Wij zijn momenteel bezig met de aankoop van een andere woning.
Het betreft hier een oudere woning uit 1932, die op zich redelijk tot goed geïsoleerd is.
Daaraan vast zit een schuur, omgebouwd tot woonruimte.
Deze is volledig geïsoleerd.
De woning zelf heeft een gasgestookte cv ketel uit 2003 en dient natuurlijk op termijn vervangen te worden.
Het gas wat verbruikt word in dit deel is voor vloerverwarming begane grond en warm water voor de badkamer boven en kraan in de keuken.
De verbouwde schuur is volledig voorzien van elektrische vloerverwarming, elektrische boiler voor douche en er staat in de grootste leefruimte een pelletkachel.
In de ander schuur is dit pareltje aanwezig

Verwarmt dmv een lucht-warmtepomp en voorzien van jetstream.
Dit zwembad zal de grootste stroomvreter zijn
Inmiddels hebben wij een offerte aangevraagd voor 40 zonnepanelen. (15.000kwh)
Als de koop doorgaat zullen deze sowieso geïnstalleerd worden.
We hebben de ruimte om er misschien wel 100 te plaatsen evt.
Nu de vraag.
Het liefst zouden we volledig van gas af.
Alle alternatieven (warmtepomp, pelletketel, elektrische cv enz..) heb ik al 10tallen keren bekeken.
Bedrijven waar we info hebben opgevraagd, raden uiteraard allemaal hun eigen producten aan.
Mijn eerste ingeving zou zijn, elektrische cv, dit lijkt mij de meest simpele oplossing en ook niet 1 van de duurste.
Verwacht dan wel dat we meer zonnepanelen moeten gaan installeren.
In ons vorige huis hadden wij een pelletkachel aangesloten op cv, dit beviel goed, maar was een flinke investering, maar hierbij hadden we alsnog de gasgestookte cvketel waar de pelletkachel op aangesloten was..
Zijn er nog mensen met opties waar ik nog niet aan heb gedacht?