Garantie buiten zichttermijn, iemand hier verstand van?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Megane

Garantie buiten zichttermijn, iemand hier verstand van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 15:18

Oke, ik zal het verhaal even vanaf het begin vertellen.

Veel verstand van mijn rechten heb ik niet, met google probeer ik overal een beetje uit te komen, maar nu loop ik vast haha. Rechtsbijstand heb ik helaas niet

Ik heb op 16 juli 2021 een nieuwe geheugenkaart gekocht via een webshop. Deze kwam keurig binnen en werkte goed. Note: uiteraard is hier zuinig mee omgegaan, hij heeft altijd of in mijn camera/cardreader gezeten, of keurig in een beschermhoesje. Aan de buitenkant is er dan ook niks te zien aan het kaartje.

Echter, nu ongeveer een week geleden begon hij foutmeldingen te geven. Bij het aansluiten op de computer geeft hij aan dat hij geformatteerd moet worden, en in de camera geeft hij aan dat er geen toegang is tot de kaart en dat hij geformatteerd moet worden, na het formatteren accepteert de camera de kaart weer en maakt dan ook foto's. Echter bij het aansluiten op de computer schiet hij weer in een foutmelding. Oftewel, kaart doet niet waarvoor ik hem wil gebruiken.

Toen het volgende; Ik heb de webshop gemaild met het verzoek tot een oplossing. Echter kreeg ik geen reactie, goed, kan gebeuren. Vandaag via facebook contact gezocht; via facebook konden ze me niet helpen, opnieuw mails geprobeerd te versturen maar kwamen aldus hun niet binnen. (mails ook van en naar verschillende eigen adressen verstuurd, hier kwamen ze wel binnen)
Omdat het mail contact niet lukte wou de webshop mij alsnog wel via facebook helpen, top! echter, nu komt het. Ik mag het kaartje opsturen naar hun. Alleen zou dit volgens hun op eigen kosten moeten. Dit ben ik niet van plan, en volgens internet behoort het bedrijf dit te vergoeden bij een ondeugdelijk product. Eventueel was ik bereid om hem langs te brengen (weet je ook meteen dat hij ontvangen is) dit is echter niet mogelijk omdat er geen fysieke winkel is.

Nu geeft de webshop aan dat dit om garantie buiten de 30 dagen zichttermijn gaat, alleen staat er op hun website vermeld dat zij voor geheugenkaarten, usb flasdrives en andere opslagmedia de wettelijke europese richtlijn koop en garantie hanteren. Deze zou een wettelijk garantietermijn van 2 jaar bedragen. Vervolgens staat er bij dat de consument redelijkerwijs kan verwachten dat de aangeboden producten gedurende deze periode, mits zorgvuldig mee omgegaan, kan gebruiken.

Nu zegt de webshop dat, omdat dit buiten de 30 dagen zichttermijn valt, ik geen recht heb op kosteloos retourneren, en zonder retourneren komt er uiteraard geen oplossing.

Helaas lees ik veel van dit soort verhalen in de reviews (volgende keer eerst die even lezen alvorens te bestellen)

Heeft iemand hier enig idee wat ik verder kan ondernemen? Ik ben eigenlijk niet van plan om er veel geld aan uit te geven gezien de waarde van het geheugenkaartje. Maar de manier van communiceren van deze winkel maakt wel dat ik graag wil weten wat ik hier verder eventueel mee zou kunnen.

Alvast bedankt! (en excuses voor de eventuele spelfouten haha)

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:28

Niet zo zeuren en gewoon die paar euro verzendkosten betalen. Waarom is het tegenwoordig gebruikelijk om óveral een probleem van te maken.

Megane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 15:35

nolanlover schreef:
Niet zo zeuren en gewoon die paar euro verzendkosten betalen. Waarom is het tegenwoordig gebruikelijk om óveral een probleem van te maken.

Omdat ik lees dat er bij andere klanten dan gezegd wordt dat het product niet aangekomen is. Dan zou het aangetekend moeten, en dat vind ik zonde van mijn geld inderdaad.
Misschien zeuren, maar ik verwacht wel een deugdelijk product voor mijn geld.

