Wonen op de Veluwe (Elspeet)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Wonen op de Veluwe (Elspeet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 21:04

Beste bokkers,

Wij hebben jaren aan de rand van de Veluwe gewoond en kennen de Biblebelt reputatie van o.a. Uddel, Elspeet en Garderen. Nu hebben we ons droomhuis in Elspeet gevonden, alles klopt. Alleen nou zijn wij niet kerkelijk. We geloven wel en respecteren iedereen die zijn eigen geloof volgt, maar de kerk slaan wij over.

We willen ervaringsverhalen lezen van wie daar dichtbij woont of in het dorp zelf.

Jester_

Re: Wonen op de Veluwe (Elspeet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:06

Het is al lang niet meer zo als vroeger hoor. Ik ken genoeg niet kerkelijke mensen in Uddel. Ook daar is de supermarkt op zondag open, maar houd rekening met wel kerkgangers. Respect beide kanten op en je woont er prachtig :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:07

De supermarkt in Uddel is echt niet open op zondag, hoe kom je daarbij?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 21:09

Ja, wij zullen bijv. de was niet buiten hangen op zondag en ook het gras niet maaien. Maar mijn tv. wil ik gewoon lekker op 24 kitchen op zondag aan.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 21:09

Het gaat om Elspeet

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:10

Ik woon niet in Elspeet maar wel in een ander dorp met veel kerken en zeg maar een lage vaccinatiegraad :+
Ik zou het huis er niet om laten liggen maar hou er rekening mee dat het op zondag stil is en dat het niet op prijs wordt gesteld als er gras gemaaid wordt, de auto gewassen wordt op de oprit of andere luidruchtige dingen.
Zou niet weten of je erop aangesproken wordt maar hier gebeuren zulke activiteiten ook gewoon niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:11

PB Anoeska27 even. Ik weet onvoldoende van Uddel/Elspeet.

Ik heb zelf in de gemeente Barneveld gewoond en het verschilt erg per kern. Uddel en Elspeet staan er wel om bekend dat het daar nog streng is.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:14

Fitzroy schreef:
De supermarkt in Uddel is echt niet open op zondag, hoe kom je daarbij?

Een vriendin van mij woont daar en die doet gewoon boodschappen :+ maar nu begin ik te twijfelen (misschien rijd ze wat verder)

Maargoed, like i said: ook daar zijn genoeg niet kerkelijke mensen. Ze bellen echt niet aan als je de tv aan hebt staan. De jongere garde is echt niet meer zo streng als de ouderlijke generatie, als ze al naar de kerk gaan. Ook in de winter kom ik regelmatig op zondagen paarden scheren daar in de omgeving, dus je kunt gewoon je hobby uitvoeren

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:25

Ik heb een tijdje met mijn pony’s iets meer richting Voorthuizen gestaan en logeerde daar ook regelmatig. De auto’s die op zaterdagavond bij de voetbalvereniging bleven staan, werden zondagavond pas weer opgehaald. De supermarkt was dicht, maar het restaurantje vlakbij open. De buren aan de ene kant waren gelovig, dus mijn stalmensen hielden daar rekening mee door op zondag idd geen gras te maaien / blad te blazen etc. Wel deden we het reguliere werk (uitmesten en voeren), maar dat snapten die mensen ook dat dat moest gebeuren. Net als dat je gewoon een kapotte draad kon repareren als je je paarden in die wei had lopen.

Toen mijn stalmensen daar kwamen wonen hebben ze bij de buren duidelijk gemaakt dat zij zelf niet gelovig zijn, maar wel het geloof van de buurt respecteren. Mochten zij iets doen dat volgens de buurt niet ‘door de beugel’ kon, wilden ze dat graag weten. Buren hebben nooit geklaagd :)
Wij reden overigens gewoon paard op zondag en keken ook tv. Idem voor de stal in Uddel waar een vriendin haar paard had. Daar werd gewoon gevoerd en gemest (met quad) en gereden door de klanten.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:52

Je moet je in dit soort dorpen gewoon aanpassen aan de gewoontes van de bewoners, in dit geval veel streng gereformeerden die de zondagsrust hoog in het vaandel hebben staan.
Niet grasmaaien , bladblazen etc op zondag. Geen lawaai van feestjes zaterdag na 24.00 uur.
Winkels en de meeste restaurants zijn dicht op zondag. verenigingen hebben ook geen activiteiten op zondag.
Paardrijden kan gewoon hoor, net als de stal of weide uitmesten. Tv is ook geen probleem.
Laatst bijgewerkt door lotje5lotje op 27-08-21 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 22:12

