Geluidsoverlast bouwwerkzaamheden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bridleless

Geluidsoverlast bouwwerkzaamheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 11:40

Hey mede-bokkers!

Sinds afgelopen maandag worden er op het braakliggende terrein naast mijn appartementencomplex voorbereidingen getroffen voor de bouw van een gebouw van 4 hoog. De verhuurder van mijn pand is tevens eigenaar van dit nog te bouwen pand. Wij als bewoners van mijn pand zijn nooit ingelicht over deze werkzaamheden (ja, pas gistermiddag per mail na een klachtenregen van medebewoners). Er wordt momenteel met veel kabaal (vaak over de 80 dB - het max. dat wettelijk is toegestaan) gesloopt en vaak ook al voor de toegestane 07:00 uur in de ochtend (lees: vanochtend al om 06:30 uur). Daarnaast trilt ons hele pand vrij heftig op het moment dat de sloopwerkzaamheden zich meer in de buurt van ons pand bevinden (ong. 10 meter verderop).

Nu hebben ik en aantal medebewoners al contact opgenomen met de gemeente. Zij geven aan dat we online een klachtenformulier moeten invullen en er dan naar gekeken gaat worden. Nu weet ik dat gemeentes niet altijd meldingen serieus nemen of er niet snel genoeg achteraan gaan.

De verhuurder doet overigens alsof zijn neus bloed, dus aan hem gaan we niet veel hebben, vrees ik.

Vandaar ook mijn post hier, in de hoop dat anderen misschien nog mogelijkheden zien :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Geluidsoverlast bouwwerkzaamheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:42

De vraag is wat jullie willen bereiken met de klachten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:46

Kun je contact opnemen met het bouwbedrijf? Kijken of er te praten valt over het tijdstip wanneer er erg geluidsoverlast zal zijn? Kan me voorstellen dat je niet blij wordt van 06:30u....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:48

Hoe lang gaan ze slopen? En hoe lang duurt de overlast? En wat denk je dat ze kunnen doen?

Paar jaar terug hebben ze naast het kantoor waar ik werk een nieuw pand geplaatst. Tig palen moeten de grond in geramd. De beeldschermen en wij zaten regelmatig te trillen. En ja wij baalden ook wel eens...

Soms is het even niet anders. En gelukkig zitten jullie maar kort in de herrie. Die medewerkers maanden zo niet jaren.

Wellicht paar oordopjes halen?

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 11:55

Cayenne schreef:
De vraag is wat jullie willen bereiken met de klachten?

Dat er op zijn minst niet meer voor 07:00 uur gestart wordt met de werkzaamheden. Het lijkt namelijk elke dag vroeger te worden.

Ik weet wel dat als de gemeente ontheffing heeft gegeven voor de werkzaamheden m.b.t. het geluid/trillen/tijden, dat we vrij weinig kunnen bereiken.

Online lees ik dat een tijdelijke huurvermindering of een compensatie als mogelijkheid bestaat. Gezien wij als studenten 700 euro per maand voor 22m2 betalen, zou dit niet onrealistisch zijn. Al zal dit niet via de gemeente bereikt kunnen worden.

Elisa2 schreef:
Kun je contact opnemen met het bouwbedrijf? Kijken of er te praten valt over het tijdstip wanneer er erg geluidsoverlast zal zijn? Kan me voorstellen dat je niet blij wordt van 06:30u....

Hebben we al geprobeerd. De aannemer gaf aan dat dit hun normale werktijden zijn (07:00-16:00 van ma-vrij) en zij hier geen verandering in gaan aanbrengen. Al mogen ze wettelijk gezien helemaal niet voor 07:00 uur beginnen.

Omwonenden hebben inmiddels ook al contact opgenomen met de gemeente en onze huurbaas. Niemand van hen is ingelicht over de werkzaamheden, terwijl dit middenin een woonwijk plaatsvindt.

Ik ben in ieder geval benieuwd wat de gemeente hier van vindt en of zij er iets aan kunnen veranderen (verwacht van niet). Niet geschoten is altijd mis, overigens.

Rocamor schreef:
Hoe lang gaan ze slopen? En hoe lang duurt de overlast? En wat denk je dat ze kunnen doen?

Paar jaar terug hebben ze naast het kantoor waar ik werk een nieuw pand geplaatst. Tig palen moeten de grond in geramd. De beeldschermen en wij zaten regelmatig te trillen. En ja wij baalden ook wel eens...