Ibbel

Re: Garantie buiten zichttermijn, iemand hier verstand van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:10

Brievenbuspakketje (online frankeren) met track en trace: 4,10
Als je zelf naar een fysieke winkel moet ben je dat met 15 km enkele reis ook kwijt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:10

In de tijd die je nu kwijt bent aan dit topic aanmaken, reacties doorlezen, je rechten opzoeken had je al makkelijk 4,10 kunnen verdienen. Maak het jezelf niet zo moeilijk, stuur dat ding gewoon op :+

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:26

Tjoh ik dacht dit gaat om een paar honderd euro :+

Jij kiest er toch zelf voor om bij een webshop een bestelling te plaatsen? Dan kan het inderdaad voorkomen dat je moet betalen voor verzenden. Ik zou er niet zo’n probleem van maken, die paar euro verzendkosten betalen en lekker opsturen.
voortaan lekker bij een fysieke winkel kopen ;)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:52

Ik zou hem opsturen, als brievenbuspakketje met track & trace (met retouradres voor als het onbezorgbaar blijkt) en mochten ze zeggen dat hij niet is aangekomen, dan kun je bewijzen dat hij wel is afgeleverd. Indien er problemen komen, een slechte review op verschillende sites zetten en op Facebook en je verlies nemen. Volgende keer eerst reviews lezen alvorens iets te bestellen. Of wanneer mogelijk met PayPal betalen, zij vergoeden retourkosten in zulke gevallen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:11

Ervaring met werken bij webshops, dat gratis retourneren binnen 30 dagen zichttermijn staat compleet los van (wettelijke) garantie. De regel dat je binnen 30 dagen kosteloos kunt retourneren heeft verder geen invloed op je garantie, maar zoals het al zegt, enkel dat je het binnen die periode op hun kosten kunt opsturen. Dat staat vaak ook duidelijk omschreven. Dat je geheugenkaart dan kapot gaat is natuurlijk rot, maar hierdoor wordt het niet ineens een uitzondering.

Verder of je recht hebt op garantie of niet is weer een ander verhaal. Dit heeft er bijvoorbeeld ook mee te maken wat de reden is van defect. Wettelijke garantie betekent ook niet altijd dat je die (of fabrieksgarantie) krijgt. Maar goed, zonder dat je de geheugenkaart opstuurt, gaat er inderdaad weinig gebeuren vrees ik. De webshop staat daarin ook gewoon in haar recht dat zij de retourkosten niet vergoeden. Ik zou het gewoon opsturen, aangetekend of niet, inderdaad met retouradres... Of je verlies nemen. Veel anders kun je niet ondernemen, en die tijd en geld zou ik er voor dit soort bedragen niet eens in willen stoppen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:40

Nogmaals een openbaar bericht op hun Facebook zetten waarbij je de plichten aanhaalt die zij hebben en je een oplossing verwacht.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:49

bigone schreef:
Nogmaals een openbaar bericht op hun Facebook zetten waarbij je de plichten aanhaalt die zij hebben en je een oplossing verwacht.

Ze voldoen aan hun plicht ( behalve dat ze langzaam reageren uiteraard).
Garantie op foutief product hoeft niet met vergoeding verzendkosten.
Niets aan te doen, opsturen met track en trace, en hopen op een correcte afhandeling.

Megane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 11:17

Dank voor de heldere reacties. Het gaat, zoals eerder gezegd, om een klein bedrag. Maar daarom weet ik wel graag wat mijn rechten hier in zijn. Mocht er ooit nog een keer iets soortgelijks voorvallen dan weet ik welke weg ik moet bewandelen.

Ik ga hem aangetekend verzenden op goed geluk.
Een nieuwe kaart heb ik toch maar bij een fysieke winkel gekocht, communiceerd toch fijner naar mijn idee.
Goede tips trouwens, van het retouradres en betalen met pay pall. Bedankt!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:02

Dit is waarom ik in sommige gevallen kies om te bestellen bij bol.com(of bijv. een coolblue) je hebt dan nét wat meer zekerheden.