maaikemuis schreef:Zadels zijn zo ontzettend persoonsgebonden. Op mijn racefiets fiets ik bijvoorbeeld op een zadel dat voor tijdsritten bedoeld is, knetterhard is en bovendien officieel te smal is voor mij. Maar ik zit er heerlijk op (iedereen vindt hem vreselijk). Op mijn gewone fiets heb ik het hele zachte dameszadel er af gehaald en heb ik ook hier weer smaller en harder zadel gekozen.
Ik zou naar een goede fietswinkel gaan en daar de breedte van je zitbeenderen op laten meten en aan de hand daarvan een zadel laten adviseren. En, ik zou ze ook laten kijken naar hoe je op de fiets zit. Ook daar is veel winst te behalen. Stukje hoger, stukje naar voor/achter kan al een wezenlijk verschil maken.
Een zeem bij een zadel met kussens (dus anders dan een hard racefietszadel) zou ik niet doen. Dat is zacht op zacht en dat zorgt bij mij voor grote problemen. Dat staat bij mij garant voor zenuwuitval.
Daar zeg je wat, een zeem is inderdaad niet per se een goede oplossing bij andere zadels dan racefiets- (of mountainbike-) zadels. My bad, ik ken zadelpijn met name uit de "sport"fiets hoek.