Opleiding/training/lesgeven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ineminne96

Opleiding/training/lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 13:25

Dag bokkers,

Sinds kort werk ik binnen de farmaceutische sector en een deel van mijn job bestaat er uit (medische) trainingen te geven.
Ik heb hier zelf niet bijzonder veel achtergrond in en zou mij graag verdiepen in dit onderwerp om zo mijn trainingen te optimaliseren.
Ik ben dan ook op zoek naar interessante bronnen (websites, boeken, interessante (zoek)termen waar ik meer kan over gaan lezen...) waar ik meer kan vinden over onderwijs en educatie. Denk aan onderwijs/leermethoden (blended learning, flipped classroom, teacher centred classroom, game based teaching, case based learning...), trainingsmethoden, evaluatietechnieken, e-learning, webinars, interactieve werkvormen,...
Het gaat om het geven van trainingen aan volwassene collega's, soms met en soms zonder medische achtergrond. Momenteel val ik vooral terug op powerpoints, waarbij ik een uur lesgeef zonder veel interactie (ik verwerk wel vragen, discussietopics maar blijft beperkt). Ik zou graag meer bijleren over hoe de deelnemers meer te betrekken, interactie op te wekken, leervormen af te wisselen etc.

Hebben jullie interessante boeken of andere bronnen waar ik mij kan inlezen over dit onderwerp?

Alvast heel erg bedankt!

MacavityL

Re: Opleiding/training/lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:44

Voor de onderwijskwalificatie die ik gevolgd heb hadden ze McKeachie's teaching tips als aanbevolen literatuur. Staan handige tips en suggesties in, van voorbereiding tot daadwerkelijk lesgeven met oog voor verschillende leerprocessen.

IepkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 15:13

Je zou eens kunnen kijken naar dit soort boeken: Het groot werkvormenboek, om wat inspiratie op te doen wat betreft werkvormen.

Wil je je verder verdiepen in hoe je het beste je lesprogramma kan samenstellen en dus de inhoud/opzet verder doorontwikkelen in bijvoorbeeld een blended ontwerp?
Of wil je graag zelf als trainer weten hoe je het bestaande lesmateriaal op een meer interactieve manier kan brengen? Of een combinatie van beide?

Ik ben zelf onderwijskundige, ik wil best een keer met je meedenken over je programma. De onderwerpen die je noemt zijn namelijk best wel uiteenlopend en kan me voorstellen dat het lastig is om maar ergens te beginnen ;)

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 15:28

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 09:21

@allen: Bedankt alvast voor de snelle reacties en interessante tips!

@Iepke: vooral een combinatie van beide denk ik! Ik ben zelf zoals aangehaald echt een leek in de terminologie van pedagogiek en onderwijsleer, dus ik ben wat verloren waar ik moet beginnen met inlezen.

Ik zou graag de klassieke methode van een uur lesgeven online/face-to face adhv een powerpoint verbeteren. We onderzoeken ook de mogelijkheid van gebruik te maken van een LMS systeem en dus te evolueren naar een blended learning methode. Maar ik ben nog helemaal niet thuis hierin. We willen vooral dat de medewerkers op verschillende manieren informatie aangeboden kunnen krijgen (denk aan een deel zelfstandig lezen in een handboek dat ze van ons krijgen, een artikel lezen, een instructiefilmpje,... en daarnaast aangevuld met bijvoorbeeld een powerpoint presentatie (al dan niet online of face to face), gevolgd door een korte test om te evalueren of ze de leerstof beheersen. We willen zo wat afwisseling aanbieden en ook de mogelijkheid geven om het leertraject op eigen tempo af te leggen (ik denk dat ze dit dan asynchroon leren noemen?), maar waar er wel steeds terugkoppeling mogelijk blijft tussen de leerling en de trainer (mogelijkheid tot vragen stellen, videocalls, discussieforum etc.). Ik ben dus op zoek naar meer informatie over deze mogelijkheden tot blended learning: hoe begin je hier aan, welke werkvormen kan je hierin integreren, welke platformen bestaan hiervoor etc.

