Alternatieven van het gas af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Alternatieven van het gas af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 10:17

Hallo bokkers.

Wij zijn momenteel bezig met de aankoop van een andere woning.
Het betreft hier een oudere woning uit 1932, die op zich redelijk tot goed geïsoleerd is.
Daaraan vast zit een schuur, omgebouwd tot woonruimte.
Deze is volledig geïsoleerd.

De woning zelf heeft een gasgestookte cv ketel uit 2003 en dient natuurlijk op termijn vervangen te worden.
Het gas wat verbruikt word in dit deel is voor vloerverwarming begane grond en warm water voor de badkamer boven en kraan in de keuken.

De verbouwde schuur is volledig voorzien van elektrische vloerverwarming, elektrische boiler voor douche en er staat in de grootste leefruimte een pelletkachel.

In de ander schuur is dit pareltje aanwezig :D
Afbeelding
Verwarmt dmv een lucht-warmtepomp en voorzien van jetstream.
Dit zwembad zal de grootste stroomvreter zijn :')

Inmiddels hebben wij een offerte aangevraagd voor 40 zonnepanelen. (15.000kwh)
Als de koop doorgaat zullen deze sowieso geïnstalleerd worden.
We hebben de ruimte om er misschien wel 100 te plaatsen evt.

Nu de vraag.
Het liefst zouden we volledig van gas af.
Alle alternatieven (warmtepomp, pelletketel, elektrische cv enz..) heb ik al 10tallen keren bekeken.
Bedrijven waar we info hebben opgevraagd, raden uiteraard allemaal hun eigen producten aan.

Mijn eerste ingeving zou zijn, elektrische cv, dit lijkt mij de meest simpele oplossing en ook niet 1 van de duurste.
Verwacht dan wel dat we meer zonnepanelen moeten gaan installeren.
In ons vorige huis hadden wij een pelletkachel aangesloten op cv, dit beviel goed, maar was een flinke investering, maar hierbij hadden we alsnog de gasgestookte cvketel waar de pelletkachel op aangesloten was..

Zijn er nog mensen met opties waar ik nog niet aan heb gedacht?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:30

Windmolen. Er is een bedrijf wat kleine windmolens maakt. Voornamelijk voor boerderijen bijvoorbeeld

Of een windwokkel. zelf nog nooit van gehoord maar mooier dan een windmolen
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 30-08-21 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:35

Wij (wonend in DE) hebben een oliegestookte ketel. Deze is nu echt oud en bij de laatste controle afgekeurd.
We hebben ook gekeken naar alternatieven. Voor onze woning is een warmtepomp niet rendabel, daar moeten we te veel voor aanpassen en is echt veel te duur.
Pelletkachels zijn ook aangeboden, vooral omdat er in DE veel subsidie op zit. Maar biomassa staat ons niet aan. Bossen kappen voor verbranding lijkt ons persoonlijk geen goed idee.
Wij hebben uiteindelijk juist gekozen om op gas over te gaan.
Dit omdat dit voor nu de schoonste verbranding is en de goedkoopste oplossing. We hopen over een jaar of 15 dat er een milieuvriendelijkere optie is. Wel gaan we zelf zonnepanelen erbij plaatsen.
Zonneboiler is ook een optie, maar dat is vooral voor warmte. Met koken zit je toch aan een extra systeem erbij. Voor het zwembad wel een goede optie.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 10:41

Henkje, wij hebben altijd in DL gewoont, en ja, daar promoten ze júist gas.
Wij hadden daar dus wel een pelletkachel, zat indd flink subsidie op.
Daarnaast hadden wij dus een gastank in de tuin staan.
In NL willen ze voor 20.. van het gas af, dus ik heb zoiets van, waarom dan nog een nieuwe gas cv ketel aanschaffen als het ook anders kan.

Belle,ik ga eens kijken naar zo'n wokkel. Nooit van gehoord.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:56

Waaw dat zwembad, wat gaaf!

Kijk eens naar een elektrische CV met daarnaast een (of meerdere) airco's die ook kunnen verwarmen. Als de elektrische CV het dan niet zou trekken op heel koude dagen dan kun je bijverwarmen met de airco, en het is natuurlijk heerlijk om je huis wat koel te kunnen houden als het weer eens 40 graden wordt.

