Welke wasmachine heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Welke wasmachine heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 10:06

Schreef ik vorige week nog dat mijn Indesit was-droog combi het al 5,5 jaar doet en nog niet aan vervanging toe is, is diezelfde wasmachine nu omgedoopt tot InDeShit want hij is toch stuk.

Dus opzoek naar een nieuwe!

Een losse wasmachine en droger deze keer, heb nu namelijk genoeg ruimte voor beide. Droger komt op de wasmachine te staan.

Al zie ik nú al door de bomen het bos niet meer.... er zijn zó veel verschillende wasmachines en drogers.... soms van één merk 2 of 3 machines waarbij alleen één of 2 letters of cijfers van de productcode anders lijken te zijn. :+

Welke wasmachine heb jij? En welke programma's gebruik je vaak en wélke juist niet? Verschillende modellen wasmachines hebben een stoomfunctie, is dit handig, gebruik je dit veel?

Kortom: welke wasmachine heb jij?

Morrie

Re: Welke wasmachine heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:15

ik heb een Siemens met i-dos systeem, mijn advies: nooit doen zo'n i-dos systeem. Het is na 3 jaar stuk gegaan en iedere was is een aaneenschakeling van foutmeldingen, wasverzachter kan ik niet meer gebruiken en voor het geld van de reparatie heb ik een nieuwe, een simpelere.
Droger heb ik van Miele, die heb ik al jaren, de vorige is 20 jaar mee gegaan, ik hoop dat deze ook weer 20 wordt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:55

Samsung Ecobubble. Ik heb er twee. Eentje voor het gezin en eentje voor de paarden- en hondendingetjes. Super ding, met extra veel laadvermogen (paardendekens!!) en extra grote vulopening.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:00

Bosch. Ik gebruik de stand allergie vaak. Daarmee komen haren van huisdieren goed los. Verder wol, en standaard katoen eigenlijk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:11

Ik heb een AEG Lavamat (type L76685FL)met 8 kg trommel, voor het eerst na meerdere Bosch apparaten.
De kwaliteit van de Bosch vind ik niet meer wat het vroeger was en ik moet zeggen dat de AEG niet onder doet voor de laatste Bosch.

Programma wat ik veel gebruik is de Katoen (een vrij lang maar zuinig programma waarvan je ook de tijd kan verkorten maar dan verbruikt hij meer water en energie) op 40/60 graden afhankelijk van het wasgoed en het kleine wasjes programma 20 min/3kg voor kleurtjes die apart moeten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:15

Ik heb ook een Samsung Ecobubble, een 7 kg machine. Ook gekocht om zelf mijn paardendekens te kunnen wassen. Ben er tot dusver (3 jaar nu ofzo) erg tevreden over.

Ik gebruik meestal het programma "Dagelijkse was, kreukvrij". Dan doet de machine er ca. 50 minuten over. Als ik maar een paar dingen heb, bijv. een wit shirt, dan gebruik ik "Handwas" (ca. 30 minuten). In een enkel geval gebruik ik het katoen programma. De machine weegt de was dan en doseert op basis daarvan water en wasmiddel. De reden om dit programma te kiezen is dat ik dan kan kiezen voor 15-minuten was voor als ik alleen even iets wil opspoelen. Wolwas gebruik ik voor mijn wollen singel en onderlegger. Er zijn ook programma's voor donkere kleding, outdoor kleding, enz, maar dat gebruik ik zelden of nooit.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 11:17

ingedebruijn schreef:
Bosch. Ik gebruik de stand allergie vaak. Daarmee komen haren van huisdieren goed los. Verder wol, en standaard katoen eigenlijk.

Kijk! Fijn om te weten! Ik heb een hond die 365 dagen per jaar verhaart, mijn huidige wasmachine krijgt alle haren er nooit goed uit. Fijn om te weten dat de allergie stand dat wél kan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:18

Een Miele. Vorige Miele was na 20 jaar helemaal op.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:19

Wij hebben ook een Samsung EcoBubble 7.0 kg & als droger de Samsung OptimalyDry. Beide heel tevreden mee :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:20

mvdende schreef:
ingedebruijn schreef:

Kijk! Fijn om te weten! Ik heb een hond die 365 dagen per jaar verhaart, mijn huidige wasmachine krijgt alle haren er nooit goed uit. Fijn om te weten dat de allergie stand dat wél kan.

Een scheutje azijn ipv wasverzachter werkt daar ook goed voor:
https://suusmaaktschoon.nl/een-gouden-t ... rwijderen/

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:25

Ik heb nu een AEG. Prima ding.
Vorige huis een Bosch. Ook zeer tevreden over.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:33

Wij hebben een samsung addwash. Veel verschillende programma's die je ook nog anders kunt instellen en dan worden die instellingen onthouden voor een volgende keer.

Wat ik echt heel erg handig vind, is dat je was kunt bijvoegen als ie al draait. Ik kom hier altijd wel een verdaalde sok tegen of toch nog een vaatdoekje oid wat nog mee moet.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:34

Wij hebben vorig jaar nieuwe AEG wasmachine en (maand later) droger gekocht.