Soms is het even niet anders. En gelukkig zitten jullie maar kort in de herrie. Die medewerkers maanden zo niet jaren.

Wellicht paar oordopjes halen?

Van wat ik begrepen heb van de verhuurder konden ze er geen precieze termijn op plakken, minimaal 6 maanden was hun antwoord. De sloopwerkzaamheden zullen nog min. 2 weken aanhouden. Daarna zou er ook nog overlast blijven door andere werkzaamheden, aldus de huurbaas. Het is helaas allemaal heel onduidelijk vanuit hun gecommuniceerd.

Het probleem is grotendeels dat alle bewoners van mijn pand student zijn en een groot deel nog online les heeft. Dan zou het betekenen dat iedereen tussen 07:00 en 16:00 ergens anders moet gaan zitten om in rust te kunnen studeren. Gezien de corona best onstabiel blijft en we zomaar weer een lockdown in kunnen gaan, snap ik dat mijn medebewoners zich zorgen maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:58

Over de tijden, in veel gemeenten kan daar ontheffing voor aangevraagd worden zodat er wel eerder begonnen mag worden. In principe hoeven ze jullie niet in te lichten, zou netjes zijn, maat zulke dingen worden wel aangekondigd via de gemeente.

Hier al ruim een jaar bouwwerkzaamheden in de straat. Wij kregen wel bericht omdat ze ook alle parkeerplaatsen ineens weghaalden en de straat eenrichtingsverkeer maakten. Daar stonden de tijden ook in,aar daar konden ze van afwijken als het nodig was... ze beginnen ook rond 7 uur met echte werkzaamheden, maar zijn er vaak al veel eerder dus je hoort ze al eerder

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:03

Ik snap je helemaal. Ik heb in mijn gedeelde huisje ook bijna 2 jaar in de herrie gezeten, terwijl dit maximaal 8 maanden zou duren. In de zomer wilden ze inderdaad nog weleens rond 6.00, 6.30 beginnen. In principe begreep ik ze ook wel — die zomers waren temperaturen van 36 graden de norm.

Wij zochten ook compensatie in onze huur, meerderen in het gebouw hebben het aangevochten. Zonder resultaat uiteraard. Je kunt het zeker proberen en nee heb je... maar ik ben bang dat ik je moet adviseren om ermee te leren leven -O-

Het zal waarschijnlijk langer duren dan 6 maanden. Investeer in goede oordoppen of iets noise-cancelling en probeer een plekje te vinden waar je het minste last hebt. Ik ben erg gevoelig voor geluid en zelfs ik kon er uiteindelijk aan wennen. Als je thuis moet werken kun je sommige dagen een leuk koffietentje of een openbare bibliotheek opzoeken?

Sterkte!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:05

Wat frustrerend zeg, als het wettelijk niet mag waarom komen ze er dan mee weg vraag ik me af? Sowieso soms heb je om 07:00u enorme herrie en om 10:00u is het dan weer muisstil. Ik snap echt niet dat er al zo vroeg zoveel herrie gemaakt mag worden. Maar goed, daar heb je niks aan..ik denk dat het wel verstandig is om met veel mensen bezwaar te maken inderdaad.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:12

Als het goed is moet je op officielebekendmakingen.nl in ieder geval kunnen inzien wanneer de bouwvergunning is afgegeven. Mogelijk staat daar ook iets over de ontheffingen in. Zo niet: dan kun je dat dmv een WOB-verzoek aanvragen bij de gemeente. Dan moeten ze reageren (kost wel veel tijd). Een andere optie is simpelweg contact opnemen met de gemeente.

Over de te werken tijdstippen kun je ook een klacht indienen bij de gemeente (handhaving). Verder over bouwlawaai: https://www.infomil.nl/onderwerpen/gelu ... lingsdagen

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:20

Als het goed is heeft de gemeente de bouwvergunning bekend gemaakt in de plaatselijke krant en op hun website. Het "van niets weten" gaat dus niet helemaal op. Het was wel netjes geweest dat de verhuurder het van tevoren had aangekondigd.

Vul in elk geval wel het online formulier op de website van de gemeente in. Waarschijnlijk moet je een "Melding overlast" of een "Verzoek om handhaving" doen. Een "klacht" is om te klagen over een gedraging van de gemeente.

Doe dit met zoveel mogelijk buurtbewoners. Zorg ook voor bewijsmateriaal. Foto's, filmpjes, geluidsopnames.
Na een melding overlast gaan ze vanuit de gemeente kijken.

