisen!

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 20:39

chanicha schreef:
Nou ja!
Je hebt toch gewoon garantie!
Ik zou hem terugbrengen en mijn geld terug eisen!

Uiteraard wil ik tv/ geld terug. Coolblue zegt: nee, de dertig dagen is verstreken. En wij kennen de wet

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:40

Die 30 dagen zijn toch niet de garantietermijn? Lijkt me eerder de tijd waarin je hem terug had kunnen brengen om te ruilen?
Als hij kapot is horen ze volgens mij eerst de kans te krijgen om hem te repareren of een vervangend product aan te bieden. Als die ook niet voldoet zou je je geld terug moeten krijgen.
Ik zou ook even rustig je rechtsbijstand afwachten. Wel super frustrerend dit.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 20:47

Maeve schreef:
Die 30 dagen zijn toch niet de garantietermijn? Lijkt me eerder de tijd waarin je hem terug had kunnen brengen om te ruilen?
Als hij kapot is horen ze volgens mij eerst de kans te krijgen om hem te repareren of een vervangend product aan te bieden. Als die ook niet voldoet zou je je geld terug moeten krijgen.
Ik zou ook even rustig je rechtsbijstand afwachten. Wel super frustrerend dit.

De TV is nu 1 maand defect en Coolblue zegt geen reparatiedatum kunnen geven omdat Sony eerst nieuwe software moet ontwikkelen en daarmee bezig is.
Als ik google op Sony forum dan blijkt dat probleem bekend is. De laatste software update is het software probleem bij sommigen verholpen en bij anderen ontstaan.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 21-09-21 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:49

Citaat:
Wat voor soort garantie heb ik?
Je krijgt op alle producten minimaal 2 jaar garantie op fabricagefouten. Je product zou namelijk bij normaal gebruik de eerste 2 jaar niet stuk mogen gaan.

Het garantietype geeft daarbij aan hoe je product wordt gerepareerd. We hebben 2 soorten garanties:

Carry in. We vragen jou om je defecte product naar ons te sturen. Vervolgens wordt het product gerepareerd bij de reparatiedienst die de fabrikant heeft aangewezen;
On-site service. Voor grote producten komt de reparatiedienst van de fabrikant bij jou thuis langs om het product te repareren.
Het garantietype staat aangegeven op de productpagina tussen de specificaties van je product.

Wil je jouw product retour sturen of laten repareren? Dat kan gemakkelijk en snel via het online retourformulier.

https://www.coolblue.nl/klantenservice/garantie

Ze zeggen zelf op de site 2 jaar garantie.
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 21-09-21 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Re: Miskoop nieuwe Sony TV.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:50

Even een berichtje plaatsen op hun social media :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:50

Omdat hij nu niet goed is en ze hem nu niet kunnen repareren (omdat er nog geen update is) mag je gewoon de koop ontbinden en je geld terugvragen.
Bij het juridischloket kun je online een voorbeeldbrief gebruiken om dit te doen.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:55

Ik heb zelf ook een Sony tv met kuren en mijn ouders hebben dezelfde soort (van een jaar ouder) met dezelfde kuren als die van mij. Ik ben wel benieuwd waar je tegenaan loopt? Dan weet ik ook meteen waar ik aan toe ben als het eenzelfde software fout is :=

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:59

Je claim is obv non conformiteit.
Het is reëel te verwachten dat een televisie langer meegaat dan 30 dagen. Je hebt dus recht op reparatie of vervanging, ongeacht de regeltjes die Coolblue hanteert. Non conformiteit staat in het Burgerlijk Wetboek en ook daar kan Coolblue zich niet aan onttrekken.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 21:01

Brainless schreef:
Omdat hij nu niet goed is en ze hem nu niet kunnen repareren (omdat er nog geen update is) mag je gewoon de koop ontbinden en je geld terugvragen.
Bij het juridischloket kun je online een voorbeeldbrief gebruiken om dit te doen.

Er zijn meerdere telefoontjes en een 10 tal mails.
Coolblue wil dat ik blijf wachten en ik niet omdat 1 maand defect voor mij genoeg is.
Na 3 reparatie pogingen kan ik volgens Coolblue pas een voorstel van hun verwachten.
De rechtsbijstand heb ik volledig maar nog geen reactie.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 21:03

De termijn van 30 dagen geldt voor ruilen en retourneren.