Elspeet is wel behoorlijk streng, maar als je daar rekening mee houdt kun je daar best wonen. Ik denk dat het vooral lastig wordt om er echt bij te horen. Dat lijkt me vooral eenzaam. Mensen zijn vriendelijk en respectvol maar het is echt wel een heel andere wereld. Waar kom je zelf vandaan?
Ik woon in de buurt, in Kootwijk.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 22:13

Het ligt er ook aan of je midden in het dorp woont, dichter op elkaar en vaak grote gezinnen die wel kerkelijk zijn. Buitengebied zit je natuurlijk wel wat vrijer.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 22:41

Ik woon niet in Nederland dus mis misschien iets, maar Nederland is toch een land dat vrijheid van geloof ten zeerste respecteert? Dat wil dan toch zeggen dat 1 groep (de gereformeerden) niet zomaar alles kunnen bepalen in het ganse dorp? Als zij bepaalde rituelen (zoals rust op zondag etc) willen incorporeren in hun leven, dan is dat uiteraard hun goed recht, maar dat wil toch nog niet zeggen dat niet-gereformeerden dat ook moeten navolgen? Stel je eens voor dat we in 1 dorp met de regels van alle geloofsovertuigingen moeten rekening houden, dat is toch absurd en niet meer van deze tijd?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 22:44

Het is een vrijstaande woning op een ruim perceel met veel privacy. In principe kunnen we alles doen wat we willen, zonder dat anderen last hebben. We zijn ook geen jongelui meer met feesten en toestanden. We leven met onze dieren en willen rust, ruimte en dichtbij de bossen wonen. We hebben overal gewoond en passen ons makkelijk aan.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 23:00

Lindaonline schreef:
Het is een vrijstaande woning op een ruim perceel met veel privacy. In principe kunnen we alles doen wat we willen, zonder dat anderen last hebben. We zijn ook geen jongelui meer met feesten en toestanden. We leven met onze dieren en willen rust, ruimte en dichtbij de bossen wonen. We hebben overal gewoond en passen ons makkelijk aan.

Als jullie op zoek zijn naar rust en natuur en niet perse naar sociaal contact met de buren dan komt het wel goed toch?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 23:19

moeshie schreef:
Ik woon niet in Nederland dus mis misschien iets, maar Nederland is toch een land dat vrijheid van geloof ten zeerste respecteert? Dat wil dan toch zeggen dat 1 groep (de gereformeerden) niet zomaar alles kunnen bepalen in het ganse dorp? Als zij bepaalde rituelen (zoals rust op zondag etc) willen incorporeren in hun leven, dan is dat uiteraard hun goed recht, maar dat wil toch nog niet zeggen dat niet-gereformeerden dat ook moeten navolgen? Stel je eens voor dat we in 1 dorp met de regels van alle geloofsovertuigingen moeten rekening houden, dat is toch absurd en niet meer van deze tijd?

Ja en nee.

Je hoeft je natuurlijk niet aan te passen. Maar het is wel zo dat het daar echt de cultuur is. En je maakt in een dorp geen vrienden als jij je zo afzet tegen hun normen en waarden. In dat soort hechte gemeenschappen is het belangrijk om er "goed" in te liggen. Zeker als je nog van plan bent actief sociaal mee te doen met zo'n dorp. Bijvoorbeeld met schoolgaande kinderen of als je er behoefte aan hebt. :P

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 23:23

Sociale contacten wil ik graag van mensen die ook paarden houden e.d. of andere overeenkomsten. Mijn buren vindt ik wel belangrijk, want je komt elkaar dagelijks tegen en mocht je elkaar nodig hebben, dan is het fijn dat je even hulp kan krijgen en bieden. Maar ik ben geen theeleut die iedere maandagochtend op de stoep sta.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 23:25

Wij hebben geen kinderen en komen echt voor de omgeving.
Je kunt ons wel scharen onder saai :D
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 27-08-21 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 23:26

Lindaonline schreef:
Sociale contacten wil ik graag van mensen die ook paarden houden e.d. of andere overeenkomsten. Mijn buren vindt ik wel belangrijk, want je komt elkaar dagelijks tegen en mocht je elkaar nodig hebben, dan is het fijn dat je even hulp kan krijgen en bieden. Maar ik ben geen theeleut die iedere maandagochtend op de stoep sta.