Succes

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:28

Marie111 schreef:
Als het goed is heeft de gemeente de bouwvergunning bekend gemaakt in de plaatselijke krant en op hun website. Het "van niets weten" gaat dus niet helemaal op. Het was wel netjes geweest dat de verhuurder het van tevoren had aangekondigd.

Vul in elk geval wel het online formulier op de website van de gemeente in. Waarschijnlijk moet je een "Melding overlast" of een "Verzoek om handhaving" doen. Een "klacht" is om te klagen over een gedraging van de gemeente.

Doe dit met zoveel mogelijk buurtbewoners. Zorg ook voor bewijsmateriaal. Foto's, filmpjes, geluidsopnames.

Succes

Ligt er in dit geval aan of het voor of na 1 juli was ivm de nieuwe WEP wetgeving. Maar gezien ze nu aan het slopen zijn is het vast voor 1 juli aangekondigd.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:29

Meld je even aan op https://www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt . Dan krijg je in de toekomst berichten over vergunningen in je omgeving. Kom je niet meer meteen voor verrassingen te staan.

Qua bouwvergunningen en geluid kan ik je niet verder helpen ;)

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:35

In ons appartementengebouw heeft de VVE destijds werkplekken elders gehuurd voor degenen die ivm Corona thuiswerkten. Misschien ook een oplossing. Vraag me trouwens af of je voor 7 uur mag beginnen met geluidsoverlast. De herrie tussen 7 en 4 kan je denk weinig mee, moet toch gebeuren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:37

Ik woon al meer dan een half jaar tussen de nieuwbouw van appartementen en het renoveren van een oud huis
Geloof me de nieuwbouw geeft na het slopen minder herrie dan de renovatie
Daar gaan op zaterdagen ook.nog lekker mee aan de gang

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:37

Vraag anders hier om hulp : https://www.woonbond.nl/

En vraag even heel goed door bij die aannemer qua gevolgen trillingen van hun bouwplaats voor fundering en stevigheid jullie gebouw, daar zitten nl risico's aan en er zijn ook veiligheidsmaatregelen voor te nemen. Trek daar ook je huurbaas over aan zijn jasje, want het kan niet zijn dat hij er blij van wordt als hij dankzij deze nieuwbouw het bestaande gebouw plat mag gaan gooien wegens bouwschade.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:55

Dit soort bouwplannen worden lang en breed in een Gemeenteraad besproken en is er inspraakronde geweest voor de omwonenden. Iets blijkbaar niet in de gaten gehouden.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:12

Wij hebben in het zelfde schuitje gezeten, de communicatie liet erg te wensen over en de vrijdag voor de maandag van de werkzaamheden kregen we een summier briefje in de bus dat ze maandag gingen beginnen... Terwijl we al maanden eerder hebben gevraagd; geef even aan wanneer jullie gaan beginnen. Dan zorgen we dat de auto's ook allemaal wat verder geparkeerd staan zodat ze er goed bij kunnen etc.
Die actie van last minute brief in de bus. viel bij iedereen in slechte aarde. De projectleider heeft die maandagochtend voor 9u al wel 30 telefoontjes gekregen van direct omwonenden. Toen ik als 31e belde was ie ook al flink chagrijnig....
Ze begonnen op een bepaald moment ook al om 6:30u met bulldozeren en beton weghalen/storten/kabaal maken. En dat midden in de corona-verplicht thuiswerk periode...
We zijn flink blijven communiceren ook met de werkers ter plekke. 1 van de voormannen op locatie is toen ook keurig elke keer bij iedereen langsgegaan om aan te geven wanneer het weer een 'herriedag' werd en hoe lang dat duurde. Dat scheelt als je weet waar je aan toe bent.
En bij tropische dagen hebben wij er met zijn allen weer voor gezorgd dat er op tijd koud drinken en ijsjes waren ;-). Project is nu bijna klaar...

Ja, ook deze bouwplannen waren besproken en we hebben ook de inspraakronde gehad en meegemaakt, maar de praktijk is net wat weerbarstiger en minder voorspelbaar dat het op papier lijkt.

