Hoeveel betalen jullie max aan autoreparaties tov dagwaarde?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Hoeveel betalen jullie max aan autoreparaties tov dagwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 13:00

Stel je daar voor jezelf een limiet voor?

Wij rijden tevreden rond in onze Twingo uit 2010 maar hebben er regelmatig ‘iets’ mee. Zo grof geschat gaat er voor 300-400 euro aan reparaties in per jaar. Van kapotte airco tot stuurkogels, stelmotortje koplamp, noem het maar op. Niet altijd grote dingen maar het tikt aan.

Nu dreigt dus mijn versnellingsbak eraan te zijn. Eea gaat nu getest worden maar ik vraag me af of zo’n reparatie het waard is. Houden jullie voor jezelf een bedrag/percentage aan tov de dagwaarde? Zo ja hoe heb je dat bepaald?
Ik denk er hard over na om ons zorgenkind in te ruilen als blijkt dat versnellingsbak echt is gaan hemelen.

nine1987

Re: Hoeveel betalen jullie max aan autoreparaties tov dagwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:04

Wij niet.. Wij hebben een Toyota rav4 die ook altijd wel weer ergens last van heeft, maar die trekt wel onze tweepaards trailer, dus als hij weer eens een griepje heeft, dan wordt hij gewoon weer beter gemaakt.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:08

Ik vind dat heel lastig, ik heb zelf een Seat Ibiza diesel uit 2011 en inruil krijg ik er nog amper iets voor (want diesel..) Dus besloten hem af te rijden, maar een grote reparatie aan bijvoorbeeld de versnellingsbak kan volgens mij echt niet meer uit, dus dat zou ik niet meer doen. Is dus puur gevoelsmatig, heb niet echt bedragen of percentages daarvoor in mijn hoofd.

Bedenkt me wel dat ie verder eigenlijk nooit problemen heeft en dat ik ook nodig weer eens een afspraak voor een beurt moet maken :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:08

Goede vraag :j die stel ik mezelf ook af en toe. Ik heb een auto uit 2003, en elk jaar ook wel weer wat reparaties. Niets heel geks, meestal gewoon echt slijtage. Tot nu toe doen we het nog wel elke keer omdat hij verder goed rijdt en een fijne, praktische auto is. Maar wanneer is het het niet meer waard?
Tot nu toe kijk ik gewoon per keer wat er aan de hand is en hoe duur het is. Bij echt grote dingen zoals jij noemt - versnellingsbak - zou ik ook gaan twijfelen of hij dat nog waard is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:10

Hangt af van of het apk afkeur is of niet. Mijn vorige rolstoelbus is twee keer voor best een flink bedrag gelast zodat hij weer door de apk kwam. De kosten meer dan de dagwaarde. De derde keer naar vervanging op zoek gegaan. Gelukkig gevonden anders was hij weer gelast. Mijn oude atos is ook steeds gerepareerd maar de laatste keer samen met mijn oude bus verkocht.

Dus ja als het nodig is en de bus doet nog wat hij moet doen, en ik kan het betalen gaat gewoon de reparatie door. Niet repareren is geen vervoer meer. Want goede vervanging vinden is nog duurder. -O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 13:18

Century schreef:
Goede vraag :j die stel ik mezelf ook af en toe. Ik heb een auto uit 2003, en elk jaar ook wel weer wat reparaties. Niets heel geks, meestal gewoon echt slijtage. Tot nu toe doen we het nog wel elke keer omdat hij verder goed rijdt en een fijne, praktische auto is. Maar wanneer is het het niet meer waard?
Tot nu toe kijk ik gewoon per keer wat er aan de hand is en hoe duur het is. Bij echt grote dingen zoals jij noemt - versnellingsbak - zou ik ook gaan twijfelen of hij dat nog waard is.

Lastig he?

Ik stel mezelf elke APK in op €300 aan reparaties, dat is realistisch helaas. Airco (€500) kwam daar een jaar terug nog bovenop. Toch ook altjd wel laten doen maar die versnellingsbak is een ander verhaal.
Voor die reparatie an sich heb ik geen andere maar misschien is het verstandiger om in te gaan ruilen. Want wat is straks het volgende, beestje wordt er niet jonger op.
Hij is wel APK goed volgens mij t/m april 2022

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:20

Ik kijk hier wel naar. Mijn auto komt uit '99 en voor rond de 1000/1200,- heb ik op marktplaats er net zo een die iets jonger met een nieuwe apk. Ik spreek met de garage altijd af dat ze eerst kijken en dan een kosten schatting maken, tot de 500,- mogen ze hem sowieso maken en daarboven hebben we overleg. Hij gaat voor de apk dus ook altijd een aantal weken van tevoren zodat ik tijd heb om iets anders te zoeken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:21

Hangt echt heel erg van de auto af.

