Printer print kleuren niet mooi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shetloveerrr

Printer print kleuren niet mooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 15:17

Hoi,

Voor mijn bullet journal/scrapbook, hoe je het wil noemen, wilde ik foto's uitprinten. Maar onze printer print de foto's helemaal blauwachtig. Dit deed hij volgensmij eerder ook al maar het was lang geleden dat ik foto's had geprint want ik gebruik hem eigenlijk alleen voor tekst normaal.

Dingen zoals het scherm kalibreren hebben denk ik niet echt zin, het probleem zit hem echt in de printer. De kleuren hoeven van mij ook echt niet fantastisch te zijn, maar nu hebben alle mensen op de foto zo ongeveer een groene huidskleur zegmaar. Er is geen kleur inkt op, en bij andere printers heb ik dit probleem niet.

Ik weet dat zulke printers niet ervoor gemaakt zijn om foto's te printen, maar is hier iets aan te doen? Qua instellingen ofzo. Zodat de kleuren enigzins normaal worden. Ik heb ooit al eens geprobeerd om de foto's overdreven warm en fel te bewerken zodat het compenseert, maar dat werd ook niet bepaald mooi.

Een optie is ook nog zon speciaal fotoprintertje kopen, die hebben ze voor 40 euro bij de kruidvat zag ik dus ik dacht dat kan nog wel maar dan moet ik natuurlijk wel steeds papier en inkt kopen etc (bij die andere printer doe ik dat niet maar mijn ouders zorgen daar voor) dus dat wordt dan ook wel duur voor alleen bullet journalen. Maar hoe de foto's er nu uit komen vind het ook echt niet mooi genoeg.

Duss, iemand tips?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 16:14

Heb je al eens een testpagina geprint? Dan kan je zien of de uitlijning goed is en of alle kleuren correct geprint worden.

Er zou misschien een cartridge (magenta) verstopt kunnnen zitten. Dan kan het reinigen van de printkoppen helpen.

Mijn simpele Canon print prima foto's dus het kan best hoor. Met fotopapier wordt het resultaat wel beter.

8nnemiek

Re: Printer print kleuren niet mooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 16:56

Heb je wat meer info? Welke printer is het? Gebruik je originele cartridges? Welk soort papier gebruik je?

Probeer inderdaad eens een testpagina te printen via je printersoftware, of een testafdruk als deze:
Afbeelding
Dan zie je in ieder geval of de gaatjes niet verstopt zijn en of alles goed is uitgelijnd.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:41

Bij mijn printer kan ik de printerkoppen, dus niet de cartridges zelf, eruit halen en dan schoonmaken. Moest wel even op internet een filmpje zoeken hoe dat precies. Maar ik kan dus de cartridges verwijderen en dan de houder uit de printer halen en goed afspoelen met heet water. Dat hielp bij mij het beste tegen het raar printen van de kleuren.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 13:42

Ik heb de bovenstaande testpagina uitgeprint, hier is hoe de kleuren eruit komen:
Afbeelding
deze foto die ik met mijn mobiel heb gemaakt komt precies overeen met hoe et er in het echt uit zien. alle kleuren zijn erg onverzadigd en roze is rood geworden.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 13:43

Het is trouwens een samsung C640 series

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:51

Opvallend dat de blauw en magenta zo afwijkend zijn.
Zitten er originele cartridges in?
Kan het zijn dat er ergens een eco-stand of inkt-besparende stand is ingeschakeld?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:59

Hoelang zit die kleur er al in? Ik heb even gezocht en dat lijkt me een model van 2013 te zijn? Heb je ooit de kleur al vervangen? Er zit een vervaldatum op inkt/toners

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 14:02

Sorry ik heb hier echt 0 verstand van haha, ik heb geen idee wat cartridges zijn.
Ik heb net de foto's even opnieuw uitgeprint en in de instellingen van de printer gekeken, ik kon niet zien op wat voor stand hij eerst stond maar nu heb ik hem op de normale stand gezet (dus niet de eco-stand o.i.d) en hij stond ook niet op inkt besparen. Ik heb ook aangevinkt bij documenttype dat het foto's zijn.
Maar helaas zijn de kleuren precies hetzelfde gebleven en zijn alle foto's weer veel te blauw.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 14:03