Als je geen gehoor krijgt bij aannemer/werkmannen/gemeente dan zou ik zeer zeker de woonbond inschakelen en overleggen wat er mogelijk is mbt huurvermindering/compensatie vanwege overlast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:12

Naast een melding doen bij de gemeente (dat komt eerst bij ambtenaren terecht en via hen uiteindelijk bij de wethouder) kan je ook de politieke partijen in de gemeenteraad aanschrijven. Zij kunnen de wethouder vragen stellen en (als er een meerderheid is in de raad) opdracht geven om op te treden.
Als je niet wilt ondersneeuwen is het via een (of meer) lokale politieke partijen spelen dus een goede optie :)

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 13:25

Eapy schreef:
Ik snap je helemaal. Ik heb in mijn gedeelde huisje ook bijna 2 jaar in de herrie gezeten, terwijl dit maximaal 8 maanden zou duren. In de zomer wilden ze inderdaad nog weleens rond 6.00, 6.30 beginnen. In principe begreep ik ze ook wel — die zomers waren temperaturen van 36 graden de norm.

Wij zochten ook compensatie in onze huur, meerderen in het gebouw hebben het aangevochten. Zonder resultaat uiteraard. Je kunt het zeker proberen en nee heb je... maar ik ben bang dat ik je moet adviseren om ermee te leren leven -O-

Het zal waarschijnlijk langer duren dan 6 maanden. Investeer in goede oordoppen of iets noise-cancelling en probeer een plekje te vinden waar je het minste last hebt. Ik ben erg gevoelig voor geluid en zelfs ik kon er uiteindelijk aan wennen. Als je thuis moet werken kun je sommige dagen een leuk koffietentje of een openbare bibliotheek opzoeken?

Sterkte!

Waar heb jij compensatie voor je huur aangevochten? Moet dat bij bijv. de Huurcommissie gedaan worden, of elders?

Ik heb gelukkig nog het voordeel dat ik vrij dicht bij mijn ouderlijk huis en andere familieleden woon, dus ik kan regelmatig daar studeren als het mij echt te gek word. Helaas hebben veel van mijn medebewoners die optie niet.

Winged schreef:
Als het goed is moet je op officielebekendmakingen.nl in ieder geval kunnen inzien wanneer de bouwvergunning is afgegeven. Mogelijk staat daar ook iets over de ontheffingen in. Zo niet: dan kun je dat dmv een WOB-verzoek aanvragen bij de gemeente. Dan moeten ze reageren (kost wel veel tijd). Een andere optie is simpelweg contact opnemen met de gemeente.

Over de te werken tijdstippen kun je ook een klacht indienen bij de gemeente (handhaving). Verder over bouwlawaai: https://www.infomil.nl/onderwerpen/gelu ... lingsdagen

Ik heb gezocht op officielebekendmakingen.nl maar ik kon helaas niets of niets relevants vinden. Ik heb enkel het bestemmingsplan gevonden en het vaststellen hiervan, maar deze berichten stammen al uit 2017/2018. En wat berichten over het verlengen van de beslistermijn omtrent dit plan. Het bestemmingsplan geeft overigens wel een wat helder beeld van wat ze er precies gaan bouwen, iets wat eigenlijk vanuit de huurbaas had mogen komen. Had ik dit document niet gevonden, dan was het pas duidelijk geworden wanneer het pand af is.

Ik heb vandaag telefonisch contact met de gemeente gehad, alleen wist de medewerker aan de telefoon mij enkel te vertellen om melding te maken. Dit hebben ik en andere bewoners inmiddels gedaan en het is te zien op de online meldingskaart van de gemeente. Hopelijk krijgen we hier snel reactie op.

Over de blootstellingsdagen, betreft dit het max. aantal dagen per week of eenmalig bijv. 5 dagen blootstelling aan 75 dB of meer? De aannemer werkt in principe van maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 16:00 ongeveer.

Winged schreef:
Marie111 schreef:

Succes

Ligt er in dit geval aan of het voor of na 1 juli was ivm de nieuwe WEP wetgeving. Maar gezien ze nu aan het slopen zijn is het vast voor 1 juli aangekondigd.

Gezien het bestemmingsplan en de laatste berichten uit 2017 stammen, verwacht ik dit ook. Maar bewijsmateriaal kan gelukkig wel toegevoegd worden aan de online meldingen.

Kookaburra schreef:
Meld je even aan op https://www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt . Dan krijg je in de toekomst berichten over vergunningen in je omgeving. Kom je niet meer meteen voor verrassingen te staan.

Qua bouwvergunningen en geluid kan ik je niet verder helpen ;)

Dankjewel, voor de tip! :)

Sunny schreef:
In ons appartementengebouw heeft de VVE destijds werkplekken elders gehuurd voor degenen die ivm Corona thuiswerkten. Misschien ook een oplossing. Vraag me trouwens af of je voor 7 uur mag beginnen met geluidsoverlast. De herrie tussen 7 en 4 kan je denk weinig mee, moet toch gebeuren.