Dat komt zeker goed als jij je netjes voorstelt en je een beetje aanpast. Dus niet op zondag de auto wassen / grasmaaien / bladblazen in het zicht of gehoor van de mensen. :j

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 23:28

MarlindeRooz schreef:
Lindaonline schreef:

Dat komt zeker goed als jij je netjes voorstelt en je een beetje aanpast. Dus niet op zondag de auto wassen / grasmaaien / bladblazen in het zicht of gehoor van de mensen. :j

Zo zien wij dat ook.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 23:41

Ik woon in een heel klein dorpje op de Veluwe en ik merk dat de gemeenschapszin echt veel belangrijker is dan in het veel grotere dorp waar ik daarvoor woonde. Dus als je erg op jezelf bent dan maakt het niet uit waar je zit maar anders zou ik niet voor Elspeet kiezen. Maar ga er gewoon een paar keer naar toe, door de week en in het weekend. Voel de sfeer en kijk of je daar kunt aarden. Overal wonen leuke mensen.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 23:43

[/quote] Ja en nee.
Je hoeft je natuurlijk niet aan te passen. Maar het is wel zo dat het daar echt de cultuur is. En je maakt in een dorp geen vrienden als jij je zo afzet tegen hun normen en waarden. In dat soort hechte gemeenschappen is het belangrijk om er "goed" in te liggen. Zeker als je nog van plan bent actief sociaal mee te doen met zo'n dorp. Bijvoorbeeld met schoolgaande kinderen of als je er behoefte aan hebt. :P[/quote]

Daar kan ik ergens wel inkomen, maar die hechte gemeenschappen leven wel in een land waar iedereen vrij is in wat ze doen op zondag. En is naastenliefde niet onvoorwaardelijk, ongeacht het al dan niet naleven van de zondagsrust? Ik vind het moeilijk om te begrijpen hoe 1 groep (de gereformeerden) blijkbaar het recht krijgt om een regio (of verschillende dorpen?) in die mate te 'domineren' dat andere mensen er niet vrijblijvend kunnen gaan wonen.
Laatst bijgewerkt door moeshie op 27-08-21 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 23:45

Ben stiekem wel benieuwd waar in elspeet :)) niet dat ik er vandaan kom maar ik ken het wel goed!

Als je gewoon respect voor de rest heb en bijv je grasmaaien kan laten liggen is er niets aan de hand hoor! Wonen ook zeker niet kerkelijke en je kan echt wel gewoon tv kijken hoor :) Uddel is dan echt nog wel een tikkeltje erger maar elspeet is dan nog wat beter te doen. Alleen zijn de winkels wel dicht, dus dan moet je wat verder rijden als je op zondag boodschappen moet doen. Als het je droomperceel is en het ligt ook nog eens vrij af, zeker doen!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 00:08

moeshie schreef:

Ja en nee.
Je hoeft je natuurlijk niet aan te passen. Maar het is wel zo dat het daar echt de cultuur is. En je maakt in een dorp geen vrienden als jij je zo afzet tegen hun normen en waarden. In dat soort hechte gemeenschappen is het belangrijk om er "goed" in te liggen. Zeker als je nog van plan bent actief sociaal mee te doen met zo'n dorp. Bijvoorbeeld met schoolgaande kinderen of als je er behoefte aan hebt. :P[/quote]

Daar kan ik ergens wel inkomen, maar die hechte gemeenschappen leven wel in een land waar iedereen vrij is in wat ze doen op zondag. En is naastenliefde niet onvoorwaardelijk, ongeacht het al dan niet naleven van de zondagsrust? Ik vind het moeilijk om te begrijpen hoe 1 groep (de gereformeerden) blijkbaar het recht krijgt om een regio (of verschillende dorpen?) in die mate te 'domineren' dat andere mensen er niet vrijblijvend kunnen gaan wonen.[/quote]

Ik vind dit ook onbegrijpelijk. Woon zelf in kampen wat nog net wel/niet in de bible belt ligt. Ik merk dat het hier veel minder speelt maar ieder doet gewoon zijn ding en kerkelijke mensen en niet kerkelijke mensen leven gewoon langs elkaar heen
Ik zou ook nooit in een dorp kunnen wonen waar ik niet zelf mag bepalen of ik mijn gras kan maaien.

Wat mij wel is opgevallen is dat mensen veel meer achter de ellebogen zijn hier in de regio. Ik kom zelf uit de Randstad en ben gewend aan eerlijkheid, dat is hier niet echt het geval

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 00:19

Amado7 schreef:
Ben stiekem wel benieuwd waar in elspeet :)) niet dat ik er vandaan kom maar ik ken het wel goed!

Zal een pb sturen.