@allen: Bedankt alvast voor de snelle reacties en interessante tips!
@Iepke: vooral een combinatie van beide denk ik! Ik ben zelf zoals aangehaald echt een leek in de terminologie van pedagogiek en onderwijsleer, dus ik ben wat verloren waar ik moet beginnen met inlezen.
Ik zou graag de klassieke methode van een uur lesgeven online/face-to face adhv een powerpoint verbeteren. We onderzoeken ook de mogelijkheid van gebruik te maken van een LMS systeem en dus te evolueren naar een blended learning methode. Maar ik ben nog helemaal niet thuis hierin. We willen vooral dat de medewerkers op verschillende manieren informatie aangeboden kunnen krijgen (denk aan een deel zelfstandig lezen in een handboek dat ze van ons krijgen, een artikel lezen, een instructiefilmpje,... en daarnaast aangevuld met bijvoorbeeld een powerpoint presentatie (al dan niet online of face to face), gevolgd door een korte test om te evalueren of ze de leerstof beheersen. We willen zo wat afwisseling aanbieden en ook de mogelijkheid geven om het leertraject op eigen tempo af te leggen (ik denk dat ze dit dan asynchroon leren noemen?), maar waar er wel steeds terugkoppeling mogelijk blijft tussen de leerling en de trainer (mogelijkheid tot vragen stellen, videocalls, discussieforum etc.). Ik ben dus op zoek naar meer informatie over deze mogelijkheden tot blended learning: hoe begin je hier aan, welke werkvormen kan je hierin integreren, welke platformen bestaan hiervoor etc.
Daarnaast ben ik inderdaad ook op zoek naar methoden/werkvormen die het klassieke face to face contact dat nu plaatsvindt ahdv 1 uur theorieles met een powerpoint te verbeteren. Ik lees soms wel eens over flipped classrooms of leren adhv cases/voorbeelden/ervaringen, maar ik vind het heel erg moeilijk om dit in te werken in medische trainingen. Dit zijn bijvoorbeeld inleidende trainingen over cardiologie of het ademhalingsstelsel. Dit is heel theoretisch en vaak hebben de mensen die ik training geef hier nog geen achtergrond in, dus is het moeilijk om cases te laten oplossen omdat ze nog niet voldoende kennis hierover hebben om op zo'n eerste moment te kunnen laten oplossen. Boodschap van het verhaal: ik zoek dus ook naar manieren om les te geven die meer interactief zijn dan louter het overbrengen van 1 uur 'droge' theorie.
Een hele blok dus, pedagogie en onderwijs is niet zonder reden een hele opleiding en wetenschap op zichzelf natuurlijk! Daarom dus op zoek naar bruikbare bronnen die een goed overzicht geven van de mogelijkheden.