Hmm ik denk dat dit alleen geldt voor mensen met een koop-appartement. Of is de VvE ook bedoelt voor huurders? Ik ben er niet zo in thuis overigens haha. Het zou wel een fijne oplossing zijn, mocht dit mogelijk zijn!

tamary schreef:

En vraag even heel goed door bij die aannemer qua gevolgen trillingen van hun bouwplaats voor fundering en stevigheid jullie gebouw, daar zitten nl risico's aan en er zijn ook veiligheidsmaatregelen voor te nemen. Trek daar ook je huurbaas over aan zijn jasje, want het kan niet zijn dat hij er blij van wordt als hij dankzij deze nieuwbouw het bestaande gebouw plat mag gaan gooien wegens bouwschade.

Daar maakten we ons al zorgen om, het voelt alsof er continue een trein langs ons pand raast. Ik heb de huurbaas hierover al per mail ingelicht, maar tot op heden nog geen antwoord terug over gehad. Ik neem aan dat hij en de aannemer hierover wel hebben nagedacht, maar zeker weten doe je natuurlijk nooit.

Morganlefay schreef:
Dit soort bouwplannen worden lang en breed in een Gemeenteraad besproken en is er inspraakronde geweest voor de omwonenden. Iets blijkbaar niet in de gaten gehouden.

Ik woon hier pas een paar maanden. Wat mij verteld is, is dat de huurbaas al jaren dat nieuwbouwpand er wil neerzetten, maar dat er vanuit de omgeving steeds obstakels waren die dat tegenhielden. Misschien dat er enkele jaren geleden wel een inspraakronde is geweest. Waarom nu dan opeens alles wel goedgekeurd is, weet ik niet.

Rongyos schreef:
Wij hebben in het zelfde schuitje gezeten, de communicatie liet erg te wensen over en de vrijdag voor de maandag van de werkzaamheden kregen we een summier briefje in de bus dat ze maandag gingen beginnen... Terwijl we al maanden eerder hebben gevraagd; geef even aan wanneer jullie gaan beginnen. Dan zorgen we dat de auto's ook allemaal wat verder geparkeerd staan zodat ze er goed bij kunnen etc.
Die actie van last minute brief in de bus. viel bij iedereen in slechte aarde. De projectleider heeft die maandagochtend voor 9u al wel 30 telefoontjes gekregen van direct omwonenden. Toen ik als 31e belde was ie ook al flink chagrijnig....
Ze begonnen op een bepaald moment ook al om 6:30u met bulldozeren en beton weghalen/storten/kabaal maken. En dat midden in de corona-verplicht thuiswerk periode...
We zijn flink blijven communiceren ook met de werkers ter plekke. 1 van de voormannen op locatie is toen ook keurig elke keer bij iedereen langsgegaan om aan te geven wanneer het weer een 'herriedag' werd en hoe lang dat duurde. Dat scheelt als je weet waar je aan toe bent.
En bij tropische dagen hebben wij er met zijn allen weer voor gezorgd dat er op tijd koud drinken en ijsjes waren ;-). Project is nu bijna klaar...

Ja, ook deze bouwplannen waren besproken en we hebben ook de inspraakronde gehad en meegemaakt, maar de praktijk is net wat weerbarstiger en minder voorspelbaar dat het op papier lijkt.

Als je geen gehoor krijgt bij aannemer/werkmannen/gemeente dan zou ik zeer zeker de woonbond inschakelen en overleggen wat er mogelijk is mbt huurvermindering/compensatie vanwege overlast.

Dat is erg vervelend! Ik vrees dat wij in een soortgelijke situatie als jou zitten/raken. Misschien is langsgaan bij de bouwlocatie een idee, daar zijn ze hopelijk iets coulanter/vriendelijker dan de aannemer aan de telefoon. Een beetje communicatie zou al heel fijn zijn.

De Woonbond houd ik zeker in mijn achterhoofd voor als niets anders meer werkt!

