Minimalistisch kamperen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja22

Minimalistisch kamperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 09:54

Minimalistisch kamperen (3 à 4 personen) hoe doe je dat?
Met een kleine auto (Fiat panda zonder trekhaak) alleen tent en zo min mogelijk spullen mee.
Wat heb je nu werkelijk nodig?
Tweehandig tent of toch een nieuwe van goede kwaliteit?
Er zijn hier vast mensen die ervaring hebben met kamperen op deze manier en ik hoop wat inspiratie op te doen :D.

Prrrr

Re: Minimalistisch kamperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:00

Waarheen en wanneer? Maakt nogal uit of je rekening moet houden met 15 graden 's nachts en een keer een buitje, of 4 graden 's nachts met een Nederlandse zomer...

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:03

Geloof mij er past heel veel in een fiat panda. Anders een dakkoffer erbij.daar passen je slaap zakken kussens en ander licht spul in.
Ik zou wel een nieuwe tent doen.
Bordjes bekertjes bestek kookspul( koekenpan kookpot, brander) een koelbox elektrisch vind ik wel echt een must. Tent licht, tafeltje klapstoelen. Handdoeken voor douchen en afwasspullen

Edit en natuurlijk voor iedereen een kleine tas met persoonlijke spullen
Laatst bijgewerkt door lovelucydan op 02-09-21 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:04

Pfoe.. als ik kijk naar onze basisuitrusting voor een gezin met 3 personen.. wij kunnen kamperen tot vriespunt (onbedoeld getest dit jaar :') - meestal kamperen we in buitenland)

Tent geschikt voor apart slapen kind, nog een vrij compacte van slechts 12 kilo.
Drie matrasjes (oprolbaar, self inflating)
Drie (dikke) slaapzakken
Lakens voor om de matrasjes (gewoon hoeslakens van onze bedden thuis)
Opvouwbare stoeltjes 2x + opblaasstoel
Tafel met krukjes (zitten in de tafel)
Skottelbraai, gasflesjes en kleine pannetjes.
Koelbox (elektrisch)
Servies (kampeerservies) + snijplank + afwasspul
Kleding + handdoeken
Spelletjes / ipad etc

Dat is de bare minimum en dan zit mijn auto toch al voor de helft vol met de achterbank half plat (Mazda CX-5)

Wij nemen dan als extra altijd nog onze SUPboards mee in de auto. Ipv de koelbox doen wij een klein koelkastje. En dan nog dakkoffer er bovenop met alle windsurfspullen en onze fietsen op de trekhaak. :')

Ik zal even fotos zoeken hoe dat eruit ziet :+

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 10:07

We blijven in Nederland tijdens de meivakantie en zomervakantie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:11

Ik zou gewoon eens een rondje door de kampeerwinkel lopen. Dan kom je veel dingen tegen waarvan je denkt, 'o ja, dat is handig om mee te nemen'.
Het ligt er ook aan waar je gaat kamperen; op een luxe camping of bij de boer op een grasveldje zonder faciliteiten, om maar twee extremen te noemen.
Wil je zelf koken, of ga je elke avond ergens eten. Een campinggas pitje met een pannetje om wat water te koken is altijd fijn. Niet de aansteker vergeten :)) En een goed zakmes waar oa een blikopener aan zit.
Met een goede, waterdichte tent, warme slaapzak, opblaasmatras en wat tandpasta/borstel, bestek, schoonmaaksponsjes, washandjes, handdoeken en een jerrycan voor water kom je een heel eind.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-09-21 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:11

Tijdens de meivakantie wil je dik spul hebben.. wij hebben dit jaar meivakantie nederland gedaan met de tent en toen vroor het dus 's-nachts. :brr:

Zitten die vier personen ook allemaal in de fiat Panda?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-21 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:12

8nnemiek schreef:
Ik zou gewoon eens een rondje door de kampeerwinkel lopen. Dan kom je veel dingen tegen waarvan je denkt, 'o ja, dat is handig om mee te nemen'.
Het ligt er ook aan waar je gaat kamperen; op een luxe camping of bij de boer op een grasveldje zonder faciliteiten, om maar twee extremen te noemen.
Wil je zelf koken, of ga je elke avond ergens eten. Een campinggas pitje met een pannetje om wat water te koken is altijd fijn. Niet de aansteker vergeten :)) En een goed zakmes waar oa een blikopener aan zit.
Met een goede, waterdichte tent, warme slaapzak, opblaasmatras en wat tandpasta/borstel, washandjes, handdoeken en een jerrycan voor water kom je een heel eind.