Wat de zonnepanelen betreft: vraag meerdere offertes aan, want de prijzen kunnen flink verschillen tussen bedrijven.
Een windmolen is fijn om op donkere winterdagen wat stroom op te wekken als de zonnepanelen niet veel doen, maar die kleintjes leveren niet echt veel vermogen. Niet genoeg om je huis mee te kunnen verwarmen in ieder geval. Zo lang de salderingsregeling bestaat zou ik me daar sowieso niet te druk om maken. Uiteindelijk kan het lonen om een thuisaccu te installeren. Daar zou je wel al rekening mee kunnen houden bij het aanleggen van de elektra als er wat dat betreft nog veel moet gebeuren.

Wat bij ons heel veel scheelt op de energierekening, en ook gewoon enorm fijn is: een tuinkamer die helemaal rondom ramen heeft.
In het voorjaar en najaar hoeven wij niet of nauwelijks te stoken. Zodra het zonnetje schijnt is het binnen al gauw 20 tot 30 graden als het buiten goed koud is. Dus zou je ergens plek hebben voor een dichte overkapping, dat kan ik zeker aanraden :D
Het is even een rommeltje, maar voor het idee:
Afbeelding

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:59

Ik begrijp je helemaal. Het is erg lastig. Ik lees dan ook graag mee.
Ik had trouwens niet het idee dat gas gepromoot werd, de gastank en alles wordt vanuit NL geregeld. Maar er is inderdaad weinig (betaalbaar) alternatief nog.

Airco's zijn inderdaad ook een goed idee als je toch alles op stroom doet!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 11:06

Ah vergeten te vermelden..
Er hangen 2 airco's die kunnen verwarmen, 1 op de verdieping en 1 in het gedeelte waar ook de pelletkachel staat.
Daarbij staan de tuindeuren en grote ramen op zuid, dus met de zon erop warmt het snel op in de woonkamer.

De offerte van de zonnepanelen hebben we op gevraagd bij degene die op ons huidige huis ook de panelen heeft geïnstalleerd.
De prijs is prima.

De huidige cv slaat bijna nooit aan en het gasverbruik is zeer laag.
Eigenlijk praktisch alleen voor warm water douchen en keukenkraan.
De keukenkraan is evt makkelijk op te lossen met een cooker of kleine boiler.
Dan zitten we enkel nog met de badkamer boven waar gas voor wordt gebruikt.
Vandaar dat ik zelf dacht dat de makkelijkste oplossing een elektrische cv is.

Windwokkel ook even naar gekeken net, dat ziet er ook heel erg interessant uit.
Zijn wat duurder dan turbines maar zijn wel vele malen efficiënter.
Dank voor de tip.

Henkje, mijn oude buurtjes hebben ook een olie gestookte cv.
Dit jaar moeten de tanks uit de kelder. (Ook afgekeurd).
Zij zijn ook aan het twijfelen tussen pellets en gastank(s).

8nnemiek

Re: Alternatieven van het gas af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:18

Kijk eens naar een slimme boiler voor op de badkamer. Die werken efficiënter dan de ouderwetse boilers en kunnen ook kijken naar teruglevering van de zonnepanelen en overcapaciteit op het net om zo extra goedkoop het water te verwarmen.
De techniek is nog in ontwikkeling dus hoe ver ze momenteel zijn en wat de slimme boilers precies kunnen weet ik niet en zou je even moeten googlen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:23

Let er op dat de rendement claims voor kleine windmolens voor ideale omstandigheden gelden. Ze zijn zeker interessant, maar dan vermoedelijk wel iets groter dan deco maat (al zullen ze nog veel kleiner zijn dan de commerciële). Goed doorvragen dus.
Zonnepanelen leveren bar weinig tussen november en maart, 2e stroombron is dus zeker aan te raden. Bedenk ook goed hoe groot je je systeem wil hebben, want ivm de hoge productie in dal vraag tijd qua stroom, ga je meer van het net trekken dan je denkt en dat gaat geld kosten in de toekomst. Het salderen is niet vol te houden op een geheel duurzame energiebronnen stroomnet. Kijk dus ook goed naar isolatie, passief zon (zoals voorbeeld van 8nnemiek) en hoe je je eigen opgewekte stroom ook zelf gebruikt. Bv door je momenten van verwarmen en koelen aan te passen aan je stroomproductie. Dan zou je dus overdag bv verwarmen/koelen als zon flink schijnt/wind waait ipv als je 's avonds thuis komt en je netstroom in moet zetten daarvoor. Ook dit soort systemen slijten namelijk en hebben onderhoud nodig, en de kosten van verwijderen/vervangen/onderhouden zullen enkel oplopen, zelfs met saldering is de kans groot dat je onder de streep negatief uit komt. Zet dus ten eerste in op zo min mogelijk nodig hebben en een huis dat zonder ook leefbaar is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:26