Blijheid schreef:
Naast een melding doen bij de gemeente (dat komt eerst bij ambtenaren terecht en via hen uiteindelijk bij de wethouder) kan je ook de politieke partijen in de gemeenteraad aanschrijven. Zij kunnen de wethouder vragen stellen en (als er een meerderheid is in de raad) opdracht geven om op te treden.
Als je niet wilt ondersneeuwen is het via een (of meer) lokale politieke partijen spelen dus een goede optie :)

Dankjewel voor de tip!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:45

Loop even binnen op de bouwplaats en meld je bij de uitvoerder van het aannemersbedrijf. Aangezien je een bouwplaats op loopt, kijk voor je eigen veiligheid wel even naar de regels etc. Mocht je niet op de bouwplaats kunnen komen, dan zijn er vast wel werknemers die je zou kunnen vragen of je de uitvoerder zou kunnen spreken. Vaak zijn uitvoerders hele redelijke mensen die echt wel met je mee willen denken met betrekking tot het beperken van de overlast als dat mogelijk is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:32

Bridleless schreef:
Ik woon hier pas een paar maanden. Wat mij verteld is, is dat de huurbaas al jaren dat nieuwbouwpand er wil neerzetten, maar dat er vanuit de omgeving steeds obstakels waren die dat tegenhielden. Misschien dat er enkele jaren geleden wel een inspraakronde is geweest. Waarom nu dan opeens alles wel goedgekeurd is, weet ik niet.

Mogelijk is het besproken in de gemeenteraad. ik weet niet in welke gemeente je woont maar indien ze een site hebben via bestuurlijkeinformatie.nl (vaak is het naamgemeente.bestuurlijkeinformatie.nl) kun je mogelijk nog zoeken op de vergaderstukken. Het kan wel een crime zijn om door te akkeren. Maar: Mocht je een politieke partij aanschrijven dan kan het handig zijn om te weten wie voor en tegenstander waren.

(hebben ze hun stukken niet op bestuurlijkeinformatie.nl staan dan is er vaak wel een kopje op de gemeentelijke website met 'bestuurlijke informatie -> gemeenteraad')

Al met al denk ik dat je voorlopig op een bouwput uitkijkt en dus bij de verhuurder en aannemer moet zijn over mogelijkheden mbt overlast.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:37

Ik heb eind november/begin december 2 weken in de herrie gezeten ivm verbouwing door de woningbouwvereniging. Deze hebben 500 euro compensatie gegeven voor de overlast. Ik begreep dat tot 10 dagen 250 euro was en daarna 500. Maar dat is wel een andere situatie natuurlijk. Wij hebben dit zelf niet aan hoeven vragen.
https://www.acantus.nl/media/1944/broch ... tatuut.pdf

punt 6.1 en 6.2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:29

Maar toch kijk in Ibabs van je Gemeente , daar is vaak ook de omgevingsvergunning aanvraag terug te vinden.
Staat er helemaal niets dan aanhangig maken bij de lokale ppartijen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:35

Meestal is er wel ergens medling, maar lezen veel mensen die berichten niet.

Hoe lang gaan deze werkzaamheden duren? Het is vervelend maar zal toch gaan gebeuren. Dan kan je ze maar beter even tekeer laten gaan, zodat je er snel vanaf bent.

7uur of 6:30 is vroeg, maar veel mensen zijn toch wel wakker. Zolang ze bezig zijn, eerder opstaan en dan 's middags als ze klaar zijn met werken even je rust pakken. Iets eerder naar bed als dat kan? Klinkt makkelijk, maar bij irritaties is het wel belangrijk om je rust te blijven pakken, anders stapelt het echt op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:46

tamary schreef:

De woonbond lijkt me een goede! Volgens mij zijn er zeker dingen die je mag verwachten van je verhuurder, en ook van de gemeente / handhaving.
En de combi media-social media-politiek wil ook nog wel eens werken: eerst een journalist die er een stukje over schrijft, dat een beetje effect laten hebben op Twitter/facebook en daarna een gemeenteraadslid dat naar aanleiding daarvan vragen stelt.

Bouwschade lijkt me lastiger voor huurders, want de schade aan het gebouw is niet voor hen, en als de bouwer ook de beheerder van het eigen gebouw is wil die er misschien geen punt van maken. Heb ooit wel mee mogen maken hoe snel men gaat lopen als dat een realistisch risico is: ooit braken ze bij mij de weg open en de graafmachine liet dan enorme stukken asfalt van een paar meter breed op de grond vallen om het in kleinere stukken te laten breken. Op ongeveer 10m van mijn huis. Gemeente gebeld, 'hee, ik heb een scheur in de muur die ik nog niet eerder heb gezien en ik denk dat het groter wordt van deze enorme trillingen.'

Nog geen half uur voordat er ingeseind werd naar de daadwerkelijke bestuurder in de graafmachine om er gauw mee op te houden.