Daarnaast ben ik inderdaad ook op zoek naar methoden/werkvormen die het klassieke face to face contact dat nu plaatsvindt ahdv 1 uur theorieles met een powerpoint te verbeteren. Ik lees soms wel eens over flipped classrooms of leren adhv cases/voorbeelden/ervaringen, maar ik vind het heel erg moeilijk om dit in te werken in medische trainingen. Dit zijn bijvoorbeeld inleidende trainingen over cardiologie of het ademhalingsstelsel. Dit is heel theoretisch en vaak hebben de mensen die ik training geef hier nog geen achtergrond in, dus is het moeilijk om cases te laten oplossen omdat ze nog niet voldoende kennis hierover hebben om op zo'n eerste moment te kunnen laten oplossen. Boodschap van het verhaal: ik zoek dus ook naar manieren om les te geven die meer interactief zijn dan louter het overbrengen van 1 uur 'droge' theorie.

Een hele blok dus, pedagogie en onderwijs is niet zonder reden een hele opleiding en wetenschap op zichzelf natuurlijk! Daarom dus op zoek naar bruikbare bronnen die een goed overzicht geven van de mogelijkheden.

IepkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:39

Wat goed dat je je hier zo in wil verdiepen! :)

Wat betreft blended learning, helemaal hip ;) Aan de andere kant niks anders dan een mix van werkvormen, zowel online als offline. Ik zag dat je net al flipping the classroom noemde, dat zou hier ook prima onder kunnen vallen. En inderdaad, een goed LMS kan je hierbij helpen. Zelf werk ik graag met aNewSpring, een platform dat eigenlijk alles kan wat jij noemt. Een aantrekkelijke online leeromgeving waar op een overzichtelijke (!) manier informatie wordt geboden is handig, helemaal als je hierbij meerdere leerstijlen aanspreekt. En ook kleine toetsjes om gelijk de kennis te toetsen zijn leuk. Hier kan je ook weer veel uit halen: zien waar deelnemers de knelpunten ervaren (=onderwerp voor je les), maar men ziet zelf ook of ze de stof beheersen. Lang verhaal kort, je kan er veel kanten mee op. Dit kan je misschien ook nog helpen: Blended learning cookbook

Wat verder belangrijk is, is dat je heldere verwachtingen uitspreekt naar de deelnemers. Wat moeten ze leren en wat kunnen ze aan het einde van je training? Stel leerdoelen op en benoem leerresultaten. En hoe komen ze daar? En op welk niveau moeten ze de stof beheersen? Moeten ze het alleen onthouden, of ook kunnen toepassen? Google hiervoor eens op taxonomie van Bloom, hier haal je misschien ook weer passende werkvormen uit.

Het idee van Flipping the classroom zou je heel erg kunnen helpen om van het plaatje ‘powerpoint + docent aan het woord’ af te komen. Deelnemers hebben dan al een bepaalde basiskennis en je kan dan in je lessen gelijk van start, zonder eerst de theorie nog helemaal door te moeten (ook niet heel erg motiverend voor de mensen die de stof wel hebben voorbereid of al verder zijn). Een korte samenvatting of vragen of er nog onduidelijkheden zijn kan natuurlijk altijd, of een verdieping geven op de stof. Een leuke tool die je zou kunnen gebruiken om de discussie aan te gaan en/of te checken of deelnemers het echt begrepen hebben is Mentimeter of Socrative. Hiermee maak je online quizjes, waar iedereen in de les tegelijk kan meedoen met zijn laptop of telefoon. Verder zijn cases ook altijd leuk, praktijksituaties die te maken hebben met de stof, misschien wel uit je eigen ervaring. Je kan ze dan ook in groepjes de opdrachten laten maken. Zoek verder eens op werkvormen (of gebruik bijvoorbeeld Het groot werkvormenboek), bekijk goed wat je doel is met de werkvorm en of de lesstof er geschikt voor is. Dan kom je vast een heel eind :)