The_Cat schreef:
Hoelang zit die kleur er al in? Ik heb even gezocht en dat lijkt me een model van 2013 te zijn? Heb je ooit de kleur al vervangen? Er zit een vervaldatum op inkt/toners

Het is niet echt mijn printer maar die van ons thuis, maar hij wordt wel redelijk veel gebruikt en ik heb ook al meerdere keren gehad dat er een kleur op was en dat die is aangevuld dus ik denk niet dat er een kleur al zo lang in zit

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:04

Cartridges of toners zijn de bakjes waar je inkt in zit. Als die leeg zijn, vervang je die. Maar daar staat ook een houdbaarheidsdatum op. Of ze verkleuren durf ik niet te zeggen, maar vaak wordt de inkt dan dikker en bijgevolg gaat die slechter verdelen, of meer verdelen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:09

Oke, ik ga men best doen het uit te leggen en ik hoop dat je windows 100 gebruikt :D

1. Start klikken
2. typ "PR". Dan zie je printers en scanners verschijnen. klik hier op
3. In het volgende scherm, zoek de naam van je printer. klik hier op
4. klik op beheren
5. klik op het volgende scherm op printereigenschappen
6. Je krijgt een pop up met tabs
7. klik op de laatste tab onderhoud
8. klik op onderhoud uitvoeren

--- Laat het ding doen :D

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 14:15

The_Cat schreef:
Oke, ik ga men best doen het uit te leggen en ik hoop dat je windows 100 gebruikt :D

1. Start klikken
2. typ "PR". Dan zie je printers en scanners verschijnen. klik hier op
3. In het volgende scherm, zoek de naam van je printer. klik hier op
4. klik op beheren
5. klik op het volgende scherm op printereigenschappen
6. Je krijgt een pop up met tabs
7. klik op de laatste tab onderhoud
8. klik op onderhoud uitvoeren

--- Laat het ding doen :D

Afbeelding
Ik krijg geen tab van onderhoud, misschien doordat ik hier geen machtiging voor heb ofzo aangezien er bij de andere tabjes veel dingen zijn waar ik niet op kan klikken?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:16

En hij staat ook niet bij onder Samsung ofzo? Ik heb zelf geen samsung, dus ik kan daar niet in volgen :(

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 14:18

Shetloveerrr schreef:
Het is trouwens een samsung C640 series

Ik bedoel een C460W*, oeps

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:18

En check ook eens of bij apparaatopties geen eco modus staat!

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 14:20

The_Cat schreef:
En check ook eens of bij apparaatopties geen eco modus staat!

Ja heb ik gekeken, staat niet aan

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:40

Heeft deze printer ook een scanfunctie?

Klik dan eens door de tabjes en kijk of je iets kan vinden als testpagina printen, printkop uitlijnen, printkop reinigen, printer onderhoud. Zoiets.
Het doel is een testpagina te printen en die dan door je printer te laten scannen. De printer kan dan "zien" waar het mis gaat.

Je moet wel echt een testpagina van je eigen printer hebben, geen algemene zoals hierboven. Elke printer heeft zijn eigen testpagina.

Dat de kleuren te blauw blijven is wel gek. Bij eco-modus zou ik fletse maar wel correcte kleuren verwachten.
Wat je nog kan proberen is met een beetje water en een paar wattenstaafjes de spuitopening van de cartridges reinigen om eventuele ingedroogde inkt te verwijderen die de spuitopening (deels) kan afsluiten. Wel even boven een gezonde laag (keuken)papier doen.

Shetloveerrr schreef:
Ja heb ik gekeken, staat niet aan
Kan je ook een menu benaderen via het display van de printer? Heb je daar ook gekeken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 17:49

Als ik naar de testpagina kijk dan verwacht ik dat de inktcartridges, dus de 'opslagbakjes' van de inkt, niet van het originele merk zijn, en er goedkope inkt in zit die qua kleur gewoon verkeerd is. De cyaan en magenta kloppen allebei niet.
Dan kun je heel veel proberen qua instellingen, maar dat gaat niet helpen. Het enige wat je dan kan doen is nieuwe inktcartridges kopen van hetzelfde merk als de printer, of heel goede namaak cartridges, en dan wat testafdrukken maken totdat de nieuwe inkt doorgevoerd wordt en de kleuren kloppen.