Bij BCC hebben ze bij de outlet wasmachines met bijvoorbeeld een krasje op de zijkant met korting.
https://www.bcc.nl/outlet/huishouden

Wij hebben bij aanschaf gelet op:
- hoeveel kg was kan er in (8 kg)
- grote opening van de deur voor makkelijk in/uit halen
- welke programma's heeft hij (o.a. snel programma)
- niet met automatisch wasmiddelbakje

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:38

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:44

Ik lees even mee, wij willen na onze verhuizing in Oktober een nieuwe wasmachine en droger gaan kopen. Mij leek een automatische wasmiddeldosering heel handig, maar als ik dat hier zo lees valt dat in de praktijk tegen. Wel apart dan dat veel nieuwe A-merk machines zo'n automatisch systeem hebben, dat maakt de keuze een stuk kleiner.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:02

Hier 2 wasmachines van Whirlpool zonder automatische wasmiddel dosering.

juli 2019 - Supreme Care 9kg (FSCR90412)
december 2020- Fresh care+ 9kg (FWD91496WSE)

De eerste heeft het meeste programma's en geeft het beste resultaat qua wassen, maar is het minst gebruiksvriendelijk ik gebruik meestal het bedlinnenprogramma en dat zit in een apart menu en een programma annuleren is niet zo eenvoudig (handleiding meermaals er moeten bijnemen). Hierdoor heb ik beslist deze wasmachine toen mijn oudje het begaf door te schuiven voor de honden en paarden spullen en wordt nu gemiddeld maar 1-2x/week meer gebruikt

De laatst bijgekochte machine is minder fancy, maar heel makkelijk in gebruik, geen handleiding bij nodig gehad. Alleen zwiert die niet altijd goed droog aan het einde ve programma. Maar als ik het nog een keer extra op centrifugeren zet, is het wel in orde. Beetje jammer, maar kan er niet over klagen, want heb het kunnen kopen voor 310€ ipv 450€.

2x 9kg vaten omdat ik er ook dunne paardendekens of donsdekens in wil kunnen wassen. Het is doordat mijn oude wasmachine het plots begaf dat ik 2 recente machines heb.
Ik gebruik voornamelijk het kleuren of sportprogramma voor dagdagelijkse kleding op lage temperatuur en bedlinnen voor alles wat op 60°C mag (keukenhanddoeken en bedlinnen) en af en toe katoen programma voor kookwas.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 13:43

Vanillia schreef:
Ik lees even mee, wij willen na onze verhuizing in Oktober een nieuwe wasmachine en droger gaan kopen. Mij leek een automatische wasmiddeldosering heel handig, maar als ik dat hier zo lees valt dat in de praktijk tegen. Wel apart dan dat veel nieuwe A-merk machines zo'n automatisch systeem hebben, dat maakt de keuze een stuk kleiner.

Lijkt mij óók onhandig, aangezien ik voor de verschillende kleuren was, verschillend wasmiddel gebruik.

Witte was sowieso witwasmiddel. Daar zitten bleekmakers in, dus dit wasmiddel zal ik niet gebruiken voor de gekleurde of donkerder was.

De gekleurde was doe ik met gewoon kleurwasmiddel.

De zwarte was gebruik ik zwartwasmiddel voor. Omdat het schijnt dat de kleur dan beter blijft én op één of andere manier ruikt mijn donkere was altijd muf... óók direct uit de wasmachine. Bij bijvoorbeeld de rode was ruikt de was heerlijk naar wasmiddel, maar op exact hetzelfde programma, komt de donkere was er muf ruikend uit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:50

Wij hebben een Miele. Welke versie weet ik zo uit mijn hoofd niet. Heel fijn apparaat.

Vorige was een zanussi. Vreselijk ding.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 14:02

Ik vind de wasmachines wel vreselijk duur geworden!

5 jaar geleden kwam je rond de €500 nog met een redelijk lux midel LG/ Samsung/ Bosch thuis. Nu heb je dan het simpelste model...

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:02

mvdende schreef:
Lijkt mij óók onhandig, aangezien ik voor de verschillende kleuren was, verschillend wasmiddel gebruik.

Goed punt, zo had ik er nog niet over nagedacht :\

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:06

Aanstaande maandag komen ze bij mij de Bosch WAU28S01NL en de Bosch WTG846C0NL Brengen en installeren. Ik heb dus nog geen ervaring. Ik heb wel met I-dos besteld. Leek me wel handig. Ik ga het zien....

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:10

Wij hebben vorig jaar een Haier gekocht https://www.coolblue.nl/product/869937/ ... 4636n.html

Ik kan dus niets zeggen over het gebruik na een aantal jaar maar voor nu zijn we erg tevreden. Deze machine is heel stil, ik controleer best vaak of ik 'm wel echt aan heb gezet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:13

mvdende schreef:
Ik vind de wasmachines wel vreselijk duur geworden!

5 jaar geleden kwam je rond de €500 nog met een redelijk lux midel LG/ Samsung/ Bosch thuis. Nu heb je dan het simpelste model...

Oude AEG, doet het al iets van 17? jaar. Voorkeur voor simpele machines, gaat minder aan stuk en ik snap ze ten minste/ze doen wat ik wil. Simpelste model klinkt voor mij als voordeel.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:13

Hier ook een ecobubble, al een jaar of 6 geloof ik? Erg blij mee nog steeds :D
Ik was op een standaard was programma, op 'donkere was' en babywas. Ik ben niet zo van de vele en ingewikkelde programma'tjes. Ik bedoel.. WAS GEWOON :+ daar is deze dus goed voor geschikt :')

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:15

Hier sinds een kleine twee jaar een Haier HW70-BP14636. Prima ding, redelijk stil ook. :) Ik gebruik zelf voornamelijk de bonte was stand en de sport stand, ik ben de moeilijkste niet als het op wassen aankomt. :')