Van hun site:

Binnen 30 dagen na ontvangst van je product heb je 3 opties:

je product gratis ruilen voor een ander product;
je product laten repareren;
je product gratis retourneren en je geld terug laten storten.
Na 30 dagen wordt je product altijd gerepareerd.

Deze mogelijkheden stonden voor jou niet meer open, omdat de 30 dagen al waren verstreken. Daarom gelden de regels/wet voor reparatie binnen de wettelijke garantietermijn.

Voor reparatie geldt volgens de site:

Zowel binnen als buiten de fabrieksgarantie kun je bij ons terecht voor je reparatie. Binnen de fabrieksgarantie is dit gratis, daarna moet je voor de reparatie betalen.

Is je product binnen 30 dagen na aankoop al defect? Dan kan je ervoor kiezen om je geld terug te krijgen of je product om te ruilen voor een nieuw product;
Is je product na 30 dagen defect bij normaal gebruik en binnen de garantieperiode? Dan is dit een fabricagefout en is de reparatie volledig kosteloos.
Ook buiten de fabrieksgarantie kun je bij ons terecht. Hiervoor moet je wel betalen. We onderzoeken je product en maken een prijsopgave. Op basis daarvan kun jij kiezen of je het wilt laten repareren of niet.

Je hebt recht op kosteloze reparatie, niet op direct geld terug. Daarin heeft Coolblue gelijk. Pas als blijkt dat Coolblue de tv niet kan (laten) repareren, heb je recht op vervanging. Je moet Coolblue eerst de kans geven de tv binnen een redelijke termijn te (laten) repareren.

Coolblue moet je natuurlijk wel op de hoogte houden over de reparatie. Of de reparatie nu wordt uitgevoerd door Coolblue of door de fabrikant, jij hebt alleen te maken met Coolblue die je het toestel heeft verkocht.

Zie voor verdere info:

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... tietermijn
Laatst bijgewerkt door Boras op 21-09-21 21:18, in het totaal 6 keer bewerkt

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 21:05

Snippergroen schreef:
Ik heb zelf ook een Sony tv met kuren en mijn ouders hebben dezelfde soort (van een jaar ouder) met dezelfde kuren als die van mij. Ik ben wel benieuwd waar je tegenaan loopt? Dan weet ik ook meteen waar ik aan toe ben als het eenzelfde software fout is :=

Volgens de monteur via Coolblue: macroblocking bij gebruik van CI+ module via Ziggo.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 21:08

Nico12 schreef:
Snippergroen schreef:

Volgens de monteur via Coolblue: macroblocking bij gebruik van CI+ module via Ziggo.

Bedankt voor je antwoord! Wij hebben een ander probleem. Netflix loopt regelmatig vast op 24% en dan doet heel Netflix het niet meer. Dan moeten we de stekker er uit trekken en tv opnieuw opstarten.

Succes met deze lastige kwestie!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 21:11

https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... atie-duren

Hier vind je info hoelang reparatie mag duren en welke stappen je kunt ondernemen (maar natuurlijk altijd in overleg met je rechtsbijstand).

Ik wil dit stukje er nog even uitlichten, omdat Coolblue dat naar jou toe benoemde:

Er wordt wel eens gezegd dat u pas recht hebt op de bovenstaande mogelijkheden als de verkoper 3 keer heeft geprobeerd om het product te repareren. Maar dat is een misverstand. Volgens de wet mag u geen ernstige overlast hebben van een reparatie van een ondeugdelijk product. Hebt u dat wel? Dan kunt al na de eerste (mislukte) reparatie gebruikmaken van bovenstaande rechten.
Laatst bijgewerkt door Boras op 21-09-21 21:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 21:15

Boras schreef:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... atie-duren

Hier vind je info hoelang reparatie mag duren en welke stappen je kunt ondernemen (maar natuurlijk altijd in overleg met je rechtsbijstand).

Ik wil dit stukje er nog even uitlichten, omdat Coolblue het naar jou toe benoemde:

Er wordt wel eens gezegd dat u pas recht hebt op de bovenstaande mogelijkheden als de verkoper 3 keer heeft geprobeerd om het product te repareren. Maar dat is een misverstand. Volgens de wet mag u geen ernstige overlast hebben van een reparatie van een ondeugdelijk product. Hebt u dat wel? Dan kunt al na de eerste (mislukte) reparatie gebruikmaken van bovenstaande rechten.

Bedankt, super interessant

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 21:16

Graag gedaan, succes ermee :)