Inktcartridge printer leeg of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Inktcartridge printer leeg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 11:35

Zijn hier toevallig mensen met verstand van printers? want ik vraag mij al langer iets af :D Ik heb een kleurenprinter (Canon) waarmee ik eigenlijk vooral zwart print, de cartridges met kleuren zitten er dus eigenlijk voor piet snot in want die gebruik ik niet of amper. Toch gaan ze volgens de software leeg, en om de zoveel tijd krijg ik weer van die meldingen dat ik ze moet vervangen omdat er anders schade zou kunnen ontstaan aan mijn apparaat oid.

Wanneer ik print heb ik ook altijd de optie inkt besparen aan staan, en de kleuren uit. Kan het kwaad als ik die kleurencartridges er gewoon in laat zitten en de waarschuwingen dus negeer? Mijn huidige cartridges zitten nu pakweg 4 of 5 maanden in mijn printer, zo ver ik weet nooit gebruikt... in de tussentijd heb ik wel een zwarte cartridge erdoorheen gejast, maar hoe kunnen die kleuren cartridges dan leeg zijn? :o? Iemand ideeen?

mvdende

Re: Inktcartridge printer leeg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:16

Waarschijnlijk printkoppen verstopt. Een keertje de printer zelf de koppen laten reinigen werk waarschijnlijk.

Cartridges moeten enkele jaren kunnen blijven zitten, 5 maanden is onwaarschijnlijk dat ze dan leeg zijn.

Heb je wel de originele? printers doen soms lastig als je bijvoorbeeld 123inkt cartridges gebruikt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 12:36

Nee ik heb geen originele cartridges inderdaad, ik gebruik cartridges van de action (45 euro prijsverschil :o) . Elke keer wanneer ik print lijken ze volgens de software een x percentage leger te raken, wat ik van de zwarte cartridges nog wel kan begrijpen maar niet van die kleuren die niet worden gebruikt. De printer is nu 1 jaar oud, dit heeft hij altijd al gedaan, ook met de originelen.
Ik zal eens een reiniging programma laten draaien, goeie tip!

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:38

Die van de action zijn doorzichtig. Je kunt het dus zelf zien. Print zelf ook amper kleur, toch heb ik ze ook regelmatig leeg met canon

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 13:12

scrabbel schreef:
Die van de action zijn doorzichtig. Je kunt het dus zelf zien. Print zelf ook amper kleur, toch heb ik ze ook regelmatig leeg met canon

Thanks! ik heb net dit gecontroleerd en er zit hier inderdaad verschil tussen de oude en nieuwe, bij de nieuwe zie ik inkt heen en weer gaan en bij de oude niet meer of duidelijk minder. Blijkbaar dus inderdaad op ja!
Bedankt allebei! ik heb voor de zekerheid de cartridges zojuist vervangen, en voortaan ga ik geloof ik niet zo zuinig doen met kleuren printen :+ als ze dan toch moeten worden vervangen na x tijd, dan kan het net zo goed op papier eindigen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:16

Sommige printers gebruiken de kleuren voor de grijswaarden. Ik kan niet zwart/wit printen zonder kleuren cartridge.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:28

Sommige printers doen bij het opstarten de printkoppen of spuitgaten even automatisch schoonmaken en daarbij gebruiken ze wat inkt. Mijn Canon doet dat ook.
Als je de printer heel vaak gebruikt, en vaak aan en uit zet, dan gebruikt die dus ook vrij veel inkt waar je niet mee print.

Is het geen idee om een simpele zwart-wit laserprinter te kopen als je toch alleen zwart-wit print? Dat lijkt me op den duur goedkoper dan steeds nieuwe kleurencartridges te kopen die je toch niet gebruikt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:41

Die meldingen zijn er ook dat je sneller nieuwe cartridges koopt dus daar kan het ook aan liggen. Doen alle printers. Dan zijn ze nog niet leeg maar krijg je wel zo'n melding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:46

Onze Canon printer geeft ook leeg aan bij niet eigen merk cartridges.
Zelfs al zijn ze nieuw.
Ik negeer het tot de betreffende kleur het niet meer doet :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 13:49

8nnemiek schreef:
Sommige printers doen bij het opstarten de printkoppen of spuitgaten even automatisch schoonmaken en daarbij gebruiken ze wat inkt. Mijn Canon doet dat ook.
Als je de printer heel vaak gebruikt, en vaak aan en uit zet, dan gebruikt die dus ook vrij veel inkt waar je niet mee print.

Is het geen idee om een simpele zwart-wit laserprinter te kopen als je toch alleen zwart-wit print? Dat lijkt me op den duur goedkoper dan steeds nieuwe kleurencartridges te kopen die je toch niet gebruikt.

Oh neehoor er komt voorlopig nog geen nieuwe printer, deze is net een jaar oud en heeft juist extra's waardoor ik deze heb gekozen (scanner erbij, dubbelzijdig printen). Die wil ik niet inwisselen voor een simpeler model :D zo lang ze bij de action ook cartridges ervoor verkopen voor een tientje per set dan zijn de kosten van vaker wisselen nog prima te overzien :) Het is niet wat ik had verwacht, maar het is ook geen probleem waar ik niet overheen kan stappen.