MTS/HTS'er die mij kan helpen met een berekening?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

MTS/HTS'er die mij kan helpen met een berekening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 11:35

Okey, misschien een beetje een rare vraag, maar bokt weet zoveel dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

Mijn moeder mist door diabetes beide benen. Wij hebben een half ingegraven zwembad waar ze graag ook in zou kunnen zwemmen. Om dat voor elkaar te krijgen heb ik als verrassing een tilhulp gekocht die we naast het zwembad willen zetten.

Ons zwembad :
Afbeelding

Tilhulp, nog in de schuur. Aan de blauwe beugels hangt de stoel.
Afbeelding

Om te voorkomen dat hij omvalt moet hij natuurlijk op een verankering komen. Rond het zwembad is zand, dus moeten we iets met een zware tegel of beton doen. Maar hoe zwaar? Er staat mij nog vaag iets van natuurkunde bij over lengte van arm x massa (of zoiets) maar hoe zat dat ook al weer.. %)

Is er hier iemand die kan berekenen hoe zwaar het beton minimaal moet zijn waar we de tilhulp op vastbouten? De verste afstand van de stoel tot de paal is 75 cm, en de voet is 35x35 cm. Maximale hoogte is 117 cm en gewicht mam + stoel is heel ruim genomen 100kg.

Een paar foto's van de folder:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn idee voor de berekening:D

Afbeelding

En echt, het hangt niet of 15 kg met of minder, maar wil echt dat mam veilig het zwembad in en uit komt..
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 01-09-21 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:43

Geeft de fabrikant geen aanwijzingen? Van school krijg ik vuistregels mee. Hoge constructies (deze geloof ik ook) moeten vorstvrij gefundeerd worden (60 cm of dieper). En de krachten moeten vanaf het maaiveld onder een hoek van 45 graden op de ondergrond worden overgebracht. Dus 60 diep is minimaal 120 breed plus de breedte van de voet.

Edit: Ik studeer overigens geen bouwkunde. Constructies zijn slechts een klein deel van mijn opleiding.

8nnemiek

Re: MTS/HTS'er die mij kan helpen met een berekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:48

Mijn vriend die engineer is zegt: niet met een tegel doen, maar beton storten en vast zetten met betonankers. Hij gaat er even aan schetsen :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 11:50

axel_1997 schreef:
Geeft de fabrikant geen aanwijzingen? Van school krijg ik vuistregels mee. Hoge constructies (deze geloof ik ook) moeten vorstvrij gefundeerd worden (60 cm of dieper). En de krachten moeten vanaf het maaiveld onder een hoek van 45 graden op de ondergrond worden overgebracht. Dus 60 diep is minimaal 120 breed plus de breedte van de voet.

Edit: Ik studeer overigens geen bouwkunde. Constructies zijn slechts een klein deel van mijn opleiding.

Bedankt voor je reactie. Zoals je op de foto's kunt zien is hij eigenlijk voor in de badkamer, dus de instructie zegt "monteer op de vloer". Ik zat anders aan dit soort dingen te denken :

Afbeelding

Heb je in verschillende maten, elke bout zo'n paal eraan dan heb je een aardig gewicht dacht ik zo.. Of denk ik dan te simpel?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 11:51

8nnemiek schreef:
Mijn vriend die engineer is zegt: niet met een tegel doen, maar beton storten en vast zetten met betonankers. Hij gaat er even aan schetsen :D

Ahh super!!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:58

Mariska_28 schreef:
Bedankt voor je reactie. Zoals je op de foto's kunt zien is hij eigenlijk voor in de badkamer, dus de instructie zegt "monteer op de vloer". Ik zat anders aan dit soort dingen te denken :

[ [url=m/qk8Tk3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je in verschillende maten, elke bout zo'n paal eraan dan heb je een aardig gewicht dacht ik zo.. Of denk ik dan te simpel?

Nee dat is waarschijnlijk te smal. Die 45 graden is nodig zodat de ondergrond niet gaat schuiven. Wordt wel lastig omdat je naast het zwembad moet graven. Maar ik lees dat er een engineer aan zit te rekenen. Dus dan zal het wel goed komen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 12:03

axel_1997 schreef:
Mariska_28 schreef:

[ [url=m/qk8Tk3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee dat is waarschijnlijk te smal. Die 45 graden is nodig zodat de ondergrond niet gaat schuiven. Wordt wel lastig omdat je naast het zwembad moet graven. Maar ik lees dat er een engineer aan zit te rekenen. Dus dan zal het wel goed komen.

Ahh okey. Gerard zijn oplossing was om een olievat in te graven en vol te storten met beton en bewapening.. Ik hoop dat het niet zo zwaar hoeft te zijn maar vriend van 8nnemiek kan dat hopelijk zeggen.. _/-\o_

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:27

De losse-tegel-berekening :D
Afhankelijk van waar de tegel ligt zal het minimale gewicht verschillen, maar het zou hoe dan ook een enorm zwaar ding moeten zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Dus volgens vriendlief is beton storten de enige betrouwbare manier.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 12:54

Super bedankt!! +:)+
Het wordt zoals de bovenste tekening, hij moet namelijk zo dicht mogelijk bij het zwembad staan anders is de arm tekort.
Begrijp ik het dan goed dat we als we het met beton willen doen, we ca. 250 kg beton moeten storten? Dat zou dan 10 zakken van 25 kg zijn en totaal volume van 130 liter (bron: https://www.drogemortel.nl/product/betonmortel-25kg/). Olievat is 200 liter, dus een half olievat gevuld met beton en wat van die stalen matten zou genoeg gewicht moeten zijn toch?

Dus dit :

Afbeelding

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:04

Ik denk dat het ook afhangt van de aard van de bodem.
Vermits het gewicht links hangt op jouw tekening gaat jouw betonnen van de neiging hebben onder de grond naar rechts te gaan. Is het een hele stevinge bodem gaat die constructie helemaal nergens heen, maar veel bodems geven een beetje mee en dan komt de constructie na een tijdje scheef te staan.
Lief kadoo trouwens !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:20

Als jullie het vat sowieso helemaal moeten ingraven dan zou ik er een bodempje beton in gieten, dan vullen met gratis stoeptegels, en daar omheen weer helemaal vol gieten met beton. Dan ben je goedkoper uit, en heb je nog wat extra gewicht waardoor het nog net wat steviger staat als de grond vrij los is.