Geen idee of het in jouw omgeving kan, maar wij overwegen een aardsonde te plaatsen. De eerste inestering is hoog, maar het is op lange temijn onderhoudsvriendelijker.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:16

De vraag is dan of je nog een CV nodig hebt? Met verschillende manieren van lokaal verwarmen en goede isolatie kan het zijn dat het eigenlijk de moeite niet is. Ik zou dan zeker kijken of er ook nog op specifieke plekken een lucht/lucht-warmtepomp moet komen (oftewel een airco die ook kan verwarmen), of kleine electrische radiatoren/warmtepanelen. Centrale verwarming is bij uitstek niet zo goed in het afzonderlijk regelen van de verwarming per ruimte. Dat was de kracht natuurlijk, maar nu er andere manieren zijn is het misschien gewoon niet meer nodig.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:17

belle_boef schreef:
Windmolen. Er is een bedrijf wat kleine windmolens maakt. Voornamelijk voor boerderijen bijvoorbeeld

Ik denk dat jij deze bedoeld: https://www.eazwind.nl/

Als ik mij niet vergis zijn die vergunningvrij in de provincies Groningen en Friesland indien het een agrarische kavel is.
De andere provincies weet ik niet. Je kan even vragen wat je gemeente er van vindt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 13:30

Tamary, alles omtrend de zonnepanelen is ons bekend.
We hebben er nu ook 24 op het dak liggen.
Ik zou in te toekomst, wanneer de saldering wordt afgeschaft dan evt willen kiezen voor een accu.
Momenteel hebben we ons jaarverbruik al opgewekt en 2600kwh teruggeleverd.
Mooiste is als je dat dan zo kunt opslaan voor een later moment.

Aardwarmtepomp e.d hebben we voor ons huidige huis ook al eens iemand voor laten komen.
Deze gaf af dat dat eigelijk alleen interessant is voor zeer goed geïsoleerde woningen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:52

ClaudiaHS schreef:
Aardwarmtepomp e.d hebben we voor ons huidige huis ook al eens iemand voor laten komen.
Deze gaf af dat dat eigelijk alleen interessant is voor zeer goed geïsoleerde woningen.

Dat is interressant omdat wij dit juist plannen ivm oudere woning. Onze standtemperatuur is voor warmtepomp eigenlijk te hoog om nog efficient te zijn, dan moeten we een hele grote plaatsen.
De expert vanuit een overheidsfunctie gaf juist aan dat een sonde dan zinvoller is, evt aangevuld met panelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:21

Elektriciteit opwekken via zonnecollectors is niet zo moeilijk, maar er het meeste rendement uit halen óók op dagen zonder zon is de kunst :)
Terugleveren is leuk, maar zal op termijn weinig meer opleveren.
Best verdiep je je wat in het opslaan van zonneenergie, ook daar zijn al een hoop systemen voor;
zoals bijv. een warmtezak in een kruipruimte, batterywall/bank (zoutgevulde kunnen ook veilig binnenshuis gestald worden) zoek eens op off-grid living. En wat te denken van de elektrische auto als nood-opslag voor stroom !!
Verder is het ook een aanrader om een paar warmwatercollectors te installeren voor douchen, wassen (hotpointmachines) en evt voorverwarmer watergevulde CV.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:59

Roodvos schreef:
belle_boef schreef:

Ik denk dat jij deze bedoeld: https://www.eazwind.nl/

Als ik mij niet vergis zijn die vergunningvrij in de provincies Groningen en Friesland indien het een agrarische kavel is.
De andere provincies weet ik niet. Je kan even vragen wat je gemeente er van vindt.

Die bedoelde ik. Was laatst een stuk van op TV. Ik vond het wel interessant. Wel prijzig in aanschaf maar met een zwembad, 2 airco’s en de rest wellicht wel interessant