Rondje Obelink is altijd leuk :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:15

Yes, of de Vrijbuiter, als die nog steeds hetzelfde heeft als een aantal jaren geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:18

Wat ook wel een goede is: wil je een zitruimte in de tent, tentjes met alleen slaapruimte zijn kleiner. Maar popup tentjes hebben ingeklapt dan wel vaak een grote diameter.

Zeker in de meivakantie - wij konden bijvoorbeeld dit jaar na 19:00 eigenlijk niet meer buiten zitten omdat het te koud of veel te nat werd, waren we erg blij met een zitgedeelte. Niet om 19:00 naar bed, kacheltje kon aan. Want dat kacheltje was ook wel echt nodig om snachts warm te blijven :brr:

Ik heb kennelijk van de laatste vakantie geen foto gemaakt van hoe alles in de auto zat. Maar geloof mij, die zat goed vol.. zeker als je zelf kookt: je neemt toch dingetjes van huis mee zoals een fles olie, wat kruiden etc. En ik koop de rest altijd op vakantie: dat moet ook weer mee terug want weggooien vind ik verspilling.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:20

Je hebt een auto, dus je hoeft alvast geen rekening te houden met een trekkerstentje die je op je rug moet tillen. Ervan uitgaande dat je überhaupt een tent nodig hebt en je niet in de woestijn in een hangmat onder een klamboe gaat bivakkeren.

Voor een spontaan weekendje minimalistisch kamperen met kind op een natuurkampeerplaats nemen wij mee:
- eenvoudige tent met 3 slaapplaatsen
- alle drie een matje
- alle drie een geschikte slaapzak (is het warm, de dunne, is het koud, een dikke)
- gasbrandertje
- fluitketeltje en steelpannetje (wat al hartstikke luxe is, want je kunt je theewater ook in het steelplannetje warmen)
- voor iedereen een flinke plastic kom (doet dienst als ontbijtbordje, soepkom, dinerplate en yoghurtbakje)
- voor iedereen een mok
- voor iedereen een spork
- zakje thee en theeknijper
- zakje instantkoffie
- 1 goed scherp mes voor bereiding voedsel
- zakmes voor allerhande zaken
- waterdicht zeil om op te zitten, hoewel er meestal wel zitgelegenheid is
- lamp op batterijen
- extra setje batterijen
- touw (dun, maar wel een meter of 6) en knijpers
- Praktische kleding geschikt voor het seizoen. In lagen
- schoon ondergoed en sokken
- wc papier
- voor iedereen een handdoekje
- klein flesje afwasmiddel
- theedoek
- solar charger voor telefoons (voelt altijd een beetje als vals spelen :') )

Volgens mij komen we zo een heel eind. In Nl nemen we nooit eten mee, er zijn altijd voorzieningen in de buurt om een boodschapje te doen. In afgelegen gebieden in het buitenland nemen we ingrediënten mee om een eenvoudig ontbijt, lunch en diner te kunnen maken. En een paar liter drinkwater. Eitjes voor ontbijt zijn altijd onontbeerlijk.

Met bovenstaande uitrusting hebben we trouwens ook wandelkampeer- en fietskampeervakanties gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:22

Het hangt ook ngo een beetje van de leeftijd van de personen af denk ik, als wij naar een camping zonder voorzieningen (bij wijze van) gaan - dan moet er toch iets mee als een stepje een bal etc. Daarom kiezen wij meestal voor campings met veel te doen voor kinderen :))

(Dit topic is slecht voor me, nu wil ik op vakantie :') )

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 10:38

Ik had in gedachten om naar een camping te gaan waar er nog enige vorm van animatie is, zodat er ook gewoon altijd wat te doen is voor mijn meiden van dan 7 en 9 jaar.

Bij 4 personen gaan we met een iets grotere auto, maar meestal zal het met 3 personen in mijn Panda zijn.

Eerdaags maar eens gaan kijken bij een kampeerwinkel.

Bedankt alvast voor alle tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:39

In die leeftijd is Siblu Lauwersoog een hele leuke camping denk ik!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:45

Onze kampeerspullen passen in twee backpacks dus het kan echt heel klein en lichtgewicht.

Vraag jezelf eerst af wat je echt wil. Welk formaat tent? Wil je er alleen in slapen? Hoe hoog moet hij zijn?
Wij hebben voor 2 personen een klein trekkerstentje van 2 kg (Fjällräven Abisko lite 2) voor als we alleen slapen in de tent. Willen we iets meer comfort, dan nemen we de iets grotere mee van 5 kg (Fjällräven Keb dome 3). Daar kun je ook best in zitten om een spelletje te doen of te eten.