Ik rij alleen maar barrels, we hebben een fatsoenlijke auto en dan mijn barrel ernaast. Eerste barrel kocht ik voor 700,-, heeft 4 jaar niks gekost behalve apk'tjes en toen had hij voor de apk 600,- nodig... toch maar gedaan omdat er nog zo weinig op de meter stond en omdat hij verder goed was. Het waren ook van die typische slijtage dingen die eenmaal goed weer jaren mee zouden kunnen.
Beetje jammer was dat letterlijk 2 weken later de versnellingsbak compleet over de hut ging. Aangezien ik er net 600,- aan had uitgegeven dat dus nog maar een keer gedaan, anders was het ook weggegooid geld. Was allemaal weggegooid geld want 8 maanden later ging ook die versnellingsbak kapot ;( -O- . Wel nog 300,- inruil gekregen omdat hij zoveel 'opties' had :').

Nu wil ik mijn barreltjes voor ongeveer 200 max laten maken om apk waardig te worden, maar alleen als er verder geen mankementen aan zitten (tot zover je dat kan weten natuurlijk). Anders is het verkopen (beetje slim doen krijg je er altijd nog wel 200,- voor) en 300 bijleggen en dan rij ik weer een jaartje. Ik maak ook altijd een afspraak met de garage om hem eerst te checken voor de APK, mocht ik hem dan toch wegdoen vermeld ik er wel altijd netjes bij dat de auto niet APK waardig is (voor mij). Ik probeer een beetje bijzondere barreltjes te vinden zodat er nog wel wat markt is voor onderdelen enzo.

Ik vind het ook wel een sport om goede barreltjes te vinden.

Ik heb wel ANWB service :') :') :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:28

Mijn pa grapte vroeger altijd dat je een auto je +/- 1000€/jaar koste (zakken in waarde door slijtage). Dus dat is ook ongeveer mijn limiet bij kosten aan een oudere wagen, want meer dan dat krijg je er ook niet meer voor als je beslist hem weg te doen.

Zo heb ik bij mijn vorige auto het laatste jaar schokdempers laten vervangen aan +/-400€, maar toen het jaar nadien bleek dat ze terug "stuk" waren en opnieuw moesten vervangen worden in combi met nieuwe distributieriem (ok dat hoort wel onder onderhoud, maar is toch een serieus bedrag imo), toen was de maat vol voor mij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:29

Ik heb voor hoger bedrag laten repareren als dat de dagwaarde is. Auto is wel uit 2003, maar weinig kilometers gereden. Ik kan voor die dagwaarde geen vergelijkbare auto kopen en in principe is hij technisch echt goed. Garage heeft hem helemaal nagekeken voordat ik hem aanhield na scheiding. Helaas wel wat flinke kosten gehad, maar ik kan er nog jaren mee doorrijden nu.

Daar hangt het voor mij dus vanaf, hoe de auto verder is. Ook bij grotere reparatie, kan ik daarna nog lang doorrijden of komen er meer kosten aan. Als er dus nog 2 of meer grote reparatie aan komen ga ik twijfelen, anders laat ik hem wel maken. Jammer genoeg alleen een enorm pech jaar gehad, apk was oke, grote beurt goed. Alleen voor de zekerheid distributie riem vervangen, want geen gegevens of dat ooit gedaan was. Vlak daarna motorische problemen, iit hoofd was er iets met koelvloeistof waardoor hij ineens leeg was. Gerepareerd en geen probleem. Paar maanden later brak er iets af bij het wiel... slijtage, andere dingen nagekeken en die waren nog helemaal goed dus weer later maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:48

Ha Mas :wave:

Toen bij ons Arosa'tje (bouwjaar 2001, gehad van 2011 tm 2014) de versnellingsbak eraan kwam hebben wij hem van de hand gedaan. Maar goed ook want nog geen twee maanden later was hij onherstelbaar in de soep gelopen en gesloopt :') Wij hielden ook altijd 300 euro aan, maar versnellingsbak is echt heel kostbaar. :j

En natuurlijk hangt het ook af: stel dat reparatie je nu 1000 kost, maar er komt voorlopig dan niks aan. Voor die 1000 heb je ook weer geen (nieuwe / jongere) andere auto. :n

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:06

Onze vorige auto had aaaaltijd wat. Geloof dat we nooit een garagerekening onder de €500 hebben gehad. := Terwijl hij €2500 had gekost. Maar ja, 't was wel een fijne auto en van tevoren weet je natuurlijk niet dat er elke keer iets nieuws is. Zat ook veel pech bij. Toch elke keer betaald want een nieuwe auto heb je ook niet voor dat geld. Tot er een paar grote reparaties tegelijk aankwamen, kosten minimaal €1500. Toen was het wel klaar.

Ik heb zelf een Fiat Panda en die mankeert nooit wat. Als die eens een grote reparatie nodig heeft betaal ik dat gewoon, want een betrouwbare auto vind ik ook veel waard.