Slaapmatjes heb je grofweg in 3 soorten: schuimmatjes (nemen veel ruimte in en zijn niet comfortabel) , SI matjes ( goede isolatie, comfortabel afhankelijk van de dikte, vrij grote pak maat, lastig weer op te rollen) en opblaasbare matjes (meestal goede isolatie, kleine verpakking, comfortabel maar kraken soms wel als je je omdraait). Gewone luchtbedden zijn zwaar, groot en veel te koud om op te slapen in een tent.

Een tarp is ook een prima lichtgewicht manier om wat meer leefruimte te creëren bij slecht weer.

Slaapzakken heb je ook in verschillende soorten. Let op de comfort temperatuur, want dat is de laagste temperatuur waarbij de slaapzak nog fijn slaapt voor de gemiddelde vrouw. Dit is de hoogste temperatuur die vermeld staat op een slaapzak.
De limiet temperatuur is de temperatuur waarbij een man opgerold een aantal uur zou kunnen slapen.
De extreem temperatuur is de temperatuur waarbij de slaapzak je 5 uur in leven kan houden. Die laagste temperatuur op een slaapzak moet je dus niet eens naar kijken.

Dons is lichter en kleiner verpakbaar dan synthetisch maar ook veel duurder en kwetsbaarder.

Voor kookspullen zijn heel handige in elkaar gestapelde pannensetjes en brandertjes verkrijgbaar. En verder is het een kwestie van heel kritisch zijn wat je echt nodig hebt. Ik heb wel graag een stoeltje en tafeltje bij me, anderen vinden dat niet nodig. Maar ook daar zijn hele lichte en klein opvouwbare opties voor.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:00

Zoek op internet een lijst voor trekking wat in te pakken...en tja dan ben je echt al heel ver. Zelf had ik de spullen bij de Decathlon en een legerdump vandaan...en ja dat heeft voordelen het is al gebruikt maar wel geschikt voor beperkt bergruimte vakanties en met kinderen...vaak hebben ze ook spullen voor grote kindermaten op die matjes en slaapzakken ( is kleiner en lichter) kunnen je kinderen prima nog een paar jaar vertoeven ( en je kunt ze prima weer door verkopen voor dat geld)!. onze kinderen vinden de camouflafe tentjes/ puptent geweldig, en ook handig te koppelen voor nu en ook apart te gebruiken Later!. onze kinderen zijn 5 en 8 een stel dunlop laarzen en een regenbroek/ jas zodat als ze spelen de kleding niet te /vies/nat word en je bent gespannen...vergeet ook de knuffels niet en als kussen hebben we de cuddel bug van obelink omdat inflatebel kussens hard zijn kraken en lek gaan. onze kinderen hebben zelfs al een keer met hun uitrusting naar hun tante gehiked.... slechts 4,5 km verderop maar wat hebben ze plezier gehad in de tuin stromende regen en wind in de avond maar ze sliepen overal door heen! mijn tip let op je tijd van vacantie wij hebben slaapzakken tot min 5 omdat we in het voor en najaar op vakantie gaan en nooit in de zomer!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:07

Minimalistisch met een auto? Kijk wat je zelf kan dragen, dan heb je genoeg bij je om jezelf te redden. Maar dat bedoel je denk ik niet? Wij gingen meestal op de fiets, dan kun je al ietsje ruimer rekenen met het gewicht. Dan in ieder geval een dubbeldaks tentje mee!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:15

Een twee pits kookstel. Desnoods een opschroefbare op een kilo gasflesje. Camping pannensetje, zijn stapelbaar en passen in een zakje. Vaak is de deksel ook koekenpan. Goede slaapzakken. En bedje(matras, luchtbed, zelf inflateble). Borden en bestek en bekers. Lucifers en je kleding.

Mijn camping eet spullen passen in een bewaarbak. Inclusief het gasstel met twee pitten.

Ik heb zo een. Echt ideaal staat stabiel is weinig wind gevoelig ook en compact
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

Bij ruimte stoeltjes en tafel. Groter of kleiner. Die heb je van bijna op de grond tot normale zithoogte

Dubbeldaks tent is wel een must. Die kan tweedehands zijn of nieuw. Decathlon heeft fijne compact mee te nemen tenten die niet de hoofdprijs kosten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:22

https://www.obelink.nl/catalog/product/ ... LgEALw_wcB

De uitvinding van de eeuw
Als we off grid staan.koken we er water ook op voor de koffie en the

Voor de koffie hebben we deze

https://www.ebay.nl/itm/Coffee-Maker-Do ... 635-2958-0

Neemt weinig ruimte in

Verder action tafeltje maar wel 2 goede stoelen

https://www.bol.com/nl/p/travellife-bar ... androidapp

Verder afwasbak en alles opvouwbaar

Toilettas kan ik ophangen dus als er geen.plankje is maar alleen haken is hij toch van de grond en compact

https://www.bol.com/nl/p/reisenthel-toi ... androidapp